Inga fler WRC-rallyspel från EA och Codemasters
Väldigt tråkiga nyheter. Även fast jag mest följer f1 tycker jag rally är en underskattad motorsport. Jag hoppas något annat företag kan ta över och göra rally med realistisk simulation, för det är tråkigt att det forfarande är richard burns rally entusiasterna svär vid. Med tanke på grafiken...
De-simma en aning för att bredda målgruppen?
Man vill ju bara peta ner framhjulet i diket och svänga som förr.
Jag älskar rally men inte sim.
Fast deras tidigare spel var ju hyfsat seriösa, iallafall är det så jag kommer ihåg deras Colin Mcrae spel.
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
Får se hur det går för Codemasters, EA raderade deras X-konto kort efter nyheten.
Fast det där stämmer väl inte? Codemasters Twitter- X-konto ska ha varit deaktiverat ett tag nu.
Twitter/X indexeras ju sisådär på Wayback Machine, men åtminstone 8 mars i år så verkar kontot ha varit släckt.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Fast deras tidigare spel var ju hyfsat seriösa, iallafall är det så jag kommer ihåg deras Colin Mcrae spel.
Ja dom var hyggligt seriösa, men det fanns utrymme för lite mer casual än va DR erbjuder.
Oavsett nyanser i deras katalog är breda massan mer casual. Så där behöver man välja. Niche eller brett. Lite pengar eller mer.
Upplever jag.
486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)
Mycket tråkig nyhet. Hoppas åtminstone att F1-serien får leva vidare. Visserligen utvecklas det av Codemasters. Men någon annan studio kan väl ta över.
Hoppas ändå att någon studio vill göra ett riktigt bra rallyspel. Ett som är minst lika bra som Dirt rally 2.0, men såklart modernare.
Fast det där stämmer väl inte? Codemasters Twitter- X-konto ska ha varit deaktiverat ett tag nu.
Twitter/X indexeras ju sisådär på Wayback Machine, men åtminstone 8 mars i år så verkar kontot ha varit släckt.
Fel av mig, antog att det skedde nyligen då länken på EA:s Codemasters-sida ledde till det borttagna kontot men borde såklart dubbelkollat.
Tyckte senaste WRC blev klart bättre än tidigare versioner. Det kändes som äntligen nu kommer det här spelet komma på fötter och börja växa men så lägger de ner det istället!
Känns som EA bara vill se gigantiska vinster och stor publik från dag ett och noll entusiasm eller lyssnar på vad communityn tycker.
Allt EA rör, det dör. De ser bara $ framför ögonen.
Önskar Codemaster ensamt kunde återta all utveckling av F1 serien och WRC utan inblandning av EA.
Om dom inte vill göra rallyspel, varför köpte dom då Codemasters?
Men allt EA köper går förr eller senare ner i graven, så ingen överraskning egentligen.
En rimlig spekulation här är att EA främst var ute efter utvecklarnas kompetens snarare än några specifika IP:n. Helt ärligt tror jag aldrig att de hade något större intresse för just rallydelen – Need for Speed lär sälja betydligt bättre i deras befintliga bilspelsutbud ändå.
Att göra ett riktigt bra rallyspel kräver ju ganska mycket – förståelse för fysik, optimering av spelmotor och hur kontroller ska kännas rätt. Och kanske viktigast av allt: hur man översätter ganska komplexa system till något som funkar både med en vanlig handkontroll, tangentbord (WASD-style) och hela vägen upp till avancerade simriggar – utan att det känns dassigt.
Den sortens kunnande är ju rätt värdefullt i många andra projekt också. Tänk Star Wars, Battlefield, NFS eller till och med EA FC. Alla dessa franchises drar in betydligt mer pengar än vad ett rallylir någonsin skulle göra i dagsläget, där denna tidigare nämnda expertis skulle kunna göra skillnad.
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >
Mycket tråkig nyhet. Hoppas åtminstone att F1-serien får leva vidare. Visserligen utvecklas det av Codemasters. Men någon annan studio kan väl ta över.
Hoppas ändå att någon studio vill göra ett riktigt bra rallyspel. Ett som är minst lika bra som Dirt rally 2.0, men såklart modernare.
Dirt rally 2.0 med rallycross är väl det enda moderna bil spelet som är riktigt bra. Påminner om folkrace när man spelar det.
Så Codemasters/EA köper WRC licensen, vilket gör att Kylotonn inte längre kan göra WRC-spel (om jag har förstått det rätt); och nu bestämmer de att lägga ner utveckling av framtida WRC spel?!
WRC är ett av motorsporten jag gillar mest, så den här nyheten är extremt trist...
Codemasters säkrade WRC-licensen, sen köptes de av EA. Licensen gällde till 2027 så oklart om avtalet avbrutits eller om det dröjer minst två år tills någon annan kan släppa ett WRC-spel.
https://www.fz.se/nyhet/283339-codemasters-gor-wrc-rallyspel-...
Ja dom var hyggligt seriösa, men det fanns utrymme för lite mer casual än va DR erbjuder.
Oavsett nyanser i deras katalog är breda massan mer casual. Så där behöver man välja. Niche eller brett. Lite pengar eller mer.
Upplever jag.
Jo fast då blir sim spelarna säkert "upprörda". Men de skulle ju kunna köra vartannat spel arkadigt var det inte lite så ett tag? Dirt 1 2 3 4 och 5 kändes ju arkadiga och sen släppte de Dirt rally (mellan dirt 3 och 4) och Dirt rally 2 (mellan 4 och 5) och de var lite mer simulering?
Men antar att de har kikat på siffrorna och inte var nöjda.
Upplever jag.
Tycker DR-spelen och även EA WRC (bara testat lite förvisso) ändå ger ganska skapliga möjligheter att spela casual med handkontroll, var så jag började med DR1 en gång i tiden innan jag började med massa rattar och pedaler och annat skräp!
Synd, gillade ändå senaste WRC. Tur att spelet i allafall verkar gå att spela framöver också.
Jag hade hoppats på EA WRC efter att ha verkligen gillat Dirt Rally-spelen men något försvann längs vägen i känslan från de tidigare spelen så fastnade aldrig alls för det utan gick hellre tillbaks till codemasters äldre spel.
Med allt det sagt så verkar det som om organisationen kring WRC-tävlingarna redan har hittat någon annan som ska göra spelen i framtiden.