Analys: PS5 Pro kommer sälja som PS4 Pro – trots priset

Robot
Analys: PS5 Pro kommer sälja som PS4 Pro – trots priset

Kommer skapa debatt, men inte påverka försäljningen.

Medlem

Tror också den kommer sälja bra. Är folk villiga att betala 25.000 för grafikkort finns det nog en publik för en dyrare konsol också.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tror också den kommer sälja bra. Är folk villiga att betala 25.000 för grafikkort finns det nog en publik för en dyrare konsol också.

Det är ju en jävla skillnad på vad du kan göra med ett grafikkort på 25k och en konsoll för 10k! Och folk som köper grafikkort för dessa priser är fullt medvetna om det och använder datorns kraft till mer än att sikta efter hög fps I spel.

Medlem

En i mina öron ganska rimlig analys.

Medlem

Jag är iaf sugen. Men har bara en Switch idag så för mig blir det mycket uppgradering för pengarna

Medlem

Jag som inte köpt en playstation tidigare skulle ju välja en ps5 pro framför en vanlig ps5 alla dar i veckan OM jag skulle få för mig att köpa en.

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Det är ju en jävla skillnad på vad du kan göra med ett grafikkort på 25k och en konsoll för 10k! Och folk som köper grafikkort för dessa priser är fullt medvetna om det och använder datorns kraft till mer än att sikta efter hög fps I spel.

Önskar att du hade rätt men jag tror verkligen inte det, känns som det är otroligt många "gamers" som bara ska ha det största och bästa och köper ett 4090 för att sen bara sitta och spela Valorant eller vad som är populärt på Twitch för tillfället.

Medlem
Skrivet av Force:

Önskar att du hade rätt men jag tror verkligen inte det, känns som det är otroligt många "gamers" som bara ska ha det största och bästa och köper ett 4090 för att sen bara sitta och spela Valorant eller vad som är populärt på Twitch för tillfället.

I hate to agree whit you but ur right!

Medlem
Medlem

Jag köpte en PS4 Pro men det var ett annat läge då jag inte hade en PS4. Nu när jag har en PS5 så känner jag att uppgraderingen inte riktigt blir värt för priset man betalar.

Kan tänka mig att PS5 Pro kommer sälja bra, men jag skippar nog själv då det känns som att releasen av Switch 2 ligger runt hörnet.

Medlem

Jag kommer hänga på låset när den släpps. Dags att sälja 5:an och de få spel jag har kvar på disc. Med 1 terabyte extra minne och disc känns det som ett riktigt bra köp.

Medlem

Ja, Sony fanboys är ju värre än Apple t.o.m.

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

It's not a lake, it's an ocean

Det är väl inte omöjligt. Det finns alltid folk som vill ha det senaste och det som upplevs som det bästa och är beredda att betala. Jag var en av få som köpte Xbox på lanseringen för 5000 kr. Det var galet mycket pengar då, men jag var i en position där jag tyckte att det var värt det. PS5 Pro är inte värd de begärda pengarna för mig. Men andra kan förstås göra en annan bedömning.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Först och främst har priserna ökat lavinartat på grafikkort, men ändå har storhandlarna blivit kvar och korten inhandlas i stora mängder vilket visar att höga priser inte skrämmer iväg de som vill ha "top of the line". Vilket var min poäng. Men visst, många är väl "prosumers" och använder korten även till bild/video-redigering i många fall men det är inget Titan-kort som exklusivt inhandlas för professionellt arbetesflöde utan många är gamers som vill ha lite "skrytbygge" och är beredda att betala för det. Vilket visar att det finns en marknad som även PS5 Pro kan passa in i.

Skrivet av Force:

Precis. Det är många som betalar överpriser bara för att kunna maxa i spel, och den marknaden kan som sagt PS5 Pro passa in i.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Först och främst har priserna ökat lavinartat på grafikkort, men ändå har storhandlarna blivit kvar och korten inhandlas i stora mängder vilket visar att höga priser inte skrämmer iväg de som vill ha "top of the line". Vilket var min poäng. Men visst, många är väl "prosumers" och använder korten även till bild/video-redigering i många fall men det är inget Titan-kort som exklusivt inhandlas för professionellt arbetesflöde utan många är gamers som vill ha lite "skrytbygge" och är beredda att betala för det. Vilket visar att det finns en marknad som även PS5 Pro kan passa in i.

Precis. Det är många som betalar överpriser bara för att kunna maxa i spel, och den marknaden kan som sagt PS5 Pro passa in i.

Fast om man nu vill maxa allt så köper man inte konsol fortfarande ( jag är huvudsakligen en konsol spelare men efter den här prishöjning och hur mycket nästa generations konsoler kommer kosta så finns det längre absolut 0 anledning till en konsol)

Faktumet här är att PS5 pro enbart riktar sig till dom mest inbitna PlayStation fansen!

Gnällkuk

Känns som den kommer vara lite trög i början om det inte börjar komma nya spel med stöd för pro. När det väl kommer så tror jag att försäljningen kommer börja ta fart, främst kanske för de som inte redan har en ps5:a. Finns ju liksom ingen konkurrens när MS mer eller mindre verkar gett upp på konsolsidan?

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Rättelse: alla slags fan boys är är värre än allt.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Fast om man nu vill maxa allt så köper man inte konsol fortfarande ( jag är huvudsakligen en konsol spelare men efter den här prishöjning och hur mycket nästa generations konsoler kommer kosta så finns det längre absolut 0 anledning till en konsol)

Faktumet här är att PS5 pro enbart riktar sig till dom mest inbitna PlayStation fansen!

Nej, och det påstod jag inte heller Utan menar att Pro-modellen är konsolens motsvarighet till att "maxa allt" och det är folk uppenbarligen beredda att betala för. Och självklart är detta en modell för de mest inbitna fansen, den kommer sälja en liten del av den totala PS5-försäljningen helt klart, men det är också min poäng: det är för de som vill betala extra för det "lilla extra".

Medlem

Fast de får förmodligen konkurrens med PC istället, vilket också är Microsoft system som dominerar än så länge, om man vill blanda in dem även om PC fungerar utan.

Lägger man på ett par tusen så får man ändå en vettig PC, kanske i samma klas eller bättre nu när AMDs nya serie är pågång. Lägg då till att sen då förmodligen kan uppgraderas framöver för att i alla fall matcha PS6 om man känner för det.

Det är inte alla som överväger PC och konsol, men det lär finnas en rätt stor kundgrupp som kan tänka sig båda alternativen.

Trodde verkligen inte att konsoler skulle kliva över 10k strecket redan, med rykten om snart spel för 1K...

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fast de får förmodligen konkurrens med PC istället, vilket också är Microsoft system som dominerar än så länge, om man vill blanda in dem även om PC fungerar utan.

Lägger man på ett par tusen så får man ändå en vettig PC, kanske i samma klas eller bättre nu när AMDs nya serie är pågång. Lägg då till att sen då förmodligen kan uppgraderas framöver för att i alla fall matcha PS6 om man känner för det.

Det är inte alla som överväger PC och konsol, men det lär finnas en rätt stor kundgrupp som kan tänka sig båda alternativen.

Trodde verkligen inte att konsoler skulle kliva över 10k strecket redan, med rykten om snart spel för 1K...

Finns säkert de som överväger att gå PC, men då många är konsolspelare av bekvämlighet så är de nog närmare att köpa vanliga PS5 istället om de finner Pro-modellen för dyr och ovärd. Då detta är en lyxmaskin och mid-gen-refresh står det ju inte bara mellan den konsolen och PC. Värre blir det om PS6 blir alldeles för dyr senare och många inte ser att de har något val än att gå PCMR...

Medlem

Vi har fortfarande en billig hobby, kom ihåg det. Polaren kör rc och han köpte ny bil åt han och grabben. 13.000 styck kostade dem, sedan måste dem lagas med reservdelar konstant för dem går så inåt helvete

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Tror inte priset spelar så stor roll och för de flesta yngre spelar nog inte avsaknaden av skivspelaren särskilt stor roll heller. För mig blir det ett nej just på grund av skivspelaren. Redan nu irriterar jag mig på att "behöva" ha en extern HDD (och "onödiga" sladdar, så jag vill verkligen inte ha en låda till (till PS4-spel främst). Spel idag går - förvisso - inte längre att spela "från skiva" längre, eftersom de är i så dåligt skick day 0/1 eller av andra anledningar kräver nedladdningar, men det finns ändå bra anledningar att köpa (vissa) titlar på skiva.
Om jag inte redan hade en PS5 så kanske jag tyckt det var värt att köpa en pro ändå. Ju äldre jag blir, desto mer föredrar jag att sitta bekvämt i soffan när jag spelar (och Steam link blir aldrig riktigt samma grej, och "HTPC" gav jag upp för många år sedan). Det är ju också mer "socialt". Men njuter av fördelen av att ha tillräckligt bra ekonomi för både ok gaming PC och "mäster-konsolen".
Anyway, dags att låta Satisfactory förstöra ännu mer av mitt liv. Värre än kokain (har jag hört).

Medlem

Jag resonerar som så att om pro:n släpps i en bundle med gta 6 då öppnar jag plånboken. Gör den inte det och det visar sig att gta 6 kommer 2026 (som det ryktas om) då struntar jag i pro och väntar in ps6 och kör gta 6 på vanliga ps5an.

signatur

AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
2x16GB Kingston Fury BEAST Black 6000MT/s CL30
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb

Medlem
Skrivet av Force:

Den skaran är väldigt liten. Försäljningen på värstingkorten brukar vara några procent av korten varje generation. Vi ser det mer för att vi sitter på ett gamerforum med massor av användare där de som köper värst skrävlar mest.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Fan, jag som har Playstation och iPhone...

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Brambas:

Jag resonerar som så att om pro:n släpps i en bundle med gta 6 då öppnar jag plånboken. Gör den inte det och det visar sig att gta 6 kommer 2026 (som det ryktas om) då struntar jag i pro och väntar in ps6 och kör gta 6 på vanliga ps5an.

Instämmer helt. Finns inte direkt några lir
Där grafikhoppet skulle vara i nörheten av värt det. De fps där det är relevant har redan 60 fps.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Finns säkert de som överväger att gå PC, men då många är konsolspelare av bekvämlighet så är de nog närmare att köpa vanliga PS5 istället om de finner Pro-modellen för dyr och ovärd. Då detta är en lyxmaskin och mid-gen-refresh står det ju inte bara mellan den konsolen och PC. Värre blir det om PS6 blir alldeles för dyr senare och många inte ser att de har något val än att gå PCMR...

Flera av de mest pålitliga techtuberserna och andra är dock inne på att detta kan vara början på dyrare standard konsoler framöver.

Jag tror som sagt att det ändå finns en rätt stor kundgrupp som kan tänka sig båda. SteamOS och att Microsoft har påpekat att de kommer optimera Windows bättre framöver ger ju också mer kraft till PC.

Och som jag nämnt innan så kan PC med bra spec hamna i samma prisklass ifall man köper PC nu och sedan uppgraderar den tills PS6 släpps istället för att köpa PS5 Pro och PS6. Då kräver inte PC heller prenumerationer och spelen går också ofta att hitta betydligt billigare.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Vi har fortfarande en billig hobby, kom ihåg det. Polaren kör rc och han köpte ny bil åt han och grabben. 13.000 styck kostade dem, sedan måste dem lagas med reservdelar konstant för dem går så inåt helvete

Detta! Har haft min PS5 i ca 4 år nu så det är i mina ögon helt rimligt att passa ner den till dottern och införskaffa en PRO även fast jag nog spenderar 70% av tiden med konsollen på youtube nu för tiden haha. Har en helt okej PC också för vissa typer av spel men det är fortfarande som du säger en väldigt billig hobby kontra väldigt mycket annat! Och det är ju just det, en hobby, ett nöje och en bekvämlighet. Folk som inte vill betala för det är inte heller tvingade att göra så.

Medlem

Jag antar att marknadsavdelningen på Sony kan sitt jobb och att PS5 PRO är prissatt korrekt för sitt syfte.

Jag gissar att det handlar om att PS5 såldes lite billigare för att binda upp kunder i PS ekosystemet och så tar man hem vinst under några år med spelförsäljning och subscriptions istället.

PS5 PRO är mer en entusiast-konsol som inte på samma sätt kommer hämta hem nya kunder till PS ekosystemet därför kan den prissättas direkt mot beräknad efterfrågan vs tillgång istället.

Vi såg när PS5 släpptes hur svårt det var att få tillgång till en konsol och hur scalpers tog på sig det ädla uppdraget att bära marknadsekonomins fana högt genom att roffa åt sig differensen i prissättningen mellan efterfrågan och tillgång.

Det visade då att det fanns ganska mycket utrymme till högre prissättning om målet inte är att främst ragga subscriptionkunder över 5-10 år.

När den gamla PS5 finns kvar som alternativ för nya kunder som inte behöver värstingalternativet för att vara nöjda så finns det ännu mindre anledning att subventionera PS5 Pron mot marknadspris.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Flera av de mest pålitliga techtuberserna och andra är dock inne på att detta kan vara början på dyrare standard konsoler framöver.

Jag tror som sagt att det ändå finns en rätt stor kundgrupp som kan tänka sig båda. SteamOS och att Microsoft har påpekat att de kommer optimera Windows bättre framöver ger ju också mer kraft till PC.

Och som jag nämnt innan så kan PC med bra spec hamna i samma prisklass ifall man köper PC nu och sedan uppgraderar den tills PS6 släpps istället för att köpa PS5 Pro och PS6. Då kräver inte PC heller prenumerationer och spelen går också ofta att hitta betydligt billigare.

https://youtu.be/jGRxqfG7RxY?si=Ppf2Fz5je_cCrL3p

https://youtu.be/W2wOn8zS8dU?si=-fB9zITLNyaNEoZf

Det tror jag absolut (och tyvärr) de har en poäng i. Också att det antagligen kommer bli standard att konsoler kommer utan skivläsare framöver (trots högre pris) och att de i bästa fall kommer gå att köpa till.

Dock har ju komponentpriserna också gått upp. Många ser väl gpu-priserna och blir rätt avskräckta bara där. Det och att behöva "fippla" och uppgradera datorn själv är inte för alla. Det får du inte glömma. Men visst, det finns nog många som är beredda att lära sig och blir Windows mer gaming-optimerat kan det också hjälpa många att "gå över". Men det finns fortfarande enorm marknad för många som inte orkar hålla på utan bara vill kunna koppla in en konsol i TV:n och sen börja spela. De kommer nog fortsatt ha hög tröskel för att gå över helt. Speciellt som många slutar köpa PC för många sysslor kan nu skötas på mobil och/eller padda och då kanske det står närmare för många att införskaffa en konsol som dedikerad spelmaskin än dyr PC. Så även om du har en poäng tror jag inte konsolmarknaden kommer dö ut direkt.

12
Skriv svar