Snabbkollen – Har du köpt "tjuvstart" till något spel?

Robot
Snabbkollen – Har du köpt "tjuvstart" till något spel?

Har du betalat extra för att börja spela tidigare?

#snabbkollen

Medlem

Vad jag uppfattar så är ju detta ett ganska nytt påhitt med att få tjuvstarta. Jag har testat en gång, vid releasen av Diablo IV. Men inget jag kommer göra igen, om inte spelet är mycket eftertraktat och att spelet är så pass polerat samt att jag har tid och pengar. Tyvärr blir det väl mer och mer sånt här framöver där spelföretagen vill locka med tidig tillgång och får samtidigt in snabba stålar, och för kunden i detta fall blir ju inte så positivt när spelet inte känns eller är färdigt.

signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Ja jag har köpt, dock oftast inte gör jag ett köp just för att få spela tidigare utan kanske för dom andra delux edition sakerna t,ex

Men finns säkert en eller två gånger när jag tyckt att jag kan betala en hunka extra för några dagar då jag är ledig från jobbet eller dylikt.

Medlem

Jag har betalat för tidig tillgång två gånger. Diablo IV och Space Marine 2. Men dom flesta spelen kan jag lika gärna vänta en vecka med. Känner sällan FOMO.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Förbokat spel har jag gjort men senast var nog empire total war.

Medlem

Aldrig, jag har ingen brådska till någonting här i livet. Tvärtom så väntar jag gärna lite extra.

Medlem

Köpt dyrare utgåvor som inkluderade tidigare åtkomst, men aldrig enkom för den tidigare åtkomstens skull. Skulle inte säga att den är helt oviktig; nu senast i D4 råkade de tidigare dagarna sammanträffa med ledighet vilket gjorde att de lockade lite extra, men jag skulle (nog/förhoppningsvis) aldrig betala extra bara för dem.

Dödgrävaren

Rätt säker på att svaret är Ja, men minns inte till vilket spel det va... Diablo 4 kanske? Slöseri på pengar vart det iaf.

Medlem

Skulle aldrig göra det. Jag väntar redan år på att spel jag är intresserad av säljs på rea. Vad gör några dagar för skillnad?

Medlem

Numer vägrar jag all form av förbeställning. Det var väl en sak när det handlade om fysiska spel som kunde ta slut men för en digital vara som kommer ned på en relativt kort stund.

Inte heller upplever jag att det finns så många givna köp längre, min backlog känns bara som att den växer och snart finns det inte fritid kvar i resten av mitt liv för att komma ikapp. Men det är onsdag, snart är det helg så jag kan få in de två-tre timmar spel som livet medger, skål.

Medlem

Man har väl gjort misstaget att förboka ett par gånger, men aldrig i sol allena syftet att kunna spela tidigare. Då har det mer handlat om att ha spelet installerat och klart på release-dagen samt eventuellt få en del extrasaker in game som förbokningarna ger.

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Releasehästryttare

Förköpa spel?

Medlem

Kommer knappt ihåg... men det var väl när World of Warcraft släpptes, man fick nån extra beta key om man köpte Collectors Edition har jag för mig?
Kanske nåt spel till... men är faktiskt osäker.

Medlem

Ja, för det passade in med sista biten av semester jag hade. Så det var värt!

Medlem

Ngt förköp där det ingått någon headstart har man väl gjort, och ngn collectors edition har det väl blivit..

Medlem

Som en del andra skrivit, så ingår det ibland i ”deluxe” editions till spel, vare sig man vill eller ej. (Så därmed har jag väl ”köpt det” flera gånger) men praktiken har jag inget intresse av att börja tidigare eller så. Däremot är det en bra modell när det gäller nätverksintensiva titlar (som mmo etc) för att sprida ut spelarbasen/belastningen. Extra bonus för utvecklarna om någon frivilligt betalar för att ”betatesta” servrarna

Medlem

Har aldrig köpt för tjuvstarten, jag ville ha det andra sakerna i paketet och då ingick tjuvstart också

Medlem

Jag har inte betalat extra för att tjuvstarta.. men har betalat extra för en deluxe utgåva eller så där det är annat som lockar men tjuvstart ingår.

Så jag röstade nej

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

"Tjuvstart" är väl ett relativt nytt påhitt. Inget jag har köpt än, eller planerar att köpa. Vill inte stödja sånt.

Medlem

FZ gräver sig bara djupare och djupare i "tjuvstartsträsket".
Det börjar bli många artiklar eller "diskutera" frågor om just "tjuvstart" medans FZ helt ignorerar att i dom dyrare utgåvorna som erbjuder "tjuvstart" mer eller mindre alltid inkluderar artbook/soundtrack, kommande dlc, seasonpass, battlepass eller vad ni nu vill kalla det.
Fundera på detta ett tag FZ, ni kan bättre än att haka upp er på endast "tjuvstart".

Medlem

Inte något jag köpt specifikt men tror det följde med när jag köpte collectors edition av doom eternal, är väl enda gången isånafall.

Medlem

Att betala extra för att sitta där ett par dagar tidigare lämnar jag åt folk med IQ i nivå med sin egen skostorlek.

Medlem

Nä bort kastade pengar. Som att betala extra för att beta testa ett spel... Å fan de har man ju gjort.. men de va ju free to play så man fick ju nånting för pengarna som extra utrymme i lagret. Men aldrig för att tjuvstarta ett AA eller AAA spel.

En gång med Diablo IV för att få tillgång till betan. Inget jag ångrar då jag fortfarande spelar det regelbundet (1500 timmar). Men det är inget jag skulle göra för något annat spel egentligen.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Alltid om jag är helt säker på att spelet är för mig ohc är multiplayer. Att hamna efter i exempelvis ett MMO eller multiplayer-only spel är döden, då kan man lika gärna skita i att spela.

Medlem

skulle aldrig falla mig i tanken

signatur

//monster

Medlem

Nej brukar vänta minst några månader då inget släpps färdig nu, har spel så det räcker ett tag till innan jag måste förnya biblioteket på release dag för att ha något att fördriva tiden med.

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Medlem

Nej var min första tanke. Men, öhh, Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes – Digital Deluxe Edition släpptes ju några dagar före den vanliga versionen. Så jag antar att jag har köpt en tjuvstart.

Medlem

Inte specifikt för det. Men förr i tiden när det var det som kallades för early access så följde det ju "tjuvstart" med förbokningar några gånger.

Medlem

Senast det var, då var det Call of Duty: Advanced Warfare.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

12
Skriv svar