Hur tog du ditt körkort?

Skribent

Övningskörde med morsan och farsan, och körde halkbana och tog teorin i samma veva. Sedan blev det lite av en intensivkurs ett par veckor innan uppkörningen.

Medlem

Privat 90%, körskola 10%

Han inte få B körkort innan lumpen, så väl där hjälpte de till via privat körskola och det blev väl 6 lektioner innan uppkörning och körkort i hand.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Inte alls. Vacklade mellan "inne ännu" och "behöver inte". Övningskörde en del i gymnasieåldern, men sen flyttade jag och hade mig, och hamnade i Stockholm (med omnejd). Sedan flytten gick till Mariefred för 10 år sedan har dock behovet känts mer – men ännu inte skriande.

Du missar mycket frihet som det innebär att ha körkort. Man behöver ju inte äga bil alltid, men det begränsar en ganska rejält när det kommer till möjligheterna vid resor, flytt osv. Lite grann skulle jag nog känna det som att man inte är vuxen riktigt om man saknar lappen då så mycket av de friheter och valmöjligheter man förknippar med ett oberoende liv är förknippat till körkortet.

Medlem
Körde skiten ur bilen.

Tog körkort sent år 2019 via trafikskola. Hade dock kört bil innan det så de satt i ryggmärgen. Blev tyvärr av med kortet nu i somras då jag har speciella regler kring mitt körkort som jag fuckade till.
________
EDiT::::

Satte teorin och uppkörningen på 1a försöket vilket var roligt då jag har inlärningsproblem o ADD.
Hehe, på halkkörningen som vi åkte till Eskilstuna för att genomföra så var vi 3 bilar ute samtidigt på banan medans vår körlärare hade en walkietalkie radio för att instruera oss och när han inte kollade så körde jag verkligen skiten ur bilfan. Sladdade i kurvor och bilen bara vobblade o grus stänkte. hehe. Mot slutet fick jag en varning då han kom på mig. Idag är vi vänner via PlayStation Network.

Fick sparken förra året från ett arbete då de hade mätt med GPS sändare i bilen att jag kört för fort.
160 kmh. Så jävla korkat av mig. Mitt bästa jobb jag haft där jag trivts bäst.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Inaktiv
Skrivet av Majoren:

Du missar mycket frihet som det innebär att inte ha körkort. Man behöver ju inte äga bil alltid, men det begränsar en ganska rejält när det kommer till möjligheterna vid resor, flytt osv. Lite grann skulle jag nog känna det som att man inte är vuxen riktigt om man saknar lappen då så mycket av de friheter och valmöjligheter man förknippar med ett oberoende liv är förknippat till körkortet.

För mig är bilen allt. Viktigare än mitt hem i princip. Vid olyckor, sjukdom och kris känns det tryggt. Under Corona var det ju en enorm trygghet att inte bli smittad via kollektivtrafiken. Att kunna besöka naturreservat en bit ifrån går knappt utan bil. Om man inte vill spendera hela dagen med att åka kollektivtrafik. Sedan är det ju roligt att köra och även på bana. Att ha på en bra låt samtidigt som man glider relativt ensam mot en solnedgång på slingriga vägar är svårslaget. För mig är det nedstressande att köra hem efter jobbet om man inte sitter i en huvudstad med köer dvs. Att åka kollektivtrafik är inte det för mig om det inte är köer dvs.

Tycker ogillandet mot bilar är tragiskt och idag ska man ogilla allt. Sen finns det en negativ aspekt och att köpa nya bilar hela tiden tycker jag är ogynnsamt. I framtiden kommer vi kunna skapa väldigt miljömässigt bra bilar.

Medlem

Privat + 2 körlektioner strax innan uppkörningen. I efterhand tycker jag de två körlektionerna vad onödiga.

18 bast, billigt och bra.

Medlem

Jag var 30 år och blev arbetslös. Hade jobbat som lsgerarbetare och truckförare i en hamn. Min arbetsgivare hade något som hette tryghetsrådet. Jag gick dit dag 2 på min arbetslöshet. Dom sa då att jag behövde körkort för att lyckas att få nytt jobb.

Det blev en intensivkurs på 2 veckor, betald körkortsutbildning, Jag hade aldrig kört bil innan. Jag misslyckades pp första uppkörning, men satte den andra vecka 4. Sen var det klart. Att jag blev arbetslös och fick körkort pga det, var nog en sv de bästa sakerna som hänt mig.

Medlem

30 år sen tror jag. Vi bodde långt ute i skogen så just körkort var rätt viktigt att skaffa sig om man ville ha frihet. Jag var sen på det jämfört med andra i samhället. Hade fyllt 20.

Hade dåligt med pengar så arbetade och tog körlektioner så ofta jag kunde. Teorin var inget problem för mig, men det tog nog ett halvår för det var så långt mellan lektionerna. Så här i efterhand skulle jag sparat pengarna på hög och sen gjort allt på ett bräde istället för att dra ut på det. Kuggade en gång med...och det var dyrt för mig.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Tror det är rimligt att ta oaf några lektioner på körskola men inte fler än 5-6. Sedan privat resten.


signatur

Allätare

Medlem

Började övningsköra när jag var i 25 årsåldern, även om behovet inte riktigt fanns, mest en känsla att "det är väl dags...". Körde väl 50/50 privat/trafikskola, men upplevde det som att körskolan mjölkade så mycket som möjligt. Om jag från moment 4 gått vidare till moment 5 och under detta gjorde nåt litet fel som var kopplat till moment 4, så gick vi nästa lektion tillbaka och körde moment 4 igen. När jag kuggade trafikskolans egen testuppkörning så ledsnade jag, och återupptog inte övningskörningen förrän 10 år (fick fixa nytt körkortstillstånd och göra om riskutbildningarna) senare då jag i huvudsak mestadels körde med min fru. Efter ett tag tog jag några körlektioner där det konstaterades att läraren egentligen inte kunde lära mig "nåt nytt", utan att det i huvudsak var mängdträning som fordrades.

Teoriprov klarade jag galant, uppkörningen tog jag på andra försöket. Har haft mitt körkort i lite mer än 2 år nu.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

För mig är bilen allt. Viktigare än mitt hem i princip. Vid olyckor, sjukdom och kris känns det tryggt. Under Corona var det ju en enorm trygghet att inte bli smittad via kollektivtrafiken. Att kunna besöka naturreservat en bit ifrån går knappt utan bil. Om man inte vill spendera hela dagen med att åka kollektivtrafik. Sedan är det ju roligt att köra och även på bana. Att ha på en bra låt samtidigt som man glider relativt ensam mot en solnedgång på slingriga vägar är svårslaget. För mig är det nedstressande att köra hem efter jobbet om man inte sitter i en huvudstad med köer dvs. Att åka kollektivtrafik är inte det för mig om det inte är köer dvs.

Tycker ogillandet mot bilar är tragiskt och idag ska man ogilla allt. Sen finns det en negativ aspekt och att köpa nya bilar hela tiden tycker jag är ogynnsamt. I framtiden kommer vi kunna skapa väldigt miljömässigt bra bilar.

Jag håller med dig.
Jag äger ingen bil för närvarande av ekonomiska skäl, men planerar att köpa en hyfsat ny småbil när jag sparat färdigt till en någon gång 2024 och förhoppningsvis hyresvärden har en ledig parkeringsplats då också så man slipper jaga en på gatan. Just av de skäl du nämner; friheten, bekvämligheten. Att ständigt behöva förlita sig på opålitlig och inte minst osmidig/obekväm kollektivtrafik ger en liknande känsla av att inte äga en egen privat bostad, utan det känns lite som att bo i ett kollektiv där man ständigt måste anpassa sig till att vara omkring besvärliga människor osv, man kan inte göra saker när man känner för det, allt tar halva dagen att utföra för man måste anpassa sig till tidtabeller osv.

Kan också förstå störmomentet med den omfattande privatbilismen, men det tror jag snarare har att göra med hur städerna idag är designade kring bilvägarna. Låt folk äga bilar ifred, men kanske satsa på fler gågator i centrum och andra tätbebyggda områden. Det är skönt och smidigt att ta sig fram med bil, men man behöver inte alltid tvunget kunna ta sig ända till tröskeln på affären, man kan anlägga större parkeringar i centrums utkanter och låta större del av centrum vara bilfritt i städerna.

Medlem

Bonniers trafikskola på datorn, en veckas intensivt med körning på trafikskola och sen köra upp i gamla hålan i Värmland...

Fortfarande aldrig ägt en bil dock (noll behov när man bor centralt Göteborg)

Medlem

Tog mitt i år 37 år gammal. Blev enbart körskola då det helt enkelt var enklare att planera in med jobb/hämtningar etc.

Medlem

Trafikskola och privat, tog körkortet 2022. När covid regerade så fick alla grannars farmors fängslad farbrors hund samma idé om Mathem och dess leveranser, och då blev det 2 veckors leveranstid och kände "happ" det fick bli körkort. Det tog en aning tid pga covid där trafikverket skjöt upp tider samt lektioner kostade en del som jag själv fick finansiera. Klarade på 5e uppkörningen den 29e Juni 2022 utan några som helst anmärkningar.

Hade flera vänner mötandes på trafikverket då det fanns tillfälle, en av vännerna bjöd på segermat medans hjärnan simmade i dopamin. Sen tog jag min egna bil och körde till föräldrarna och spred nyheten - som i sin tur bjöd på mat.

Edit: Jag tog manuell då bilen jag hade då var manuell.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av anon_332538:

För mig är bilen allt. Viktigare än mitt hem i princip. Vid olyckor, sjukdom och kris känns det tryggt. Under Corona var det ju en enorm trygghet att inte bli smittad via kollektivtrafiken. Att kunna besöka naturreservat en bit ifrån går knappt utan bil. Om man inte vill spendera hela dagen med att åka kollektivtrafik. Sedan är det ju roligt att köra och även på bana. Att ha på en bra låt samtidigt som man glider relativt ensam mot en solnedgång på slingriga vägar är svårslaget. För mig är det nedstressande att köra hem efter jobbet om man inte sitter i en huvudstad med köer dvs. Att åka kollektivtrafik är inte det för mig om det inte är köer dvs.

Tycker ogillandet mot bilar är tragiskt och idag ska man ogilla allt. Sen finns det en negativ aspekt och att köpa nya bilar hela tiden tycker jag är ogynnsamt. I framtiden kommer vi kunna skapa väldigt miljömässigt bra bilar.

Instämmer helt. Bor i centrala Göteborg och använder nästan bilen dagligen. Allt från att åka och hälsa på familj utanför till att åka ut till havet med sambon och grilla. Bil är frihet och tror inte folk som inte har bil förstår förens de själva även en.

Kollektivt är smidigt ibland men har även det sina begränsningar. Sen har folk på senare tid blivit allmänt med högljudda, respektlösa och stinker aningen mer.

Medlem

Körde mest privat. Vet inte om det är för att jag är uppvuxen mitt i stan och är van vid mycket trafik runt mig eller om jag bara har en fallenhet för det, men har aldrig riktigt förstått att så många har svårt att ta körkort. Jag tog 5 körlektioner med körskolan som låg tvärs över gatan, körde sen upp och så var det klart.

Sen ska sägas att jag hatar bilar trots att vi har en egen. På tok för många som inte borde köra kör där vi bor (Linneplatsen 5).

Som sagt, vi har en egen bil, så det är en del sten i glashus här, men i vårt försvar använder vi den bara när vi inte har några val (som t ex när vi ska till sambons familj som bor på landet i Finland, eller när jag ska till båten som ligger på en ö utanför Orust). På tok för många kör omkring (dåligt) i bil för att det är bekvämt, inte för att de behöver det.

(Men som stadsplanerare är jag lite yrkesskadad också. Parkeringar tar så OTROLIGT JÄVLA MYCKET PLATS i staden, det är fan oförsvarbart när man lägger siffrorna svart på vitt...)


signatur

Heja Blåvitt

Skribent

Körde privat på egen hand. Utan handledare. Se: utan körkort. Inget jag är stolt över. Tog sedan lappen med hjälp av åtta körlektioner och en uppkörning i ett snöhärjat Göteborg som gjorde att uppkörningens alla moment reducerades till nästan noll.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Majoren:

Du missar mycket frihet som det innebär att ha körkort. Man behöver ju inte äga bil alltid, men det begränsar en ganska rejält när det kommer till möjligheterna vid resor, flytt osv. Lite grann skulle jag nog känna det som att man inte är vuxen riktigt om man saknar lappen då så mycket av de friheter och valmöjligheter man förknippar med ett oberoende liv är förknippat till körkortet.

Håller helt med dig. Att just äga en bil är inget som lockar mig. Det känns ärligt talat dyrt och krångligt. Men! Att kunna låna en vid särskilda tillfällen vore toppen. Men ja, jag är inte riktigt vuxen. Och det är väl på gott och ont.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Började när jag var ca 22 o gick o skrev FAS A på trafikskolan var tredje månad (ja skärpte inte mig). Körde lite privat men farsan o brorsons kompis kan inte lära ut. Säger: ”Ta vänster här (3s innan korsningen)….”
I 33 års åldern försökte jag på nytt med 40 lektioner. Skolan var kass men det fattade jag inte då….trodde alla skolor var likadana.

Efter ett jobb där ja hade sparat lite pengar var det dags! Var 40 o hade tid o pengar så köpte först ett 5-paket för ja trodde ja va redo….
Skolan såldes o fick uppkörning via nya skolan.

Gick så hårt åt skogen att det hade varit tjänstefel att godkänna mig….

Mårtenssons City. Tog dubbellektioner. I ordning:
*10- pack
*15-pack
*30-pack
*30-pack
*15-pack
*10-pack

Gjorde 2 uppkörningar till som ja nästan klarade.
Sen tog pengarna slut o min vanliga lärare blev upptagen.

Köpte 3 dubbellektioner med en annan lärare o det flöt på perfekt! Var säker på fjärde uppkörningen o klarade det!

140 lektioner (över 20 år) o helt för mycket pengar men ja fixade det!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Håller helt med dig. Att just äga en bil är inget som lockar mig. Det känns ärligt talat dyrt och krångligt. Men! Att kunna låna en vid särskilda tillfällen vore toppen. Men ja, jag är inte riktigt vuxen. Och det är väl på gott och ont.

Ja, jo. Kostnaderna är relativt höga, men behöver inte vara så höga som man kan tro. En småbil av enkelt utförande kostar väl i dyraste fall (privatleasing eller abonnemang) runt 2500-3000 exkl. skatt och möjligen också vinterdäck.

Medlem
Skrivet av Campaigner:

Började när jag var ca 22 o gick o skrev FAS A på trafikskolan var tredje månad (ja skärpte inte mig). Körde lite privat men farsan o brorsons kompis kan inte lära ut. Säger: ”Ta vänster här (3s innan korsningen)….”
I 33 års åldern försökte jag på nytt med 40 lektioner. Skolan var kass men det fattade jag inte då….trodde alla skolor var likadana.

Efter ett jobb där ja hade sparat lite pengar var det dags! Var 40 o hade tid o pengar så köpte först ett 5-paket för ja trodde ja va redo….
Skolan såldes o fick uppkörning via nya skolan.

Gick så hårt åt skogen att det hade varit tjänstefel att godkänna mig….

Mårtenssons City. Tog dubbellektioner. I ordning:
*10- pack
*15-pack
*30-pack
*30-pack
*15-pack
*10-pack

Gjorde 2 uppkörningar till som ja nästan klarade.
Sen tog pengarna slut o min vanliga lärare blev upptagen.

Köpte 3 dubbellektioner med en annan lärare o det flöt på perfekt! Var säker på fjärde uppkörningen o klarade det!

140 lektioner (över 20 år) o helt för mycket pengar men ja fixade det!

Holy shit en radda med otur där men strongt jobbat!


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Tog mitt B-kort 2007 efter att nästan enbart ha kört trafikskola. Bilen hemma var automat-växlad, så det gick ju inte att bara köra hemma (Jag vill inte ha några larviga restriktioner på mitt kort.)

C-kortet tog jag 2014 genom Försvarsmaktens försorg. Ryckte in på onsdagen, teori med den anlitade körskolan tors-fre och provskrivning hos Transportstyrelsen på måndagen. Sedan fick vi drygt 8 körtimmar i en lastbil innan det var dags för uppkörning. Mitt i en snöstorm av alla jävligheter. Men det gick det med.

Sedan har jag militärt körkort för ca 11 olika fordonsslag, med prov och uppkörningar för samtliga.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Körde endast trafikskola, varken jag eller mina föräldrar är speciellt pedagogiska eller tålmodiga så det kändes bäst så. Därefter ägde jag inte en bil på 15 år, känns inte som att det behövs i centrala Malmö. Jag är en av alla dessa märkliga människor som gillar att åka kollektivt och att cykla. I med lurarna och på med lite god musik eller en spännande ljudbok. Försöker ta varje chans till att koppla av som jag kan och det är inte förenligt med stadskörning i min mening, men jag har genom kolleger och vänner förstått att vissa älskar själva körningen i sig.

Medlem

Köpte 10 lektioner tror jag, sen privat, klarade första uppkörningen i Farsta, Stockholm.

Väntade tills efter 30 med körkort, inte behövt när man bor i Sthlm direkt, dock mycket mer man kan göra efter det. Framförallt när man är på semester utomlands och hyra en bil i nån eller några dagar.

Inaktiv
Skrivet av Campaigner:

Började när jag var ca 22 o gick o skrev FAS A på trafikskolan var tredje månad (ja skärpte inte mig). Körde lite privat men farsan o brorsons kompis kan inte lära ut. Säger: ”Ta vänster här (3s innan korsningen)….”
I 33 års åldern försökte jag på nytt med 40 lektioner. Skolan var kass men det fattade jag inte då….trodde alla skolor var likadana.

Efter ett jobb där ja hade sparat lite pengar var det dags! Var 40 o hade tid o pengar så köpte först ett 5-paket för ja trodde ja va redo….
Skolan såldes o fick uppkörning via nya skolan.

Gick så hårt åt skogen att det hade varit tjänstefel att godkänna mig….

Mårtenssons City. Tog dubbellektioner. I ordning:
*10- pack
*15-pack
*30-pack
*30-pack
*15-pack
*10-pack

Gjorde 2 uppkörningar till som ja nästan klarade.
Sen tog pengarna slut o min vanliga lärare blev upptagen.

Köpte 3 dubbellektioner med en annan lärare o det flöt på perfekt! Var säker på fjärde uppkörningen o klarade det!

140 lektioner (över 20 år) o helt för mycket pengar men ja fixade det!

Jisses du besteg mount everest fast med körkort. Vilken känsla det måste varit när du fick det

Medlem

Hur såg din resa till körkortet ut?
- Hade en tråkig erfarenhet av att köra av gocartbanan så carten dog i gräset under sista natten med gänget på högstadiet. Sen var jag inte sugen på att köra nån mer gocart eller ta något körkort på ett decennie - det tog emot, kände mig enormt ovillig och ointresserad. Försökte nån gång vid 25 års ålder men tyckte inte om att köra. Sen vid 33 års ålder fick jag sug i April att testa på att ta automatkörkort. Blev klar med det på ca. 2,5 månad. Tog körkort lagom till semestern i Juli.

Var det enbart via en trafikskola?
- Japp, ett 10-12 lektioner eller vad ett vanligt paket innehåller.

Körde du enbart privat med familj/vänner eller någon helt random eller bekant till en bekant?
- Körde ett par tre gånger med morsan, under mitt första försök i 25 års åldern.

Kanske gjorde du en blandning av att både köra privat hemma och med en trafikskola?
- Nej, inte under mitt senaste försök att ta körkort.

Vad gjorde att det blev just det valet?
- Riktigt grym lärare samt att det är mycket fortare och lättare att ta körkort för automat.

Släng gärna in hur länge ni har haft körkortet också!
4 år


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Campaigner:

Började när jag var ca 22 o gick o skrev FAS A på trafikskolan var tredje månad (ja skärpte inte mig). Körde lite privat men farsan o brorsons kompis kan inte lära ut. Säger: ”Ta vänster här (3s innan korsningen)….”
I 33 års åldern försökte jag på nytt med 40 lektioner. Skolan var kass men det fattade jag inte då….trodde alla skolor var likadana.

Efter ett jobb där ja hade sparat lite pengar var det dags! Var 40 o hade tid o pengar så köpte först ett 5-paket för ja trodde ja va redo….
Skolan såldes o fick uppkörning via nya skolan.

Gick så hårt åt skogen att det hade varit tjänstefel att godkänna mig….

Mårtenssons City. Tog dubbellektioner. I ordning:
*10- pack
*15-pack
*30-pack
*30-pack
*15-pack
*10-pack

Gjorde 2 uppkörningar till som ja nästan klarade.
Sen tog pengarna slut o min vanliga lärare blev upptagen.

Köpte 3 dubbellektioner med en annan lärare o det flöt på perfekt! Var säker på fjärde uppkörningen o klarade det!

140 lektioner (över 20 år) o helt för mycket pengar men ja fixade det!

Vad är FAS A för någonting?

Men ja oj. Det blev ett gäng med lektioner, förvisso under lång tid men... det är det som är så svårt att veta även som lärare. Man har en humm om hur lång tid det kan ta pga tidigare elever i liknande situation men ibland går det heeeeelt åt det andra hållet.

Måste ha varit saker i din körning som gjorde att det aldrig gick hela vägen förrän det faktiskt gjorde det.

Jag hade en elev som jag hade ca 80 lektioner med.
Nackdelarna från start för henne:
Kunde inte övningsköra privat
40+

Hon hade skitsvårt med att hålla bilen rak. Ville köra upp på kanter, såg knappt 1m framför sig och manövreringen vid backning var åt skogen. Sen började det sitta.
Sedan skulle vi ut på större vägar. Där gick det sällan snabbare än 40km/h på 70/80-vägarna. Sen återkom samma problem igen, hålla bilen på banan.

Vi kämpade och slet. hon bytte lärare några gånger.
Sen satt teorin. Nästan full pott.
En månad senare var hon redo för körprovet. Inga konstigheter alls. Hon var grymt bra då.
Att det krävdes många lektioner kan man säga sitt om, men ibland behöver vissa av oss ha mer tid bakom ratten med en lärare/handledare än andra.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Inte alls. 42 nu och det har fungerat utmärkt utan än så länge, så det lär ju inte bli av.
Förra jobbet jag hade sa chefen på anställningsintervjun att han ville att jag skulle skaffa körkort inom ett år, gjorde det inte. På nuvarande jobbet har inte chefen körkort heller, så blir definitivt ingen sån dum idé därifrån.

Jag går, åker tåg, taxi, osv.
Tilläggas bör såklart att jag bor centralt i en större stad, så det underlättar ju helt klart mitt val.

Medlem
Skrivet av Campaigner:

Började när jag var ca 22 o gick o skrev FAS A på trafikskolan var tredje månad (ja skärpte inte mig). Körde lite privat men farsan o brorsons kompis kan inte lära ut. Säger: ”Ta vänster här (3s innan korsningen)….”
I 33 års åldern försökte jag på nytt med 40 lektioner. Skolan var kass men det fattade jag inte då….trodde alla skolor var likadana.

Efter ett jobb där ja hade sparat lite pengar var det dags! Var 40 o hade tid o pengar så köpte först ett 5-paket för ja trodde ja va redo….
Skolan såldes o fick uppkörning via nya skolan.

Gick så hårt åt skogen att det hade varit tjänstefel att godkänna mig….

Mårtenssons City. Tog dubbellektioner. I ordning:
*10- pack
*15-pack
*30-pack
*30-pack
*15-pack
*10-pack

Gjorde 2 uppkörningar till som ja nästan klarade.
Sen tog pengarna slut o min vanliga lärare blev upptagen.

Köpte 3 dubbellektioner med en annan lärare o det flöt på perfekt! Var säker på fjärde uppkörningen o klarade det!

140 lektioner (över 20 år) o helt för mycket pengar men ja fixade det!

Skönt att läsa att det alltid finns nån som presterar sämre än en själv

Medlem
Skrivet av ohem:

Holy shit en radda med otur där men strongt jobbat!

Tack, tack.
Ingen otur men det kändes i början som att det var sååå lång väg till körkortet att jag tappade sugen.

Skrivet av anon_332538:

Jisses du besteg mount everest fast med körkort. Vilken känsla det måste varit när du fick det

Ah det var en lång väg. Var nöjd när jag äntligen fick det. Kändes lite overkligt när jag höll det i handen till slut.

Skrivet av Bussovic:

Vad är FAS A för någonting?

Men ja oj. Det blev ett gäng med lektioner, förvisso under lång tid men... det är det som är så svårt att veta även som lärare. Man har en humm om hur lång tid det kan ta pga tidigare elever i liknande situation men ibland går det heeeeelt åt det andra hållet.

Måste ha varit saker i din körning som gjorde att det aldrig gick hela vägen förrän det faktiskt gjorde det.

Jag hade en elev som jag hade ca 80 lektioner med.
Nackdelarna från start för henne:
Kunde inte övningsköra privat
40+

Hon hade skitsvårt med att hålla bilen rak. Ville köra upp på kanter, såg knappt 1m framför sig och manövreringen vid backning var åt skogen. Sen började det sitta.
Sedan skulle vi ut på större vägar. Där gick det sällan snabbare än 40km/h på 70/80-vägarna. Sen återkom samma problem igen, hålla bilen på banan.

Vi kämpade och slet. hon bytte lärare några gånger.
Sen satt teorin. Nästan full pott.
En månad senare var hon redo för körprovet. Inga konstigheter alls. Hon var grymt bra då.
Att det krävdes många lektioner kan man säga sitt om, men ibland behöver vissa av oss ha mer tid bakom ratten med en lärare/handledare än andra.

FAS A var första 70 fråga provet på dator. Var runt 2004. Fanns FAS A - F där A o B var vanlig körning, trafikmärken o så (vilken bil ska köra först i denna situation?). FAS C var möjligen parkeringsskyltar, FAS D var väl farlig last o hur buss o lastbil fungerar.
Man skulle klara alla innan skolan ville låta en skriva teoriprovet.

Mitt största problem var att läraren (på sista skolan där jag tog 100 lektioner) var lite sträng o tappade tålamodet då jag repeterade misstag (jag är inte snabblärd. Jag repeterar saker tills de sitter) och det ledde till att jag var rädd för att göra fel. Den nervositeten i sin tur ledde till att jag gjorde fel….
Jag var i toppklass i teori dock (sa läraren också). Samma på bussförarutbildningen jag gick förra året (men klarade inte p.g.a för lite B vana….).

Enligt läraren gjorde jag ett klassiskt nybörjarmisstag att jag kollade för nära bilen. ”Upp med blicken!” Sa han ofta.
På motorväg när jag kollade döda vinkeln så följde ratten med VIPS hade bilen flyttat sig 1m i sidled….😬

Hade problem med rondeller o motorväg i slutet. Ville inte chansa så ja missade luckor i rondeller.
Massa lektioner o träning så fixade jag det med.

123
Skriv svar