Högt pris gör Switch 2-försäljningen utmanande, medger Nintendo-chefen

Robot
Högt pris gör Switch 2-försäljningen utmanande, medger Nintendo-chefen

Kan bli svår att sälja i samma takt som Switch.

#nintendo, #switch-2

Medlem
Medlem

Jag vet såhär många familjer som köper en: 0

signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Kommer sälja som smör ändå.

signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Absolut, men som nån skrev, det är skillnad på early adopters, allmänna nördar på FZ och den stora publiken/familjerna.

Jag har 2 bröder och 1 kompis som har Switch, ingen av dom tänker köpa direkt. Jag som inte har Switch, har varit sugen, men känner att spelen som den lanseras med inte känns helt hundra att lägga pengar på.

Medlem

I princip ser jag ingen idé att köpa Switch 2 just nu utifrån spelen. Finns inget spel som lockar, mario kart är
Inget jag bryr mig om. Hade den lanserats med nytt mariospel eller kanske baldurs gate 3 så kanske.

Däremot är jag sugen på att köpa för att få större skärm,
Jag tycker med mina gamla ögon att switch lcds skärm är för liten. Så hoppas att 8 tum ska räcka.

Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Av bl a scalpers då? Undrar om Nintendo bryr sig om VEM som köper deras Switch 2, så slänge försäljningssiffrorna är till belåtenhet?

signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F

Medlem

Första batchen har gått åt, andra kommer säkert sälja någorlunda bra, men sen kommer nog efterfrågan att sjunka rätt så kraftigt. Det är inte bara priset på själva konsolen som är problemet, utan det är hela plattformen. Spelen, tillbehören, konsolen. Allt är omotiverat dyrt, och i tider där choklad kostar 40 spänn och kaffe i vissa fall över hundralappen så är det nog många, framför allt föräldrar, som tänker "inte nu" när de ser Switch 2, vars enda riktiga launch-titel är Mario Kart World. Utöver det så handlar det om Switch 1-spel med högre upplösning och FPS.

Ambassadör
Xbox

Hade den haft en fet launch lineup med Nintendo-spel så kanske... Men nä, det blir till att vänta och se.

signatur

Jump in.

Medlem

Såg att det gick att beställa från amazon.de nu igen. 509euro = 5500sek istället för 7500kr. Bergsala får ringa Nintendo och förklara att det går utmärkt att lägga ytterligare 36% på priset. Inga utmaningar här.

Medlem

Jag kommer vänta. Var inget spel direkt som jag blev sugen på och har cyberpunk på ps5 och datorn redan. Blir nog år två jag köper en. Om jag ens köper en

Som någon skrev, överpris på allting, Nintendo vill vara spelvärldens Ferarri. Har aldrig varit intresserad av deras produkter, finns så många andra som bryr sig mer om sin kundkrets.

signatur
Medlem

Jag köper dag ett. Från My Nintendo store i Tyskland. Det gör jag inte för att jag är speciellt intresserad av lauch titlarna. Min 10 årige son kommer säkert köra Mario Kart World en hel del dock. Men tills spel jag är intresserad av släpps så kommer jag nyttja den för att få lite jämnare flyt i Switch 1 titlar.

Medlem

Alldeles för dyrt för mig, blir inget köp på väldigt länge.

Sim
Medlem

naw det är så gulligt att folk än tror spelstudios och utgivare bryr sig om spelare.....

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Som någon skrev, överpris på allting, Nintendo vill vara spelvärldens Ferarri. Har aldrig varit intresserad av deras produkter, finns så många andra som bryr sig mer om sin kundkrets.

signatur

Arff

Medlem

Tycker det är väldigt snålt att bara leverera maskinen med 256GB lagring, majoriteten av spelen kommer vara stora och behöva laddas ner. Visst det är mer än 32GB...

Medlem

Nintendo är ju korkade som fortfarande använder sig av Bergsala som distributör. Hade ju kunnat sänka priset rejält här i norden om dem inte använt sig av Bergsala bedragarna.

Medlem

Så klart jo dyrare något är så är det svårare för folk att köpa

Medlem

Jag hade köpt en om det fanns en endast stationär version av Switch 2

Medlem
Skrivet av GOLGO13:

Jag hade köpt en om det fanns en endast stationär version av Switch 2

Ja de hade ju helt klart kunnat få till ett lägre pris på en sådan version utan batteri/skärm

Medlem

Va fasen? Glömmer alla inflationsjustering?
https://www.dollartimes.com/inflation/inflation.php?amount=33...

Motsvarar 431 dollar i år, så vi snackar snarare 39 dollar högre... knappast nått att få en hjärtattack över.

I övrigt så har dom ju dock ett extremt "enkelt" sätt att fortsätta kränga konsoler:
Portionera ut deras egna spel med nått lagom avstånd, allt från Mario kart till Zelda och 3d-mario, vid varje sånt fett släpp så finns det ju en miljontals bunt köpare som väntat in just det spelet....

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Ja de hade ju helt klart kunnat få till ett lägre pris på en sådan version utan batteri/skärm

Vad är då uspen?
Då hade något annat varit Switch 2´s "grej" och det hade kostat, i dagens värld lika mycket som nu!

OBS! Switch 2 är piss billig.
Under 5115 kr för bara konsolen i tyskland från deras hemsida.
Den kostar 4377 kr i USA
Den kostar runt 4000 i japan!

"Endast" Sverige kostar den 6249 kr som billigast just nu, ett påslag på över 1000-2000 kr än övriga europa.
Det är inte billigt!
Det är...ORIMLIGT!

Medlem

Billig, icke-bärbar version eller släpp spelen på Playstation.

Medlem
Skrivet av pazu:

Billig, icke-bärbar version eller släpp spelen på Playstation.

Varför i hela? Sony kan släppa sina spel till Nintendo också då?
Varför måste just Nintendos konsoler vara den billiga?

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Varför i hela? Sony kan släppa sina spel till Nintendo också då?
Varför måste just Nintendos konsoler vara den billiga?

För att den är lika stark som en PS4a. Därför.

Medlem

Det stämmer att den är larvigt dyr. I Sverige dvs. I resten av världen är den ju bara normaldyr. Så sälja lär den nog göra. Men lika mkt som S1 i långa loppet? Tveksamt, men det behöver den ju heller inte göra för att vara en framgång.

Medlem
Skrivet av pazu:

För att den är lika stark som en PS4a. Därför.

Suck!
Jag och likt många andra betalar inte för hårdvaran, utan betalar för Nintendo spelen och Nintendos unika sätt att lira spel på.
En Ferrari kostar miljoner och gör sig totalt jävla värdelös i vanlig stadskörning
Då väljer jag en Volvo vilken dag som helst. Kostar runt 300 000 papp.
En Ferrari kostar miljoner och gör sig totalt värdelös i öken och annan "skogs"terräng.
Varför är en jeep billigare då menar du? 🤷‍♂️😘

PS: Den är inte lika stark som en PS4.
Den är starkare än så och, snabbare hårddisk, DLSS, 120 fps, etc etc etc.
Switch 1 är tyst som musen. Det ÄR INTE PS4 i samma spel, Alien Isolation.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Suck!
Jag och likt många andra betalar inte för hårdvaran, utan betalar för Nintendo spelen och Nintendos unika sätt att lira spel på.
En Ferrari kostar miljoner och gör sig totalt jävla värdelös i vanlig stadskörning
Då väljer jag en Volvo vilken dag som helst. Kostar runt 300 000 papp.
En Ferrari kostar miljoner och gör sig totalt värdelös i öken och annan "skogs"terräng.
Varför är en jeep billigare då menar du? 🤷‍♂️😘

PS: Den är inte lika stark som en PS4.
Den är starkare än så och, snabbare hårddisk, DLSS, 120 fps, etc etc etc.
Switch 1 är tyst som musen. Det ÄR INTE PS4 i samma spel, Alien Isolation.

PS Nr.2:
De flesta indie-spelen släpps också först på Switch medans PS5 får vänta över ett år på vissa titlar.
Vad jag vet så finns inte det fantastiskt vackra spelet Ori till PS5. Är den för svag kanske 🤡?

Så frågar kvarstår: Varför i hela som sagt? 😘

Medlem
Skrivet av Purjolök:

Det stämmer att den är larvigt dyr. I Sverige dvs. I resten av världen är den ju bara normaldyr. Så sälja lär den nog göra. Men lika mkt som S1 i långa loppet? Tveksamt, men det behöver den ju heller inte göra för att vara en framgång.

Samtidigt så säljer Apple och Samsung mer och mer telefoner för varje år, trots att dom kostar över 10.000 kr (15-17000 för deras bästa) idag.
Samtidigt som spelbranschen också växer, även med PS5, trots sitt mycket dyrare pris än PS4, 2 st prishöjningar, efter fem år så säljer den fortfarande som smör. Likt vad 8 år gamla Switch än gör.
Framtiden är ljus för alla stora verkar det som, förutom Microsoft som simmar i tsunami motströms, när det kommer till spelförsäljning, speciellt konsoler.

Medlem

En traditionell stationär konsol är lättare att få till starkare än en bärbar. Det kostar mer att gå bärbart.

Folk köper dyra laptops när man kan få bättre stationära datorer. Men laptopsen kan man ta med sig överallt.

Om nu XBOX släpper en bärbar icke Rog Ally version eller nästa PS vita 2 så tror jag inte dom kommer bli snorbillig och de kommer inte prestera lika bra som PS5. Men om ett par år kommer de säkert att komma nära.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar