Rapport: Embracer säljer Saber Interactive för över 5 miljarder

Robot
Rapport: Embracer säljer Saber Interactive för över 5 miljarder

Och Saber sägs fortsätta arbetet med Knights of the Old Republic-remaken.

#Embracer, #Knights-of-the-old-republic, #Saber-interactive, #nyhetstips


Geeks Gaming
Medlem

Synd för Embracer, men om Saber och Gearbox säljs så kommer bolaget vara skuldfritt i stort sett och det, idag, det är värt mycket pengar.

Nu är detta inget forum för börshandel. Men det blir ju alltid så med Embracernyheter.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Spännande att se vilka köparna blir i bägge affärerna, är ju inte många företag inom industrin med de pengarna just nu.

Medlem

Hade inte köpt det skitföretaget för en femma ens en gång.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Embracer är spelvärldens motsvarighet till SBB, att navigera ett hav av gratis-pengar är lätt, när turbulensen ökar behöver lasten justeras och säkras.

Har lite svårt att förhålla mig till vilket jag tycker är bättre, tryggheten i större aktörer eller den enorma utmanande kreativiteten hos mindre?

Jag tror allt som oftast det senare, då så fort det blir ett börsväsen faller successivt det som en gång rönte framgångar åt en studio bort.

Medlem

Embracers rykte är i stort sett bajsbrunt efter kommentarerna om deras vurm för aktieägarna framför sina studios väl och ve.

https://www.pcgamer.com/we-dont-have-shareholders-but-we-also...

Citat:

Larian Studios' head of production David Walgrave also took to the microphone to share a few words. "We ask you to pay one price only for the game, and that's it—you can own it for the rest of your life. We don't have shareholders, but we also don't think about them. There's an expression in Dutch—'honesty lasts longest', or something."

That reads to me like a dig at Embracer Group's recent comments. In a gaudy bit of saying the quiet part out loud, Embracer remarked that its "overruling principle is to always maximize shareholder value in any given situation" in a financial report. This was in the wake of laying off 1,400 employees over six months in 2023. A failure to read the room, even if it's patently true.

Gnällkuk

Expressen hade en artikel om dem igår faktiskt. https://www.expressen.se/ekonomi/tech/embracer-i-fritt-fall-v...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Quake-konnässsör

Embracer blir bara tunnare och tunnare GG, snart åker Coffee Stain också?

Redaktör
Ponny

Många understudior som åker med av farten. Oklart vilka följderna blir. Vill hemskt gärna ha en fantastisk KoTOR-remake, men där är vi verkligen inte ännu.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Många understudior som åker med av farten. Oklart vilka följderna blir. Vill hemskt gärna ha en fantastisk KoTOR-remake, men där är vi verkligen inte ännu.

Känns som Embracer planlöst köpt på sig massa studios och tillgångar på krita bara för att få börsvärdet att växa. Nu måste de i panik sälja av för att inte krascha fullständigt i sämre ekonomiska tider. Tror det är en bra grej för de som säljs av.

Hoppas verkligen på ett fantastiskt KoToR men är enormt skeptisk.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Saber är ju en av de mer intressanta utvecklarna de har. Space marine 2 är ju rätt hypat.

Vad kommer vara kvar av Embracer till slut?

Medlem

Tur man sålde bort allt i Embracer när det låg på topp.
Jag trodde att Embracer skulle vara en ägare som hade alla dessa mindre studios under sitt paraply som gjorde och kubde göra riktigt bra spel.
Det är många nischade spel och spel som varit bra men kanske inte dom som sålt allra mest.
Sen att ha en stor ögare som endå löt en göra lite som man vill kunde bädda för riktigt bra spel.

Tyvärr som med allt annat när det gäller aktiebolag så börjar ägare ha krav osv.
Många utvecklare som är under embracer paraplyet passar inte riktigt in att vara i stor organisation där överhuvuden pressar på med deadlines mm.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

King och Embracer. Två svenska spelföretag man skäms över som svensk

Medlem

Ptja, jag bryr mig mer om SW-remaken än Embracer så för mig är det här bara goda nyheter! Kul om det kan färdigställas tillslut!

Medlem
Skrivet av Maguz:

Hade inte köpt det skitföretaget för en femma ens en gång.

Haha. Hade du inte gjort det så hade du gjort ditt livs sämsta affär.

Känslor != pengar


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar