Switch 2 kommer bara stödja VRR i bärbart läge

Robot
Switch 2 kommer bara stödja VRR i bärbart läge

Nintendo skyller på misskommunikation

#Nintendo, #Switch-2


Medlem

Nintendo har verkligen varit horribla med kommunikationen med Switch 2 överlag.

Medlem

Förutsatt att jag klarar av ergonomin så ska jag försöka gå så långt som möjligt bärbart denna Nintendo generation.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Bortser man från Nintendos fadäs med informationen här så är det inte så konstigt att stödet inte finns. Mig veterligen finns det inte någon konverter på marknaden som stödjer VRR mellan DP och HDMI 2.1. Nån tillverkare har påstått det men det har visat sig vara bluff.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Bortser man från Nintendos fadäs med informationen här så är det inte så konstigt att stödet inte finns. Mig veterligen finns det inte någon konverter på marknaden som stödjer VRR mellan DP och HDMI 2.1. Nån tillverkare har påstått det men det har visat sig vara bluff.

Inte teknisk kunnig, fattar noll, Switch 2 ska väl bara ha HDMI väl? varför blandas DisplayPort in i det hela?
Borde väl kunna fixa stöd för VRR både bärbart och till tv:n i dockat läge, dåligt Nintendo !!!

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Inte teknisk kunnig, fattar noll, Switch 2 ska väl bara ha HDMI väl? varför blandas DisplayPort in i det hela?
Borde väl kunna fixa stöd för VRR både bärbart och till tv:n i dockat läge, dåligt Nintendo !!!

Nä, den använder liksom Switch 1 display port över usb C från Switchen till Dockstationen, som i sin tur använder hdmi. Som jag förstått det så ligger problemet med VRR i docked mode i att det *inte går?* att skicka visuell data tillbaka från din TV till Switchen över just display port som USB C-uttaget i konsolen använder.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nä, den använder liksom Switch 1 display port över usb C från Switchen till Dockstationen, som i sin tur använder hdmi. Som jag förstått det så ligger problemet med VRR i docked mode i att det *inte går?* att skicka visuell data tillbaka från din TV till Switchen över just display port som USB C-uttaget i konsolen använder.

Ah sant, där sa du något, hdmi porten sitter inte på switchen, så sant

Medlem

Trist VRR kan verkligen göra underverk för en instabil framerate. Får hoppas nintendo löser det i senare revisioner av dockningsstationen.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Trist VRR kan verkligen göra underverk för en instabil framerate. Får hoppas nintendo löser det i senare revisioner av dockningsstationen.

Ja, jo. Skönt på sätt o vis att min gamla TV från 2017 ändå inte stödjer det, så slipper jag känna press att köpa en ny burk för att få ut mesta möjliga av nya konsolen.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, jo. Skönt på sätt o vis att min gamla TV från 2017 ändå inte stödjer det, så slipper jag känna press att köpa en ny burk för att få ut mesta möjliga av nya konsolen.

Haha, nu när du säger det, så har jag faktiskt samma problem. Vardagsrumstvn (där switch2 kommer stå) har inte VRR-stöd heller.
Såatte. Bra nintendo!

Jäkligt trist i mitt tycke. Nintendo kunde väl satt en mini-hdmi på konsolen. När jag väl köper en Switch 2 så kommer den till 99.99% spelas på TV:n (som har VRR). Det här är ett stort minus...


signatur

ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ

Medlem

Ännu en anledning för Nintendo att släppa en billig, ickebärbar, version av Switch 2. Med VRR stöd. Eller ännu bättre: Släpp era spel på den väldigt populära konsolen Playstation 5.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Inte teknisk kunnig, fattar noll, Switch 2 ska väl bara ha HDMI väl? varför blandas DisplayPort in i det hela?
Borde väl kunna fixa stöd för VRR både bärbart och till tv:n i dockat läge, dåligt Nintendo !!!

Nintendo bygger inte dessa standarder själva utan de köper in komponenter som andra designat när de bygger sina produkter. I dagsläget finns det inte någon konverter att köpa in som kan lösa det här problemet. De som finns på marknaden och påstår att de kan överföra VRR har samtliga visat sig inte fungera alls eller ha stora störningar i överföringen vilket ger artefakter.

Det betyder att idag så går det inte att lösa detta om de inte släpper en Switch 2 som har ett HDMI 2.1 uttag direkt i konsolen.

Men eftersom grafikdelen i Switch 2 stödjer tekniken så handlar det nog bara om tid innan vi får en dockstation som stödjer VRR eftersom förr eller senare så kommer någon leverantör att lyckas ta fram en converterdel som håller måttet som nintendo kan köpa in.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Nintendo bygger inte dessa standarder själva utan de köper in komponenter som andra designat när de bygger sina produkter. I dagsläget finns det inte någon konverter att köpa in som kan lösa det här problemet. De som finns på marknaden och påstår att de kan överföra VRR har samtliga visat sig inte fungera alls eller ha stora störningar i överföringen vilket ger artefakter.

Det betyder att idag så går det inte att lösa detta om de inte släpper en Switch 2 som har ett HDMI 2.1 uttag direkt i konsolen.

Men eftersom grafikdelen i Switch 2 stödjer tekniken så handlar det nog bara om tid innan vi får en dockstation som stödjer VRR eftersom förr eller senare så kommer någon leverantör att lyckas ta fram en converterdel som håller måttet som nintendo kan köpa in.

Ja lättast vore väl att ha hdmi direkt i konsollen

Medlem
Skrivet av pazu:

Ännu en anledning för Nintendo att släppa en billig, ickebärbar, version av Switch 2. Med VRR stöd. Eller ännu bättre: Släpp era spel på den väldigt populära konsolen Playstation 5.

Jag tycker Sony skall släppa sina spel på Nintendos konsoler. Vad har dom att förlora?

Medlem

Tråkigt. Kommer nog nästan bara spela dockat och har VRR sedan flera år tillbaka så det vore trevligt.

Får hoppas att dem lyckas lösa detta via patch med tiden, såsom Sony gjort.
Men vart ligger problemet? Både DP 1.4 och HDMI stödjer VRR och man måste inte köra HDMI 2.1 för att ha stöd för VRR.
Det är ganska ovanligt, men det finns HDMI 2.0 enheter med VRR stöd.

Hade gärna sett att även Nintendo släpper stöd för 40FPS så som Playstation gjort i vissa spel. Nu sitter tyvärr ganska många säkert med 60Hz TV, men hade varit bra om dem kunnat dumpa 30FPS och gett ett bättre flyt i lite mer krävande spel när konsolen inte orkar med 60. En möjlighet är ju fortfarande dock 40FPS handheld och 60 dockat

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Jag tycker Sony skall släppa sina spel på Nintendos konsoler. Vad har dom att förlora?

Svårt att skala ner vissa titlar så hårt.
Nu verkar dock både Sony och Microsoft vara inne på att släppa bärbart framöver, så Switch 2 prestandan skulle säkert räcka som motsvarighet med fåtal kompromisser ändå.

Det kommer bli intressant att se ifall Rockstar lyckas skala ner GTA6 till Switch 2 nivå.
Jag tror faktiskt inte att det är omöjligt, även om spelet kanske skulle se ut mer som GTA 5 då fast med GTA 6 kartan.
De kanske släpper PS5/Xbox series versionerna först och sedan jobbar på PC/handheld när de får tid efter det?
Även PC vill ju skalas ner då inte alla sitter på de senaste grafikkorten och Rockstar säkert vill kunna sälja spelet till en så stor målgrupp som möjligt.

Om man jämför med Series S så är såklart Series S rätt mycket starkare på vissa saker, men inte på allt.
Utgår man från den versionen och sedan sänker AI, hur avancerad fysikmotorn är(skador vid kollisioner, effekter vid explosioner etc), har mindre avancerade texturer och lite annat så kanske det går att få till?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Svårt att skala ner vissa titlar så hårt.
Nu verkar dock både Sony och Microsoft vara inne på att släppa bärbart framöver, så Switch 2 prestandan skulle säkert räcka som motsvarighet med fåtal kompromisser ändå.

Det kommer bli intressant att se ifall Rockstar lyckas skala ner GTA6 till Switch 2 nivå.
Jag tror faktiskt inte att det är omöjligt, även om spelet kanske skulle se ut mer som GTA 5 då fast med GTA 6 kartan.
De kanske släpper PS5/Xbox series versionerna först och sedan jobbar på PC/handheld när de får tid efter det?
Även PC vill ju skalas ner då inte alla sitter på de senaste grafikkorten och Rockstar säkert vill kunna sälja spelet till en så stor målgrupp som möjligt.

Om man jämför med Series S så är såklart Series S rätt mycket starkare på vissa saker, men inte på allt.
Utgår man från den versionen och sedan sänker AI, hur avancerad fysikmotorn är(skador vid kollisioner, effekter vid explosioner etc), har mindre avancerade texturer och lite annat så kanske det går att få till?

Det går nog bra, Xbox Series S är ju svag, inte mycket starkare än Switch 2. Alla current-gen spel lär nog fungera till Switch 2, med ganska små uppoffringar och lite aggressivare implementering av uppskalningsteknik.

Utgår från att GTA 6 kommer till Switch 2 före det kommer till PC...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det går nog bra, Xbox Series S är ju svag, inte mycket starkare än Switch 2. Alla current-gen spel lär nog fungera till Switch 2, med ganska små uppoffringar och lite aggressivare implementering av uppskalningsteknik.

Utgår från att GTA 6 kommer till Switch 2 före det kommer till PC...

RDR2 verkar ju vara påvåg, så jag tror inte Switch 2 versionen kommer före PC.
Arbetet med RDR2 kanske kan ge dem bra träning för hur de kan optimera för konsolen dock.

Medlem

Det är inte långt kvar nu! Mega hype! Det ska bli så kul att få spela Mario Kart igen. Själv så har jag lånat ut mitt MK8. Men jag tyckte inte riktigt om att jag aldrig kunde låsa upp banorna i det spelet. Det har jag kommit över nu. Så även om nästan alla banor är upplåsta från början så finns det ju så mycket annat skoj att upptäcka. Som att åka runt i världen och hitta mini uppdrag med blåa mynt mm. Det ska bli så kul om man måste hitta karaktärer i världen för att låsa upp dom. Och jag tänker försöka att låta bli att titta på mer information om spelet innan det kommer ut. Även om det kommer att bli väldigt svårt. Sista veckan kommer att bli extra jobbig!

1
Skriv svar