Clair Obscur: Expedition 33
Detta var ett otroligt konstigt minus....
Det är ett stort plus för min del
Kom ihåg att recensioner är väldigt personliga.
Jag som tippade 84 på Opencritic, detta kommer ta hårt på min placering. Kul dock för utvecklarna och hoppas det blir försäljningssuccé som får SquareEnix att omvärdera deras exklusivitetstrategi.
Kommer att svida här med. Först tippade jag 90. Sen sänkte jag till 88. Sen 85. Borde ha gått på magkänslan/hajpmätaren!
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Ska hämta ut mitt ex imorgon. Förbokade till PS5 för ett tag sedan. Spelet börjar redan på pluskontot med prissättningen, som även inkluderar en "relasevecko-rabatt" på 10 %. 499:- fysisk kopia PS5 gav jag.
Blir perfekt att hoppa på "C" med det här spelet i bokstavsutmaningen
Betyginflation är tyvärr något spelföretagen och större sidor som IGN pushat på. Allt under 80% anses ju knappt spelvärdigt/en flopp.
3 är just det, "bra". Det är inte något extra, men heller inget dåligt. Folk borde börja läsa betygen för vad de betyder, inte bara stirra på en siffra.
Det kan jag i princip hålla med om, men tycker inte man kan kalla det betygsinflation. Det är bara så 1-10 / 1-100 skala fungerar. 7 är (i brist på bättre ord) medianen att utgå ifrån. Över 7 bättre än "bra". Under 7 sämre än "bra".
Spel som inte tillhör min favorigenre och ligger under 80-85% på Meta Critic (eller under "Överväldigande positiva" på Steam) är det inte förmodligen inte värt min tid. Ett spel är oftast en rejäl investering i tid och pengar och med allt annat som ska hinnas med i vuxenlivet är i alla fall jag selektiv (sedan finns ju även en enorm backlog).
Jag anammar samma princip med serie, MEN en film på ~2h kan jag chansa på en och annan Sharknado dock
Har ju inte spelat spelet och det är säkert minst bra som fredrik säger eller jätte bra enligt många andra.
Jag måste bara säga att jag tycker det är helt sjukt att spelet fått betyget 100/100 från minst 15 olika recensenter på metacritic. 100/100?!?! Vad fan röker dessa männsikor.
Får mitt spel imorgon, är jäkligt peppad.
Har ju inte spelat spelet och det är säkert minst bra som fredrik säger eller jätte bra enligt många andra.
Jag måste bara säga att jag tycker det är helt sjukt att spelet fått betyget 100/100 från minst 15 olika recensenter på metacritic. 100/100?!?! Vad fan röker dessa männsikor.
Blir så om det är en skala på ett till fem. 5/5 översätts till 100. Blir rätt skevt.
00:00:02:42
Blir så om det är en skala på ett till fem. 5/5 översätts till 100. Blir rätt skevt.
Jaha då förstår jag, har inte funderat så mycket på det förr, har tänkt att andra skalor exluderades. Då förstår jag, tack så mycket för den upplysningen.
Finns det nåt NG+ eller annat replay valueförhöjande, btw?
Jo! New Game + finns alltså. Kikat lite mer på det. Lägger det i en spoiler-tagg om man inte vill veta förutsättningarna:
Starkare fiender, ny loot. Framsteg med karaktärerna plus inventoryt hänger, men alla sidouppdrag och relationsframsteg gör det inte.
En Bamseponny av folket
Jo! New Game + finns alltså. Kikat lite mer på det. Lägger det i en spoiler-tagg om man inte vill veta förutsättningarna:
Starkare fiender, ny loot. Framsteg med karaktärerna plus inventoryt hänger, men alla sidouppdrag och relationsframsteg gör det inte.
Gott mos, tackar för det!
H-How can she slap, kupo!?
Ska hämta ut mitt ex imorgon. Förbokade till PS5 för ett tag sedan. Spelet börjar redan på pluskontot med prissättningen, som även inkluderar en "relasevecko-rabatt" på 10 %. 499:- fysisk kopia PS5 gav jag.
Blir perfekt att hoppa på "C" med det här spelet i bokstavsutmaningen
Härligt! Jo, man uppskattar extra mycket i dessa tider när prislapparna är lite snällare.
OT: Är ish i slutet av Assassin's Creed Shadows, så sen blir det A-Z-comeback med "F".
En Bamseponny av folket
Det kan jag i princip hålla med om, men tycker inte man kan kalla det betygsinflation. Det är bara så 1-10 / 1-100 skala fungerar. 7 är (i brist på bättre ord) medianen att utgå ifrån. Över 7 bättre än "bra". Under 7 sämre än "bra".
Spel som inte tillhör min favorigenre och ligger under 80-85% på Meta Critic (eller under "Överväldigande positiva" på Steam) är det inte förmodligen inte värt min tid. Ett spel är oftast en rejäl investering i tid och pengar och med allt annat som ska hinnas med i vuxenlivet är i alla fall jag selektiv (sedan finns ju även en enorm backlog).
Jag anammar samma princip med serie, MEN en film på ~2h kan jag chansa på en och annan Sharknado dock
Du beskrev precis betygsinflationen. 70% motsvarar en 4a på en skala 1-5, eller iaf minimum en VÄLDIGT stark 3a. Om ett spel får 50%, är det dåligt då? Är det bra på 51%?
I drank what?
Om man ena året dödar alla som är 35, sen nästa år alla som är 34, nästa alla 33 år osv...
Då kommer ju hälften av alla att överleva - plothole?
TACK tänkte också på detta, makes no sense
Om alla 33 åringar dör, så dör alla som är 32 nästa år, men dom som är 32 när alla 33 åringar dör är ju 33 när hon målar 32? Så dom överlever?
Mitt huvud snurrar men har jag fel?
Du beskrev precis betygsinflationen. 70% motsvarar en 4a på en skala 1-5, eller iaf minimum en VÄLDIGT stark 3a. Om ett spel får 50%, är det dåligt då? Är det bra på 51%?
Nu blir det offtopic, men det har inget med betygsinflation att göra. 7 är "mitten" på 1-10 skala, d.v.s. en 3a på en 1-5 skala. Går inte att konvertera siffrorna rakt av. Du kan se över vad som helst som rankas enligt 1-10 och det kommer vara liknande slutsats. Mycket hur vi tolkar siffror, betyg och procent som spelar roll. Så har det alltid varit.
10 = 5
8, 9 = 4
7 = 3
4, 5, 6 = 2
1, 2, 3 = 1
Så skulle jag säga. Generellt.
Annars kan vi se på IMDB där filmer runt 5-strecket ska vara bra filmer - vilket inte stämmer.
För att svara på din procentfråga så är det ju så det är. Ska man översätta procent till Bra/dåligt så finns det en brytpunkt och det kommer vara saker som är precis på gränsen på båda sidor.
Nu har jag inte läst recensionen för jag vill inte läsa något om ett spel som jag vill spela, även om det sägs vara spoilerfritt. Däremot så under prologen fick jag frispel för att jag kände igen rösten på Gustave men kunde inte placera den, blev tvungen att kolla upp på IMDB, och det är ju Daredevil (Charlie Cox) som gör rösten! Vilket var en nyhet för mig, men som sagt det kanske står i texten
I övrigt första intryck efter att ha spelat ca 4h.
Jävla bra visuell stil och grafik, kör graphicsmode på PS5Pro. Hackat till någon sällan gång, men inget jag stört mig på.
Kul combat, men vette fan vad jag tycker om de här "korten" som man lär sig skills av. Känns som det kommer bli rörigt och mycket "menyande" under spelets gång.
Riktigt bra musik (men jag var tvungen att ställa ner den för att höra konversationerna)
Gripande story. De skapade en connection direkt med spelaren och karraktärerna tycker jag.
Irriterande att kameran hoppar så jävla mycket vid alla dialoger. Hade hellre sett en mer statisk vinkel och byte ibland kanske.
Det är inga spoilers att snacka om, men med ett spel som varit ute i 24h så tänker jag att även den minsta informationen om de första delarna av spelet kan räknas som spoilers
Lirat det några timmar själv. Måste säga att "känslosåsen" för mig än så länge är ett plus.
Däremot håller jag med om att banorna, skulle kanske behövt lite filande. Utan karta blir dom väldigt förvirrande. Många gånger man ser områden och loot man villa komma till men som man inte kan, förrens 15-20 mins senare när man backtrackar halva banan från en mycket senare läge.
Overall dock gillar jag spelet skarpt och skulle personligen gett den en 4:a, kanske 4.5 ^^
Om man aldrig i sitt liv ens sett åt ett Final Fantasy, och därmed styrt bort från spel som överhuvudtaget liknar det, kan det här vara ett rimligt spel att börja smygröka för att se om man tycker om det?
Jag såg inte åt soulslikes förrän Elden Ring, och det kanske krävdes just en sådan presentation av genren för att den skulle klicka med mig. Jag kanske behöver att den här sortens rollspel viras in i lite fransk sekelskiftesdekadens för att även det ska klicka.
Om man aldrig i sitt liv ens sett åt ett Final Fantasy, och därmed styrt bort från spel som överhuvudtaget liknar det, kan det här vara ett rimligt spel att börja smygröka för att se om man tycker om det?
Jag såg inte åt soulslikes förrän Elden Ring, och det kanske krävdes just en sådan presentation av genren för att den skulle klicka med mig. Jag kanske behöver att den här sortens rollspel viras in i lite fransk sekelskiftesdekadens för att även det ska klicka.
Ett rungande: jag tror det? Det har jrpg-delarna utan att vara japanskt. Det är, i jrpg-mått mätt, inte superlångt. Klarade det på cirka 25 timmar, men det finns massor av extra lullull. Gillar du estetiken (den är läcker!) tycker jag du våga dig på ett leap of faith. Bevisligen är det många som tycket väldigt mycket om det.
En Bamseponny av folket
Helt klart men kanske mer dom lite äldre FF spelen,
FF7 är all på min all time greatest lista men jag avinstallerade FF7 remake 2 ggr efter 5 minuter var, då jag hatade att dom skippat turn based (gav det 2 chanser efter jag lugnade ner mig)
TACK tänkte också på detta, makes no sense
Om alla 33 åringar dör, så dör alla som är 32 nästa år, men dom som är 32 när alla 33 åringar dör är ju 33 när hon målar 32? Så dom överlever?
Mitt huvud snurrar men har jag fel?
Tror någon läst fel, alla av den åldern och över dör
Tror någon läst fel, alla av den åldern och över dör
Vart läser du det? Alla källor jag sett säger bara "People of that age dies" eller liknande. Aldrig ".. and above"
Jag är 7 timmar in i spelet på PC (Köpte via steam) och än så länge är det en stark 4/5 för mig Fantastiskt vackert, både sett till design samt musik. Karaktärerna är intressanta, och storyn är sådär lagom mystisk för att jag vill klura ut vad som egentligen händer.
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2, Sonos Sub Mini.
VR: Meta Quest Pro