Eurovision
Blev mellanmjölk Att Sveriges 12a från folket gick till Israel har förvånat vissa. Men som snubben på Aftonbladet skrev i chatten. De som ser på detta politiskt och vill rösta för Israel så finns det ett land att rösta på. De som vill rösta emot Israel har 25 länder att välja medan. Så inte så konstigt att Israel i princip vann peoples vote i en så politiskt laddad tid. (Sverige kom trea från folket i Europa och vinnaren Österike 4a).
Men vilken katastrof om Israel hade vunnit. Och huvudvärk för EBU. Det hade inte gått att ha tävlingen nästa år då för väldigt många delegationer skulle bojkotta pga Gaza.
Det är väl samma problem med musik som med idrott - det finns vissa som inte kan hålla isär musik och idrott från politiken! Vilket är otroligt beklagligt. Förvisso gjorde tom en av världens skickligaste gitarrister Jimi Hendrix detta när han framförde amerikanska nationalsången på Woodstock 1969 som fick hela amerikanska politiska etablisemanget att bannlysa Jimi!!!!!
Jag kan ändå tycka vi slutade väldigt bra, att sluta fyra bland dessa bidrag är ju toppen!
Israel är ju dessutom, enligt mig, ett bidrag som fick många röster pga politik, precis som Ukraina för ett par år sedan.
Så egentligen slutade vi top 3, bakom två bidrag som även varit mycket uppsnackade.
Österrikes bidrag är väl okej, nog inte en låt som kommer spelas på radio eller ihågkommen, men videomässigt var den ju bra. Det var väl dessutom samma producent bakom låten som även gjorde Nemos låt The Code som han vann med förra året? Då låtarna är relativt lika i sin stil.
Hur mycket har man t.ex. hört av Nemos The Code efter Eurovision?
Rent överlag, skulle jag säga att årets tävling var ett bottennapp, oerhört många usla låtar, där det var svårt att ens hitta 5 bra låtar av 26 bidrag.
"Vykorten" inför varje akt borde också försvinna och ersättas av nåt annat, kanske nån sorts mellanting som i Melodifestivalen, eller att varje land får 30 sekunder att fylla med vad dom vill, se vad dom kan komma upp med?
Helt sjukt att Schweiz fick så mycket poäng av juryn och 0 av folket
Jag hade sett det som rimligare om den fick typ 20-50 poäng av båda kategorierna. Inte sämst på långa vägar, men inte heller en låt som någon kommer att minnas.
Ursäkta om jag byter ämne helt och hållet men frågan berör MELLO och ESC i allmänhet. Någon som vet vad det är för regler som gäller för den artist som resp land får ställa upp med? Den enda regeln jag vet är att artisten måste vara 16 år fyllda och att låten/låttexten inte ska vara varken politisk eller "stötande" rent allmänt. Några andra regler?
Många tråkiga bidrag detta året.
Men, de få som var roliga var riktigt bra, så trots att det var ett generellt trist år hamnade faktiskt två låtar från Eurovision i mina Spotify-listor.
Espresso Macchiato och Milkshake Man.
Och det är inte så illa från någon som vanligtvis lyssnar på rock.
Det är som bäst när de inte tar sig själva så seriöst.
Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.
Helt sjukt att Schweiz fick så mycket poäng av juryn och 0 av folket
Jag tyckte det var ännu sjukare att Storbritannien(?) fick 0 poäng av folket….för andra året i rad! 😱
Jag tyckte det var ännu sjukare att Storbritannien(?) fick 0 poäng av folket….för andra året i rad! 😱
Storbritanniens bidrag i år var ju absolut sämst. Dolly Style från Temu 😅
Scenen var ballare än tidigare men bidragen var verkligen 99% skit. Österrike var så dålig att jag satte ned volymen och surfade lite istället.
KAJ hade en riktigt bra performance och bra användande av scenen + väldigt catchy låt. Greklands låt var rätt ok och Island lät som något som kan gå på radio. Allt annat minns jag som oväsen.
Till och med tjejen gav upp efter 2,5h bs och de inte ens hade kommit igång med röstning.
Jag minns den andra tråden som handlade om svenska Mello där många, eller i princip alla skrev att KAJ absolut var den bästa låten, som jämförelse till Zelmerlöv. Alla tyckte att bästa låt och deltagare vann.
Jag tyckte däremot tvärt om att KAJ var en av de sämsta låtarna. Att låten mer bara var BUSKIS och inte hade något i varken MELLO eller i ESC att göra. Men jag drog slutsatsen att - jag hade väl fel.
Sen kom alla oddsen och jag blev ännu mer förvånad. Alla bettingbyråer trodde garanterat att KAJ var den klockrena vinnaren. Återigen, jag ifrågasatte inte på något sätt att jag bevisligen hade fel.
Men nu har vi ju resultatet. Jag är klart förvånad över att KAJ ens nådde 4:e platsen. Hade personligen gissat på någonstans i mittenskiktet dvs runt plats 13. Men jag är å andra sidan lika förvånad över att Storbrittanien och Danmark fick NOLL POÄNG av hela Europeiska folket.
Men jag ifrågasätter på intet sätt att KAJ (eventuellt) är duktiga musiker och sångare. Men LÅTEN! Den hade enl mig inget i varken MELLO eller ESC att göra enl mig.
Zelmerlöv hade enl mig gissningsvis nått högre. Österrike VAR SKIT!!!
Måns hade absolut inte nått högre än KAJ. Det säger jag trots att jag tycker att Revolition var den proffsigaste låten i Mello i år.
Inte bara för att eurovision nördarna i europa varit leds på att Sverige skickar proffsiga bidrag som förstör spänningen och därmed drev kampanj mot Sverige. De var istället lyckliga när KAJ vann för då blev det en tävling igen. De trodde alltså att Måns skulle vinna Eurovision överlägset om han vann mello. Nördarna vet oftast vad de talar om.
Nej Måns hade förlorat på grund av Måns. Noterat skandalerna runt honom just nu där han kommit ut som kokainmissbrukare i en väldigt tillrättalagd intervju? (där han shoppade runt mellan olika tidningar innan han hittade en som var beredd att gå med på hans långt gående krav på att inte bli ifrågasatt eller granskad)? Eller den uppslitande vårdnadstvisten där hans snart exfru anklagat honom för att vara våldsam i hemmet?
Mycket av Eurovision innan tävlingarna går ut på att resa runt och ge intervjuer och nätverka för att marknadsföra sitt bidrag. Här skulle Måns bara få frågor om kokain och våld, inte om sin musik. Det spelar ingen roll vad som visar sig vara sant eller falskt. Bara att påståendena finns där ute skulle ha skapat tillräckligt med negativ press för Måns och Sverige att det hade förstört hans möjligheter att placera sig bra i tävlingen.
Så KAJ var det bästa vi kunde skicka i år. Hade det inte varit för att Israel är i krig och har drivit en så lyckad och väl finansierad kampanj i år (att skörda så många 12or från folket runt om i europa, inklusive Sveriges 12a, trots att otaliga opinionsundersökningar visar hur impopulära de är pga Gaza är en bedrift och kräver en hel del investerat kapital) så hade Kaj minst varit Trea.
Blev mellanmjölk Att Sveriges 12a från folket gick till Israel har förvånat vissa. Men som snubben på Aftonbladet skrev i chatten. De som ser på detta politiskt och vill rösta för Israel så finns det ett land att rösta på. De som vill rösta emot Israel har 25 länder att välja medan. Så inte så konstigt att Israel i princip vann peoples vote i en så politiskt laddad tid. (Sverige kom trea från folket i Europa och vinnaren Österike 4a).
Men vilken katastrof om Israel hade vunnit. Och huvudvärk för EBU. Det hade inte gått att ha tävlingen nästa år då för väldigt många delegationer skulle bojkotta pga Gaza.
Jag gillar att folk säger att tävlingen har blivit politisk när Israel kommer tvåa. Att det redan är demonstrationer utanför arenan och folk försöker storma scenen med flaggor verkar man glömma. De använder ju tävlingen lika mycket för politik. Som du säger så skulle det kanske blivit ett jävla liv om de vunnit. Varför? Politik?
Dessutom länder röstar ju på varandra pga relationer, Sverige, Finland, Norge & Danmark som exempel. Folk blir tokiga i Sverige om vi inte fick Finlands röst.
Bra att inte Bada bastu vann, Måns borde vunnit med "Revolution"!
Han borde blivitg diskad inte ens fått va med, viktigt att visa tydligt avståndtagande mot droger...
Han borde blivitg diskad inte ens fått va med, viktigt att visa tydligt avståndtagande mot droger...
Fast ingen visste om det då och sen är det också välkänt att droganvändning är vanligt i underhållningsindustrin. Ska man hålla på den regeln konsekvent får man använda virtuella band likt Gorillaz istället.
Tänker inte diskutera droganvändning i detta forum dock. Jag konstaterar bara att jag tycker att Måns hade varit en bättre vinnare än Kaj!
Fast ingen visste om det då och sen är det också välkänt att droganvändning är vanligt i underhållningsindustrin. Ska man hålla på den regeln konsekvent får man använda virtuella band likt Gorillaz istället.
Tänker inte diskutera droganvändning i detta forum dock. Jag konstaterar bara att jag tycker att Måns hade varit en bättre vinnare än Kaj!
Om det är så välkänt o vanligt så är det ju något polisen kunde få stopp på rätt omgående.
Om det är så välkänt o vanligt så är det ju något polisen kunde få stopp på rätt omgående.
Haha, okej.
Hahahahaha... om det vore så enkelt och smidigt så skulle mer än hälften alla restauranger, pubar och nattklubbar i Sveriges avlånga land få bomma igen på direkten och vi skulle få bygga några hundra fängelser extra för att härbärgera alla hundra tusentals som blir dömda för narkotikabrott. Nej, lev i verkligheten och inse att polisen aldrig någonsin lär få bukt på droganvändningen i Sverige.
Hahahahaha... om det vore så enkelt och smidigt så skulle mer än hälften alla restauranger, pubar och nattklubbar i Sveriges avlånga land få bomma igen på direkten och vi skulle få bygga några hundra fängelser extra för att härbärgera alla hundra tusentals som blir dömda för narkotikabrott. Nej, lev i verkligheten och inse att polisen aldrig någonsin lär få bukt på droganvändningen i Sverige.
Det handlar ju inte om att det är svårt att få bort, är ju mer om politerna vill betala priset för att göra så.
Jag lever i verkligheten, Sverige är ett slappt land med låga straff,
Låt och låt, det var mest bara ljud, man hörde ju inte vad han sjöng.
Håller med. Flera på jobbet älskade den men jag tycker som du, det var bara högra pip och skrik med en click rave i slutet.
Espresso espresso, no need to be depresso.
Han kan ju inte sjunga live uppenbarligen, men studio versionen sätter sig så jävla hårt på hjärnan.
Sjöng han fel under framträdandet? Jag måste ha missat det i så fall.
Forumets Mega Drive-expert!
Drog igång vinnarlåten av ren nyfikenhet. Stängde av ungefär en minut in. Så dålig!
Är glad att jag inte tittar på eländet live. Snacka om att slösa bort en kväll.
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Ja vinnaren är en skandal, de måste lägga ner juryrösterna helt hädanefter! Jag tog fram skämskudden varje gång vinnarbidraget visades, det var värdelöst och gjorde ont att uppleva!
Trots att jag är finne säger jag också att Finlands bidrag var hemskt. Hur kan de skicka ett sådant smaklöst bidrag?
Nu väntar jag åter 10 år innan jag ser denna travesti igen.
Ja vinnaren är en skandal, de måste lägga ner juryrösterna helt hädanefter! Jag tog fram skämskudden varje gång vinnarbidraget visades, det var värdelöst och gjorde ont att uppleva!
Trots att jag är finne säger jag också att Finlands bidrag var hemskt. Hur kan de skicka ett sådant smaklöst bidrag?
Jag gillade finska bidraget. Jag är svag för dum industrimetal.
Jag tyckte inte att vinnaren var en bra låt men ett fantastiskt hantverk och jag kan förstå varför folk gillade den då det var både klockrent sjunget och framförandet otroligt vackert.
Sen att alla inte är förtjusta i opera är en annan grej.
Forumets Mega Drive-expert!
Är ju jävla tur att juryn är där och kan rädda resultatet från noobs som dig
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
Det handlar ju inte om att det är svårt att få bort, är ju mer om politerna vill betala priset för att göra så.
Jag lever i verkligheten, Sverige är ett slappt land med låga straff,
Nu var det du som lämnadde ämnet "Eurovision Song Contest" och gick över till drog- och kokaindiskussion. Men tycker du det är lämpligt, så starta en ny tråd i ämnet, förutsatt att det inte strider mot FZs regler och TOC, så hoppar jag på. Men kolla först så det inte strider mot forumets TOC!!!
Sjöng han fel under framträdandet? Jag måste ha missat det i så fall.
Nej, bara jag som inte kan texten.
Lät oerhört dåligt i semifinal 1, men det kan ha varit ljudmixen för det var många som lät skit under semifinalerna.
Lät mycket bättre i finalen sen.
Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.
Väntat. Nu kommer de formella kraven av en extra gransking av röstningen i Eurovision från TVbolag som är medlemmar i EBU.
Man misstänker (med goda skäl förmodligen) att Israel manipulerat röstandet och vill att det utreds. Vissa bolag ställer även ultimatum att om det inte sker så går de ur EBU.
Det är länder där israel fått 12 poäng från "folket" men 0 från juryn. Som Spanien och Nederländerna. Skedde även i Sverige men här har inte SVT krävt en granskning. Ännu.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/QMz...
Inte hört alla låtar ännu men tycker Frankrike hade en fin låt i alla fall
Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Väntat. Nu kommer de formella kraven av en extra gransking av röstningen i Eurovision från TVbolag som är medlemmar i EBU.
Man misstänker (med goda skäl förmodligen) att Israel manipulerat röstandet och vill att det utreds. Vissa bolag ställer även ultimatum att om det inte sker så går de ur EBU.
Det är länder där israel fått 12 poäng från "folket" men 0 från juryn. Som Spanien och Nederländerna. Skedde även i Sverige men här har inte SVT krävt en granskning. Ännu.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/QMz...
Det är väl egentligen inte så konstigt att Israel fick så mycket röster från tittarna? De som ville rösta på Israel av politiska skäl gjorde det (plus de som gjorde det av artistiska) medan alla andra som kanske hade lagt en minusröst på Israel om de kunde spred ut sina röster på alla övriga bidrag. Så även om 1 miljon personer inte röstade på Israel så vann de publikens röst även om det "bara" var 75 000 och det är väl inte så otroligt att så många skulle göra det utan något fiffel från israeliska staten?
Hade man däremot kunnat lägga en minusröst på ett bidrag så är iaf jag övertygad om att publikens röstning hade varit mer lik juryns.