Efter AC Shadows-framgången har Ubisoft försenat flera av sina "största produktioner"

Medlem

Låter bra att de vill släppa spel i mindre buggigt skick. Valhalla hade jag problem med vid lanseringen, men nu har de patchat bort de problem jag hade. Shadows va betydligt bättre städat.

Medlem

https://x.com/Pirat_Nation/status/1922937775050862667?t=u2OOR...

"Sålt bra" haha. Tar lång tid att bygga upp ett rykte men snabbt att rasera. Gillar FZ så hoppas inte ni går samma väg som Kotaku och andra fejk news sidor.

Medlem
Skrivet av Hoffa:

"Sålt bra" haha. Tar lång tid att bygga upp ett rykte men snabbt att rasera. Gillar FZ så hoppas inte ni går samma väg som Kotaku och andra fejk news sidor.

Verkar vara de näst mest säljande spelet i USA i år, vilket är en stor marknad. Detta enligt något företag som heter Circana, som mäter försäljning. Kanske går bra ändå?

https://www.gamespot.com/gallery/2025-best-selling-games/2900...

Geeks Gaming
Skrivet av Hoffa:

Mja, det är ju lika mycket ”fake news” (avskyr det uttrycket, varför inte bara säga att det är faktamässigt fel?) runt det du länkar då det också baseras på marknadsanalytiska uppskattningar som de sidor som säger det gått bra, eller hur? 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av Thane:

Inget vet.

Exakt, så att många sidor uttalar sig om att det är en succé är mao skitsnack.

Skrivet av Casimir2323:

Verkar vara de näst mest säljande spelet i USA i år, vilket är en stor marknad. Detta enligt något företag som heter Circana, som mäter försäljning. Kanske går bra ändå?

https://www.gamespot.com/gallery/2025-best-selling-games/2900...

Om det gått bra hade Ubisoft pratat försäljningssiffror, inte antal spelare. Aktien hade inte fortsatt dyka.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Om det gått bra hade Ubisoft pratat försäljningssiffror, inte antal spelare. Aktien hade inte fortsatt dyka.

Det är det näst mest sålda spelet i USA i år. Det är bra siffror.

Aktiekurser för spelföretag följer inte så ofta hur det går för enskilda spel - som i detta fall vet ju inte ens aktieägarna mer än oss.

Medlem
Skrivet av Margy:

Aktiekurser för spelföretag följer inte så ofta hur det går för enskilda spel - som i detta fall vet ju inte ens aktieägarna mer än oss.

Vet inte i vilken utsträckning man kan lita på Circanas siffror, så jag är benägen att hålla med Mirage.
Det är märkligt att Ubisoft undanhåller det viktigaste mätvärdet för spelet i sin senaste rapport. Om det nu är sant att det sålt så otroligt bra så borde de stolt kunna visa den exakta datan istället för att ducka frågan. Det är helt naturligt att aktieägare som kan läsa mellan raderna dumpar aktien. Det ser inte bra ut att först slå på stora trumman med "x miljoner har spelat AC: Shadows" följt av... ingenting konkret. De har all möjlighet i världen att ge en ganska exakt siffra men väljer att inte göra det.

Medlem
Skrivet av majskorv:

Vet inte i vilken utsträckning man kan lita på Circanas siffror, så jag är benägen att hålla med Mirage.

Circana (tidigare NPD) får sina siffror från spelbolag och digitala butiker. De är korrekta (förutom i fall som Nintendo som inte rapporterar digital försäljning).

Medlem
Skrivet av Margy:

Fast hur vet du att siffror inte presenterats? Det vet bara aktieägarna/Ubisoft.

Att det "sålt bra" räcker inte för att göra det till en framgång, med tanke på lång utvecklingstid, stort team och all marknadsföring. Enligt siffror som visats gick de minus 82 miljoner Euro för räkenskapsåret.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Fast hur vet du att siffror inte presenterats? Det vet bara aktieägarna/Ubisoft.

Du är medveten om att börsnoterade aktiebolags rapporter och kommunikation till aktieägare är offentliga?

Om de skulle berätta saker bara för vissa personer skulle de fällas för insider-brott.

Medlem

Snälla snälla snälla gör ett nytt 3d rayman !!!!!

Medlem

Eftersom Assassin's Creed Shadows säljs med en hybridmodell är försäljningssiffror ett diffust begrepp där det är svårt att i objektiva tal beskriva resultatet, som också har ett visst tolkningsutrymme. Därav är det rimligt att de är försiktiga med att gå ut med siffror. Faktum är att Ubisoft inte verkar gå ut med direkta försäljningssiffror för sina spel överhuvudtaget, så det är inte unikt för detta spel.

Det är svårt att uppskatta hur många som prenumerarar på Ubisoft+ på grund av spelet, samt hur spelet påverkar churn- och retention rate. Det är också svårt att uppskatta hur många som spenderar på mikrotransaktioner. Ubisoft går inte heller ut med information om hur mycket de drar in på mikrotransaktioner, eftersom det är känsliga uppgifter. Men tydligen är det en hel del.

Men det är sant att Ubisoft har problem. De är dock ett enormt multinationellt bolag som inte står eller faller med enskild produkt, även om detta spel är en flagskeppstitel. De går med förlust, har lagt ned studios, sagt upp personal och ska eventuellt räddas av kinesiska pengar. Det är rimligt att anta att Assassin's Creed Shadows är en kommersiell framgång, i synnerhet om datan stämmer att det är USA's näst mest sålda spel 2025.

Medlem

Tragiskt att även FZ försöker gaslighta oss till att tro att AC Shadows var en framgång.

signatur

Memento Mori

Medlem

Vafan är det för parallellt universum i den här tråden där alla är så sjukt investerade för eller emot ubisoft/shadows? Varför är folk så uppjagade? Vad har ni för personligt intresse i att framhäva hur bra eller dåligt det går för spelet?

Klickar in på kommentarerna för att läsa vad folk tänker och så undrar man vart tusan man hamnat.

Medlem
Skrivet av Drapan:

Vafan är det för parallellt universum i den här tråden där alla är så sjukt investerade för eller emot ubisoft/shadows? Varför är folk så uppjagade? Vad har ni för personligt intresse i att framhäva hur bra eller dåligt det går för spelet?

Klickar in på kommentarerna för att läsa vad folk tänker och så undrar man vart tusan man hamnat.

För egen del brukar det intressera när två vitt skilda verklighetsbeskrivningar presenteras. När man kallar Shadows för en framgång samtidigt som det fortfarande inte finns något som tyder på att Ubisoft ens nått break-even på spelet så blir åtminstone jag nyfiken varför det är så viktigt att förmedla den bilden. Knäppt att orka bry sig? Kanske, alla är vi olika.

Medlem

Inte en chans att spelet är en stor framgång. Äter upp min hatt om det stämmer.

På sin höjd plus minus noll.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det beror väl på? Om man säljer få ex och blir näst mest sålda så är det ändå dåligt?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Drapan:

För att konstigt folk tycker spelet är "woke" och om spelet släjer bra så går det i mot deras ide att "go woke go broke".
Men nu eftersom som spelet säljer bra så måste dom hitta på massor med utsäkter för att det inte är sant så att deras "anti-woke" verklighet inte förstörs.

Helt patetiskt beteende tycker jag. Är väll bara att strunta i att kommenter om man inte gillar spelet och gå vidare med ens liv istället

Medlem

Oj, vissa här inne, hur mår ni egentligen?

Jag har riktigt roligt när jag spelar Assassins Creed Shadows.

Flera här inne verkar ha tappat spelglädjen och fokuserar istället på annat, trist.

Ibland är det fascinerande att se vad folk väljer att bry sig om

Medlem
Skrivet av Mirage:

Mao inte en succé. Tack.

Jo, för bara en sida gör det... Låt mig gissa, de som gillar Shadows är på "rätt sida historien"?

Men herregud... det handlar om ett spel. Inte Ryssland - Ukraina kriget.

Ta det lugnt, hur mår du egentligen, när du bryr dig så mycket om att basha ett spel.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Tragiskt att även FZ försöker gaslighta oss till att tro att AC Shadows var en framgång.

Alltså, det är helt sjukt hur en del människor blir så uppjagade över ett spel.
Varför debatterar du inte om andra spels framgång lika mycket?
Herregud.

Medlem
Skrivet av Shogunshaman:

Men herregud... det handlar om ett spel. Inte Ryssland - Ukraina kriget.

Ta det lugnt, hur mår du egentligen, när du bryr dig så mycket om att basha ett spel.

ILJM att säga ett spel inte är en succé då det inte finns bevis för det är att "basha".
Varför är det så viktigt för dig att godhetssignallera?

Skrivet av lolipopapa1:

För att konstigt folk tycker spelet är "woke" och om spelet släjer bra så går det i mot deras ide att "go woke go broke".
Men nu eftersom som spelet säljer bra så måste dom hitta på massor med utsäkter för att det inte är sant så att deras "anti-woke" verklighet inte förstörs.

Helt patetiskt beteende tycker jag. Är väll bara att strunta i att kommenter om man inte gillar spelet och gå vidare med ens liv istället

Hur vet du att spelet säljer bra? Inga siffror redovisas. De enda siffror som redovisats är att Ubisoft har gått minus över 90 miljoner.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

ILJM att säga ett spel inte är en succé då det inte finns bevis för det är att "basha".
Varför är det så viktigt för dig att godhetssignallera?

Hur vet du att spelet säljer bra? Inga siffror redovisas. De enda siffror som redovisats är att Ubisoft har gått minus över 90 miljoner.

För att dom själv säger det? Ett företag kan sälja mycket av en produkt och fortfarande gå minus vet du va?

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

För att dom själv säger det? Ett företag kan sälja mycket av en produkt och fortfarande gå minus vet du va?

Ja, vi kanske mäter framgång på olika sätt. De kanske är nöjda med att sälja "bra" och gå miljontals i minus. Så bra att de borde göra Shadows 2, eftersom 1an sålde så bra. De vägrar dock redovisa försäljningssiffror så jag antar vi får lita på moralens väktare Ubisoft.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ja, vi kanske mäter framgång på olika sätt. De kanske är nöjda med att sälja "bra" och gå miljontals i minus. Så bra att de borde göra Shadows 2, eftersom 1an sålde så bra. De vägrar dock redovisa försäljningssiffror så jag antar vi får lita på moralens väktare Ubisoft.

Vad fan har moral med saken att göra!? Det är spel som dom säger säljer bra, det är ju inget jävla moraliskt med det

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

Vad fan har moral med saken att göra!? Det är spel som dom säger säljer bra, det är ju inget jävla moraliskt med det

Jag kan också säga något säljer bra, utan att redovisa siffror. Blir bara jobbigt att bevisa det. Därval, det är omoraliskt att ljuga.

"Det har sålt jättebra!"
"Siffror?"
"Trust me bro."

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag kan också säga något säljer bra, utan att redovisa siffror. Blir bara jobbigt att bevisa det. Därval, det är omoraliskt att ljuga.

"Det har sålt jättebra!"
"Siffror?"
"Trust me bro."

har du ens en anning om hur företag fungerar? Ubisoft gör inte bara AC. om AC var deras ända produkt och dom säger att det säljer bra med ändå går minus så skulle jag förstå dig, men ubisoft är ett företag med hundratals produkter + spel dom gör själva. så en produkt kan fortfarande sälja bra men företaget går fortfarande minus för att deras andra produkter inte säljer bra.

så länge AC:shadows har tjänat in mer en vad det kosta att göra så har det sålt bra, punkt slut

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

har du ens en anning om hur företag fungerar? Ubisoft gör inte bara AC. om AC var deras ända produkt och dom säger att det säljer bra med ändå går minus så skulle jag förstå dig, men ubisoft är ett företag med hundratals produkter + spel dom gör själva. så en produkt kan fortfarande sälja bra men företaget går fortfarande minus för att deras andra produkter inte säljer bra.

så länge AC:shadows har tjänat in mer en vad det kosta att göra så har det sålt bra
, punkt slut

Fast det vet vi inte, eftersom ingen utom Ubisoft vet vad det kostade eller hur mycket det sålt för. Du antar det gått med plus redan medans det, logiskt sett, knappast gjort det. Lång utvecklingstid, mycket marknadsföring, etc, etc. Detta med att de inte vågar säga sålda ex utan snarare hur många som spelat det, vilket inte säger ett smack med tanke på både U+ och begagnatmarknaden.

Jag förstår du vill att spelet ska sälja bra, men ingenting säger spelet gått med plus. Det är troligtvis långt från att gå med plus.

Att Ubi går med minus har mycket att göra med att de inte lyckats få till ett bra säljande spel under en väldigt lång tid. Skulls & Bones, Avatar och Star Wars floppade. Inget talar för att Shadows går med plus. De kommer fortsätta blöda pengar.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av lolipopapa1:

så länge AC:shadows har tjänat in mer en vad det kosta att göra så har det sålt bra, punkt slut

Fast har det gjort det? De försäljningssiffror som kommit hittills från tredje part ser alldeles för låga ut för att det ska vara i närheten av break-even för en så stor produktion.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Fast det vet vi inte, eftersom ingen utom Ubisoft vet vad det kostade eller hur mycket det sålt för. Du antar det gått med plus redan medans det, logiskt sett, knappast gjort det. Lång utvecklingstid, mycket marknadsföring, etc, etc. Detta med att de inte vågar säga sålda ex utan snarare hur många som spelat det, vilket inte säger ett smack med tanke på både U+ och begagnatmarknaden.

Jag förstår du vill att spelet ska sälja bra, men ingenting säger spelet gått med plus. Det är troligtvis långt från att gå med plus.

Att Ubi går med minus har mycket att göra med att de inte lyckats få till ett bra säljande spel under en väldigt lång tid. Skulls & Bones, Avatar och Star Wars floppade. Inget talar för att Shadows går med plus. De kommer fortsätta blöda pengar.

och du antar att det gått minus utan något riktigt bevis, tredje parti sidor är inte fakta, vi kommer aldrig ha riktiga faktan till Ubisoft kommer ut med försäljnings sifforna. så att länka random sidor är lika dumt

123
Skriv svar