F.d. Playstation-chef: dagens spel är onödigt stora
Så sant som det är sagt. Verkar vara väldigt få som klarar ut spel. Längden är nog en bidragande orsak. Kan man inte fylla ett stort spel så att det upplevs intressant hela resan ruttnar många på att fortsätta.
Man får ju alltid statistik när man tar achievements på Xboxen. Dvs det står hur många som tagit det achievementet man just fick och ofta när det kommer till end game achievements är det sällan mer än 10% utav alla som spelar spelet som har tagit det achievementet.
Så hur stora spel är perfekta tycker ni då?
1GB max?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Det beror ju på vad för typ av spel det handlar om. Finns ju spel utan slut där man kan fortsätta harva i all evighet.
Men när det kommer till storydrivna spel där man tar sig från A till B och där man kastas ut till huvudmenyn efter eftertexterna har rullat så känns det som att 5-15 timmar är lagom.
Personligen tycker jag att kortare spel lättare uppnår en "sweet spot".
Kan ta spelet Still wakes the deep som exempel som jag lirade igenom i helgen, tror det tog 5 timmar från början till slut. Perfekt längd för att kavla ut storyn och spelet hann aldrig bli tråkigt, gå på tomgång eller bli repetitivt.
Fler spelutvecklare borde lära sig utav det spelet.
Baldurs Gate II låg på 5 cdrom skivor minns jag... Det är bra storlek tycker jag.
1# FZ Troll
Det är alltid intressant vad folk i branschen har att säga. Men det är lika intressant att se från vilken position det sägs.
Shawn Layden hade inga problem, såvitt vi vet, med stora spel när han jobbade för Sony. Nu jobbar han för Tencent och helt plötsligt är det ett problem. Hur kan det komma sig? Kan det vara så enkelt att när the Witcher 4 släpps och alla spelar det ett år framåt så går hans mikrotransaktioner ner avsevärt och han kan inte köpa en ny yacht det året? Kan tänka mig att han fortfarande upplever post-traumatisk stress från Elden Ring:)
8-10 timmar
Jag tror snarare att det är tempot. Det kommer ut så mycket spel - hela tiden - att spelare inte hinner med och jagar nästa nya, skinande spel. Problemet kanske hjälps lite grann av att spel i regel blir kortare men jag tror snarare på att dra ned på utgivningstakten, det är dock mer svårlöst då konkurrens samtidigt är bra.
Han har rätt anser jag. AAA-branschen har målat in sig i ett hörn.
Sedan hyllar folk Elden Ring???
Där sa du nåt!
Ja och han är långt ifrån ensam att tycka det. Det är löjligt hur mycket resurser som läggs på AAA. Mindre och fler varierade spel är bara bra. Nintendo gör ju så och deras spel är i världsklass
Stora spel behöver inte vara dåligt, däremot anser jag att det rent krasst läggs för lite resurser på AAA-titlar (kontra vad många andra tycker) — både monitärt och tidsmässigt.
Tar du ett spel som Assassin's Creed är det stort, flådigt, kostar lite över en hundra miljoner dollar och.. Slutar sedan upp med att vara lika stelt, platt och repetetivt som föregångaren. Det har alltså kostat mycket, spelet är bortglömt nästa nyhetscykel och avkastningen är mjölkvarm.
Kolla istället på Rockstar, som utan problem lägger 5 år+ och plöjer ned det tredubbla i budget, och du har ett spel som är populärt ett årtionde senare. Inte bara story håller upp, utan även grafiskt och spelmekaniskt är det fortsatt relevant.
Ska man göra ett storskaligt "AAA"-spel får man göra det rätt från början, och inte försöka göra det till någon årlig franchise på löpande band. Man kommer aldrig nå över mediokert som bäst med det. Då kan man lika gärna halvera budgeten, utvecklartiden och AI-generera halva spelet — kommer inte göra någon skillnad om man ändå lär återanvända tidigare titel som en lappad vante.
Pengar och tid löser såklart inte allt, men kombinerat med kompetent ledarskap och en klar vision utgör det en komplett helhet för AAA-industrin. Att göra spel mindre, billigare och/eller snabbare betyder dessvärre inte mycket för kvalitén i slutändan.
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >
100% är lagom!
Vill inte att framtidens spel tar 2-4 timmar att klara, bara för att folk inte har tid att spela spel längre. Tycker fps spel är alldeles för korta nu, har varit det sen unreal 2. Klart han tycker att spelen ska va kortare för han är en corpo. Utveckla verktyg underlättar istället så det går snabbare att utveckla.
Tror det är snarare battlepass som förhindrar folk att ha tid att spela andra spel.
Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X
Skulle säga att spel hade rätt bra längd till och med PS3-generationen.
Tror en stor tidstjuv är alla open world-spel. Väldigt många spel har tagit sig ann det konceptet och fler är på väg (nästa Tomb Raider till exempel ryktas om att vara open world). Personligen känner jag att konceptet open world bör ifråga sättas mer. För det första så äter det både tid från spelaren och resurser från utvecklaren- För det andra så fylls den öppna värden för det mesta med tvivelaktiga aktivister. Det kan inte bara vara jag som ifrågasätter vad fan man håller på med ibland när man fejar runt i nån värld och bockar av GPS-punkter på en karta. Det värsta är att det är som gjort för att fånga en i rytm där man betar av en sak efter en annan på kartan, som är väldigt svår att lämna för att i stället fokusera på handlingen.
Senaste spelet jag klara var Hogwarts Legacy och jag känner att det dras med många av problemen jag räknat upp här. Utanför Hogwarts så finns en hyffsat stor öppen värld. I den springer man runt och gör smått meningslösa aktivitet. Löser gåtor som tar 30 sekunder, springer i grottor som tar 30 sekunder, spräcker ballonger, hittar plattformar m.m. Totalt värdelöst och som sagt, får mig att ifrågasätta vad fan jag håller på med, Tror jag la 60 timmar på det spelet.
All den utvecklingen hade kunde lagts på att göra Hogwarts-upplevelsen bättre. Lägga till mer trollformler, trolldrycker, bestar, lägga till mer relevanta uppdrag i slottet. Spelet hade kunnat vara 30 timmar kortare och bättre av det.
Det värsta är att nästan alla spel jag spelar lider av det här problemet. Har spelat Horizon Forbidden West, Ghost of Tsushima och Zelda Tears of the Kingdom senaste halvåret. Och varje gång jag spelar ifrågasätter jag vad jag håller på med. Det är inte det att jag inte längre gillar spel. Men jag känner att spel inte längre respekterar min tid.
Det är svårt att argumentera mot open world, konceptet är ju rätt fantastiskt, Men jag känner att utvecklarna gärna får sätta en rimlig spellängd, prioritera bra spelmoment och kanske till och med välja bort open world när man inte behöver det.
Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.
Killen har ändå rätt i sina saker, tycker jag.
Som nån skrev, det är ju enkelt att se på Xbox hur många som faktiskt har klarat av spelen. Därifrån kan man då fråga sig varför så få klarar av det? Är det med Game Pass, så provar man kanske snabbt o sen klicka vidare. Men har man achievement vid 50%, men inte klarat till 100%, så kan det ju vara för att spelet är för långt.
Sen är det alltid en diskussion mellan folk som sitter och spelar 8-12 timmar varje dag mot folk som spelar kanske 2 timmar i veckan.
Ett spel får gärna för min del vara runt 6-10 timmar i SP. Open world där man ska samla 1000 föremål osv är bara värdelöst innehåll.
Elden Ring bör inte på något sätt jämföras med strömmen av AAA-spel från EA, Ubi etc.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Elden Ring tycker jag är ett exempel på detta problem, till varför jag tycker Sekiro och Dark Souls var bättre.
Elden Ring bör inte på något sätt jämföras med strömmen av AAA-spel från EA, Ubi etc.
Nä precis. Produktioner kan ju vara "små" på olika sätt, och även om de har stor värld och mycket innehåll.
Elden Ring är såklart spektakulärt på många sätt. Men de är också gammalt på många andra. Det är ett annat sätt att spara och bli klar snabbare.
Visst finns det mycket utrymme för mer eller mindre nödvändiga förbättringar i souls-skapelerna. Men man får kanske ta det onda med det goda.
Jag spelar både korta ock långa spel,testade demot på ett mycket trevligt spel vid namn Caravan Sand Witch,det är en ny våg av bra indie/A/AA spel som kommer fram nu när dom stora bjässarna vacklar under aktieägarnas ok.
Det dyker upp lovande spel på tuben varje vecka numera ock det är nytt för mig.
Tur att jag är en glad pensionär ock har både råd ock tid att spela alla spel samtidigt;)
CARPE JÄVLA DIEM
Håller fullständigt med. Tycker också det blivit för mycket fokus och tjafs om "content" istället för att fokusera på gameplay. Man kan ha 80-120 timmar innehåll, men det är fullständigt ointressant om gameplay suger.
Witcher III faller lite i den gropen känner jag, sjukt bra story men kom aldrig längre än att spela klart grundspelet, då gameplayet inte var tillfredsställande nog för mig att ta mig an DLC:na.
Quake II däremot, tycker jag, är hur kul som helst att spela om banorna och kötta genom om och om igen. Warcraft III har också lite av den tjusningen, att spela om uppdrag i kampanjen och testa på olika, ibland galna, strategier.
8-10 timmar
So much this ...
Killen har ändå rätt i sina saker, tycker jag.
Som nån skrev, det är ju enkelt att se på Xbox hur många som faktiskt har klarat av spelen. Därifrån kan man då fråga sig varför så få klarar av det? Är det med Game Pass, så provar man kanske snabbt o sen klicka vidare. Men har man achievement vid 50%, men inte klarat till 100%, så kan det ju vara för att spelet är för långt.
Sen är det alltid en diskussion mellan folk som sitter och spelar 8-12 timmar varje dag mot folk som spelar kanske 2 timmar i veckan.
Ett spel får gärna för min del vara runt 6-10 timmar i SP. Open world där man ska samla 1000 föremål osv är bara värdelöst innehåll.
Då har du väl kört Indika redan för det är kort.
CARPE JÄVLA DIEM
Mja. Det beror på. Om ett linjärt spel är 10-15 timmar så är jag helt fine med det. Om Elder Scrolls 6 inte ger mig MINST 100 timmar blir jag besviken.
Outer Worlds klarade jag efter typ 30-40 timmar och det kändes alldeles för kort. Beror helt på vilken typ av spel med andra ord.