Den stora tråden om Starfield

Skribent

Om slutet ska diskuteras så görs det med spoiler-taggar och tydlig indikering om att det är just slutet som diskuteras, så att vi som inte har kommit dit slipper få det avslöjat.

[spoiler]Texten här[/ spoiler] (utan mellanslag efter snedstrecket).

Medlem
Skrivet av blackidus:

Det kan man väl?

Jag körde igenom storyn en gång men i min första NG+ genomgång samlade jag alla artefakter, tog mig till unity men vände tillbaka till min Andreja Så det går att vända tillbaka men den portalen är inte synlig, om jag minns rätt så fick man gå ganska långt åt andra hållet innan man kom tillbaka till skeppet.

Någon annan som kan bekräfta detta?

När jag försökte springa tillbaka från min egen klon och unity i säkert två minuter hände inte någonting.

Medlem
Skrivet av jonas.m:

Någon annan som kan bekräfta detta?

När jag försökte springa tillbaka från min egen klon och unity i säkert två minuter hände inte någonting.

Hittade några klipp på tuben med hur det borde funka och som det funkade för mig.
Vet inte om det kanske är någon specifik punkt man måste gå till men det ska gå.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Hittade några klipp på tuben med hur det borde funka och som det funkade för mig.
Vet inte om det kanske är någon specifik punkt man måste gå till men det ska gå.

Tusen tack ska testa det nästa gång.

Fråga är om…

…jag nu väljer att vända tillbaka efter jag redan spelat igenom main questen 2 ggr, om jag då kommer anses ”Starborn” eller inte. Någon erfarenhet av det? Logiskt sätt borde jag väl vara det?

Medlem
Skrivet av jonas.m:

Tusen tack ska testa det nästa gång.

Fråga är om…

…jag nu väljer att vända tillbaka efter jag redan spelat igenom main questen 2 ggr, om jag då kommer anses ”Starborn” eller inte. Någon erfarenhet av det? Logiskt sätt borde jag väl vara det?

Jorå, jag spelade genom main questen en gång och gick in i Unity, Sen andra omgången så vände jag och gick tillbaka och jag ses fortfarande som Starborn.

Medlem

Köpte Starfield när det släpptes men tänkte vänta med att spela det tills det kommit några ordentliga patchar... men det är svårt att hålla sig😅 Känns som det ändå är ganska buggfritt.
Ser väldigt snyggt ut också, har kollat bilderna från skärmdumps-tråden och är jättesugen på att bygga rymdskepp🙂


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

sts
Medlem
Skrivet av Stefan JL:

Köpte Starfield när det släpptes men tänkte vänta med att spela det tills det kommit några ordentliga patchar... men det är svårt att hålla sig😅 Känns som det ändå är ganska buggfritt.
Ser väldigt snyggt ut också, har kollat bilderna från skärmdumps-tråden och är jättesugen på att bygga rymdskepp🙂

Har kört ett tag nu. Mindre buggar stör mig inte så mycket, typ grafik och liknande, men det är trist när det är såna som påverkar quests.
Kommer inte vidare i en för att det står bara att jag ska gå och prata med 2 personer, gör det och de säger samma sak varje gång - men det går inte vidare. Läst på nätet att det tydligen inte är helt ovanligt. Så kommer ingenstans där innan det kommer någon uppdatering.
En annan quest stod alla bara och väntade när jag kom och vi skulle ha "möte". Hittade en fix där man fick knuffa en npc en bit bort mot dörren så det var som om den kom in i rummet igen, då gick det plötsligt vidare.
Ett låst rum där det tydligen ska ligga en kropp med en nyckel på. Kom in i rummet, stor blodpöl, men ingen kropp eller nyckel.

Medlem

Nja. Nu nöjer jag mig med spelet. Det får ligga på hyllan till någon större expansion och när det finns bra mods ute. Kanske om 1-2 år återvänder jag.
Har åtminstone lagt ned 132h enligt Steam och gjort mainstory, alla fyra factions, en del sidouppdrag, byggt en massa skepp, utforskat några planeter, byggt en fin outpost. Även provat på "satisfactory" delen med resurser och crafting.

Helt OK spel. Säger nog 7/10 när det var som bäst. Men överlag nog 6/10.
Största minuset är nog att manus/story både i mainstory och factions är ganska dåliga. En faction var helt ok dock.
Sen är det kanske två minnesvärda karaktärer genom spelet. Dialoger kunde varit bättre. De är bra i de stora uppdragen. Men runtomkring ganska cringe.
Pursuasion är ett skämt dock.
-"Jag behöver den där nyckeln"
"Nej den är min"
-"Jo men snälla"
"Ja ok då"
Stealth är sjukt ojämnt. Ibland för bra. Ibland för dåligt. Fiender kan höra dig genom två rum fast du smyger.
Samtidigt kan du bara ställa dig bakom en npc för att smyga och ta något/öppna något som är FRAMFÖR dom.

Laddskärmarna har jag inget emot tbh. De är snabba. Även om det känns fel år 2023. Däremot är många uppdrag väldigt frustrerande då det vill att du ska springa fram och tillbaka bara för att snacka med någon person. Då blir det att man automatiskt använder sig av fast travel och då börjar hela universumet kännas litet och du har en laddskärm framför ansiktet större delen av tiden. Hade uppdragen varit bättre designade hade det inte varit ett problem.

Vendors behöver mer pengar. Du kan som bäst sälja ett vapen eller två känns det som. Får springa runt en massa för att sälja av skit.

Och varför ska man få 5000 bounty och bli klassad som terrorist bara för att man PETAR på ett föremål?

Tyvärr mycket jag stör mig på. En del kan fixas med mods i framtiden.

Tycker dock själva combat gameplay var skapligt. Kul att panga med de olika vapnen. Samt att man kan modifiera dom. Flygningen och dess combat är simpelt men ändå kul.
Skeppsbyggandet är nog det bästa med spelet. Där spenderade jag många timmar.
Spelet kan se riktigt vackert ut. Men kräver några mods (LUTs främst).
Relativt buggfritt.

Såg verkligen fram emot detta spel. Men känns som Bethesda gav upp halvvägs. Kunde ha varit så mycket bättre IMO.
6/10 köp när det finns på rea och du tråkigt.

Medlem
Skrivet av Stefan JL:

Köpte Starfield när det släpptes men tänkte vänta med att spela det tills det kommit några ordentliga patchar... men det är svårt att hålla sig😅 Känns som det ändå är ganska buggfritt.
Ser väldigt snyggt ut också, har kollat bilderna från skärmdumps-tråden och är jättesugen på att bygga rymdskepp🙂

Ganska buggfritt ? .. Oh lord

Medlem

Ja det är ganska buggfritt. Hade två krascher på hela spelet. Fastnade bara en gång tror jag.

Outvecklat är det istället på sina håll men rätt så buggfritt

Testpilot

Suck , Groundpounder uppdraget kräver keycard , jag har fått keycard som behövs och det finns i mitt inventory. Men kan inte öppna dörrarna som kräver det kortet.

Snyggt jobbat!

eld
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Suck , Groundpounder uppdraget kräver keycard , jag har fått keycard som behövs och det finns i mitt inventory. Men kan inte öppna dörrarna som kräver det kortet.

Snyggt jobbat!

Har för mig att det är två olika kort till två olika dörrar med liknande namn, fastnade på exakt samma ställe av samma anledning.

Testpilot
Skrivet av eld:

Har för mig att det är två olika kort till två olika dörrar med liknande namn, fastnade på exakt samma ställe av samma anledning.

Ah! Hoppas du har rätt, skall leta mera!

Tack för tipset.

sts
Medlem
Skrivet av Fulci:

Råkade ut för en rolig grej igår. Stötte på ett landat Ecliptic skepp som såg schysst ut så jag tog mig ombord och försökte storma dem för att ta över skeppet. Då lyfte de från planeten (fick en kort paus/load innan det fortsatte med mig ombord). När jag var på väg mot cockpit blev det anfallet av sannolikt flera andra skepp (hörde massiva smällar och såg ljuseffekter). Ecliptic-skeppet blev väldigt snabbt sprängt med mig ombord. Fick ladda om. : )

Att ha läst här räddade livet på mig.
Råkade ut för samma sak igår. Mindes det här och tänkte "Jag vill inte döööö!"
Tok-ruschade cockpit vilt skjutande och lyckades ta över skeppet med ~5 mm röd blinkande stapel kvar på Hull.
Freestar skeppen som anfallit slutade skjuta när jag tog skeppet.

Dödgrävaren

Spelar vidare i Starfield, trots att jag inte är övertygad om att jag tycker om spelet. Så mycket av det är ivägen för att kunna va riktigt nice, immersionen är verkligen noll. Utforskandet är relativt meh. Story å kompanjoner känns sådär och nästan alla former av progression känns än så länge också relativt onödiga, ja jag kan bygga utposter på olika planeter, men varför? Det är en feature helt utan syfte känns det som, än så länge iaf.

En del roliga faction-quests har det ändå varit, och combat är relativt trevlig. Det största problemet jag har med spelet är att utforskandet som borde vara en viktig komponent i spelet är mest menyhoppande och rätt segt, gå till questloggen, vidare till kartan, välja en plats att autotravella till, ibland landar man direkt där, ibland blir man scannad ute i rymden å måste gå in i menyn igen för å landa, sen laddar man in i cockpit å får välja att antingen gå igenom hela skeppet eller bara teleportera direkt ut utanför. Känns som det hade kunnats göras bättre...

Medlem

Såg denna på youtube, där Todd Howard är "ärlig" och skrattade som fan, ni måste bara se den 🤣

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Såg denna på youtube, där Todd Howard är "ärlig" och skrattade som fan, ni måste bara se den 🤣

https://youtube.com/watch?v=8YMg4ehhCgU&si=3eBQNL_X-5vyRahJ

Ja den är rolig
Såg precis denna också.

Jag håller nog med henne, det var inte direkt några lögner i deras presentation. Det är nog mer att folk själva fyllde i luckorna emellan vad som visas med vad dem själv trodde att spelet skulle vara.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Ja den är rolig
Såg precis denna också.

https://www.youtube.com/watch?v=bLuUsybDVmg

Jag håller nog med henne, det var inte direkt några lögner i deras presentation. Det är nog mer att folk själva fyllde i luckorna emellan vad som visas med vad dem själv trodde att spelet skulle vara.

Jamen precis.

Avdelning folk som inte spelat spelet utan bara kollat det på youtube men ändå har åsikter:

Väldigt kul 😁 men om Youtube är ens enda sätt att spela spelet så

Medlem

Klarar normalt inte av Angry Joes recensioner pga hans jäkla störiga gapande, men tyckte att hans recension var rolig, speciellt parodin 😆, dock en timme lång om man pallar titta.

Jag längtar som sagt tidigare, till att spela Starfield och bygga min egen uppfattning, men väntar fortfarande på att de riktigt stora patcharna ska komma...

Medlem

Succe för Starfield, det sålde bäst i USA förra månaden. Första gången som ett Bethesda - spel säljer mest den månad det släpps. Trots game pass!

https://www.ign.com/articles/starfield-was-the-best-selling-g...

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Klarar normalt inte av Angry Joes recensioner pga hans jäkla störiga gapande, men tyckte att hans recension var rolig, speciellt parodin 😆, dock en timme lång om man pallar titta.

https://youtu.be/CLz4xIVFmxI?si=rhIt-vJcDphVb_Oa

Jag längtar som sagt tidigare, till att spela Starfield och bygga min egen uppfattning, men väntar fortfarande på att de riktigt stora patcharna ska komma...

Ja det går ju inte killen växer inte upp. Han skulle separera parodierna så man slipper gapandet.

Ain är ju magiskt dålig vilket ju stealth lider mycket av. Dör ska de ha all skit de kan få

Medlem

Ja, själv har jag lagt det på hyllan nu. Droppen blev när min huvudbas "försvann", riktigt härlig bugg

Medlem

Kanske plockar upp spelet när det är 10 euro eller mindre. Mer än så verkar det inte vara värt.

Medlem

Hmm.

Just inte haft några problem att lira tills nu.

Först så laggade det till i The Well. Såpass att det frös till ett tag. Släppte efter ett kort tag och lirade ett tag till.

Laggade till igen och bilden frös., Tabbade ut och hela windows var paj. Inget hände. Upptäckte att det gick som sirap. Lyckades ctl-alt-del och stänga ner Starfield men fortsatte gå som sirap. Hade Twitter igång och allt där blev som lapptäcke emellanåt.

Alt+F4 och starta om, allt det tog en lång stund att genomföra. Nu är allt som vanligt igen. Inte testat Starfield.


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Avstängd

Hade rätt om starfield, gamepass och Microsoft antar jag..
Stort Fail

Medlem
Skrivet av Rassa:

Hade rätt om starfield, gamepass och Microsoft antar jag..
Stort Fail

På vilket sätt är det en "fail"? Utveckla gärna.
Redfall, var en fail, skulle inte säga att Starfield är det.

Avstängd
Skrivet av blackidus:

På vilket sätt är det en "fail"? Utveckla gärna.
Redfall, var en fail, skulle inte säga att Starfield är det.

30 fps, meningslösa rymdresor, små områden istället för en stor värd som skyrim mm.
Snart släpps cyberpunk 2077 expansionen...
Svårt tänka mig nån orkar spela starfield då.
Spelet ser ju också så trkigt ut, e de bara ja som tycker det.

Detta skrev ja i ett inlägg för längesedan..
Inte bara mina åsikter men ja står för det ja skrev här.
Säga va man vill men starfield ska väl endå inte nämnas bland 2023 stora spelsläpp? Ja tror inte det iaf.
Eller jo som stort spelsläpp kanske... men de gör ju saken bara mer sorglig.
Ska inte skriva mer här för min poäng är egentligen att Microsoft är så distanserade från branshen att dom köper konkursbolag åbsläpper dom på sin prenumerationskit.
Förstår dom inte att bethesda å även blizzard inte är samma företag längre.

Medlem
Skrivet av Rassa:

30 fps, meningslösa rymdresor, små områden istället för en stor värd som skyrim mm.
Snart släpps cyberpunk 2077 expansionen...
Svårt tänka mig nån orkar spela starfield då.
Spelet ser ju också så trkigt ut, e de bara ja som tycker det.

Detta skrev ja i ett inlägg för längesedan..
Inte bara mina åsikter men ja står för det ja skrev här.
Säga va man vill men starfield ska väl endå inte nämnas bland 2023 stora spelsläpp? Ja tror inte det iaf.
Eller jo som stort spelsläpp kanske... men de gör ju saken bara mer sorglig.
Ska inte skriva mer här för min poäng är egentligen att Microsoft är så distanserade från branshen att dom köper konkursbolag åbsläpper dom på sin prenumerationskit.
Förstår dom inte att bethesda å även blizzard inte är samma företag längre.

Varje "smått" område på planeterna är större än hela skyrim kartan?
Och trots Cyberpunk releasen har det fortfarande peakar på mellan 30 och 50 000 spelare varje dag på Steam, ligger fortfarande i top bland dem populäraste spelen på GamePass. Cyberpunk peakar på mellan 50 och 80 000 så Starfield ligger inte långt efter trots att det är en "fail" i dina ögon.

Så du kan inte blunda för att många gillar spelet och fortfarande spelar det. Visst är det lite oputsat i vissa områden men jag spelar det fortfarande efter 200+ timmar och har då inte ens börjat moddat spelet ännu. Bara för att spelet ser tråkigt ut för din del är det ingen "fail". Jag tycker själv att BG3 pch Spiderman 2 ser riktigt tråkiga ut men jag kan fortfarande förstå varför andra anser dem vara Game of the Year material även om det inte är min typ av spel.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Varje "smått" område på planeterna är större än hela skyrim kartan?
Och trots Cyberpunk releasen har det fortfarande peakar på mellan 30 och 50 000 spelare varje dag på Steam, ligger fortfarande i top bland dem populäraste spelen på GamePass. Cyberpunk peakar på mellan 50 och 80 000 så Starfield ligger inte långt efter trots att det är en "fail" i dina ögon.

Så du kan inte blunda för att många gillar spelet och fortfarande spelar det. Visst är det lite oputsat i vissa områden men jag spelar det fortfarande efter 200+ timmar och har då inte ens börjat moddat spelet ännu. Bara för att spelet ser tråkigt ut för din del är det ingen "fail". Jag tycker själv att BG3 pch Spiderman 2 ser riktigt tråkiga ut men jag kan fortfarande förstå varför andra anser dem vara Game of the Year material även om det inte är min typ av spel.

Exakt så. Om nånting kan man väl konstatera att Starfield är en enorm succé. Höga betyg (4,25/5 i snitt), många spelare, sålt riktigt bra osv. Jag tror också vi är många som ser fram mot rätt många år med nöje när det börjar dyka upp en massa större moddar också. Jag personligen tror Starfield har mycket högre modpotential än exempelvis Skyrim, som ju fortfarande säljer och spelas än idag. Märkligt att kalla det en fail tycker jag.

Medlem

Det enda rassa hade rätt i är att spelet kom till game pass mao.

Skriv svar