Diskutera – Uppföljare som gjorde dig besviken
Civilization III.
Jag gav det en och en halv genomspelning innan jag gav upp, avinstallerade eländet, och återvände till Civilization II.
Det skall sägas att jag inte gillar sexan i serien heller, men där hade jag lägre förväntningar, efter besvikelsen med femman.
Om jag spelar Civilization nu, så blir det fyran. Det i särklass bästa Civilization så här långt.
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Alla FIFA efter 2009.
Skämt åsido. Jag vill minnas att jag faktiskt blev ganska besviken på Perfect dark då jag klarade av kampanjen så snabbt och Majoras Mask begrep jag mig inte på alls när det begav sig.
På ”senare tid” har jag blivit besviken på Shadow of the Tomb Raider som jag tycker misslyckades med att erbjuda tillräckligt med nytt innehåll.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Project Cars 3. Det lovades nåt i stil med "en seriös racingsim som även funkar för casuals". Det släptes, och infriade alla fördomar om att det bara är luftigt pr-skitsnack. Detta var en slapp arkadracer, inte mer än så. De två första spelen infriade inte heller förväntningarna, men de hade i alla fall ambitionerna att vara bra sim-racingspel.
Diablo IV känns som ett live service MMO med en inbakad single player-kampanj fylld av distraktioner för att lite artificiellt ge dopaminkickar av saker som droppar snarare än av känslan att ena karaktär blir fetare. Skulle gå tillbaka till rötterna men det känns mer skapat utifrån en affärsstrategi än utifrån en tydlig artistisk vision, även om storyn och så är fina.
Top of mind har jag två exempel.
1. Command & Conquer: Tiberian Sun
Sinnessjuk hype innan det släpptes och visade sig vara... högst mediokert. Förväntningarna var nog för höga.
2. Cities: Skylines 2
Spelet som egentligen är bra som spel betraktat, men som haft det otroligt motigt med tanke på hur dåligt optimerat det var/är. Jag hoppas fortfarande det ska kunna gå att spela det och uppleva det som man vill.
Hmm, top of my mind... Dungeon Siege 3. Älskade verkligen ettan och tvåan men trean, fyfan vilket mög.
Unpopular oponion, men har alltid skämtsamt sagt att Quake 2 var IDs practical joke.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Resident Evil Code Veronica var en stor miss. För svårt, för konstigt, och de gjorde det största misstaget någonsin i spelserien.
Wesker dog i Resident Evil. Han dog stenhårt. På riktigt. Ingen har dött lika mycket som Wesker gjorde.
Silent Hill 3. Här började serien gå utför. Ett väldigt onödigt och ointressant spel som inte lyckades med nåt.
Tomb Raider The Last Revelation. Spelet var ok bitvis men jag störde mig på att de ändrat Laras backstory, så det pajade allt.
Tomb Raider The Angel of Darkness. Vet inte vad de sysslade med här. Ett av de mest frustrerande spelen jag någonsin testat.
Resident Evil 6 var jag grymt besviken på. Slutade efter nån timme när jag spelade som Chris. Men jag spelade om det för nåt år sen och den här gången hade jag inga förväntningar. Det var faktiskt kul nu. Helt galet överdriven dumaction.
Soul Reaver 2. Atmosfären som genomsyrade originalet fattas här, helt enkelt inte lika spännande. Moebius såg skrämmande ut i Soul Reaver, här ser han ut som en mes.
Defiance var ännu värre. Här kände jag inget. Orkade inte spela klart.
Jag är en stor Metal Gear Solid fan men måste erkänna att alla uppföljare till MGS (PSX) var i olika grad besvikelser. Främst bossarna där inte en enda kom i närheten av charmen med MGS-diton. Och musiken i ettan är bättre än allt vad Harry Gregson-Williams och dylika åstadkommit med uppföljarna. Metal Gear REX är 100 gånger coolare designead än alla efterföljare. Och detta trots att det är samma person bakom. Spelade V:an väldigt mycket och gillar spelet skarpt men det här med basbygget och konstiga slutet förstörde helheten.
Metal Gear Solid 2 (OBS fartyget var awesome)
Last of Us Part 2
Mass Effect Andromeda, gameplayet var grymt men där är sååååå mycket problem än det tekniska.
Darksiders Genesis
Dying Light 2, hela röda tråden och dialogerna kändes som om det var skrivet av flera personer efter varandra, som vikarielärare.
Donkey Kong Country 3, inte nödvändigtvis ett dåligt spel men charmen fanns inte där så det var extra besviket när 2an var så bra.
Edit:
Diablo 4
Battlefield 5
BF 2042
AC Valhalla
PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch
Dragon Age gick linjärt från ett av de bästa spelen som gjorts, till ren dynga i den senaste uppföljaren.
Diablo efter ettan.
Zelda-spelen har tappat all magi efter A link to the past.
Super Mario när de gick över till 3D.
Final fantasy efter 12 men den nedåtgående spiralen började runt 10.
Xenoblade Chronicles X
Gillade första Xenoblade Chronicles till Wii så mycket så det kändes självklart att köpa en Wii U för detta spel. Det borde jag inte ha gjort då det med stor marginal var 2010-talets största spelbesvikelse för mig.
Karaktärerna är tråkiga och endimensionella, tex Tatsu säger samma tråkiga skämt varenda gång du möter honom. Väldigt tröttsamt. Huvudberättelsen är inte bara ointressant utan även låst bakom artificiella level-krav (kan inte börja uppdrag X förrän du når level Y osv). Dom flesta sidouppdrag är oinspirerat cookie-cutter. Musiken är bland det värsta jag hört i ett spel. Hela designfilosofin bakom spelet verkar ha varit, hur kan vi ta det värsta från MMOs och göra ett singleplayerspel av det?
Spelvärlden i sig är dock rätt så trevlig att utforska, men när du äntligen har låst upp din Skell (mech), så är spelet nästan slut.
Diablo 4. Har tjatat om det här för många gånger men det var verkligen ett riktigt bottenskrap
4:an var mycket bättre än 3:an.
Efter att ha över 1500 timmar med Dragon Age Origins så kan jag med lätthet säga att Dragon Age 2 var en stor besvikelse. Jag gillade 3:an någorlunda, iaf så pass att jag gjorde 2 genomspelningar. Jag hoppades verkligen på 4.an men det föll pladask för mig. Stor besvikelse för mig.
"Kebab?"
Specs: Intel Core i9-13900F, Nvidia GeForce RTX 4080, 32 GB RAM, 5120 x 1440, 240Hz.
Diablo 4!
Värsta köpet jag gjort under mina 30+ år som gamer. Hade inte läst på så mycket för att undvika spoilers. Stort misstag. Förväntade mig ett singelplayer/coop spel som diablo 2/3. Men mötes av ett halvsketet mmo med ett battlepass.
Får ont i magen av att bara tänka på att jag gav dom pengar för skiten. Skulle köpt baldurs gate 3 istället!
Oj, svårt. Misstänker att jag förträngt de flesta^^.
Castlevania Lords of Shadow 2. Det första var helt fantastiskt i mina ögon och kom lite från sidan och golvade mig. Uppföljaren såg jag därför fram emot långt innan men det blev ju allt annat än bra. Tråkiga miljöer utan variation och helt enkelt ett jävla tråkigt spel.
Just Cause 3. Just Cause 2 är sandlådespelet med stort S i min bok och förhoppningarna var att 3an skulle bli mer av allt men det var hela tiden nåt som skavde. Svårt att sätta fingret på det men jag hade inte kul på alls samma sätt trots att grunden är identisk med föregångaren.
Unreal Tournament och Quake 3 Arena. Jag ville ha feta singelplayer-FPS och fick multiplayer arena shooters (i mästarklass, men inte det jag ville ha).
Dragon Age Inquisition, tycker väl som de flesta. Ettan var den Baldurs Gate uppföljare jag aldrig fick efter 2:an. DA2 var ok, men klart sämre, men jag spelade ändå igenom det. Inquisition däremot var nåt slags MMO-wannabe i offlineläge, trist. Ej testat det av alla älskade Veilguard.
Mass Effect 3 var väl heller inte riktigt den avslutning på trilogin man ville ha efter 5/5'an som var tvåan.