Nintendo kan "bricka" konsoler som bryter mot användarvillkoren

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Du får inta trimma din bil!
Varför skall du då få låsa upp din Switch så att den kan göra ännu mer olagliga saker?
Säger sig självt sörru...

Och lösningen för er pirater är simpel, ge fan att koppla upp er på Nintendos servrar bara så slipper ni få er konsol brickad 🤷‍♂️
Mycket gråt här för ingenting...

Det räcker gott och väl att man blir spärrad från deras tjänster. Att bricka hela konsolen låter olagligt.

Eller skulle du acceptera att Volvo kommer och stänger av hela din bil för att du gjorde en åtgärd på din köpta produkt?

Om den är hyrd eller leasad kan jag förstå men inte när det är köpt.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det räcker gott och väl att man blir spärrad från deras tjänster. Att bricka hela konsolen låter olagligt.

Eller skulle du acceptera att Volvo kommer och stänger av hela din bil för att du gjorde en åtgärd på din köpta produkt?

Om den är hyrd eller leasad kan jag förstå men inte när det är köpt.

Precis, argumentet är ju fullständigt ogiltigt.

Sedan är ju ironin, att man faktiskt FÅR trimma sin bil och göra i princip vilka modifikationer som helst. Dock får den inte framföras på allmän väg om den inte uppfyller rådande säkerhetsföreskrifter. Men inte ens då kommer pappa staten och gör bilen obrukbar.

Så precis som du säger är det helt i sin ordning att en moddad switch kan bli spärrad från Nintendo's onlinetjänster. Att bricka själva enheten är att ta sig friheter med äganderätten, som inte ens staten gör anspråk på.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Ja och nej. De har sin tjänst som kallas för HP Instant Ink där du betalar en summa varje månad för att få postad nya patroner när de börjar ta slut.
Det som har hänt är att folk inte har haft täckning på sina kort som gjort att HP inte kunnat dra pengar för tjänsten och som straff så brickar de skrivaren via fjärrstyrning.
Så så länge du inte tecknar upp dig för funktionen så lär det inte hända men jag skulle aldrig ta risken med att köpa en HP efter att de började med den skiten.

Måste du ha skrivare så är det bara Brother jag kan rekommendera helhjärtat.

Ok. Rövigt värre. Ogillar verkligen alla som missbrukar prenumerationer. Tänker bland annat på BWM där man var tvungen att prenumerera på stolsvärme och värme i ratten.

Jag har en gammal Brother för tillfället. Har funkat kanon hittills. Hoppas den håller länge.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Att jämföra med en bil kanske är lite långsökt. Men oavsett så vill ju såklart Nintendo stoppa att man hackar sin konsoll för att förhindra piratkopiering. Var väll det som dödade Dreamcast back in the day.

Medlem
Skrivet av hellmountain:

Att jämföra med en bil kanske är lite långsökt. Men oavsett så vill ju såklart Nintendo stoppa att man hackar sin konsoll för att förhindra piratkopiering. Var väll det som dödade Dreamcast back in the day.

Nja, Dreamcasten var rätt dödsdömd från första början. Piratkopiering var såklart en anledning men inte den primära anledningen.
Mycket var för att Sega hade ballat ur Saturnen som tog död på de flesta konsumenters och utvecklares förtroende för företaget.

signatur

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Oavsett legaliteten, så är detta ytterligare ett konsumentfientligt beteende som visar på Nintendo's förakt mot sina kunder.

Förstår mig verkligen inte på hur folk kan vara villiga att ge dem mer penger trots kännedom av alla dumheter de har haft för sig de sista åren. Älskar dem för vad de en gång var, men det är ganska uppenbart att Nintendo nu är fullständigt genomrutten.

Jag har inga planer på att bryta användarvilkoren så därför köper jag.

Medlem
Skrivet av Cooling23:

"Jag har inget att dölja så det är klart att de får installera en kamera i mitt hem"

signatur

Medlem
Skrivet av Sarato:

"Jag har inget att dölja så det är klart att de får installera en kamera i mitt hem"

Finns ingen kamera i mitt hem

Medlem

Bra Nintendo!
Gör det svårt dessa snyltare och parasiter som vill få allt gratis. Bättre dessa avarter växer upp och går till jobbet som vanligt folk och därefter betalar för sig!

Medlem
Skrivet av PH2000:

Bra Nintendo!
Gör det svårt dessa snyltare och parasiter som vill få allt gratis. Bättre dessa avarter växer upp och går till jobbet som vanligt folk och därefter betalar för sig!

Jag håller med, betala för det du vill konsumera så behöver du inte vara orolig. Jag köpte olivolja igår och 750 ml kostade 129 spänn, den kostade 89 kr sist jag köpte den, jag valde att köpa den, jag kunde givetvis avstå, inte fan skulle jag stjäla den.

Medlem
Skrivet av Cooling23:

Bara faktumet att det finns användarvillkor för hur man brukar en enhet som man själv äger, är extremt problematiskt.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast nu handlar det inte om detta, utan att Nintendo har bakat in en kill-switch i konsollen.

Kanske, kanske inte.
Det beror på hur man tolkar texten då den är luddig. Kan ju lika gärna betyda att de gör som de alltid gjort, försöker bricka moddade konsoler med systemuppdateringar. Men vi får se, jag går hur som helst inte in i något panikläge.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kanske, kanske inte.
Det beror på hur man tolkar texten då den är luddig. Kan ju lika gärna betyda att de gör som de alltid gjort, försöker bricka moddade konsoler med systemuppdateringar. Men vi får se, jag går hur som helst inte in i något panikläge.

tills koden som ska bricka din enhet aktiveras av misstag pga nån bugg eller annan konstig anledning så står du där och måste köpa en helt ny switch.

Det som sker nu om nintendos servrar ser någon mysko aktivetet på din switch är ju att den blir helt utlåst från kommunikation med deras servrar. inga uppdateringar varken firmware eller till spel, ingen e-shop = ingen DLC och ingen möjlighet att köpa spel eller ladda ner spel du köpt. Denna hårdvara utlåsning är permanent för all framtid, säkert flera tusen männsikor som lurats på begagnade konsoller som blivit låsta eller blir vid senare tillfälle för förra ägaren ville backa upp sina saves, eller använda annan homebrew, mediaspelare. remote play mot PC, överklockningsverktyg, och så klart emulatorer.

Eller som jag, dumpa mina digitalt köpa spel så jag kan spela dom i 4K 60fps på datorn och inte 540p laggig 15-25 fps på switchen. Pirata på switchen kommer inte ens på fråga det är på tok för bökigt + för stor risk att det detekteras. CFW är inte gjort för piracy det krävs ytterligare plugins för det vill jag minnas. Och vad är lönt och spela pirat om du inte kan spela online.

Testpilot

Gå inte ner i Panikläge nu.

EU's Konsumentlagstiftning samt Konsumentlagarna i Sverige har förtur mot suspekta användaravtal som företag skriver.
Så de kan påstå hur mycket de vill men de de kan inte göra hur de vill och skulle de börja inkräkta på sådant så kommer de få hela EU maskineriet uppkört nånstans där deras advokater helst inte vill titta

Att förstöra utrustningen så den är obrukbar är en sådan grej.

Jag tror jag tar fram popcornen och kollar vidare på utvecklingen lugn och ro från soffan.

Medlem
Skrivet av PH2000:

Bra Nintendo!

Right to repair är inte snyltande.
Låt säga att din fläkt går sönder i din Switch 2.
Du köper en tredjepartsfläkt och monterar in den själv istället för att skicka den till Nintendo för att spara pengar.

Konsolen flaggar för att du har gjort en modifikation på din konsol och konsolen blir brickad.
Är det att vara en "parasit" och "få allt gratis"?

signatur

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Precis, argumentet är ju fullständigt ogiltigt.

Sedan är ju ironin, att man faktiskt FÅR trimma sin bil och göra i princip vilka modifikationer som helst. Dock får den inte framföras på allmän väg om den inte uppfyller rådande säkerhetsföreskrifter. Men inte ens då kommer pappa staten och gör bilen obrukbar.

Alltså same same but different va?
Och jo, pappa stat kommer och beslagtar dina saker (bil i detta fall) om det visar sig vara en säkerthetsrisk, om du inte betalar skatt på bilen etc etc etc etc.

Så återigen, ni som jailbreakar den, ge fan att gå online så löser det sig självt va?

Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

tills koden som ska bricka din enhet aktiveras av misstag pga nån bugg eller annan konstig anledning så står du där och måste köpa en helt ny switch.

Det som sker nu om nintendos servrar ser någon mysko aktivetet på din switch är ju att den blir helt utlåst från kommunikation med deras servrar. inga uppdateringar varken firmware eller till spel, ingen e-shop = ingen DLC och ingen möjlighet att köpa spel eller ladda ner spel du köpt. Denna hårdvara utlåsning är permanent för all framtid, säkert flera tusen männsikor som lurats på begagnade konsoller som blivit låsta eller blir vid senare tillfälle för förra ägaren ville backa upp sina saves, eller använda annan homebrew, mediaspelare. remote play mot PC, överklockningsverktyg, och så klart emulatorer.

Eller som jag, dumpa mina digitalt köpa spel så jag kan spela dom i 4K 60fps på datorn och inte 540p laggig 15-25 fps på switchen. Pirata på switchen kommer inte ens på fråga det är på tok för bökigt + för stor risk att det detekteras. CFW är inte gjort för piracy det krävs ytterligare plugins för det vill jag minnas. Och vad är lönt och spela pirat om du inte kan spela online.

Jaså.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Alltså same same but different va?
Och jo, pappa stat kommer och beslagtar dina saker (bil i detta fall) om det visar sig vara en säkerthetsrisk, om du inte betalar skatt på bilen etc etc etc etc.

Så återigen, ni som jailbreakar den, ge fan att gå online så löser det sig självt va?

Snacka om att ha absolut noll koll på någonting. Kan man verkligen vara så pass obildad?

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Snacka om att ha absolut noll koll på någonting. Kan man verkligen vara så pass obildad?

https://www.gp.se/nyheter/sverige/staten-tar-over-olaglig-tav...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA9b11/bilar-beslagtagna...

Två olika exempel sötnos. Vill du ha mer?

Medlem

Detta måste väl ändå bara gälla i USA? Inte en chans att det kan vara lagligt i EU.

Medlem

Varav båda har absolut noll koppling till ditt argument.

Och då bortser vi fortfarande från den ursprungliga fallasin med att jämföra kund-företag relationen med medborgare-stat, vilket i sig gör hela ditt argument ogiltigt från första början.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Right to repair är inte snyltande.
Låt säga att din fläkt går sönder i din Switch 2.
Du köper en tredjepartsfläkt och monterar in den själv istället för att skicka den till Nintendo för att spara pengar.

Konsolen flaggar för att du har gjort en modifikation på din konsol och konsolen blir brickad.
Är det att vara en "parasit" och "få allt gratis"?

Om din nyss installerade fläkt börjar attackera Nintendos servrar så kanske man förtjänar en brickad konsol

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ja, det är ju lätt att hävda, i avsaknaden av data.

Har du någon data att visa som styrker ditt påstående?

Medlem

Tänk om Nintendo skulle bygga in en liten dynamitladdning och om du bryter mot avtalen så spränger Nintendo bort dig.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ju mer jag läser om Switch 2. Ju mer kommer jag att hålla mig borta. Skrivit det förr kommer säkert att få skriva det igen flera gånger. Det här är värre än vad folk trodde om Xbox One lanseringen och Kinect spioneri. Här står det klart och tydligt ungefär "vi kommer spionera på er om Ni har kamera tillbehöret" medan Microsoft sa "Nej det kommer vi inte att göra och NSA kan heller inte hacka tjänsten".

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det gick verkligen inte bra där för Xbox One i början.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det gick verkligen inte bra där för Xbox One i början.

Det gick inte särskilt bra sen heller.😊

Medlem
Skrivet av Maysay:
Skrivet av Alexraptor:

Ja, det är ju lätt att hävda, i avsaknaden av data.

Har du någon data att visa som styrker ditt påstående?

onus probandi-fallasi, det var inte igår det.

Men nu är det ju faktiskt så att, till skillnad från filbunke, så har jag inte gjort några påståenden som behöver styrkas.

Utgår ifrån att du syftar till mitt användande av "en betydelsefull del", vilket är i sig självt ett diffust begrepp som saknar värdeladdning, då precis som jag själv påpekat, det saknas data för att göra några som helst konkreta påståenden.

Medlem

Allt gratis är det inte när man betalt för konsolen. Får hålla koll så att de där brickade inte dyker upp på beg.marknaden.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Men nu är det ju faktiskt så att, till skillnad från filbunke, så har jag inte gjort några påståenden som behöver styrkas.

För att det återigen är uppenbart varför.

Att kräva data för det är lite som att kräva data på varför folk har med sig paraplyer när det regnar....

Men jag ser fram emot att du kommer att bygga under alla dina åsikter gällande vad andra gör med data i fortsättningen

123
Skriv svar