Hellblade 2 är helvetiskt tungdrivet, konstaterar Sweclockers

Robot
Hellblade 2 är helvetiskt tungdrivet, konstaterar Sweclockers

"Ett av de tyngsta pc-spelen någonsin."


Medlem

Spelet är snyggt som attan(bra är en annan fråga ), så att det är tungdrivet kan man väl förstå.

"Accepterar man 30 fps är läget ett annat, men vill du smaka på 60 fps kommer det kosta."

Mja, jag accepterar inte 30 FPS utan körde med 60, med DLSS quality då, detta på ett 4070 i 1440p. Flöt på bra med allt på max, var väl någon dipp här och där till 55-ish, men överlag konstant runt 60. Skulle jag lagt på framegen skulle det nog varit ännu stabilare men kanske risk att spelet skulle sett lite sämre ut.

Utan DLSS/framegen skulle man fått dra ned på inställningarna.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Har sett screenshots som folk tagit och det ser väldigt läckert ut faktiskt. Själv har man inte kört första spelet än så jag drog ner det igår istället, får se om det är något att ha.

Medlem

Räknas det som 4K när en tredjedel av skärmen är påtvingade så kallade "black bars"?

Medlem

Tekniskt under. Galet snyggt! Ansiktsuttrycken är läskigt bra ju

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Har sett screenshots som folk tagit och det ser väldigt läckert ut faktiskt. Själv har man inte kört första spelet än så jag drog ner det igår istället, får se om det är något att ha.

Jag tycker inte om gameplayet på första spelet (har försökt två gånger) och hörde nu att tvåan är väldigt lika.

Alltså, som jag förstår så ska man inte förvänta sig ett roligt spel snarare en resa/film eller liknande.
En upplevelse. En del sekvenser är tydligen bara att titta på och hålla spaken framåt typ.

Men ni som lirar Hellblade 2, måste man ha kört genom ettan först? Eller kan man mecka på med 2an direkt?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tycker inte om gameplayet på första spelet (har försökt två gånger) och hörde nu att tvåan är väldigt lika.

Alltså, som jag förstår så ska man inte förvänta sig ett roligt spel snarare en resa/film eller liknande.
En upplevelse. En del sekvenser är tydligen bara att titta på och hålla spaken framåt typ.

Men ni som lirar Hellblade 2, måste man ha kört genom ettan först? Eller kan man mecka på med 2an direkt?

Nej, behöver inte ha spelat ettan. Det är bara att lira. Och titta på.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nej, behöver inte ha spelat ettan. Det är bara att lira. Och titta på.

Så en gummisnodd på styrspaken medan man har händerna i popcornskålen

Medlem

Hjälper free-sync/g-sync något?

Vet att det hjälpte mig med mitt gamla kort på mina ultra-wide skärm. Blev förvånad över att fps:n var så låg, för jag märkte inte av något när jag faktiskt spelade

Medlem
Skrivet av kebbe:

Räknas det som 4K när en tredjedel av skärmen är påtvingade så kallade "black bars"?

Igen fara, till och med jag som mest spelar på konsol kan få bort dom rätt enkelt genom att leka lite i spelmotor filen. Och till er som inte kan så finns instruktioner för hur här. https://www.youtube.com/@AncientGameplays

Se bara till att klocka vdp 1 och 2 annars pallar inte din saturn med spelet.


signatur

KNAPRA JÄVLA DAIM!

Medlem

Wow. Tänk er. Så här kommer Gears Of War 6 se ut.

Medlem

Jag är väldigt nöjd med spelet till Series X. Grym stämning och riktigt vackert. Ett av de första moderna spel där jag inte upplever problem med 30 fps, mkt på grund av att spelet är ganska långsamt och rörelser uppfattas inte ryckiga som de kan kännas i många andra 30fps-spel.

Här hade jag nog prioriterat grafik framför fps, även om 60 fps fanns att tillgå.

Medlem

Vill prova det här men orkar inte slakta upplevelsen med dålig prestanda. R2600+1080ti kommer inte skyffla tillräckligt med pixlar.

Gen
Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Hjälper free-sync/g-sync något?

Vet att det hjälpte mig med mitt gamla kort på mina ultra-wide skärm. Blev förvånad över att fps:n var så låg, för jag märkte inte av något när jag faktiskt spelade

Vad menar du? De tekniker du nämnde finns till för att eventuellt jämna ut fpsen, inte öka den.

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Jag är väldigt nöjd med spelet till Series X. Grym stämning och riktigt vackert. Ett av de första moderna spel där jag inte upplever problem med 30 fps, mkt på grund av att spelet är ganska långsamt och rörelser uppfattas inte ryckiga som de kan kännas i många andra 30fps-spel.

Här hade jag nog prioriterat grafik framför fps, även om 60 fps fanns att tillgå.

Funderade på om det var 30 fps lr ej, men jag kunde inte avgöra det när jag spelade, så ja det funkar super..

Medlem

Kan ett Gtx 1070 klara det här spelet på 1080p med medium settings ? Cpu i7 9e generationen. Eller man kan lika bra sluta drömma och skita i det här spelet

Medlem
Skrivet av kebbe:

Räknas det som 4K när en tredjedel av skärmen är påtvingade så kallade "black bars"?

Det är ju 4k på bredden... Så ja

Medlem
Skrivet av submariner:

Kan ett Gtx 1070 klara det här spelet på 1080p med medium settings ? Cpu i7 9e generationen. Eller man kan lika bra sluta drömma och skita i det här spelet

Ptja minimum är ju ett 1070 så det går nog med alla settings på lägsta för 30fps, bara skaffa PC-gamepass en månad för 99kr o testa. Tycker du det inte uppfyller dina krav på prestanda ja då har du andra spel o spela den månaden gamepass du har kvar.

Medlem

Dlss och frame gen hjälper massivt och jag ser knappt skillnad. 4070ti

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ptja minimum är ju ett 1070 så det går nog med alla settings på lägsta för 30fps, bara skaffa PC-gamepass en månad för 99kr o testa. Tycker du det inte uppfyller dina krav på prestanda ja då har du andra spel o spela den månaden gamepass du har kvar.

Kan ju även testa strömma via xcloud har man tur fungerar det bättre där. Beror på var man bor osv men kanske finare än allt på low och låg upplösning.

Medlem
Skrivet av Gen:

Vad menar du? De tekniker du nämnde finns till för att eventuellt jämna ut fpsen, inte öka den.

Nej, vet. De är för att just jämna ut så det upplevs bättre. Jag körde fallout 4 med mitt 1080ti på super-ultra wide. Med massa mods för att få det lite vakrare; jag noterade att ajg var nere i 40 fps vid vissa tillfällen men reagerade inte på upplevelsen.

Tänkte om Hellblade 2 droppar ner till 40-50 FPS, så kanske det inte gör så mkt för upplevelsen om man "-sync".

Medlem

nja vafan? rätt stabil 60fps med i7 8700K och ett gtx 3090 allt på max 1440p med dlss.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

nja vafan? rätt stabil 60fps med i7 8700K och ett gtx 3090 allt på max 1440p med dlss.

Nu var ju testet riktat helt utan uppskalning, d.v.s du får testa samma inställningar du skrev men stänga av DLSS för att få korrekt jämförelse. Du lär knappast få stabila 60 fps med din rigg.

Medlem

Faan man ser ju inte när cutscene slutar och det är gameplay igen.

Medlem
Skrivet av wibbe44:

Nu var ju testet riktat helt utan uppskalning, d.v.s du får testa samma inställningar du skrev men stänga av DLSS för att få korrekt jämförelse. Du lär knappast få stabila 60 fps med din rigg.

Mjo så är det nog


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Faan man ser ju inte när cutscene slutar och det är gameplay igen.

Är inte spelets cutscenes in game? Så det är väl samma grafik oavsett.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Är inte spelets cutscenes in game? Så det är väl samma grafik oavsett.

Precis. Det är så jädra snyggt att det är näst intill fotorealism.

1
Skriv svar