Bungie-shootern Marathon riskerar att missa sin deadline, enligt Schreier
Det få AAA utvecklare verkar förstå är att trender kommer och går inom något år i spelvärlden. Att börja skapa en extractionshooter när de är som hetast är ett katastrofrecept. När spelet väl kommer ut har hypen kommit, gått, dött och blivit begravd. Skapa spel antingen i etablerade genrer som är så bra att de revitaliserar genren (Helldivers 2), eller gör något tråkigt men säkert (Diablo IV). Men att försöka hänga på hype med AAA utveckling är ganska dödfött pga utvecklingstiden.
I drank what?
"Schreier ser också en risk att genren, extraction shooter, är sval hos köparna när spelet väl släpps."
Jag tror nog att extraction-genren fortfarande kan lyckas. Det gäller bara att utveckla, uppdatera och förfina konceptet, möjligen mixa genren med andra osv.
Om Marathon kommer bli den nya heta extraction-shootern återstår att se. Om rykten stämmer så lär det väl inte bli så. Åtminstone inte så som det ser ut nu då.
Jag hoppas t.ex. att Arc Raiders(Embark Studios, The Finals) lyckas fräscha upp genren.
The more I practice, the luckier I get.
"Schreier ser också en risk att genren, extraction shooter, är sval hos köparna när spelet väl släpps."
Jag tror nog att extraction-genren fortfarande kan lyckas. Det gäller bara att utveckla, uppdatera och förfina konceptet, möjligen mixa genren med andra osv.
Om Marathon kommer bli den nya heta extraction-shootern återstår att se. Om rykten stämmer så lär det väl inte bli så. Åtminstone inte så som det ser ut nu då.
Jag hoppas t.ex. att Arc Raiders(Embark Studios, The Finals) lyckas fräscha upp genren.
Problemet är att 99% av gångerna tar studios inga risker med AAA spel på kommer säkert vara en kopia av något nuvarande