Senaste filmen du såg

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/RlbR5N6veqw

Årets första biobesök igår blev väldigt lyckad! Älskar Yorgos Lanthimos sedan tidigare, speciellt Dogtooth och Lobster, och detta var ytterligare ett mästerverk och väldigt visuellt slående - oavsett om det var i svartvitt eller vackert färgglatt!

Väldigt intressant genomgång av filmens DoP som pratar hur han filmade och vilken sorts film han (delvis) använde! Pratar lite om storyn också så är du rädd för spoilers kanske du bör vänta med att se klippet.

Kul och intressant genomgång av några av scenerna från regissören och skådisarna!

Medlem

Artistiskt välformulerad men inte så intressant som vare sig drama eller skräck. Bra skådisar dock! Den visas nu under Göteborg Filmfestival och jag strömmade den genom Draken Film.

Releasehästryttare

Orion and the dark 6/10

FM-guru
F.d. Sisyr

Badland Hunters (2024)

Koreansk postapokalyptisk action. Finns på Netflix. Visste ingenting om filmen mer än titeln och tumnageln på Netflix - och det var därför jag såg den då jag kände igen Dong-seok Ma aka Don Lee. Snubben är alltid underhållande, så även i denna rulle där han mer eller mindre spelar sin karaktär från Train to Busan fast på extrema steroider. Hjärndöd men roande om man inte alls tar den på allvar. 3/5.

Och att Nam Sans största fiende är trappor tyckte jag var skitkul. Ja, så barnslig humor har jag.

Medlem

Börjat kolla igenom lite äldre rullar som sambon missat men som jag växte upp med.

Nu senast:

Con Air
Armageddon
Roadhouse

Näst på tur blir nog Fenomen eller Broken Arrow.

Medlem

Don't Breathe 1 och 2(Prime), gillade dem skarpt

Medlem
Skrivet av sumodl:

Börjat kolla igenom lite äldre rullar som sambon missat men som jag växte upp med.

Nu senast:

Con Air
Armageddon
Roadhouse

Näst på tur blir nog Fenomen eller Broken Arrow.

Bra filmer allihop.

Hjärtat bultade lite extra när jag läste "Fenomen". Har så fina minnen från den filmen, blir att se snart igen. Hoppas att den fortfarande håller måttet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

En gammal goding. Älskar filmen, den har charm som jag vet inte vad och jag tror detta var tredje gången jag såg den.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Prisoners, en favoritfilm och det var nog fjärde gången.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Bra filmer allihop.

Hjärtat bultade lite extra när jag läste "Fenomen". Har så fina minnen från den filmen, blir att se snart igen. Hoppas att den fortfarande håller måttet.

Tycker alla vi sett än så länge håller, blir lite cringe ibland som ungdomen säger.

Roadhouse mindes jag som jävligt häftig när jag såg den, nu blir den mer komisk och nostalgiskt härlig på något sätt. Inte dåligt men en helt annan känsla att se dessa gamla filmer nu.

Igår klev vi in på 2000-talet och kollade Gone in 60 seconds, jäkligt fin.

Medlem

Bullet Train. En sån där konstig film som var småkul, men aldrig lyfte. Plastig känsla. Kände samma med Gunpowder Milkshake.

Medlem

Jag har av någon anledning inte sett Ghostbusters Afterlife förrän nu. Den var faktiskt riktigt bra, jag blev överraskad. Så många filmer där ute nu för tiden med krystade manus och CGI-gegga som ser ut som mök, och jag var rädd att spökena etc skulle se kassa ut - men så var inte fallet! Handlingen var trevlig med, karaktärerna kändes OK och älskar att de spelar på nostalgin. 8/10 brödrostar!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Top Gun: Maverick såg jag nyligen. Bra, men inte en fyra som den fick på flera ställen. Trea. Jag såg Top Gun på bio och Maverick har inte samma känsla. Känns lite som konstgjord andning, försöka återuppliva glansdagarna från 80-talet. Kidsen nu föredrar säkert Maverick före gamla originalet. Och så tänkte jag lite på Star Wars.

Medlem

Killers of the flower moon. Lång och seeeeg.

Medlem

Såg John Wick 3 (ja, jag vet att jag är sen på bollen) men den höll inte riiktigt tycker jag. Både ettan och tvåan kändes realistiska men i trean fanns konstiga scener där folk mördas i på en tågstation, bland massa männsikor men ingen reagerar. Jag tror kroppen bars bort men människor borde reagera ändå. Likadant med en fight inne i ett bilbiotek.

Hoppas John Wick 4 är bättre. Sen har jag förstått att jag ska se The Equalizer-filmerna med.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Skrivet av demagog:

Såg John Wick 3 (ja, jag vet att jag är sen på bollen) men den höll inte riiktigt tycker jag. Både ettan och tvåan kändes realistiska men i trean fanns konstiga scener där folk mördas i på en tågstation, bland massa männsikor men ingen reagerar. Jag tror kroppen bars bort men människor borde reagera ändå. Likadant med en fight inne i ett bilbiotek.

Hoppas John Wick 4 är bättre. Sen har jag förstått att jag ska se The Equalizer-filmerna med.

John Wick 4 är inte bättre. ¯\_(ツ)_/¯
Trean och fyran har fått mig ifrågasätta om jag faktiskt tyckte ettan och tvåan verkligen var bra.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

John Wick 4 är inte bättre. ¯\_(ツ)_/¯
Trean och fyran har fått mig ifrågasätta om jag faktiskt tyckte ettan och tvåan verkligen var bra.

Vafan. jag kommer väl att ångra det men ser fyran nästan gång jag är ute på jobb. Men då var jag inte fel på det om trean.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Bullet Train. En sån där konstig film som var småkul, men aldrig lyfte. Plastig känsla. Kände samma med Gunpowder Milkshake.

Jag såg den och håller med. Får titta närmre på Gunpowder Milkshake.

Edit: Såg att Paul Gianetti var med där. Det borgar för något i alla fall.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

The Unbearable Weight of Massive Talent.
Svårt att förstå sig på Nick Cages skådespeleri, han blandar verkligen och ger tycker jag.
Vissa delar av filmen är helt fantastiska, andra ganska trista. Överlag klart sevärd, jag tycker att det fanns en bra kemi och Pedro Pascal går vad jag sett hittills från klarhet till klarhet.

Medlem

Justice League Snyder Cut på 4k blu-ray. Vilken jäkla film alltså. Oj oj.. episkt är bara förnamnet.

Köpte mig hela Snyders trilogy boxen på 4k (Man of Steel, Batman v Superman och Justice League Snyder cut) på spelbutiken för 299 kr.
Galet billigt för det är en maffig box vill jag lova.

https://www.spelbutiken.se/produkt/zack-snyders-justice-leagu...


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tog äntligen mig tiden till att se Dune, den från 1984...

..och jo, detta var en upplevelse minsann.

Medlem

Ett absolut mästerverk av Jonathan Glazer (Under the Skin) där han porträtterar en familj som bor alldeles intill koncentrationslägret Auschwitz och hur deras vardag pågår alldeles intill all sinnessjuka ondska och omänsklighet. Vi får inte se någonting inifrån lägret, men över familjens mur ser vi ofta mörk rök segla upp mot himmelen. Vi hör ofta gevärsskott, skrik från vakter och skri från stackars själar som lämnar sina arma kroppar efter sig. Det gör ont att se, höra och känna in denna filmen. Men det är också dess styrka! Och det blir så ironiskt när ett gäng kommendanter klagar på hur lång och obekväm deras tågresa dit var, när en tänker hur ångestfylld och surrealistisk internernas tågresa, fraktades stående gods mot sin död, måste ha varit. Extra plus för att alla pratar Tyska och polska och inte engelska vilket jag ogillar när Hollywood ska porträttera andra länder. Speciellt Tyskland och Frankrike som är stolta över sina språk och ogillar att prata engelska. Det känns slött och fel. Denna filmen borde dessutom ha vunnit Guldpalmen i Cannes men vann i alla fall sidogrenen Grand Prix.

Spoilerfri videoessä!

Medlem

Poor Things (2023)
Ett visuellt mästerverk, hade jag inte sett den på bio så hade jag gärna pausat några gånger och tagit in hur snyggt uppmålade sceneriet är i flera scener. Förutom det så är den också bisarr och mycket rolig. Emma Stone och Mark Ruffalo i sina bästa rollprestationer.

Betyg: 5 av 5

Medlem

Miraklet i Gullspång oväntat bra rekommenderas! 4/5

Medlem

Resident Evil welcome to racoon city

Jag och min fru satt igår framför Netflix och skrollade runt för att försöka hitta något att titta på. Vi hittade då Resident Evil welcome to racoon city.

En Resident Evil film vi inte har sett eller hört talas om. Vad kan detta vara, ännu en B film?
Ja, att det är en B film som inte fått höga betyg är nog helt rätt men jag förväntade mig något jättedåligt.

Till min förvåning så började jag inse att denna film är mer nära spelen än någon annan med Resident Evil stämpeln på. De har karaktärerna där Claire, Ada Wong, Leon (som är riktigt dålig på allt) osv. Jag antar att Capcom har varit inblandad i denna film.

De har även hämtat miljöer från Resident Evil 2 och 3. Människorna blir smittad av vattnet denna gång som Umbrella company förgiftat stan med över en längre period så folket blir inte Zombies på en gång utan blir mer galna. Lite som i Resident Evil 4, att dom kan prata osv. Sen finns det Zombies som är hjärndöda. De har till och med tagit in monster från spelen.

Jag kunde inte annat än underhållas då det känns lite mer som att fans av spelen gör en egen film. De hade till och med något pussel som skulle lösas.

Nej Resident Evil är kanske inte en bra film i sin helhet hur man än vrider på det, men så är video sekvenserna i spelen även lite B känsla på. Men det är ju så det skall vara


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Miraklet i Gullspång oväntat bra rekommenderas! 4/5 https://youtube.com/watch?v=u2oFsoDx-L4&pp=ygUVbWlyYWtsZXQgaS...

Huh, såg intressant ut, blir att skriva upp i den eviga tittarlistan. Tackar för tipset.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Napoleon. 6/10.

Medlem

Twin Peaks: The Missing Pieces (2014) - https://www.imdb.com/title/tt5334704/

"Twin Peaks before Twin Peaks (1990) and at the same time not always and entirely in the same place as Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992). A feature film which presents deleted scenes from Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992) assembled together for the first time in an untold portion of the story's prequel."

Man får se det för vad det är, ett försök till att göra dom bortklippta scenerna till en någorlunda sammankopplad långfilm.

Det är mer Twin Peaks, så det är nästan automatiskt 5/5. Kan förstå varför scenerna blev bortklippta men å andra sidan så skulle en del säkerligen kunnat varit kvar.

Nu är Fire Walk With Me ett mästerverk så David Lynch gjorde uppenbarligen rätt med klippningen.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Road to Perdition med Tom Hanks. Den var bra.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

The Man from Earth (2007) - https://www.imdb.com/title/tt0756683/

"An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he has a longer and stranger past than they can imagine."

Intressant premiss, inte så hett utförande. Sen var skådespeleriet tämligen träigt överlag från många av skådisarna. Ändå en ganska trevlig, simpel film som som höll intresset uppe hela vägen.

Betyg: 2.5/5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skriv svar