Hur går det att dra ner på spelköp 2025?

Medlem
Hur går det att dra ner på spelköp 2025?

Förra året blev det väldigt många spel för mig, över 150st och 12st konsoler och sålde för 24000kr

I år tänkte jag att det skulle bli mindre, såhär går det med det.

36 spel och 6 konsoler, 2st av dessa är bokade och inte släppta än, så i Juni kommer det vara 6st

Jag har sålt spel för 11000 de senaste 120 dagarna

Köpta spel 2025

Pokemon White 900kr
Blur 50kr
Transformers war on cybertron 50kr
Pokemon Sun 2ds 900kr

DS Lite röd 575kr

Trine 5 PS5 129kr sålt
Call of duty modern warfare 2020 100kr
Brothers in Arms 50kr
Dead Rising remaster 599kr
PS Vita spel japanska god eater 2Phantasy Star Online 2 Minecraft 99kr sålt
Metal Tales overkill PS4 146kr
Demon turf Xbox SX104kr
Monopol PS5 99kr sålt
DC Justice League cosmic chaos Xbox 99kr sålt
DC Justice League PS5 99kr
Lego Island 2 GBA 28kr
Splinter Cell GBA 43kr
Mortal Kombat 1 PS5 2st 99kr st sålda

Steam deck 3500kr

Medal of honor underground PS1 29kr
Lego Island 2 PS1 44kr
007 tomorrow never dies PS1 29kr
Fifa 2004 PS1 9kr
Beyblade PS1 75kr

Evercade super pocket Capcom 550kr

Games advent calendar 2024 PS5 99kr
JOJO's Bizarre Adventure: All-Star Battle Xbox 99kr
Baten Kaitos I & II HD Remaster 299kr
Call of duty Black Ops 6 PS5 såld
Monster Jam showdown PS5 149kr
Hogwarts Legacy Switch 199kr
Hogwarts Legacy PS5 199kr
Mortal Kombat 1 PS5 99kr såld
Last of us remastered PS4 99kr
God of War PS4 49kr
Gigantisarus sports PS5 99kr

Steam
Ryse 3,5 euro
Monster hunter stories 19,79
God eater 3 3,59
Teslagrad 1,17
Chrono trigger 37,4
Mega Man X Legacy collection
Mega Man Zero collection

Sen har det blivit lite digitala köp på Windows Store, Xbox, PS5 och Switch, men de har jag inte koll på.

Bokade
Super Pocket Neo Geo 699kr
Switch 2 beställd för 7490kr

Switch 2 är det jag absolut ser mest fram emot i år.

Har det blivit mycket köp för er?

Medlem

Köper bara dom spel jag absolut vill spela igenom hela spelet.

Lägger alla nya bra spel på pris bevakning ock köper dom flesta på rea med några få undantag tex Death Stranding 2 som blir dag 1 köp.

Så totalt ca 8 spel per år för min del, det är vad jag hinner beta av.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Redaktör
Ponny

Köper i princip bara spel på rea numera, men gör vissa undantag för darlings. Har börjat reflektera över mina mååånga reaköp. Hinner ju inte spela dom? Kanske dags att bli ännu mer petig!

signatur

En Bamseponny av folket

It's not a lake, it's an ocean

Bra. Jag har köpt ett spel i månaden feb-april. Jätteskönt.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv

Ett varningens finger om du köper spel för att sälja med vinst är att man skyldig att registreara det som näringsverksamhet eller åtm hobbyverksamhet.
Säljer du via kanalerna blocket och tradera kan det vara än viktigare för skatteverket håller koll nu mer iom att tradera och blocket rapporterar eller nått.
Hälsningar från en som fick baila ur den "svarta verksamheten"

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Köper i princip bara spel på rea numera, men gör vissa undantag för darlings. Har börjat reflektera över mina mååånga reaköp. Hinner ju inte spela dom? Kanske dags att bli ännu mer petig!

Håller helt med, även bra spel kanske man borde hoppa över om man inte har tid att spela dem då det redan ligger en hel drös av "bra spel" i backloggen redan som man inte haft tid att spela igenom.

Testpilot

Jag förstår inte riktigt. Hur hinner man att spela alla dessa spel om man köper massvis? Jag kanske är en udda fågel, men jag gillar att spela spel från start till mål. Då blir det omöjligt att köpa på sig massa spel, utan det är bättre att ta ett spel i taget.

Sen med Epic, Prime Gaming och allt vad det är så kommer ett ständigt flöde av "gratisspel", där det emellanåt är något guldkorn som jag spelar.

Resultatet har blivit att jag är väldigt kräsen, det behöver vara en riktigt bra rea för att jag ska köpa något. Sen finns det alltid några undantag per år dock.

Medlem

Enda nya spel jag köpt i år är Kingdom Come 2 annars köper jag bara begagnade eller på rea. Så håller jag nere budgeten.

Medlem

Köper nästan uteslutande spel på rea sen förra året.
Inga spel i år ännu men har bokat Switch 2 med Mario från amazon.de
Blir inga spel till den nu utan har backlog som ska tömmas först. Detsamma gäller steam då jag har massor med spel från tidigare år där att spela så känner ingen nöd att köpa nytt nu.

signatur

R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 34" UW QD-OLED 34M2C6500 + 27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av anon_362160:

Ett varningens finger om du köper spel för att sälja med vinst är att man skyldig att registreara det som näringsverksamhet eller åtm hobbyverksamhet.
Säljer du via kanalerna blocket och tradera kan det vara än viktigare för skatteverket håller koll nu mer iom att tradera och blocket rapporterar eller nått.

Jag går inte med vinst, bara minskad förlust 😔 dubletter har det ofta blivit när jag själv velat testa och kört färdigt eller så var det tråkigt och sålt igen, eller gett bort i present. Ibland har man tur och får tillbaka samma belopp man betalat. Det som inte står som sålt har jag fortfarande kvar. Ibland blir det något billigt spel från webhallen för att jag inte vill förlora min 500kr streak som är på månad 80 nu.

Medlem

Försöker att inte impulsköpa spel längre. Även om det är bra rabatt så blir det ren förlust om man aldrig spelar det sen eller bara kör någon timme.

Är jag minsta osäker på ett spel köper jag direkt via Steam så jag kan testa och refunda om behövs. Annars brukar priserna vara bättre från andra (legitima) sidor som humble, fanatical etc. men då är det kört om man ångrar sig.

Kör bara PC spel.

Medlem

Som många andra köper jag främst spel på rea nuförtiden. Har även någon form av belöningssystem på jobbet (Inspire) som används för att ge beröm till sina kollegor utan att man ska behöva göra något så drastiskt som att öka deras lön. Är inget kanonsystem men brukar snitta 200-300 i månaden som jag i princip bara använder för presentkort till spel som jag annars inte hade betalat fullpris för.

Medlem
Skrivet av anon_362160:

Tradera (sälja begagnade grejer) är om man gör vinst på mer än 50000kr/år.

Hobby (typ sälja hemmagjorda vaser eller något) är 10000kr/år minus produktionskostnad sist jag kollade.

Kontot avslutas

Hur går det att dra ner på spelköp 2025? Easy lev på existence minimum.

Medlem

Jag har köpt ett spel, till fullpris.

Tänker du köpa Switch 2 med det priset och överpriset på alla tillbehör?

signatur
Releasehästryttare
Skrivet av Dreijer:

Jag har köpt ett spel, till fullpris.

Please be split fiction!

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tänker du köpa Switch 2 med det priset och överpriset på alla tillbehör?

GC kontrollen är det enda tillbehöret jag tänker skaffa, och skärmskydd, möjligen Bravely default och Rune factory som spel.

Medlem
Skrivet av Devan:

Please be split fiction!

Det kommer. Hade glömt av det! Detta var Kingdom Come: Deliverance 2 som jag nog är klar med kommande månaden. Det går inte fort.

Ook
Bibliotekarie (UU)

Var ett tag sedan jag gjorde något större spelinköp, blir något enstaka inför väntan till GTA VI. Lockelsen med att vara bland de första att spela har minskat med spelåren. Orkar inte heller numera att hålla på med att sälja fysiskt inköpta spel.

Har upptäckt möjligheten att låna media och spel via närmsta bibliotek som inte ska underskattas. Bibliotek i Skåne, Malmö specifikt, kan skicka internt mellan biblioteken i Malmö. Värt ett tips om man har tålamod att invänta vissa spel. En månads lånetid har man vilket är tillräckligt för att spela igenom flesta spel. Begränsat utbud kanske men det finns ett och annat spel att låna.

Har hittills lånat och spelat ett par storspel till PS5 som Spider Man 2, Resident Evil Village, Hogwarts Legacy och Wo Long: Fallen Dynasty. Blir kanske en tusenlapps besparing istället för att köpa?

Medlem

Hittills noll spel inköpta i år, så det går väl ganska bra. Har 3-4 köp planerade för året. Hur många det faktiskt blir beror på reor och hur mycket speltid som kan vaskas fram.

På wishlist finns: Alan Wake 2, Atomfall, Clair Obscure, Judas och Oblivion Remaster.

(Avundsjuk på hur mycket många här på forumet verkar hinner spela!)

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Hittills noll spel inköpta i år, så det går väl ganska bra. Har 3-4 köp planerade för året. Hur många det faktiskt blir beror på reor och hur mycket speltid som kan vaskas fram.

På wishlist finns: Alan Wake 2, Atomfall, Clair Obscure, Judas och Oblivion Remaster.

(Avundsjuk på hur mycket många här på forumet verkar hinner spela!)

Som någon som är snart 40 år och ungkarl och kan lägga all min vakna tid på spel så kan jag ibland känna att jag skulle vilja ha mindre tid åt spel och kanske få fokusera på ett par ungar istället. Man vill alltid ha det man inte har

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Ook:

Var ett tag sedan jag gjorde något större spelinköp, blir något enstaka inför väntan till GTA VI. Lockelsen med att vara bland de första att spela har minskat med spelåren. Orkar inte heller numera att hålla på med att sälja fysiskt inköpta spel.

Har upptäckt möjligheten att låna media och spel via närmsta bibliotek som inte ska underskattas. Bibliotek i Skåne, Malmö specifikt, kan skicka internt mellan biblioteken i Malmö. Värt ett tips om man har tålamod att invänta vissa spel. En månads lånetid har man vilket är tillräckligt för att spela igenom flesta spel. Begränsat utbud kanske men det finns ett och annat spel att låna.

Har hittills lånat och spelat ett par storspel till PS5 som Spider Man 2, Resident Evil Village, Hogwarts Legacy och Wo Long: Fallen Dynasty. Blir kanske en tusenlapps besparing istället för att köpa?

Hur är det ens lagligt för biblioteken 😦

Medlem

Det enda spelet jag köpt i år är Diablo IV (PS5) nedsatt till 299 SEK. Nu väntar jag på uppdateringen som ska ge mus och tangentbordsstöd till spelet så jag kan spela igenom det.

Ingen aning, men har antagligen köpt ~50 spel eller så hittills i år. Den stora majoriteten har varit indie-spel på djuuup eshop-rea, så det har inte kostat i närheten av vad det låter som.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Som någon som är snart 40 år och ungkarl och kan lägga all min vakna tid på spel så kan jag ibland känna att jag skulle vilja ha mindre tid åt spel och kanske få fokusera på ett par ungar istället. Man vill alltid ha det man inte har

Haha, du har nog helt rätt! Aldrig kan man vara nöjd

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Än så länge? Köpt 2 spel, Doom 3 BFG för 50kr på steam. Klockade in 16 timmar så helt ok! Red Dead 2 för 200kr, spelade ca 20 timma sen orkade jag inte mer.

Medlem

Köper inte så mycket spel längre. Har blivit mer kräsen med vad jag ska lägga mina få timmar på.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Hur är det ens lagligt för biblioteken 😦

Om man ser till film och liknande så sade en bekant till mig som jobbar som inköpare på bibliotek att dom köper både böcker och sådant och nyttjar med någon knepig licens för att få låna ut. Så för dem är det ingen skillnad på bok/spel/musik/film/ljudbok (fast mest troligt olika som ska ha pengar).
(Tips i övrigt, många bibliotek har pressreader)

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag går på ekonomisk sparlåga så jag försöker verkligen att bara köpa på (kraftig) rea och till och med när det är nedsatt så försöker jag tänka om detta bara blir ytterligare en titel på backloggen eller om jag faktiskt har pepp att spela det. Det är en evig kamp!

1
Skriv svar