Den stora Switch 2-tråden
Ryktes-bonanza! (Eller borde jag skriva bananza? )
En gammal DKC-designer hintar om nytt Diddy Kong Racing! Saudi Media regulation tycks ha läckt Switch 2-utgåva av DragonBall Sparking! Zero. Och läckaren Stealth säger att det går ett rykte om att Switch 2 får themes (andra än "mörk och ljust" alltså) även om det kanske inte kommer vid lansering och därför inte visades upp i eventen. Men ska givetvis tas med skopa salt men vi lever på copium här! Men ska bli tillgängliga från Firmwire 2.0-2 och låsas upp med points och "quests" (vad det nu innebär?).
och låsas upp med points och "quests" (vad det nu innebär?).
Gissningsvis platinum points. Det finns ju redan nu typ weekly quests (typ spela X spel i 1 timme) man kan göra för att tjäna dem och köpa profilikoner och annat för.
Edit: teman skulle vara kul, helt klart. Men som jag sa i en tidigare post är jag nöjd så länge det är snabbt och funktionellt. Man spenderar inte så mycket tid i menyn ändå 😅
Gissningsvis platinum points. Det finns ju redan nu typ weekly quests (typ spela X spel i 1 timme) man kan göra för att tjäna dem och köpa profilikoner och annat för.
Edit: teman skulle vara kul, helt klart. Men som jag sa i en tidigare post är jag nöjd så länge det är snabbt och funktionellt. Man spenderar inte så mycket tid i menyn ändå 😅
Ja, att det handlar om platinum points stod ju i posten, var mer quests jag undrade över men som du säger så kan det ju handla om sådana saker som att spela vissa NSO-spel eller whatnot. Tänkte inte på dem. Var oklart i ryktestweeten vad det var för quests bara men det makes sense. Visst, menyerna är ju inte jätteviktiga men ändå trevligt att kunna modifiera efter humör och personlighet något i alla fall. Men mer bonus än att det skulle vara viktigt på något sätt.
DF tycks inte imponerade av Hogwarts Legacy på Switch 2... får nog bli att spela på PS5 Pro för mig om det blir av alls.
Nu börjar MicroSD Express kort komma in för beställning: Sandisk och Samsung som fått Nintendo loggan.
https://www.inet.se/kategori/1443/microsd-express
Dock bara 128gb och 256gb än så länge.
Väntar på att få beställ ett större minne än så. Tänker att det är lika bra slå till på 1tb direkt så slipper man tänka på minnet i många år framöver. Spelen verkar vara upp till max 64gb per spel. Men utan patcher, dlc, expansions etc.
Nu börjar MicroSD Express kort komma in för beställning: Sandisk och Samsung som fått Nintendo loggan.
Väntar på att få beställ ett större minne än så. Tänker att det är lika bra slå till på 1tb direkt så slipper man tänka på minnet i många år framöver. Spelen verkar vara upp till max 64gb per spel. Men utan patcher, dlc, expansions etc.
Kör hårt! https://www.proshop.se/Flashram-USB-Flash-Drives/Lexar-microS...
Ah. Jag beställde ett 256gb via My Nintendo i samband med att jag beställde konsolen. Tror det kostade 59€ så lite billigare än svenska butiker. Skulle gärna köpa större men de är ruggigt dyra än så länge. Nedladdningshastigheten lär ju vara betydligt snabbare än på Switch iallafall så det är väl inte hela världen om man behöver arkivera och ladda ner igen.
Split Fiction tror jag är det största spelet hittills rent utrymmesmässigt. 71gb klockar det in på.
Beställde detta:
https://www.proshop.se/Flashram-USB-Flash-Drives/SanDisk-micr...
1490 kr, ska väl räcka ett tag.

Detta är ju både tråkigt men hoppningivande (tror jag)...
Limited Run Games har ju släppt massvis av releaser till Switch och jag har utgått från att de också kommer göra Switch 2-utgåvor i framtiden. Dock verkar deras första inte bli en fysisk samling utan ett "key card"-utgåva där kassetten alltså bara är nyckeln till att ladda ned och spela spelet. Dock verkar det som det är så Sega väljer att lansera spelet och sen står det i slutet av texten att "Limited Run notes on the Raidou Remastered Collector's Edition store page that it is "not a part of the Limited Run Games Collection" and "is not a numbered release"" så förhoppningsvis är detta bara en partner-release som inte på något sätt indikerar hur de kommer sköta framtida Switch 2-samlarutgåvor.
Håller med till fullo. Ofattbart att de inte har förbättrat den biten. Analoga triggerknappar har varit standard i 20 år nu. Men bra med de extra programmerbara GR- och GL-knapparna iaf.
Är överlag nöjd med att det blir digitala triggers igen. Var missnöjd när det var digitala initialt på Switch 1, men har i praktiken aldrig kommit på mig själv med att ha saknat analoga triggers från Gamecube och PS4 under alla dessa år. I 95% av spelen skulle jag nog vilja påstå att digitala triggers med deras minimala travel och tydliga feedback är det bättre alternativet. Plus att det blir ett mindre område som kan gå sönder efter några år då såväl Gamecube-dosor likväl som Dual Sense har problem med återfjädring som blir utslitet eller går sönder i avtryckarna.
Det största problemet med eShop i dagsläget (utöver hur rörigt den är uppbyggd, hur mycket skräp som släpps igenom och att det helt saknas algoritmer för att man kan få se spel man potentiellt är intresserad av baserat på vad man spelat tidigare) är ju hur otroligt långsamt den är via switch.
Att det enbart skulle bero på att den körs via en webbläsare i switch och inte via en "app" ställer jag mig tveksam till. Ser inga problem med att den körs via "webben", det går alldeles utmärkt och 100x snabbare att helt enkelt köra via valfri webbläsare från dator eller telefon. Orsaken att det fungerar så otroligt dåligt från switch ligger nog snarare i konsolens tekniska begränsningar och långsamma wifi. Jämfört med gränssnittet om man kör eShop externt så kan man dra parallellen att det redan i dagsläget på switch känns som en "app", bara en extremt långsam sådan.
Eshop är ju långsamt även när man inte har något spel igång samtidigt, så det vore ju väldigt märkligt om den är så seg pga. konsolens begränsning. På PS4 så var PS Stora också segt för mig med ikoner som laddade i 5-10 sekunder minst. Det måste vara något med hur dessa konsolbutiker är gjorda som gör dem så långsamma då jag antar att mitt fiberinternet inte kan vara begränsningen, och min Switch har jag kopplad trådat när jag spelar hemma, så kan inte vara wi-fi som begränsar den heller...
Håller med till fullo. Ofattbart att de inte har förbättrat den biten. Analoga triggerknappar har varit standard i 20 år nu. Men bra med de extra programmerbara GR- och GL-knapparna iaf.
Äsch, vad kör ni på Switch som kräver analoga triggers? Dom enda spel som drar nytta av det är väl racingspel i stil med Forza och Gran Turismo, knappast Mario Kart.
4000kr ligger inte på min agenda att betala för 1tb minne. Hoppas att det kommer 1tb minnen som ligger under 2500kr, helst närmare 2000kr så gör jag bort det köpet direkt.
4000kr ligger inte på min agenda att betala för 1tb minne. Hoppas att det kommer 1tb minnen som ligger under 2500kr, helst närmare 2000kr så gör jag bort det köpet direkt.
Det var just det Tekniken är väldigt ny och dyr. Med Switch 2 som alla vill ha minneskort till lär det ju finnas stor efterfrågan på dem, så tror ju att priserna kommer sjunka hyfsat snabbt medan tekniken mognar.
Priset till trots är jag glad att de gick vägen med SD-express. Jag sitter med både en kraftfull desktop och PS5 men spelar väldigt ofta bärbart både hemma och på jobbet med både switch och steam deck. Kan offra både grafik och till prestanda (till en viss gräns) för flexibiliteten, men det som svider mest är ofta laddningstiderna.
Eshop är ju långsamt även när man inte har något spel igång samtidigt, så det vore ju väldigt märkligt om den är så seg pga. konsolens begränsning. På PS4 så var PS Stora också segt för mig med ikoner som laddade i 5-10 sekunder minst. Det måste vara något med hur dessa konsolbutiker är gjorda som gör dem så långsamma då jag antar att mitt fiberinternet inte kan vara begränsningen, och min Switch har jag kopplad trådat när jag spelar hemma, så kan inte vara wi-fi som begränsar den heller...
Ja, du har rätt. I grund och botten är det väldigt dåligt optimerat. Att det har med hårdvaran att göra tog jag delvis från "developer interview" för switch 2 som finns att läsa på https://www.nintendo.com/en-gb/News/2025/April/Ask-the-Develo...
Hela serien där är väldigt intressant att läsa för övrigt.
Men forskade runt lite och det verkar vara en kombination av att den integrerade webläsaren som används i switch är medvetet bantad för att undvika säkerhets-exploits samtidigt som en väldigt liten del av konsolens prestanda/minne är allokerat till funktioner som inte har med spelen att göra, så det funkar kasst oavsett om man kör ett spel i bakgrunden eller inte.
Vi får hålla alla tummar och tår att de har löst det nu iallafall.
Priset till trots är jag glad att de gick vägen med SD-express. Jag sitter med både en kraftfull desktop och PS5 men spelar väldigt ofta bärbart både hemma och på jobbet med både switch och steam deck. Kan offra både grafik och till prestanda (till en viss gräns) för flexibiliteten, men det som svider mest är ofta laddningstiderna.
Ja, att få ned laddningstiderna (eller nästan eliminera dem) är helt rätt prioriterat imo! Blir lite dyrare i början ja, men värt det i längden och som med all teknik som sjunker antagligen priserna med tiden. Så tror Nintendo har valt helt rätt här!
Så pepp på denna!
Ja, att få ned laddningstiderna (eller nästan eliminera dem) är helt rätt prioriterat imo! Blir lite dyrare i början ja, men värt det i längden och som med all teknik som sjunker antagligen priserna med tiden. Så tror Nintendo har valt helt rätt här!
Så pepp på denna!
Jepp, är hype på det spelet till releasen. Blir perfekt med ett sånt spel att varva med Mariokart.
Brukar ju för övrigt vara SD-kortsreor ganska ofta på Amazon, kommer nog kunna vänta uppåt ett år innan jag slår till på minneskort. Ska försöka hålla igen på spontana spelinköp denna generation
Jepp, är hype på det spelet till releasen. Blir perfekt med ett sånt spel att varva med Mariokart.
Brukar ju för övrigt vara SD-kortsreor ganska ofta på Amazon, kommer nog kunna vänta uppåt ett år innan jag slår till på minneskort. Ska försöka hålla igen på spontana spelinköp denna generation
Ja, nu när Metroid Prime 4: Beyond inte blir lanseringstitel som jag länge trodde först blir det kul att ha någon enspelarkampanj att se fram emot! Mario Kart World ser amazing ut men racingspel är inte något jag spelar flera timmar varje dag utan gärna någonting jag varvar mellan andra spel mer. Så då blir detta perfekt! Gällande minneskorten kanske vi ser reor nu i höst redan - om inte annat till black friday? Skulle inte förvåna mig i alla fall.
Äsch, vad kör ni på Switch som kräver analoga triggers? Dom enda spel som drar nytta av det är väl racingspel i stil med Forza och Gran Turismo, knappast Mario Kart.
Att Switch-spel inte använder sig av analoga triggers är ju för att praktiskt taget ingen har handkontroller med analoga triggers att spela med.
Hursomhelst så är det många fler typer av spel som drar eller kan dra nytta av analoga triggers. Vissa spel inkluderar racing eller liknande som en del - GTA är ett uppenbart, men t o m Zelda har ju en motorcykel i Breath of the wild. Annars finns det t ex massvis möjligheter inom FPS och andra spel med skjutvapen, för att ta ett väldigt enkelt exempel.
Utvecklare kommer inte spendera tid att implementera stöd för hårdvara som inte är standard på joy-cons och Pro controller, så varenda gång Nintendo skippar analoga triggers är funktionen i praktiken förlorad hela generationen. Vissa spel som jag gärna hade köpt till Switch kommer köpas på PC eller Xbox istället, enbart pga att Nintendo ännu en gång valt att skippa en sån basic funktion.
Jag är inte förvånad längre, men det är en besvikelse.
Nintendo har lanserat en specialutgåva av Nintendo Magazine med fokus på Switch 2 där de bekräftar att DK: Bananza kommer köras 1080p 60fps med HDR i bärbart läge! Vilket inte känns så illa! Dock är jag personligen inte så hypad på det spelet, men för de som är kanske det låter trevligt!
Att Switch-spel inte använder sig av analoga triggers är ju för att praktiskt taget ingen har handkontroller med analoga triggers att spela med.
Hursomhelst så är det många fler typer av spel som drar eller kan dra nytta av analoga triggers. Vissa spel inkluderar racing eller liknande som en del - GTA är ett uppenbart, men t o m Zelda har ju en motorcykel i Breath of the wild. Annars finns det t ex massvis möjligheter inom FPS och andra spel med skjutvapen, för att ta ett väldigt enkelt exempel.
Utvecklare kommer inte spendera tid att implementera stöd för hårdvara som inte är standard på joy-cons och Pro controller, så varenda gång Nintendo skippar analoga triggers är funktionen i praktiken förlorad hela generationen. Vissa spel som jag gärna hade köpt till Switch kommer köpas på PC eller Xbox istället, enbart pga att Nintendo ännu en gång valt att skippa en sån basic funktion.
Jag är inte förvånad längre, men det är en besvikelse.
Nintendo gjorde ett uttalande angående avsaknaden av analoga triggers på switch 2. Vad jag minns så sa de att de pratat med utvecklare och utvecklarna var typ inte intresserad av att ha triggers.
Tror det kan vara denna länken jag läste.
https://www.nintendolife.com/news/2025/04/heres-why-switch-2-...
Frågar man fps-, platforms-, rpg-utvecklare om de är intresserad av analog L och R så lär man väl inte få ett JA.
Frågar du bil-racing-spels-utvecklare är det större chans man får ett svar på JA
Jag själv hade tackat ja till analoga L och R. Men man får väl köra högra analoga spaken för att styra hastigheten istället då Men Playstation ryktas ju ha en handhållen på G också.
Hade varit skoj att köra Forza, Flatout, Carmageddon, F-Zero, Mario Karty, Hi-Octane, EA WRC, Gran Turismo eller t.ex. bilar i Cyberpunk 2077 med analog L / R.
Nintendo gjorde ett uttalande angående avsaknaden av analoga triggers på switch 2. Vad jag minns så sa de att de pratat med utvecklare och utvecklarna var typ inte intresserad av att ha triggers.
Tror det kan vara denna länken jag läste.
https://www.nintendolife.com/news/2025/04/heres-why-switch-2-...
Utvecklare kommer ha olika åsikter precis som spelare har olika åsikter, så uttalandet i sig är ganska intetsägande eftersom det inte innehåller några detaljer om hur många utvecklare det gäller eller vilken typ av spel de utvecklarna skapar.
Nintendo har tydligt visat att de inte bryr sig om analoga triggers flera generationer i rad, och de lär knappast ändra sig nu. Det är trist att de fortsätter ignorera en sån viktig basfunktion, men så är det.
Utvecklare kommer ha olika åsikter precis som spelare har olika åsikter, så uttalandet i sig är ganska intetsägande eftersom det inte innehåller några detaljer om hur många utvecklare det gäller eller vilken typ av spel de utvecklarna skapar.
Nintendo har tydligt visat att de inte bryr sig om analoga triggers flera generationer i rad, och de lär knappast ändra sig nu. Det är trist att de fortsätter ignorera en sån viktig basfunktion, men så är det.
Fast för oss som spelar allt annat än racing (varför man nu skulle köra det med kontroll) blir analogt generellt sämre.
Någon undrade om transfers mellan Switch och Switch 2 men hittar inte inlägget att citera men Nintendo har nu släppt ny firmwire som underlättar för det! https://www.nintendolife.com/news/2025/04/nintendo-switch-sys...
Någon undrade om transfers mellan Switch och Switch 2 men hittar inte inlägget att citera men Nintendo har nu släppt ny firmwire som underlättar för det! https://www.nintendolife.com/news/2025/04/nintendo-switch-sys...
Nytt är också Virtual Game Cards!
Hur funkar det för oss som inte har Switch längre men har alla sina cloudsaves kvar tack vare NSO?!
Det är väl ett övervägande mellan för- och nackdelar. Generellt skulle jag nog säga att analoga triggers är till nackdel i de flesta spel, med undantaget förstås racing. Har hellre de bättre/bekvämare digitala avtryckarna i majoriteten av spelen än fördelen med analoga i en ganska liten genre (i alla fall för mig). Pro Controller på Switch 1 tycker jag redan är nästan en fulländad handkontroll, så ser helst inga större förändringar inför Pro Controller 2. Två extra vingknappar blir ganska lagom...det enda jag annars hade velat ändra på är lite klickigare face-knappar. Tycker de nuvarande är lite väl svampiga.
Tycker värre är att de behåller lågprofil-spakarna på joy-cons. De är verkligen hopplösa när det kommer till spel där man hela tiden finjusterar kameran, t.ex. skjutspel. Stor förlust av precision i de spakarna då de har sån pytteliten travel. Förstår varför de valt små lågprofilspakar, men hade betydligt hellre haft lite större "vanliga" spakar. Typ samma spakar som på Pro-controller men med lite lägre pelare bara så de inte sticker upp fullt lika mycket.
Hur funkar det för oss som inte har Switch längre men har alla sina cloudsaves kvar tack vare NSO?!
Antar att du loggar in på NSO på Switch 2 och laddar ned dem? Eller installerar sagda spel och synkroniserar saven genom det?