Baldur's Gate: Enhanced Edition – världens bästa CRPG
Inte en chans att det är bättre än bg2.
ungefär som säga pele är bättre än någon av storfotbollspelarna idag i fotboll, det vart inte lika många duktiga och fanns mer hål och saker och komma på helt klart är det ett exemplariskt spel och riktigt jävla bra, men att lyckas med ett spel då och komma på nya ideér vart mycket lättare än idag och betydligt lättare att koda.
och för sin tid så vart det bra men det fanns andra spel som gjorde andra saker bättre än det.
Idag bg2 finns ju igentligen inte många som är i närheten med bg2. dom scratchar ytan lite.
Det skiljer ju bara två år mellan BG1 och BG2.
BG2 har ju absolut ett större djup i striderna, eftersom man har så mycket fler taktiska valmöjligheter tack vare högre levels och allt vad det medför.
Samtidigt lider det lite av en "tivolikänsla", det är som att ströva runt på en nöjespark där det strösslas magiska +3-svärd, liches och drakar i vartannat gatuhörn. Jag menar på att känslan av frihet och äventyr är oöverträffad i ettan, då man stryker runt på landsbygden och i skogar och inte varje karta är smockfull med events. När saker väl händer blir det då mycket mer spännande och givande enligt mig, jämfört med i tvåan där man kan räkna med att devsen utnyttjat varenda centimeter av kartan till max.
Det handlar väl lite om vad man prioriterar mest i ett CRPG, antar jag, som också avgör vilket man föredrar. Båda är ju helt fantastiska spel, hur som!
Istället för att jämföra med Pele skulle jag säga att det är som att jämföra CR9 och Messi... Båda gudabenådade talanger
Det skiljer ju bara två år mellan BG1 och BG2.
BG2 har ju absolut ett större djup i striderna, eftersom man har så mycket fler taktiska valmöjligheter tack vare högre levels och allt vad det medför.
Samtidigt lider det lite av en "tivolikänsla", det är som att ströva runt på en nöjespark där det strösslas magiska +3-svärd, liches och drakar i vartannat gatuhörn. Jag menar på att känslan av frihet och äventyr är oöverträffad i ettan, då man stryker runt på landsbygden och i skogar och inte varje karta är smockfull med events. När saker väl händer blir det då mycket mer spännande och givande enligt mig, jämfört med i tvåan där man kan räkna med att devsen utnyttjat varenda centimeter av kartan till max.
Det handlar väl lite om vad man prioriterar mest i ett CRPG, antar jag, som också avgör vilket man föredrar. Båda är ju helt fantastiska spel, hur som!
Istället för att jämföra med Pele skulle jag säga att det är som att jämföra CR9 och Messi... Båda gudabenådade talanger
Det är ju sant, smaken avgör ju vad du tycker är "bäst" exempelvis älskade jag spela fallout tactics utan turnbased och gjorde spelet svårare o roligare. än dom äldre spelen.
Men många avskydde systemet. så ja har spelat så mycket turnbased i mina dagar och det blivit för slött och du har för mycket tid på. hade önskat dom gör ett turnbased spel där ju snabbare du gör beslut ju bättre är det.
Så man måste vara snabbtänkt.
"Detta tack vare Larians fenomenala trea. Jag har inte spelat den själv och kommer kanske inte heller att göra det, men jag är glad att den finns."
Håller helt med dig.
Jag kommer ihåg när jag såg Sagan om ringen på bio, en av dom bästa filmupplevelserna någonsin. Fantasisk action men också känslomässigt djup. Skrattade högt åt hobittarnas tokigheter men grät också riktigta tårar när Gandalf föll i Moria. Den filmen definierade min ungdom på ett sätt som ingen annan film gjort. Inte sett Två Tornen eller Sagan om konungens återkomst men hört att de också ska vara bra. Jag är glad att dom finns.
Såg första säsongen av Severance i höstas, bästa tv-serien jag någonsin sett tror jag. Jäkla cliffhanger dom avslutade säsongen på! Låg vaken på nätterna i sex månader och funderade på hur det skulle gå för dom olika karaktärerna. Inte sett säsong 2.
Minns när brorsan spelade Enter Sandman för mig av Metallica när jag var liten grabb, nog bästa låten jag någonsin hört. Har lyssnat på den varje dag nu i 25 år. Han var på besök i veckan och hörde mig spela den och undrade om jag inte skulle prova pausa och lyssna på någon annan av Metallicas låtar. Han förklarade att de har ett helt bibliotek med superbra låtar och eftersom att jag gillade Enter Sandman var chansen stor att jag skulle gilla många av dom andra. Jag skrattade honom i ansiktet och kastade ut honom från lägenheten, vilken idiot ändå.
"Detta tack vare Larians fenomenala trea. Jag har inte spelat den själv och kommer kanske inte heller att göra det, men jag är glad att den finns."
Håller helt med dig.
Jag kommer ihåg när jag såg Sagan om ringen på bio, en av dom bästa filmupplevelserna någonsin. Fantasisk action men också känslomässigt djup. Skrattade högt åt hobittarnas tokigheter men grät också riktigta tårar när Gandalf föll i Moria. Den filmen definierade min ungdom på ett sätt som ingen annan film gjort. Inte sett Två Tornen eller Sagan om konungens återkomst men hört att de också ska vara bra. Jag är glad att dom finns.
Såg första säsongen av Severance i höstas, bästa tv-serien jag någonsin sett tror jag. Jäkla cliffhanger dom avslutade säsongen på! Låg vaken på nätterna i sex månader och funderade på hur det skulle gå för dom olika karaktärerna. Inte sett säsong 2.
Minns när brorsan spelade Enter Sandman för mig av Metallica när jag var liten grabb, nog bästa låten jag någonsin hört. Har lyssnat på den varje dag nu i 25 år. Han var på besök i veckan och hörde mig spela den och undrade om jag inte skulle prova pausa och lyssna på någon annan av Metallicas låtar. Han förklarade att de har ett helt bibliotek med superbra låtar och eftersom att jag gillade Enter Sandman var chansen stor att jag skulle gilla många av dom andra. Jag skrattade honom i ansiktet och kastade ut honom från lägenheten, vilken idiot ändå.
Vet du, om du tyckte att resonemanget verkade konstigt eller nåt så hade du kunnat be mig att utveckla det, istället för att försöka göra dig lustig och tramsa.
Ursäkta men jag blir bara så oerhört triggad när jag läser sånt här. Du tycker BG1 är världens genom tidernas bästa spel, det är så bra att det påverkade hela din ungdom. Men du vägrar spela BG3 trots att det är en uppföljare på ditt favoritspel och är av många ansett som världens bästa CRPG kanske till och med världens bästa spel. För mig är det likställt med att älska Sagan om ringen och vägra se dom två efterföljande filmerna.
Hade du skrivit något i stil med: "Jag testade BG3 men känslan infann sig aldrig" Eller "Jag kollade när min favoritstreamer spelade igenom det och det såg inte kul ut". Då hade jag inte brytt mig.
I övrigt var din recension bra, höll med om ditt resonemang angående BG1 > BG2.
Personligen har har jag svårt att se resonemanget som nämnvärt långsökt. Finns flera exempel på spel jag hållit så högt att jag inte gått vidare med uppföljaren. Ibland för att jag inte vill bli besviken, ibland för att jag vill ha upplevelsen framför mig, ibland för att jag inte sett poängen, ibland…
Poängen är väl egentligen ingen annan än att det kan finnas mängder med anledningar till att man inte kastar sig över en uppföljning till något man älskar, och huruvida det är logiskt eller ej är det endast man själv som kan svara på.
Ursäkta men jag blir bara så oerhört triggad när jag läser sånt här. Du tycker BG1 är världens genom tidernas bästa spel, det är så bra att det påverkade hela din ungdom. Men du vägrar spela BG3 trots att det är en uppföljare på ditt favoritspel och är av många ansett som världens bästa CRPG kanske till och med världens bästa spel. För mig är det likställt med att älska Sagan om ringen och vägra se dom två efterföljande filmerna.
Hade du skrivit något i stil med: "Jag testade BG3 men känslan infann sig aldrig" Eller "Jag kollade när min favoritstreamer spelade igenom det och det såg inte kul ut". Då hade jag inte brytt mig.
Haha, OK, det var inte meningen att trigga nån med det. Sorry Jag kan utveckla det lite mer så kanske du förstår hur jag tänker, eller inte, och det är helt OK oavsett vilket.
Det jag tycker haltade lite med din jämförelse med Sagan om Ringen-trilogin, Severance-serien osv är väl tiden/förändringar som förflutit sedan sist.
Till att börja med skrev jag aldrig att jag absolut inte kommer testa BG3, mer kanske bara att det inte har högstaprio av alla mängder av spel jag är intresserad av. Jag tänker att BG3 säkert är ett superbra spel (typ alla hyllar det ju, så...), men det känns inte riktigt som det Baldur's Gate som jag är uppväxt och van vid. Dels är det en uppföljare som kom nästan 25 år efter tvåan, sen är det helt nya utvecklare, helt annan typ av grafik, det senaste D&D-regelsystemet osv osv, så trots titeln känns det för mig mer som "ett jäkla lovande RPG jag borde testa nångång" snarare än "OMG en uppföljare till Baldur's Gate!!" Det har passerat så mycket tid och skett så mycket förändringar sedan BG1/2 så BG3 hade lika gärna kunnat heta något annat, typ.
Så skillnaden är väl där att t ex Sagan om Ringen-filmerna kom med ett års mellanrum (om jag minns rätt) och var en tydlig kontinuitet av regissör, skådespelare, story osv. BG3 för mig känns som något helt nytt, trean i titeln till trots.
Så tl:dr – jag har absolut inget emot BG3. Kommer antagligen spela det förr eller senare... Men ser det knappt heller som ett "riktigt" BG-spel i samma anda som ettan och tvåan. Därmed inte sagt att det är något fel i att det är annorlunda, och det känns jäkla nice att BG3 förmodligen är precis den upplevelsen för många yngre idag som jag hade med BG1!
Hoppas detta klargjorde det hela lite, det är iaf så jag tänker kring BG-spelen.
Jag har ingen jag skulle säga för mig är bästa Crpg of all time men kan lätt göra en 5 favoriter
Baldurs gate 3
Arcanum
Fallout
Pathfinder
Ice wind dale
Med de favoriterna rekommenderar jag att du testar Wasteland 3, om du inter redan har gjort det. Sedan W2 och, om du vill gå på upptäcktsfärd i det förgångna, ettan.
Tycker mer om tvåan överlag, men ettan har överlägsen äventyrskänsla. I tvåan känns det mycket tydligare att man spelar igenom en story.
Ja, precis! Exakt så. Att bara ströva runt helt planlöst ute i vildmarken är peak D&D för mig.
Nu sitter jag och spelar detta. Är på sista steget i tuorialen, i källaren.
Känns jäkligt bra. Mysigt och stämningsfullt.
Oj, vilket äventyr du har framför dig! Hoppas du kommer gilla
Med de favoriterna rekommenderar jag att du testar Wasteland 3, om du inter redan har gjort det. Sedan W2 och, om du vill gå på upptäcktsfärd i det förgångna, ettan.
Har W1 och W2. Ettan kändes väldigt föråldrad att gå tillbaka till nu, men kanske borde ge det en chans till?
Oj, vilket äventyr du har framför dig! Hoppas du kommer gilla
Det hoppas jag med. Det bådar mycket gott iaf.
Ännu en dag i paradiset.
Inte en chans att det är bättre än bg2.
ungefär som säga pele är bättre än någon av storfotbollspelarna idag i fotboll, det vart inte lika många duktiga och fanns mer hål och saker och komma på helt klart är det ett exemplariskt spel och riktigt jävla bra, men att lyckas med ett spel då och komma på nya ideér vart mycket lättare än idag och betydligt lättare att koda.
och för sin tid så vart det bra men det fanns andra spel som gjorde andra saker bättre än det.
Idag bg2 finns ju igentligen inte många som är i närheten med bg2. dom scratchar ytan lite.
Inte en chans att det var lättare att koda då. Tvärtom, det har ALDRIG varit så enkelt att skapa/koda spel som det är idag.
Där och då hade man knappt några referensramar vilket krävde massor av kreativitet och dedikation för att våga skapa något man inte har en aning om hur det kommer att mottas.
Att skapa ett spel som BG under de förutsättningarna som fanns är inget annat är ett mirakel och ett tecken på genialitet.
Ännu en dag i paradiset.
Här har du mig i ett nötskal. Har sett första säsongen och tyckte det var bland det bästa jag sett på minst 20år. Men har verkligen inget sug att se säsong 2. Osäker på om jag kommer se den.
Såg säsong 1 av Stranger Things, underbar och bra serie. Har inte sett någon mer säsong efter den.
Såg säsong 1 av Arcane, ett av de bättre animerade jag någonsin sett. Inte sett säsong 2, och kanske aldrig gör det.
Bara ett axplock av allt jag sett. Men du förstår nog vad jag vill säga.
Varför är det såhär? Jag känner mig nöjd tror jag. Kanske beror det på att det nästan alltid blir sämre ju längre något pågår. Hypen dödar fortsättningen och kan ta bort magin man kände första säsongen.
Less is more tror jag kontentan är.
Här har du mig i ett nötskal. Har sett första säsongen och tyckte det var bland det bästa jag sett på minst 20år. Men har verkligen inget sug att se säsong 2. Osäker på om jag kommer se den.
Såg säsong 1 av Stranger Things, underbar och bra serie. Har inte sett någon mer säsong efter den.
Såg säsong 1 av Arcane, ett av de bättre animerade jag någonsin sett. Inte sett säsong 2, och kanske aldrig gör det.
Bara ett axplock av allt jag sett. Men du förstår nog vad jag vill säga.
Varför är det såhär? Jag känner mig nöjd tror jag. Kanske beror det på att det nästan alltid blir sämre ju längre något pågår. Hypen dödar fortsättningen och kan ta bort magin man kände första säsongen.
Hm, jag är lite samma här... Fast med Zelda: Breath of the Wild och Tears of the Kingdom. Tyckte verkligen BotW var en fantastisk upplevelse, men har av någon konstig anledning svårt att bli riktigt sugen på att dyka in i TotK. Känns som man lade ner så många timmar i den där världen och även om TotK säkert också kommer vara skitkul, så känns det lite "gjort" på nåt sätt. Och det här fokuset på att bygga saker är inte jättelockande.
Andra spel lockar mig mer, mest bara för att de är annorlunda.
TV-serier brukar jag däremot oftast se klart, mest för att de oftast känns som en mycket mindre tidsinvestering än ett open world-spel (som jag tenderar att lägga 100+ timmar på )
Det är dock inte alltid så. Mina all time favoritserier till exempel: The Wire, Breaking bad, Better call Saul, Mad Men, Deras bästa säsonger är inte deras första. Jag håller dock med om att det vanligaste är att första säsongen är starkast.
Men jag får helt enkelt vänja mig vid tanken att alla främlingar på internet inte är exakt som jag och att de ibland inte spelar hyllade uppföljare på spel de älskar.
Kul att så många tycker om ettan, här! Känns ofta annars som att många hyllar BG2 men nästan rekommenderar nytillkomna att skippa ettan, vilket är något jag bara inte kan förstå.
Jag tror att många spelade 2:an först och därav blir 1:an inte lika minnesvärd. Jag håller BG1 högst. Det går liksom inte att slå känslan att komma ut i den farliga världen som Gorions skyddsling. Äventyrandet är svårslaget. Och Baldur’s Gate 3, även om det är ett väldigt bra spel, når inte samma höjder alls. Känns knappt som att man är i Faerûn…
CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort: TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua
Alltid varit en stor CRPG-fantast och skulle tro att jag är i ungefär samma ålder som dig Sebastian. Också varit med från början så att säga och för mig var Baldurs Gate och Diablo (ettorna) helt magiska. MEN, 2:orna är bättre i min värld.
Hursomhelst, tänkte mest kommentera för att lämna ett tips. Det finns en kille på youtube som heter Miv som har gjort dom bästa kompletta "playthroughs'en" jag sett. Han kan varenda detalj och grejer som jag missat trots flera genomspelningar. Fantastisk kommentering av allt. Så har ni några hundra timmar över så kolla på hans playthroughs av BG1 & 2! Magi! Som att se en bra TV-serie.
https://www.youtube.com/@Mivsan_NT
Sedan har han börjat på Icewind Dale, men han är minst sagt oregelbunden i sitt uppladdande så det kan gå månader mellan nya avsnitt tyvärr.
Det är dock inte alltid så. Mina all time favoritserier till exempel: The Wire, Breaking bad, Better call Saul, Mad Men, Deras bästa säsonger är inte deras första. Jag håller dock med om att det vanligaste är att första säsongen är starkast.
Nej det är såklart sant. Finns många undantag med serier som blir bättre med tiden.
Men de har blivit färre anser jag, och jag är nog inte så benägen att chansa längre helt enkelt och förstöra för mig själv.
Har endast spela igenom BG och det är 6 år sedan med en kompis. För det så va det då det kom ut, då spela enda tills en strid i baldur's gate som jag inte klara av så jag sluta spela.
Angåend en att kartorna va för stora i BG så håller jag inte med. Skogen ska inte innehålla monster varje steg du tar. Kartorna i BG gör att man får nu är jag i skogen känsla och att man ville undersöka varje hörn.
Nån som spelat BG Enhanced på konsol?
Är snart färdig med Pillars of Eternity, och funderar nu på att köpa Baulders Gate till Switch. Men i fallet Pillars så är det ju allt annat än smidigt att spela med handkontroll, så frågan om det blir ännu besvärligare med sånt pass gammalt spel som också förlitar sig på realtidsstrider avsedda för mus och tangentbord.
Kan förstå honom ändå.
Visst kan det te sig lite "fegt" att förhålla sig så pass skeptisk till moderna gestaltningar av klassiska spelserier att man inte ens ger de nya installationerna eller remake:arna en chans. Men samtidigt så tycker jag att track record med t.ex. RE2 Remake, RE4 Remake, Silent Hill 2 Remake är tämligen konsekvent i att något går förlorat i dessa moderniserade installationer. Samtidigt som de blir unisont hyllade så sitter man där och funderar på hur någon egentligen kan tycka att de är bättre än originalen, när så mycket av den originella magin liksom tvättats bort för att spelen bättre ska passa nån sorts strömlinjeformad och tillrättalagd mall för moderna spel.
Jag tror att många spelade 2:an först och därav blir 1:an inte lika minnesvärd. Jag håller BG1 högst. Det går liksom inte att slå känslan att komma ut i den farliga världen som Gorions skyddsling. Äventyrandet är svårslaget. Och Baldur’s Gate 3, även om det är ett väldigt bra spel, når inte samma höjder alls. Känns knappt som att man är i Faerûn…
Jo, så är det nog! Det blir ju verkligen att börja lite i fel ände för ett så story-drivet spel... Men det är klart, när man vant sig vid level 10+-karaktärer från början så verkar väl allt i BG1 lite... Lite, i jämförelse.
Alltid varit en stor CRPG-fantast och skulle tro att jag är i ungefär samma ålder som dig Sebastian. Också varit med från början så att säga och för mig var Baldurs Gate och Diablo (ettorna) helt magiska. MEN, 2:orna är bättre i min värld.
Hursomhelst, tänkte mest kommentera för att lämna ett tips. Det finns en kille på youtube som heter Miv som har gjort dom bästa kompletta "playthroughs'en" jag sett. Han kan varenda detalj och grejer som jag missat trots flera genomspelningar. Fantastisk kommentering av allt. Så har ni några hundra timmar över så kolla på hans playthroughs av BG1 & 2! Magi! Som att se en bra TV-serie.
https://www.youtube.com/@Mivsan_NT
Sedan har han börjat på Icewind Dale, men han är minst sagt oregelbunden i sitt uppladdande så det kan gå månader mellan nya avsnitt tyvärr.
Tack för tipset, det här låter absolut värt att ta en närmare titt på! Alltid kul att få se/lära sig något nytt om ett spel man tror att man kan i princip utantill.
Har endast spela igenom BG och det är 6 år sedan med en kompis. För det så va det då det kom ut, då spela enda tills en strid i baldur's gate som jag inte klara av så jag sluta spela.
Angåend en att kartorna va för stora i BG så håller jag inte med. Skogen ska inte innehålla monster varje steg du tar. Kartorna i BG gör att man får nu är jag i skogen känsla och att man ville undersöka varje hörn.
Medhåll, BG1 har de mysigaste spelskogarna!
Det hoppas jag med. Det bådar mycket gott iaf.
Hur har det gått? Har du kommit vidare, och verkar det fortfarande lika lovande? Jag blir själv sugen på att köra om BG1 och BG2 igen, kanske rolla en multiclassad fighter/mage/thief den här gången because why not... Något man inte testat innan. Verkligen kul med spel med så sjukt stora valmöjligheter som Baldur's Gate har!
Hur har det gått? Har du kommit vidare, och verkar det fortfarande lika lovande? Jag blir själv sugen på att köra om BG1 och BG2 igen, kanske rolla en multiclassad fighter/mage/thief den här gången because why not... Något man inte testat innan. Verkligen kul med spel med så sjukt stora valmöjligheter som Baldur's Gate har!
Det går bra! Har kommit en bit: gruvan är räddad, banditerna slaktade och nu är jag på jakt efter ansvariga i Cloakwood.
Har väldigt kul och spelet finns ständigt i mina tankar. Älskar stridssystemet med att man kan pausa. Känns så taktiskt. Nu börjar jag få lite fetare spells också, sakta sakta går jag mot OP.
Så fort jag är klar så blir det antingen en runda till eller så blir det att hoppa på BG2!
Ännu en dag i paradiset.
Det går bra! Har kommit en bit: gruvan är räddad, banditerna slaktade och nu är jag på jakt efter ansvariga i Cloakwood.
Har väldigt kul och spelet finns ständigt i mina tankar. Älskar stridssystemet med att man kan pausa. Känns så taktiskt. Nu börjar jag få lite fetare spells också, sakta sakta går jag mot OP.
Så fort jag är klar så blir det antingen en runda till eller så blir det att hoppa på BG2!
Ah, nice! Minns att jag hade lite issues med kobolderna i Nashkel Mines första gången jag spelade, deras arrows of fire är läskiga när man är låg level
Så länge du utforskar alla kartor osv lär du inte ha några större problem med att levla. Det är lite ointuitivt, men många kartor dyker bara upp om man går till gränsen på nuvarande kartan för att få upp dem på världskartan. (hm, beskriver detta lite dåligt och du vet det säkert redan, tänkte bara tipsa annars för jag tror det är en sak som är lätt att missa annars då man är van att alla kartor är synliga från början i de flesta moderna spel)
Anyway, skitkul att även de som inte spelat BG1 sen tidigare ändå kan ha sådan behållning av ett lite äldre spel
Ah, nice! Minns att jag hade lite issues med kobolderna i Nashkel Mines första gången jag spelade, deras arrows of fire är läskiga när man är låg level
Så länge du utforskar alla kartor osv lär du inte ha några större problem med att levla. Det är lite ointuitivt, men många kartor dyker bara upp om man går till gränsen på nuvarande kartan för att få upp dem på världskartan. (hm, beskriver detta lite dåligt och du vet det säkert redan, tänkte bara tipsa annars för jag tror det är en sak som är lätt att missa annars då man är van att alla kartor är synliga från början i de flesta moderna spel)
Anyway, skitkul att även de som inte spelat BG1 sen tidigare ändå kan ha sådan behållning av ett lite äldre spel
Hittills så har fienderna kombinerat med fällor varit värst. Det finns mängder av dem i Cloakwood. Glömmer man av att scouta efter fällor så är man screwed. 😀
Upptäckte det med kartan som du nämner. Att man behöver gå ut från "rätt" sida för att komma vidare till vissa områden. NPCer är duktiga på att säga att man ska gå åt något håll, ex väst. Först trodde jag att det var på den kartan man befann sig på, vilket det är ibland. Men ibland menar dem att man ska lämna kartan i det väderstecket. Känns logiskt när man fattar.
Känslan av att utforska och upptäcka är mycket hög. De mest oväntade ting kan ske när som helst och flera quester har varit roligare/mer dramatiska än vad jag trodde att de skulle vara.
Magier växer. Gjorde en grej igår som fick mig att känna mig smart och mäktig. Jag charmade en magiker och använde hans horror-spel på hela hans grupp. Därefter var det bara att slakta loss. 😎
Måste säga att jag är djupt imponerad över hantverket trots desa ålder. Mängder av karaktärer, områden, magier, vapen, quester, med mera.
Bock och bug för att du fick mig att prova det. 🥰
Ännu en dag i paradiset.
Hittills så har fienderna kombinerat med fällor varit värst. Det finns mängder av dem i Cloakwood. Glömmer man av att scouta efter fällor så är man screwed. 😀
Upptäckte det med kartan som du nämner. Att man behöver gå ut från "rätt" sida för att komma vidare till vissa områden. NPCer är duktiga på att säga att man ska gå åt något håll, ex väst. Först trodde jag att det var på den kartan man befann sig på, vilket det är ibland. Men ibland menar dem att man ska lämna kartan i det väderstecket. Känns logiskt när man fattar.
Känslan av att utforska och upptäcka är mycket hög. De mest oväntade ting kan ske när som helst och flera quester har varit roligare/mer dramatiska än vad jag trodde att de skulle vara.
Magier växer. Gjorde en grej igår som fick mig att känna mig smart och mäktig. Jag charmade en magiker och använde hans horror-spel på hela hans grupp. Därefter var det bara att slakta loss. 😎
Måste säga att jag är djupt imponerad över hantverket trots desa ålder. Mängder av karaktärer, områden, magier, vapen, quester, med mera.
Bock och bug för att du fick mig att prova det. 🥰
Haha, Cloakwood för min del ger mig kalla rysningar av tanken på fällor/web+sword spiders! De jäklarna är så himla snabba! De kan lätt förinta en gubbe eller två på ett ögonblick, om man inte är försiktig.
Ja, alltså, det finns så många olika sätt att spela på... Det är kul att experimentera och upptäcka saker för egen hand. Och om du inte fått nog efter BG1+expansionen så finns ju Siege of Dragonspear och sedan det enorma BG2 att gå loss med... Eftersom man i princip är en halvgud i BG2 mot slutet så finns det hur mycket taktiska val i striderna som helst att leka med.
Finns något fint i recensioner där man ser hur mycket spelet betyder för någon. Har Baldur's Gate: Enhanced Edition i backloggen, nu kanske jag får tummen ur och provar det
Ja, testa, testa! Det är ett alldeles ypperligt spel, för den som gillar lite old-school CRPG. Att döma av den här tråden verkar ju även de som inte spelade det när det var nytt ändå ha stor behållning av spelet, vilket är kul att se.
Haha, Cloakwood för min del ger mig kalla rysningar av tanken på fällor/web+sword spiders! De jäklarna är så himla snabba! De kan lätt förinta en gubbe eller två på ett ögonblick, om man inte är försiktig.
Ja, alltså, det finns så många olika sätt att spela på... Det är kul att experimentera och upptäcka saker för egen hand. Och om du inte fått nog efter BG1+expansionen så finns ju Siege of Dragonspear och sedan det enorma BG2 att gå loss med... Eftersom man i princip är en halvgud i BG2 mot slutet så finns det hur mycket taktiska val i striderna som helst att leka med.
Jag ser mycket framemot att bli högre level i BG1 och känna mig stor, stark och mäktig. Om jag har förstått det rätt så tar BG2 språng ifrån detta? Att man är mäktig direkt från start? Om ja så låter det fantastiskt. Att man kan använda all sin kunskap från ettan direkt i tvåan.
Det roligaste för mig i ettan är just att levla och få tillgång till fler magier. Och att leka med dessa magier för att se vad som kan göras. Ex Sleep har jag mycket kul med nu. Kastar ut den på en grupp fiender och nästan alla lägger sig platt och låter en våldföra sig på dem utan minsta motstånd. Känns smått OP, på ett bra sätt.
Måste också säga att jag är mycket förvånad och imponerad över hur mycket sidorgrejor det finns. Mer eller mindre varje område innehåller hemligheter och karaktärer med mestadels intressanta och spännande quester/lore.
Ännu en dag i paradiset.