Dragon Age: The Veilguard

Medlem

Av de videoklipp jag har sett av det här spelet, så är jag helt oförstående hur en del sidor kan ge det 5/5! Det känns mer som att betygen borde hamna 2-3/5 som här på FZ än full pott.

Medlem

Jag höll inte med herr Berg i hans recension av Phantom Liberty jag hoppas att han även här har fel 🙂 Om inte så lär jag bli varse på torsdag om jag väntat i 11 år helt i onödan 😅

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Avstängd
Skrivet av Balunan:

Sluta låt enskilda betyg diktera huruvida ett spel är bra eller inte. Gör vidare efterforskningar, gräv lite. Lyssna på fler röster. Du kanske skulle ha en helt annan uppfattning om spelet än denna.

Bestäm dig aldrig efter bara första bästa recension du stöter på. Sånt är subjektivt och du är din egen person.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Samtidigt delar MrMattyplay, Skillupp och WF ut riktigt låga betyg i sina recensioner. Även flera Youtubers som inte fått nån recensionskod efter att de var negativt inställda efter förhandstitten...

Jag litar lika mycket på de större spelsajterna som jag gör på filmkritiker, dvs inte alls. Access Media har förstört kulturjournalistiken.

Vänta tills spelarbasen fått ge sina omdömen. De är de enda man kan lita på nu för tiden.

Medlem

Suck. Dom hade sin chans i alla fall. Tur att jag avbokade min preorder för några veckor sen.

Medlem

Skill Up tyckte inte heller om spelet. https://www.youtube.com/watch?v=QF-Kd2BBpx8 verkar riktigt kasst alltså

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av doversund:

Jag höll inte med herr Berg i hans recension av Phantom Liberty jag hoppas att han även här har fel 🙂 Om inte så lär jag bli varse på fredag om jag väntat i 11 år helt i onödan 😅

Vafalls! Jag har aldrig fel!

Nej, men Phantom Liberty köper jag om man gillar desto mer. Förstår även om jag inte håller med (dock tyckte jag själv att det var bra och gav det en trea, vill jag minnas).

Här är jag desto mer oförstående.

Medlem

GAMEREACTOR GAV DET 8/10

signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av Dex:

Oj lite besviken blir man. Hade hoppats på bättre. Ligger på 83 på Metacritic på PS5 och 80 på PC än så länge så många som verkar tycka raka motsatsen.
Får hoppas jag inte håller med FZ's recensenter för en gångs skull

Det ryktas om att de journalister som har visat sig vara tveksamma till spelet sedan innan, har inte fått recensionsexemplar att spela och har följdaktligen inte kunnat recensera spelet. Så ta allt du hör med en nypa salt tills spelet har släppts och spelats av vanliga människor. Jag tycker FZs recension känns som en frisk fläkt jämfört med allt annat man ser gällande det här spelet just nu.

Medlem

Blir Ea play pro 1 månad för egen del och spela ut att när jag är klar med BG3.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Trist. Jag hade på förhand räknat bort mina förhoppningar om en intressant handling och karaktärer med djup och intressanta tveksamheter i deras personligheter som kan väcka mer konfliktfyllda känslor över spelets gång.
Men jag tyckte combat och skilltree såg lite lovande ut så hade hoppats på ett ”Street fighter” med givande karaktärsutveckling i skills där handlingen åtminstone kunde agera någon typ av påklistras bakgrund varför man befann sig i en snygg och annorlunda miljö varefter spelet pågick.
Om inte ens combat:en är rolig så blev jag plötsligt tveksam till om det kommer finnas något jag gillar med spelet.

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Tror ju dock FZ betygsätter mer med hjärta och relevant för spelet, än många de amerikanska sidorna som sätter betyg efter andra mer irrelevanta kriterier (i det dolda)

Här har du två stycken icke-amerikanska:

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Vafalls! Jag har aldrig fel!

Nej, men Phantom Liberty köper jag om man gillar desto mer. Förstår även om jag inte håller med (dock tyckte jag själv att det var bra och gav det en trea, vill jag minnas).

Här är jag desto mer oförstående.

Jag skall kolla lite andra recensioner, men ja, hoppas du har fel 😁

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av ModernAudience:

Jag litar lika mycket på de större spelsajterna som jag gör på filmkritiker, dvs inte alls. Access Media har förstört kulturjournalistiken.

Verkligen, så många sajter och kanaler är mer upptagna med att behålla kontakter och se till att de fortfarande får tillgång till allt än att faktiskt vara kritiska. Ingen respekt för publiken eller yrket.
Minns själv när jag skrev för 8 år sedan att chefen sa att vi var tvungna att vara hyggliga mot ett visst företag för de var måna om sina kontakter och access där…

Skönt att FZ gör sin egen grej och inte hela tiden ger ”rätt” betyg för att stryka utvecklare och utgivare medhårs.

Medlem

Detta var förväntat efter att ha sett den första gameplay-videon som släpptes, ser sjukt billigt ut, både grafiskt och mekaniskt, jämfört med vissa av de äldre titlarna.

Ska kika lite mer på det från andra sidor för att få flera intryck innan jag bestämmer mig slutgiltigt, men magkänslan brukar ha rätt.

Medlem

Detta borde vara intressant för er som pratar om alla "andra" recensioner som har annorlunda betyg.

https://www.youtube.com/watch?v=LDRVdfzHXDI&t=212s

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Verkligen, så många sajter och kanaler är mer upptagna med att behålla kontakter och se till att de fortfarande får tillgång till allt än att faktiskt vara kritiska. Ingen respekt för publiken eller yrket.
Minns själv när jag skrev för 8 år sedan att chefen sa att vi var tvungna att vara hyggliga mot ett visst företag för de var måna om sina kontakter och access där…

Skönt att FZ gör sin egen grej och inte hela tiden ger ”rätt” betyg för att stryka utvecklare och utgivare medhårs.

Jag såg en recension som tyckte det här spelet var bättre än Origins och klar GOTY-kandidat. Då vet jag att man inte kan ta det på allvar..

Medlem

Recensioner tycker jag inte ska vara objektiva. Visst det finns ju en del saker alla borde reagera likadant på tex buggar och sånt. Men i grund och botten gillar vi olika saker. Jag hoppas på att Dragon Ager 4 är bättre för min del än en tvåa. Men jag var också negativt inställd till förhandstittarna. Gillade ettan och allt som inte bara var stress-skapat i tvåan. Tröttnade på trean halvvägs. Kommer inte direkt stressköpa det här spelet.

Moderator
Skrivet av ZerotheCat:

Jag såg en recension som tyckte det här spelet var bättre än Origins och klar GOTY-kandidat. Då vet jag att man inte kan ta det på allvar..

Folk gillar bara olika saker. Just Mortismal Gaming älskar ju CRPG's men har aldrig riktigt tyckt om Origins och föredragit Inquisition istället. Inte konstigt att han säger Veilguard är GOTY då.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Dex
Medlem
Skrivet av ZerotheCat:

Detta borde vara intressant för er som pratar om alla "andra" recensioner som har annorlunda betyg.

https://www.youtube.com/watch?v=LDRVdfzHXDI&t=212s

Eller så kan det bara vara så att visa gillar spelet mycket, vissa lite och vissa gillar inte det. Allting behöver inte alltid vara en konspiration.

T.ex SkillUP var också tveksam till spelet efter han fick testa det precis som Fextralife var och han fick en reviewkod så....

Avstängd
Skrivet av Dex:

Eller så kan det bara vara så att visa gillar spelet mycket, vissa lite och vissa gillar inte det. Allting behöver inte alltid vara en konspiration.

T.ex SkillUP var också tveksam till spelet efter han fick testa det precis som Fextralife var och han fick en reviewkod så....

Det är ingen tillfällighet att vissa får recensionskoder och andra inte. De har superkoll på vem de vill ska recensera deras spel.

Bethesda gjorde likadant med Starfield. Spelkritikerna älskade det medan spelarna tyckte det som bäst var mediokert. Det är så här de jobbar nu. De har tagit efter filmbranschen.

Avstängd
Skrivet av Devan:

Jo verkar som Fz är en outlier just nu.

Ign ger spelet 9/10 till exempel

MÅNGA som varit skeptiska till spelet har inte ens fått recensionskoder, t.ex. Fextralife, en kanal dedikerad till RPG spel som Dragon Age Origins. Så bioware har varit i full "damage control" läge så att så många positiva recensioner ska visas nu innan spelet har släppts. Dom få recensioner som faktiskt är ärliga kommer inte påverka betyget på metacritic föränn spelet har släppts. Förvänta er en dipp i betyget på fredag eller tidigt nästa vecka.

Medlem

Kan bara ta och säga att i mina ögon så är det OMÖJLIGT för ett spel att få 10/10 eller 100/100
För då måste spelet vara FELFRITT, PERFEKT, Det bästa som har skapats i hela världen

Ska träffa alla punkter som finns, storyn ska vara bäst, gameplay ska vara bäst, inga buggar eller problem med motorn etc etc

Ni förstår väll att det kan vara omöjligt att sätta dom poängen utan ett agenda.

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

såg precis klart skillups recension.

"Every interaction sounds like HR is in the room"

summarum.

Redaktör
Skrivet av ZerotheCat:

Det ryktas om att de journalister som har visat sig vara tveksamma till spelet sedan innan, har inte fått recensionsexemplar att spela och har följdaktligen inte kunnat recensera spelet. Så ta allt du hör med en nypa salt tills spelet har släppts och spelats av vanliga människor. Jag tycker FZs recension känns som en frisk fläkt jämfört med allt annat man ser gällande det här spelet just nu.

Micke lirade spelet hos Bioware i september och var inte överdrivet positiv, ändå har vi recensionskod.

Jag har väldigt svårt för såna där rykten, att man ska skapa misstro mot journalister och recensenter för att man inte håller med om en recension - det är ju till syvende och sist bara tycke och smak. Det snackas rätt ofta om köpta recensioner med mera. Det skulle vara ett enormt krävande och dyrt jobb att muta till sig högre betyg. Bara här på FZ är det väl ett tiotal pers som recenserar, och alla recensioner går genom redaktörerna (Fredrik och jag). Och då är vi en liten site. (Det här sagt utifrån teorin att vi faktiskt vore mutbara, då.)

signatur
Medlem

Intressant med så spretiga recensionsresultat. En två av fem här. En nia av 10 på IGN 84 på metacritic. Smaken är som baken med andra ord.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Micke lirade spelet hos Bioware i september och var inte överdrivet positiv, ändå har vi recensionskod.

Jag har väldigt svårt för såna där rykten, att man ska skapa misstro mot journalister och recensenter för att man inte håller med om en recension - det är ju till syvende och sist bara tycke och smak. Det snackas rätt ofta om köpta recensioner med mera. Det skulle vara ett enormt krävande och dyrt jobb att muta till sig högre betyg. Bara här på FZ är det väl ett tiotal pers som recenserar, och alla recensioner går genom redaktörerna (Fredrik och jag). Och då är vi en liten site.

En av era första recensioner som ni har varit mot "flocken"
Ni märker nog efter idag om ni får framtida nycklar eller inte

signatur

Redaktör
Skrivet av Godofcheese:

Kan bara ta och säga att i mina ögon så är det OMÖJLIGT för ett spel att få 10/10 eller 100/100
För då måste spelet vara FELFRITT, PERFEKT, Det bästa som har skapats i hela världen

Ska träffa alla punkter som finns, storyn ska vara bäst, gameplay ska vara bäst, inga buggar eller problem med motorn etc etc

Ni förstår väll att det kan vara omöjligt att sätta dom poängen utan ett agenda.

Varför skulle alla världens recensenter gå efter dina kriterier?

signatur
Avstängd

Jag har väldigt svårt för såna där rykten, att man ska skapa misstro mot journalister och recensenter för att man inte håller med om en recension - det är ju till syvende och sist bara tycke och smak. Det snackas rätt ofta om köpta recensioner med mera. Det skulle vara ett enormt krävande och dyrt jobb att muta till sig högre betyg. Bara här på FZ är det väl ett tiotal pers som recenserar, och alla recensioner går genom redaktörerna (Fredrik och jag). Och då är vi en liten site.

Access Media existerar. Det är liksom odiskutabelt.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Här har du två stycken icke-amerikanska:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Alltså, om det på plus-sidan står "föredömligt linjärt" om ett påstått rpg drar åtminstone jag öronen åt mig....

Jag har inte spelat spelet, men det känns som att recensionen ligger i linje med vad jag trott mig förstå av förhandstittarna - d.v.s. att det här är ganska mycket mellanmjölk.

Medlem

Varför skulle alla världens recensenter gå efter dina kriterier?

Varför skulle världens recensenter gå efter dina kriterier?

Jag kallar det för standard, och inte vilseleda de personer som läser min recension

Men sen så lider alla av bekräftelsebehov, att få sin redan satta åsikt validerad

signatur

Skriv svar