Snabbkollen – Har du köpt "tjuvstart" till något spel?
Vad jag uppfattar så är ju detta ett ganska nytt påhitt med att få tjuvstarta. Jag har testat en gång, vid releasen av Diablo IV. Men inget jag kommer göra igen, om inte spelet är mycket eftertraktat och att spelet är så pass polerat samt att jag har tid och pengar. Tyvärr blir det väl mer och mer sånt här framöver där spelföretagen vill locka med tidig tillgång och får samtidigt in snabba stålar, och för kunden i detta fall blir ju inte så positivt när spelet inte känns eller är färdigt.
"Do. Or do not. There is no try." - Yoda
Köpt dyrare utgåvor som inkluderade tidigare åtkomst, men aldrig enkom för den tidigare åtkomstens skull. Skulle inte säga att den är helt oviktig; nu senast i D4 råkade de tidigare dagarna sammanträffa med ledighet vilket gjorde att de lockade lite extra, men jag skulle (nog/förhoppningsvis) aldrig betala extra bara för dem.
Numer vägrar jag all form av förbeställning. Det var väl en sak när det handlade om fysiska spel som kunde ta slut men för en digital vara som kommer ned på en relativt kort stund.
Inte heller upplever jag att det finns så många givna köp längre, min backlog känns bara som att den växer och snart finns det inte fritid kvar i resten av mitt liv för att komma ikapp. Men det är onsdag, snart är det helg så jag kan få in de två-tre timmar spel som livet medger, skål.
Man har väl gjort misstaget att förboka ett par gånger, men aldrig i sol allena syftet att kunna spela tidigare. Då har det mer handlat om att ha spelet installerat och klart på release-dagen samt eventuellt få en del extrasaker in game som förbokningarna ger.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Som en del andra skrivit, så ingår det ibland i ”deluxe” editions till spel, vare sig man vill eller ej. (Så därmed har jag väl ”köpt det” flera gånger) men praktiken har jag inget intresse av att börja tidigare eller så. Däremot är det en bra modell när det gäller nätverksintensiva titlar (som mmo etc) för att sprida ut spelarbasen/belastningen. Extra bonus för utvecklarna om någon frivilligt betalar för att ”betatesta” servrarna
FZ gräver sig bara djupare och djupare i "tjuvstartsträsket".
Det börjar bli många artiklar eller "diskutera" frågor om just "tjuvstart" medans FZ helt ignorerar att i dom dyrare utgåvorna som erbjuder "tjuvstart" mer eller mindre alltid inkluderar artbook/soundtrack, kommande dlc, seasonpass, battlepass eller vad ni nu vill kalla det.
Fundera på detta ett tag FZ, ni kan bättre än att haka upp er på endast "tjuvstart".
Senast det var, då var det Call of Duty: Advanced Warfare.
Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080