PS5 Pro
En sidnotis, en dator kan mycket väl bli en spelstation. Den går att bygga in i ett litet chassi som man ställer i tv-möbeln. Sedan kör man tillexempel steam-big-mode eller vad det heter med en dosa.
Jag tror att alla i hela datorvärlden vet detta. Datorer har dock inte fokus på TV, konsoler spelas förmodligen med över 95% procent på Tv-apparater och det finns ingen vettig anledning till varför det inte ska finnas någon relativt kraftig hårdvara anpassat för större moderna(relativt) skärmar.
Det lär krävas relativt små optimeringar spelmässigt ifall man istället betalade extra för högre Hz och FPS, så utvecklarna skulle knappast lida heller.
Lagringen känns mest långsökt. Speciellt nu med när "Slim" kör på 1TB.
Inte omöjligt, bara lite konstigt när in Slim verkar ha behov för liknande design.
I releation till annat så tyckte jag först att CPUn kändes svag, men sen såg jag att det var Zen4 och då lär förmodligen CPUn räcka rätt långt.
Dock så har alla rykten innan pekat på Zen2, men det är ju inte omöjligt att Sony skulle ändra sig då det inte bör skapa problem för kompabiltet. i PC världen så kör man väl precis samma mjukvara för CPUs och det brukar väl främst vara GPU som behöver drivrutiner för allt.
På önskelistan för egen del så står just CPUn högst, då det brukar påverka FPS och 60 eller högre är önskvärt på en pro konsol.
Med tanke på att den bör rikta sig till entusiaster eller spelare med mindre stram plånbok så lär ju en överväldigande majoritet av dessa har tillgång till 120Hz TV med VRR också.
Och nej jag vill inte ha en PC, jag vill ha en spelstation som är anpassad för moderna TV-Apparater. HDMI 2.1 har funnits ute i över 4 år snart, det är på tiden att man får låta den tekniken att strecka på benen lite.
Ja, det var lite märkligt specifikt med lagringen - hoppas att det blir 2 hela tb istället! Förövrigt håller jag helt med dig! Den bör ju göra skäl för Pro-epitetet liksom
Nu är inte bara PS5 Pro under utveckling utan även PS6! Men den första förväntas lanseras i November och den andra förmodligen runt 2027 eller 2028. Så det är mer att de påbörjat arbetet än nästan slutfört det. Och det börjar pratas om att den beryktade "Vita 2" är mer en light-variant av konsolen som också kan vara hybrid (lite som det ryktas om för Xbox) så kanske går alla tre den vägen nästa generation. Antar att både Sony och Microsoft är imponerade (och avundsjuka) på Switchens säljsiffror.
Rykte: PS5 Pro kommer kosta $399 (digital) och $449 (disc based)!
Jämfört med dagens priser så är det en ganska extrem prisutveckling.
Jag skulle nog ta det med en stor skopa salt, mer troligt att PS5 fortsätter att ha högt pris och ligger på de nivåerna som beskrivs.
I bästa fall så får vi Slim digital på $350, disc på $400, Pro digital på $500, disc $550. Det är nog lite väl optimistiskt, kanske skulle justera i alla fall Pro $50 uppåt.
Utvecklare med devkits för PS5 Pro säger att den är lika stark som en PS5 och Xbox Series X tillsammans! Vilket låter helt galet! Låter liksom som en ny generation snarare än en midgen-upgrade. Kanske är tur att Switch 2 inte kommer i år då det hade blivit dyrt i vinter. Denna lär bli dyr nog liksom. Perfekt för att kunna spela i 4k och VR! Och GTA VI nästa år!
Precis som tidigare rykten och läckor pekat mot tycks en stor del av dealen med PS5 Pro bli AI-uppskalning! Och kanske får konsolen en förbättrad kontroll också!
Mycket trevlig läcka där! Dubbla RT-prestanda, jämnare och låst 60-120fps och uppskalning som slår AMDs egna låter ju riktigt göttigt! Kommer nog bli stabilare VR-upplevelse på den också!
Du hann före mig, I call aimbot! Verkar kunna bli en rejäl uppgradering alltså!
Haha! Men ja, verkar ju onekligen bli en ordentlig uppgradering, med ny uppskalning på det, så är väldigt pepp!
Du hann före mig, I call aimbot! Verkar kunna bli en rejäl uppgradering alltså!
Haha! Men ja, verkar ju onekligen bli en ordentlig uppgradering, med ny uppskalning på det, så är väldigt pepp!
CPUn förvirrar mig, låter väldigt konstigt att den inte får en uppdatering. Låter ju som den bör flaska nu, menar jag.
Men vi får se på tester sen, de kanske har lyckats avlasta den på något sätt?
CPUn förvirrar mig, låter väldigt konstigt att den inte får en uppdatering. Låter ju som den bör flaska nu, menar jag.
Men vi får se på tester sen, de kanske har lyckats avlasta den på något sätt?
Mjae minns att jag läst att GPU-delen är en rejäl flaskhals i jämförelse med CPU i de allra flesta titlar. Bättre prestanda i den nya CPUn men inget direkt banbrytande bara.
CPUn förvirrar mig, låter väldigt konstigt att den inte får en uppdatering. Låter ju som den bör flaska nu, menar jag.
Men vi får se på tester sen, de kanske har lyckats avlasta den på något sätt?
Tror inte de vill göra för stor skillnad mellan konsolerna, kanske att den blir högre klockad bara? Men det är nog i gpu-delen och uppskalningen magin kommer ske
Diskussion om de nya läckorna och hur konsolen kommer stå sig!
Sony tycks undersöka läckan så den verkar stämma!
Sony tycks undersöka läckan så den verkar stämma!
Tyvärr så verkar min farhåga med CPU stämma, riktigt tråkigt om den blir en så stor begränsning som även DF tror😓
Gick från självklart köp till mer tveksamt för egen del...
Men kostar den bara $100 extra så kanske det blir köp ändå. Jag hade dock hellre betalat mer för bättre FPS, 30 stör mig väldigt mycket. Tråkigt nu när man köpt tv som pallar 4ggr mer än detta som just ska vara spelanpassad.
Edit* det är främst UE5 och GTA6 jag tänker på här. Sonys egna spel kan fortsätta erbjuda 60 säkert.
Edit2* Känns inte som att den kommer sälja så bra. Hur stor kan marknaden vara för en konsol som om det blir som det verkar endast har raytracing som försäljningsargument? De som är riktigt intresserade av RT lär väl också ha investerat i PC och RT i 30 FPS lär väl inte vara superintressant? Sony borde ju ha data på att performance läget är mycket mer populärt än grafikläget?
Tyvärr så verkar min farhåga med CPU stämma, riktigt tråkigt om den blir en så stor begränsning som även DF tror😓
Gick från självklart köp till mer tveksamt för egen del...
Men kostar den bara $100 extra så kanske det blir köp ändå. Jag hade dock hellre betalat mer för bättre FPS, 30 stör mig väldigt mycket. Tråkigt nu när man köpt tv som pallar 4ggr mer än detta som just ska vara spelanpassad.
Edit* det är främst UE5 och GTA6 jag tänker på här. Sonys egna spel kan fortsätta erbjuda 60 säkert.
Edit2* Känns inte som att den kommer sälja så bra. Hur stor kan marknaden vara för en konsol som om det blir som det verkar endast har raytracing som försäljningsargument? De som är riktigt intresserade av RT lär väl också ha investerat i PC och RT i 30 FPS lär väl inte vara superintressant? Sony borde ju ha data på att performance läget är mycket mer populärt än grafikläget?
Ja, det är synd att de inte ger mer på CPU-fronten men å andra sidan kommer de ju ha en egen DLSS-variant så 60 kanske inte är helt uteslutet ändå? De kanske kör 1080p native och skalar upp för bättre framerate. Om det nu räcker. Det lär vara ett tungt spel (GTA VI alltså). Men vi får se. Och med upp till 4x RT-performance kanske de kan erbjuda performance som är som grafikläget? Då kan de mätta två läger på en gång. Men nä, oavsett kommer den väl inte sälja superbra, det är en nischad produkt och de flesta kommer nog nöja sig med en vanlig PS5a så det är väl ungefär 25% typ som kommer köra Pro. Gissar jag.
Ja, det är synd att de inte ger mer på CPU-fronten men å andra sidan kommer de ju ha en egen DLSS-variant så 60 kanske inte är helt uteslutet ändå? De kanske kör 1080p native och skalar upp för bättre framerate. Om det nu räcker. Det lär vara ett tungt spel (GTA VI alltså). Men vi får se. Och med upp till 4x RT-performance kanske de kan erbjuda performance som är som grafikläget? Då kan de mätta två läger på en gång. Men nä, oavsett kommer den väl inte sälja superbra, det är en nischad produkt och de flesta kommer nog nöja sig med en vanlig PS5a så det är väl ungefär 25% typ som kommer köra Pro. Gissar jag.
Series S ska ju kunna driva spelet så det kanske inte är helt uteslutet för Pro med 60 ändå.
Om series S driver det i 720P 30FPS så kanske pro orkar med 1080P 60 sedan skalar som sagt upp det till 4K och får till det med modernare skanningsteknik.
Hoppet innan var ju 60FPS med RT, alltså Performance och Quality mode samtidigt. Det är väl inte helt uteslutet, men känns nog mer tveksamt. Får hoppas på att dem lyckas avlasta Processorn på något sätt och då lyckas balansera ut systemet.
Det är inte heller helt omöjligt då det beskrevs tidigare att nyare lagringsteknik skulle bidra med detta genom att datan tar en effektivare väg genom systemet samt att GPUn ska sköta komprimeringsdelen istället för CPUn. Cerny beskrev att PS5 hade specialiserade kretsar för detta vilket kan ha fått sig en uppgradering på Pro konsolen.
Detta bör vara extra användbart i open world spel, där man skiftar miljö väldigt fort och ofta.
Det finns alltså hopp/möjlighet till/om mer CPU prestanda även om processorn i sig är nästan samma.
LTTs förklaring om hur tekniken fungerar(Direct storage är liknande, men inte exakt samma teknik):
Series S ska ju kunna driva spelet så det kanske inte är helt uteslutet för Pro med 60 ändå.
Om series S driver det i 720P 30FPS så kanske pro orkar med 1080P 60 sedan skalar som sagt upp det till 4K och får till det med modernare skanningsteknik.
Hoppet innan var ju 60FPS med RT, alltså Performance och Quality mode samtidigt. Det är väl inte helt uteslutet, men känns nog mer tveksamt. Får hoppas på att dem lyckas avlasta Processorn på något sätt och då lyckas balansera ut systemet.
Här är en video där han låter övertygad om att bättre gpu+uppskalning kan ge 4k60 och att det DF menade var bara ur CPU-synpunkt. Sen kan ju CPU:n vara högre klockad också än basmodellen vilket kan ge lite skjuts också! Sen är det ju najsigt att äldre titlar kan patchas till att använda nya uppskalningstekniken Så 4k60-120 kan bli mer eller mindre standard på Pro-konsolen.
Här är en video där han låter övertygad om att bättre gpu+uppskalning kan ge 4k60 och att det DF menade var bara ur CPU-synpunkt. Sen kan ju CPU:n vara högre klockad också än basmodellen vilket kan ge lite skjuts också! Sen är det ju najsigt att äldre titlar kan patchas till att använda nya uppskalningstekniken Så 4k60-120 kan bli mer eller mindre standard på Pro-konsolen.
Här diskuterar de klockfrekvenser som tycks vara samma på PS5 Pro ("Up to 3.5Ghz") men att Pron kommer kunna överklocka till 3.85Ghz - och dessutom ha mer minnesbandbredd att leka med (från 448GB/s till 576GB/s). Sen jämför de mellan PS4 och PS4 Pro vilket kan kännas relevant men nu kommer ju Sony tillföra uppskalningsteknik också så även om CPU:n inte är lika högt klockad som way back så kommer de nog ändå kunna erbjuda uppgradering.