Playstation-rykten – State of Play i september, PS5 Pro hos utvecklare

Medlem

Men kan den spela Red Dead Redemption 2 i 60 fps?

signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Det stora är väl kraftigt uppgraderad ray tracing. Upp till fyra gånger bättre som mest. (peak)
Ska rulla mycket bättre med UE5-motorn. 45% bättre prestanda (rasterized rendering)

Tillsammans med Sonys uppskalning som får dedikerad AI som rullar i 300 TOPS(8-bit) kan man flytta mycket kraft från att rendera native 4K till 60 bilder per sekund istället. PS4 Pro hade också banbrytande uppskalning för sin tid, så det blir nog bra. Den kräver inte ens träning "per spel" som nvidias senaste gör, enligt artikeln, om jag uppfattat det rätt.

Kan tänka mig att förbokningarna släpps inom en månad. Priset på PS5 kommer säkert ligga kvar ett år till och Pro blir en premiumlåda som lär kosta rejält här i svedala. Den lär bli slutsåld trots det, så häng på låset när förbokningarna släpps. Ni minns väl hur svårt det var att få en PS5?

Tror den kommer max kosta 10k tror inte folk kommer betala mer än så faktisk, vanliga kosta ju 8k ett tag och nästan vad vanliga og inte slim kostar. Så 10-12k säkerligen här i svedala.

Kommer förboka så fort jag kan själv

Medlem
Skrivet av anon_1399:

90FPS utan reprojection och med lite bättre grafik skulle göra stor skillnad för bland annat GT7 och RE.

Jag känner att 9K är smärtgränsen här. Mer än så är det nog inte värt när det nästan bara handlar om en bättre GPU.

Går den för runt 10k så sneglar säkert många på PC istället där det närmar sig priser som också inkluderar mycket bättre CPU.

För mig beror det lite på vad jag får för min PS5, 5000Kr imellan är nog gränsen.
Moores law is dead är inne på ca $600, kanske utan läsare då. Typ ca 8K i Sverige eller något mer i sverige alltså. Vanliga PS5 har funnits på REA för strax ovanför 5K, 5200Kr vet jag att jag sett på bland annat Amazon.

Medlem
Skrivet av Twicefire:

Tror den kommer max kosta 10k tror inte folk kommer betala mer än så faktisk, vanliga kosta ju 8k ett tag och nästan vad vanliga og inte slim kostar. Så 10-12k säkerligen här i svedala.

Kommer förboka så fort jag kan själv

10-12 är dubbla REA priset, vilket vore galet för hur mycket mer prestanda man får😂

Medlem
Skrivet av Fearnox:

10-12 är dubbla REA priset, vilket vore galet för hur mycket mer prestanda man får😂

Ja det är galet med inflationen och jag gör mig bara mest beredd men blir den under 10k så blir jag bara glad och kränger min nuvarande ps5 också

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Dejch21:

Har inget med Microsoft att göra, mer inflationen och Kronans värde + kemikalieskatten.

Det är klart att om de sätter ett högt pris så blir ju de svenska priserna ännu högre. 599 dollar för en Xbox Series X utan utökad prestanda men med lite utökad lagring är... dyrt. Och väldigt svårmotiverat för de flesta.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Bokar den så fort det går, hoppas den släpps kort därefter också. Men blir riktigt sur om dom börjar tramsa med att släppa den i vissa utvalda länder först för då hamnar Sverige sist säkert.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av whoo:

What? Den största besvikelsen för mig med PS5:ans generation är att det fortfarande finns spel där man får välja mellan "Fidelity" och "60 fps".

Men det problemet kvarstår ju alltid. För även med en PS5 Pro, så kommer man ju då (förmodligen...) kunna göra valet "Ultra Fidelity" eller "60 fps".

Det hela verkar ju te sig som så, att det ständigt verkar gå att göra grafikmotorer och / eller annan logik i spel som är mer krävande än vad samtidens CPU/GPU orkar med.

Det vore ju nice om vi kunde komma till ett läge där CPU/GPU blir så pass starka att dom orkar driva grafikmotorerna på max i säg minst 60 fps, men det verkar ju vara en utopi.

Absolut hade det ju varit att föredra men grafik säljer ju så det lär nog bli tufft. I 9 fall av 10 väljer nog utvecklare finare grafik om de får mer kraft att förhålla sig till så gränsen kommer ju bara puttas fram hela tiden är min gissning.

Ps4an tyckte jag dock var märkbart klenare mot slutet och det var mer uppenbart att en uppgradering behövdes. Jag gillar ju dock ändå grafik/fps-inställningarna på nuvarande konsoler. Oftast är skillnaden mellan lägena minimal tycker jag.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Det stora är väl kraftigt uppgraderad ray tracing. Upp till fyra gånger bättre som mest. (peak)
Ska rulla mycket bättre med UE5-motorn. 45% bättre prestanda (rasterized rendering)

Tillsammans med Sonys uppskalning som får dedikerad AI som rullar i 300 TOPS(8-bit) kan man flytta mycket kraft från att rendera native 4K till 60 bilder per sekund istället. PS4 Pro hade också banbrytande uppskalning för sin tid, så det blir nog bra. Den kräver inte ens träning "per spel" som nvidias senaste gör, enligt artikeln, om jag uppfattat det rätt.

Kan tänka mig att förbokningarna släpps inom en månad. Priset på PS5 kommer säkert ligga kvar ett år till och Pro blir en premiumlåda som lär kosta rejält här i svedala. Den lär bli slutsåld trots det, så häng på låset när förbokningarna släpps. Ni minns väl hur svårt det var att få en PS5?

Moores law is dead (MLID) släppte precis en ny video där han pratar om att ps5 kommer ha 2 TB lagring eller att han sett det, låter dyrt, särskilt om det är gen 5 med snabba hastigheter. Detta skulle gå i linje med vad Xbox kör på också.

Sony tog ju ner en av hans videor med läckta specifikationer, betyder det att ryktet är sant? Vem vet.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av magma:

Moores law is dead (MLID) släppte precis en ny video där han pratar om att ps5 kommer ha 2 TB lagring eller att han sett det, låter dyrt, särskilt om det är gen 5 med snabba hastigheter. Detta skulle gå i linje med vad Xbox kör på också.

https://www.youtube.com/watch?v=777_DEw3l5g

Sony tog ju ner en av hans videor med läckta specifikationer, betyder det att ryktet är sant? Vem vet.

Varför skulle det bli gen5? Behövs väl inte snabbare än vad nuvarande PS5 har och spel ska också hållas kompatibla.

Men 2TB känns onödigt. Tråkigt att behöva betala extra för det. Många enthusiaster lär också redan uppgraderat sin nuvarande PS5 och kommer flytta över stickan från den.

1TB hade räckt, för att för att hålla ner priset $50 typ.

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

90FPS utan reprojection och med lite bättre grafik skulle göra stor skillnad för bland annat GT7 och RE.

Jag känner att 9K är smärtgränsen här. Mer än så är det nog inte värt när det nästan bara handlar om en bättre GPU.

Går den för runt 10k så sneglar säkert många på PC istället där det närmar sig priser som också inkluderar mycket bättre CPU.

För mig beror det lite på vad jag får för min PS5, 5000Kr imellan är nog gränsen.
Moores law is dead är inne på ca $600, kanske utan läsare då. Typ ca 8K i Sverige eller något mer i sverige alltså. Vanliga PS5 har funnits på REA för strax ovanför 5K, 5200Kr vet jag att jag sett på bland annat Amazon.

Jag ser inte hur grafiken blir bättre i dom spelen. Upplösningen är väll vad PSVR2an levererar inom foveated rendering området.
90FPS native ja det skulle vara trevligt men ingen dealbreaker för min egen del. Måste ju dessutom komma rn "90FPS patch" till spelen.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Men kan den spela Red Dead Redemption 2 i 60 fps?

Inte nödvändigtvis, hittills finns väl bara PS4-versionen att spela så lär inte bli någon skillnad om de inte släpper next gen patch vilket de inte var intresserade av way back med PS4 Pro ens så tror inte det kommer bli mycket bättre nu tyvärr.

Skrivet av magma:

https://www.youtube.com/watch?v=777_DEw3l5g

Att de kräver att videos tar ned kan oftast, nästan alltid, ses som bekräftelse på att uppgifterna stämmer. Inom kort vet vi säkert. Jag hoppas i alla fall att den kommer med 2TB som bas så den kan ha 10 totalt och allt däremellan men i alla fall inte behöva oroa sig över att fyra-fem spel tar upp all plats. Uppdateringarna börjar gå out of hand med sina storlekar tyvärr och det känns inte så Pro med bara en terabyte längre.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Absolut hade det ju varit att föredra men grafik säljer ju så det lär nog bli tufft. I 9 fall av 10 väljer nog utvecklare finare grafik om de får mer kraft att förhålla sig till så gränsen kommer ju bara puttas fram hela tiden är min gissning.

Ps4an tyckte jag dock var märkbart klenare mot slutet och det var mer uppenbart att en uppgradering behövdes. Jag gillar ju dock ändå grafik/fps-inställningarna på nuvarande konsoler. Oftast är skillnaden mellan lägena minimal tycker jag.

Får inte glömma att AMDs/Sonys svar på frame-generation är på ingång. Lyckas de nå 60 så kan de säkert framegena upp över 100 i något läge.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Jag ser inte hur grafiken blir bättre i dom spelen. Upplösningen är väll vad PSVR2an levererar inom foveated rendering området.
90FPS native ja det skulle vara trevligt men ingen dealbreaker för min egen del. Måste ju dessutom komma rn "90FPS patch" till spelen.

Tänkte att GT7 då ser mer ut som Quality läget och ändå uppnår 90FPS. Realism(grafik) i en simulator är alltid trevligt. OLED ger redan eftersläpp som reprojection också hjälper till att göra rätt mycket värre. Högre FPS samt utan reprojection skapar mycket responsivare och bättre bildkvalité

Skrivet av Gertzy:

Inte nödvändigtvis, hittills finns väl bara PS4-versionen att spela så lär inte bli någon skillnad om de inte släpper next gen patch vilket de inte var intresserade av way back med PS4 Pro ens så tror inte det kommer bli mycket bättre nu tyvärr.

Att de kräver att videos tar ned kan oftast, nästan alltid, ses som bekräftelse på att uppgifterna stämmer. Inom kort vet vi säkert. Jag hoppas i alla fall att den kommer med 2TB som bas så den kan ha 10 totalt och allt däremellan men i alla fall inte behöva oroa sig över att fyra-fem spel tar upp all plats. Uppdateringarna börjar gå out of hand med sina storlekar tyvärr och det känns inte så Pro med bara en terabyte längre.

Lagring kostar nästan ingenting idag. Du kan få bra lagring för under 1000Kr för 1 TB eller 1500Kr för 2 TB om du nu känner att det behövs. Finns ingen anledning till att fläska på för mycket från start för en så priskänslig produkt. Kan de sänka priset med 7-800Kr istället så vore det välkommet och alla behöver inte 2TB. Finns de som till och med klarar sig på 0,5TB😅

Medlem

Synd att inte gamestop finns kvar.. betalade typ 200 spänn för ps4 pro när jag bytte in min ps4 och två VALFRIA spel.

Fanns ofta rätt bra erbjudande att byta in maskiner.

signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem

Psvr2 var det första jag tänkte på när jag hörde om pro. Så för mig som har Psvr2 är det extra bra med pro.

Medlem
Skrivet av pazu:

Men din PS5 Pro för 1/3 av priset av 4090 kommer ha 50% bättre prestanda, absolut. Du låter väldigt kunnig inom hårdvara.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varför skulle det bli gen5? Behövs väl inte snabbare än vad nuvarande PS5 har och spel ska också hållas kompatibla.

Men 2TB känns onödigt. Tråkigt att behöva betala extra för det. Många enthusiaster lär också redan uppgraderat sin nuvarande PS5 och kommer flytta över stickan från den.

Bara en gissning, blir förmodligen gen 4 om det stämmer att den fortsatt kör på zen 2.
Jag skulle gärna betala mindre och få 1 TB lagring, sedan köpa till mera vid behov.

signatur

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Snart får vi sannolikt veta också
Många spel idag är förstås stora, många på över 100 gb, frågan är om spelen kommer bli betydligt större på ps5 pro eller behåller de samma storlek som på standard ps5?

signatur

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lagring kostar nästan ingenting idag. Du kan få bra lagring för under 1000Kr för 1 TB eller 1500Kr för 2 TB om du nu känner att det behövs. Finns ingen anledning till att fläska på för mycket från start för en så priskänslig produkt. Kan de sänka priset med 7-800Kr istället så vore det välkommet och alla behöver inte 2TB. Finns de som till och med klarar sig på 0,5TB😅

Men då får du ju tänka på att Sony antagligen får mängdrabatt på minnena de köper in och har i sina konsoler. Finns snarare ingen anledning att göra en Pro-konsol och anpassa det till dem som använder 200GB och är så ekonomiska som möjligt i sina teknikköp. Deras grundkonsol kommer ju med 1TB numera så att Pro också skulle göra det känns som ett gigantiskt snedsteg, speciellt som priset redan ryktas bli högt så då måste de ju erbjuda mer än basen också för att rättfärdiga det.

Medlem
Skrivet av magma:

Snart får vi sannolikt veta också
Många spel idag är förstås stora, många på över 100 gb, frågan är om spelen kommer bli betydligt större på ps5 pro eller behåller de samma storlek som på standard ps5?

Kan tänka mig att de släpper rätt feta next-gen patches som får ta sin plats. Speciellt i serier som COD.

Medlem

Att köra på 2TB lagring skulle vara ganska dödfött för Sony.
Drar upp priset rejält och skulle man vilja ha mer utrymme är det enkelt (och relativt billigt) att lägga till i efterhand själv.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Att köra på 2TB lagring skulle vara ganska dödfött för Sony.
Drar upp priset rejält och skulle man vilja ha mer utrymme är det enkelt (och relativt billigt) att lägga till i efterhand själv.

Förstår inte riktigt er matte här. Det är billigt för konsument men jättedyrt för Sony (som får massrabatt på sina inköp för konsoltillverkning)? Den logiken går ju inte riktigt ihop. Inte så Sony köper in varor för tio-hundra gånger priset för vad du betalar för din sticka i affär. Tvärtom får de bättre pris än oss och kanske höjer konsolpriset med $40 eller så. Och för en Pro-modell för de få som förväntar sig en bättre konsol än bas/slim-varianten som redan finns ute så är nog inte 2TB dödfött på något sätt. Tvärtom. De betalar premium för premium, då vore ju 1TB svidande för konsolen förväntas bli dyr och då vill en ju gärna ha bättre än vad som redan finns.

Medlem
Skrivet av pazu:

Du kommer bli besviken.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Förstår inte riktigt er matte här. Det är billigt för konsument men jättedyrt för Sony (som får massrabatt på sina inköp för konsoltillverkning)? Den logiken går ju inte riktigt ihop. Inte så Sony köper in varor för tio-hundra gånger priset för vad du betalar för din sticka i affär. Tvärtom får de bättre pris än oss och kanske höjer konsolpriset med $40 eller så. Och för en Pro-modell för de få som förväntar sig en bättre konsol än bas/slim-varianten som redan finns ute så är nog inte 2TB dödfött på något sätt. Tvärtom. De betalar premium för premium, då vore ju 1TB svidande för konsolen förväntas bli dyr och då vill en ju gärna ha bättre än vad som redan finns.

Vi får väl se. Om det är något vi sett senaste tiden är det väl att priserna snarare ökat än gått ned över tid.
Jag menar, samma argument borde ju gälla för MS och 2TB XSX är svindyr.

Medlem

Funderar skarpt på att beställa ps5 pro från utlandet p.g.a de galna priserna här i Sverige, men aldrig gjort så tidigare..någon mer som funderar på det? Lite orolig om garanti ifall transport skulle skada maskinen/ barnsjukdomar..

Medlem
Skrivet av Lathron:

Funderar skarpt på att beställa ps5 pro från utlandet p.g.a de galna priserna här i Sverige, men aldrig gjort så tidigare..någon mer som funderar på det? Lite orolig om garanti ifall transport skulle skada maskinen/ barnsjukdomar..

Beror på vad mellanskillnaden är men skulle inte ha några problem med att köpa från tyska amazon exempelvis.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/31492?key=83ded9a...

Men din PS5 Pro för 1/3 av priset av 4090 kommer ha 50% bättre prestanda, absolut. Du låter väldigt kunnig inom hårdvara.

Skrivet av Ralf:

Du kommer bli besviken.

Han sa väl aldrig native? Skala upp till 4K/60 är nog inga problem, då kan det också bli bra skalning med PSSR.

"In Black Myth: Wukong, DLSS 3 multiplies performance with full ray tracing enabled and every setting maxed out. That allows owners of the GeForce RTX 4090, the world’s fastest gaming GPU, to hit nearly 100 frames per second in Black Myth: Wukong’s benchmark. Additionally, owners of the GeForce RTX 4080 SUPER and GeForce RTX 4070 Ti SUPER can join in on the 4K fun, running at 74 and 66 frames per second, respectively. If you own one of these GPUs, prepare your eyes for a dazzling display of the very best graphics and gameplay."

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vi får väl se. Om det är något vi sett senaste tiden är det väl att priserna snarare ökat än gått ned över tid.
Jag menar, samma argument borde ju gälla för MS och 2TB XSX är svindyr.

Ja, teknikpriser har väl överlag ökat senaste åren (och trots att kretsbristen är över tycks de inte sänkas igen) men jag tror inte det stoppar Sony från att gå steget extra för Pro-konsolen. Men som sagt, det återstår att se det finns inga riktiga uppgifter som pekar på det ena eller andra så det kan landa i vad som egentligen. Och Microsoft bökar väl med eget proprietärt minne eller vad det heter som ökar deras priser något.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har du gen5 behöver du färre kanaler för samma prestanda. Så eventuellt billigare? Sen gör det väl inget om även laddtider blir bättre på PRO utöver cpu/gpu prestanda? Bara dumt att snåla på mängden lagring för en pro. De som är priskänsliga lär ändå köpa den vanliga.

123
Skriv svar