Snabbkollen – Spelar du mest gammalt eller nytt?
Lirar en del dont starve together, barotrauma och project zomboid. Alla dessa spel är runt 8-10 år eller äldre, men inget nytt multiplayer-spel är ens i närheten av dessa spelmekaniska egenheter som dessa har. För det är väl just gameplayet som är den viktigaste egenskapen i ett spel och inte grafiken right?
Jag uppfattar att många nya spel generellt är samma gamla skåpmat som vi sett förut, men att det paketerats om med bättre grafik, och endast dessa indie-utvecklare ser till att röra utvecklingen framåt. Ja det skulle väl vara chris roberts och hans star citizen som jag också lirar. Tveksamt om det klassas som nytt då spelet fortfarande inte är släppt? Nåja 😊
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7
Bara de 2 senaste veckorna så har jag spelat Satisfactory, EA FC 25, 33 Immortals, Gunfire Reborn, Lord of the RIngs Online, Age of Empires 2 och Warcraft - Orcs and Humans.
Så blandat blir det.
Gammalt! I alla fall enligt vår gränsdragning. "Vi drar gränsen för "nytt" vid spel släppta 2024 eller 2025."
Ah. Missade den biten. Men då spelar jag nog mest gammalt skulle jag säga.
Hell Tengil, vår befriare!
Det är rätt ofta som jag har testat 1-2 nya spel, blir missnöjd, sedan går jag tillbaka till någon klassiker som jag vet att jag gillar. Det känns lite som att man gör läxor när man spelar nya spel. Uncharted och Last of Us kör jag igenom gång på gång. Andra spel så som Days Gone eller Death Stranding kan vara kul att repetera med större mellanrum. Körde igenom Guardians of the Galaxy och Ratchet and Clank senast.
Jo tycker egentligen inte de är "gamla" snarare äldre spel om man utgår ifrån artikeln som jag tror syftar på att de nyare spelen som de inom de senaste åren. Tycker att utvecklingen gick snabbt från 2008- till 2013 sen så har det fortsatt i något långsammare tempo och fokuserats mer på göra spelen större och längre. Men ja 2010-2013 är inte så gamla historiskt sätt. Ser att spel som bf 2042 är ett exempel på där man försöker lite för mycket utan att ha någon riktig grund. Kingdoms come deliverance känns däremot mer som ett äldre spel fast större.
Finns det något eller några årtal som du föredrar?
Jag är egentligen mest allmänt intresserad av spelhistoria. Men visst, jag har ju perioder jag tycker är lite extra tilltalande, som peka-klicka-spelens guldålder första hälften av 90-talet och indierevolutionen andra hälften av 00-talet.
Spelar spel.
Precis som med musik och film och böcker så är det utbudet i dess helhet som intresserar. Ibland lockar specifika hårdvaruspecifikationer, vissa äldre ljudchip, spel jag läst en massa om eller kollat någon trevlig video kring, ibland en genre, ibland spelhistoria… men det är dock sällan jag spelar splitternya AAA-spel då jag saknar hårdvara för att göra det. Nya spel som inte fokuserar på att pressa hårdvara blir det dock en del av i mixen, men om 2024-2025 är ”nytt” så är det mest ”gammalt” jag spelar. Brytpunkten mellan 70- och 80-talet är väl ungefär så långt som jag kan sträcka mig även om det är sällsynt.
Spelar spel.
Precis som med musik och film och böcker så är det utbudet i dess helhet som intresserar. Ibland lockar specifika hårdvaruspecifikationer, vissa äldre ljudchip, spel jag läst en massa om eller kollat någon trevlig video kring, ibland en genre, ibland spelhistoria… men det är dock sällan jag spelar splitternya AAA-spel då jag saknar hårdvara för att göra det. Nya spel som inte fokuserar på att pressa hårdvara blir det dock en del av i mixen, men om 2024-2025 är ”nytt” så är det mest ”gammalt” jag spelar. Brytpunkten mellan 70- och 80-talet är väl ungefär så långt som jag kan sträcka mig även om det är sällsynt.
Så du brukar inte spela Magnavox Odyssey till vardags?
Så du brukar inte spela Magnavox Odyssey till vardags?
Nä.
Borde jag? 😶
Nä.
Borde jag? 😶
Nej, verkligen inte. Den får Atari 2600 att kännas modern. Men det är en intressant konsol.