Clair Obscur nådde 1 miljon sålda ex på tre dagar

Robot
Clair Obscur nådde 1 miljon sålda ex på tre dagar
Medlem

Game of the year contender, riktigt toppenspel.

Medlem

De sålde 500k första dagen. Enligt samma X konto.

När det gäller handlingen så beskrivs det i introt till spelet annorlunda än i artikeln.

Det har skickats expeditioner varje år. Inte bara när 33 åringarna dog. Vissa vill spendera sina sista dagar i Lumiere med sina nära och kära. Andra vill ge sin sista tid till att försöka bryta cykeln för att alla ska få möjlighet att leva fulla liv genom att hoppa på en expedition för att stoppa The Paintress.

En del av mottot för expeditionerna är “We lay the trail for those who come after” . Det för att alla visste att komma tillbaka handlar mer om ett "om" än om ett "när". Så de gjorde sitt bästa för att förbereda vägen för de som kanske skulle efterträda dem. I regel är det de som är näst på tur att dö som åker så de har inget att förlora och lyckas de inte bryta cykeln så kan de åtminstone lämna efter sig något till de expeditioner som kommer därefter. Där av Expedition 33 i titeln på Spelet

Skribent
Skrivet av Aletheides:

De sålde 500k första dagen. Enligt samma X konto.

När det gäller handlingen så beskrivs det i introt till spelet annorlunda än i artikeln.

Det har skickats expeditioner varje år. Inte bara när 33 åringarna dog. Vissa vill spendera sina sista dagar i Lumiere med sina nära och kära. Andra vill ge sin sista tid till att försöka bryta cykeln för att alla ska få möjlighet att leva fulla liv genom att hoppa på en expedition för att stoppa The Paintress. En del av mottot för expeditionerna är "For those who come after". I regel är det de som är näst på tur att dö som åker så de har inget att förlora och lyckas de inte bryta cykeln så kan de åtminstone lämna efter sig något till de expeditioner som kommer därefter. Där av Expedition 33 i titeln på Spelet

My bad, fixat

Medlem

Mer känslosås och Sakapatate åt gamers!

I en värld där civilisationen har kollapsat och döden tar allt fler, yngre och yngre, är det både logiskt och empatiskt att vara sentimental och vilja tillbaka till ett fungerande samhälle med framtidstro och livsvilja.
Vilket av någon anledning för mina tankar till På västfronten intet nytt, orginaltitel: Im Westen nicht Neues, ett verk av Erich Maria Remarque. Både spel och den nästan 100 år gamla boken känns högaktuella i dagens värld.

Clair Obscur: Expedition 33 är i skrivande stund mitt GOTY2025.

Medlem

Riktigt bra spel, suttit hela helgen varje vaken stund och spelat. Hittils GOTY för mig, och jag älskade monster hunter.

Tycker dom lyckats väldigt bra med att kombinera spel-mekanik ifrån souls-likes med JRPG formelln, nu när man lirar det så undrar man lite varför ingen gjort det förrut, Potions som refreshas vis bonfires, Vapen med attribute scaling, fiender som dyker upp igen när man vilar och mycket mer.

Striderna är dessutom extremt belönande mekaniskt, ju längre in i spelet man kommer ju mer förväntar spelet att du nu bemästrat parry/dodge mekaniken och både du och din karaktär belönas/straffas beroende på din karaktärs level och dina parry skills.

Är tillfredställande när både du och din karaktär måste "level up"

Medlem

Köpte faktiskt metaphor fantazio som jag tänkte spela ut innan jag ger mig på detta förmodade mästerverk. Bra prissättning också 🥰

Härligt att det går så bra för dem, det var verkligen en positiv överraskning!

men lite bitter ändå för jag tippade tokfel i FZ High Score på det här, lol

Medlem

Musiken är även den väldigt bra! Bra stämningsfull blandning av fransk melankoli med mer elektronisk ambience

Medlem

Det finns alltid några som gnäller när FZ sätter höga betyg på sådana som snittar lågt.
Så därför, i rent balanssyfte, så måste jag gnälla på att FZ sätter låga betyg på ett mästerverk*.
Förmodligen för att FZ vill hålla sig väl med Big Gameing, ie Bethesda som släppte Oblivion nu, så att FZ inte tappar reklampengar.**

*Jag har inte spelat det själv. Men sånt spelar väl ingen roll?!
**Detta är givetvis ett skämt.

Medlem

Ett av de bästa RPG:n jag någonsin har spelat och är årets stora överraskning.
Välförtjänt att det redan sålt en miljon!

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem
Skrivet av Evilof:

Det finns alltid några som gnäller när FZ sätter höga betyg på sådana som snittar lågt.
Så därför, i rent balanssyfte, så måste jag gnälla på att FZ sätter låga betyg på ett mästerverk*.
Förmodligen för att FZ vill hålla sig väl med Big Gameing, ie Bethesda som släppte Oblivion nu, så att FZ inte tappar reklampengar.**

*Jag har inte spelat det själv. Men sånt spelar väl ingen roll?!
**Detta är givetvis ett skämt.

Glöm inte att Big Pharma garanterat är inblandat på ett hörn med. Det är sedan gammalt

signatur

Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2, Sonos Sub Mini.
VR: Meta Quest Pro

Medlem

Väldigt imponerande med tanke på att man kan spela gratis på gamepass

Gen
Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Väldigt imponerande med tanke på att man kan spela gratis på gamepass

Är Gamepass gratis? Det hade jag ingen aning om. Trodde det var en prenumeration som kostar pengar.

Medlem
Skrivet av Gen:

Är Gamepass gratis? Det hade jag ingen aning om. Trodde det var en prenumeration som kostar pengar.

Några tior för 3år är typ gratis

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Det är förvisso kanske inte den ordinarie summan för Game Pass i Sverige så det om något är en sanning med modifikation.

signatur

Medlem

Otroligt imponerande spel. Jag är ett KCD fan through and through sedan ettan, men detta må ta mitt årliga personliga GOTY över KCD2, det är inte långt ifrån.

Jag hoppas på att få se ett hardcore mode i någon framtida patch, det hade varit kul. Jag tycker att spelet är lite för förlåtande, även på högsta svårighetsgraden.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Otroligt imponerande spel. Jag är ett KCD fan through and through sedan ettan, men detta må ta mitt årliga personliga GOTY över KCD2, det är inte långt ifrån.

Jag hoppas på att få se ett hardcore mode i någon framtida patch, det hade varit kul. Jag tycker att spelet är lite för förlåtande, även på högsta svårighetsgraden.

Intressant att läsa. Jag läste själv som kritik att vissa tyckte spelet var för svårt då det krävs en del skills för att undvika attacker.
Själv tycker jag att det är precis lagom svårt på normal svårighetsgrad.

signatur

Gen
Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Såg nån tråd på SweC där man kunde köpa turkisk GamePass eller vad det var, är det något sådant du menar? Såg ju jäkligt krångligt ut och tror personligen inte gemene man har tid eller ork för sådant.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Intressant att läsa. Jag läste själv som kritik att vissa tyckte spelet var för svårt då det krävs en del skills för att undvika attacker.
Själv tycker jag att det är precis lagom svårt på normal svårighetsgrad.

Det är väldigt svårt att göra en lyckad parry tycker jag, har inte fått till dodge ordentligt heller, lite trist känner jag men det är väl jag som är kass.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det är väldigt svårt att göra en lyckad parry tycker jag, har inte fått till dodge ordentligt heller, lite trist känner jag men det är väl jag som är kass.

Jag gör det nästan hela tiden men jag skyller på att jag också spelar på en TV med extremt låg inputlagg.

signatur

Medlem

Välförtjänt, hoppas studion klarar sig från uppköp. Vore intressant att se om det gått med vinst med tanke på prissättningen, ska ju tydligen vara omöjligt att gå med vinst utan att ta 1000kr ex säsongspass och mikrotransaktioner idag.

Medlem

Kliar ordentligt i köpnerven för detta.. Köpte Metaphor relativt nyligen och har med min lilla tillgängliga tid inte kommit in i det riktigt ännu. Överväger starkt att pausa det för att sugas in k detta istället. Eller är det dumt?

Medlem
Skrivet av MLundin:

Kliar ordentligt i köpnerven för detta.. Köpte Metaphor relativt nyligen och har med min lilla tillgängliga tid inte kommit in i det riktigt ännu. Överväger starkt att pausa det för att sugas in k detta istället. Eller är det dumt?

Nej. Det är ingen dum idé. Spelet är suveränt.
Metaphor är trots allt ett spel som är mycket längre och med mer story och mer om politiken, människorna och samhället.
Jag har själv tagit paus från Metaphor då det är klart mer tungrott.

signatur

Medlem
Skrivet av MLundin:

Jag älskar Persona-spelen och håller fyran och femman som de bästa japanska rollspelen jag någonsin spelat. Metaphor är bra det med, men jag föll av den vagnen runt 75% igenom spelet, och kör nu Clair Obscure, och jag kan säga att det är ordentligt mycket mer underhållande, fräscht och tjusigt (jämfört med Metaphor) Jag kan bara rekommendera dig att spela det.

signatur

Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2, Sonos Sub Mini.
VR: Meta Quest Pro

Medlem
Skrivet av Gen:

Såg nån tråd på SweC där man kunde köpa turkisk GamePass eller vad det var, är det något sådant du menar? Såg ju jäkligt krångligt ut och tror personligen inte gemene man har tid eller ork för sådant.

Finns olika guider för det, lite bök men kan man spara flera tusen under några år är det väl värt.

Oavsett är gamepass värt att ha, spelar du 3spel på ett år så har du ju redan där tjänat in va det kostar o köpa dessa spel för 899kr+
Digitala spel ”äger” man ändå inte så ingen mening o köpa.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

*Sparat.
Jag tycker också det är bättre att äga spelet mer än på en prenumerationstjänst där det kan försvinna hursomhelst.

signatur

Medlem
Skrivet av Sarato:

*Sparat.
Jag tycker också det är bättre att äga spelet mer än på en prenumerationstjänst där det kan försvinna hursomhelst.

Jo samma här med vissa favoriter, men tyvärr är ju fysiska utgåvor allt mer sällsynt. Då de väl finns är det inte ens säkert hela spelet finns på skivan.

Digitala grejer kan tas ifrån dig när som hellst

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Jo samma här med vissa favoriter, men tyvärr är ju fysiska utgåvor allt mer sällsynt. Då de väl finns är det inte ens säkert hela spelet finns på skivan.

Digitala grejer kan tas ifrån dig när som hellst

Det är därför jag försöker köpa så många spel som möjligt på GOG. Ingen kan ta ifrån mig mina egna säkerhetskopior och inte heller på vilka eller hur många datorer jag installerar det på.

signatur

Medlem
Skrivet av marsson90:

Jag älskar Persona-spelen och håller fyran och femman som de bästa japanska rollspelen jag någonsin spelat. Metaphor är bra det med, men jag föll av den vagnen runt 75% igenom spelet, och kör nu Clair Obscure, och jag kan säga att det är ordentligt mycket mer underhållande, fräscht och tjusigt (jämfört med Metaphor) Jag kan bara rekommendera dig att spela det.

Tack för bekräftelsen, får bli ett köp nu då!🤘😊

12
Skriv svar