XBOX HÖJER PRISERNA!!!
Jösses, det var ingen dålig prishöjning på snart 5 år gamla konsoler. 7000 spänn för en Xbox Series X känns närmast makalöst icke-prisvärt då det skulle vara ett väldigt högt pris även om konsolen släppts idag och inte 2020.
Vilka tider vi lever i när man får vara glad så länge 5-8 år gamla spelkonsoler i bästa fall åtminstone inte ökar i pris. Minns när man kunde köpa en Gamecube för 900 spänn.
menmen, goda nyheter för Nintendo inför lanseringen av Switch 2, nu är de billigare än konkurrenterna igen, i alla fall
Är det inte märkligt att dom höjer priset på xbox som säljer dåligt?
Nä, det är smart.
Microsoft har insett att de inte kommer kunna öka sin försäljning av separata spel i närtid, så då är det ju smart att höja priset så de får in mer pengar från de enskilda konsumenterna som sedan tidigare köper spel till XBox.
Från att ha haft ångest över sin enorma backlog till att det börjar kännas skönt att ha en massa spel i kö, så att man slipper köpa nya, dyra spel
Då har du bättre självbehärskning än mig När det gäller mina favoritgenres, RPGs samt strategi, så är jag rädd för att jag kommer fortsätta köpa dag ett trots att jag har en backlogg
Men jag kommer definitivt tänka efter före jag impulsköper spel som jag inte haft ögonen på redan. Och börjar man väl tänka efter så blir det oftast inget impulsköp, då har tillfället gå förbi. Så jag tror att totalt så kommer de högre priserna betyda att jag köper färre spel, men minskningen blir utanför mina fokus genres.
Ingen köper väl Xbox ändå?
Xbox är i dag branschens största utgivare så en prishöjningen på spelen kommer påverka de flesta.
Så om nya normala är spel för nära 1000kr. Vad kommer då spel som GTA VI kosta som vill casha in på hypen? De lär inte lägga sig på lägstanivå om vi säger så.
Tidigare sades det att Rockstar skulle bli först med att bräcka 100-dollarsgränsen. Nu undrar många hur mycket över den gränsen de kommer gå. 1200 kr för GTA VI känns plötsligt som ett minimum. Folk kommer betala.
Det här är så klart inte något som sker för på grund av Nintendo. Det är samma faktorer som gör att Nintendo sätter priserna de gör just nu. Men samtliga konsoltillverkare får rätta sig efter världsekonomin. Det här är var det kostar att tillverka moderna spelkonsoler. Tyvärr.
Märkligt drag när man kan köpa en PS5 för 5700 kr.
Såg att man fortfarande kan köpa digital versionen av Series X på Amazon för 5800 kr men den lär ta slut fort. Köpte en då jag vill kunna spela på tv:n, har dator kopplad till tvn idag men kommer att flytta och kan då inte ha det längre, och har massa Xbox-spel sen tidigare som jag inte hunnit spela men hade god lust att köpa en PS5 istället.
Är väl bara en tidsfråga innan priserna för Gamepass höjs också eller så vill dom tvinga in folk till att bli prenumeranter genom att höja spelpriserna.
Det här är så klart inte något som sker för på grund av Nintendo. Det är samma faktorer som gör att Nintendo sätter priserna de gör just nu. Men samtliga konsoltillverkare får rätta sig efter världsekonomin. Det här är var det kostar att tillverka moderna spelkonsoler. Tyvärr.
Och spelen...?
Och spelen...?
Ja de kostnaderna har också ökat. Spelutvecklare tjänar generellt långt över medellönen, i Sverige iaf. Och bolagen har ofta flera hundra anställda (ibland tusental). Det är dyrt att utveckla AAA-spel idag. Det är därför Indiana Jones kostar 900 spänn till PS5.
Apropå Indiana Jones och och löner (gissar att lönerna inte minskat drastiskt på Machine Games senaste åren): https://www.unt.se/nyheter/uppsala-lan/artikel/har-ar-uppsala...
Ja de kostnaderna har också ökat. Spelutvecklare tjänar i generellt långt över medellönen, i Sverige iaf. Och bolagen har ofta flera hundra anställda (ibland tusental). Det är dyrt att utveckla AAA-spel idag. Det är därför Indiana Jones kostar 900 spänn till PS5.
Apropå Indiana Jones och och löner (gissar att lönerna inte minskat drastiskt på Machine Games senaste åren): https://www.unt.se/nyheter/uppsala-lan/artikel/har-ar-uppsala...
Väldigt många resurser inom spelutveckling har ersatts av ai. Såg du priserna sänkas?
Ms vill ha en ny basnivå för att toppen skall få mer pengar. Det är hela storyn.
1338 - One Step Above
Väldigt många resurser inom spelutveckling har ersatts av ai. Såg du priserna sänkas?
Ms vill ha en ny basnivå för att toppen skall få mer pengar. Det är hela storyn.
Det är åtminstone många bolag som använt AI som bortförklaring till nedskärningar de ändå varit tvungna att göra.
Är det inte märkligt att dom höjer priset på xbox som säljer dåligt?
Ingen köper väl Xbox ändå?
Xbox säljer som smör, totalt utsålt överallt, vart slut över 2månader nu kommer in nya maskiner i slutet av juni
Trist... Det blir att vänta ett bra tag med Doom the Dark ages.
lol ja, 80 euro för bas versionen.
110 om man vill spela 2 dagar innan alla andra!
lol ja, 80 euro för bas versionen.
110 om man vill spela 2 dagar innan alla andra!
Vilket kap. 3-400 extra för att spela före första uppdateringen. Det blir nog jättekul. Snart får vi köpa köplatser till att få ladda ner spel som vi sedan får hyra för 500kr/månad. Uppdateringar kostar extra.
Xbox säljer som smör, totalt utsålt överallt, vart slut över 2månader nu kommer in nya maskiner i slutet av juni
Skitsnack, de sålde piss i 2024 och blir bara sämre och sämre. Sålde strax under 3 miljoner runt hela världen medans ps5 sålde 15 miljoner. Så nej, de går inte åt som smör. Tror snarare stt det är svårt att köpa in dem. Och det kommer inte gå bättre nu direkt.
Allt blir så mycket dyrare och dyrare för varje år men lönerna följer verkligen inte med, blir en intressant tid framöver.