Stellar Blade är blockerat på Steam i 120+ länder och territorier

Robot
Stellar Blade är blockerat på Steam i 120+ länder och territorier

Men Shift-Up lovar att de diskuterar saken med Playstation.

#Shift-up, #Stellar-blade

Releasehästryttare
Medlem

Är mer upprörd över Denuvo

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Gen
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Är mer upprörd över Denuvo

Vi får väl se om det där med average framerate stämmer när spelet testas av tex DF eller liknande professionella Youtubers.

Medlem

Kan någon visa mer exempel på hur Denuvo innebär ordentliga sänkningar i FPS annat än Resident Evil Village (vilket är vad alla drar upp), ett spel där problemet inte var Denuvo utan Capcoms egna anti-piratmjukvara?

Medlem

Var ju samma historia kring Helldivers 2. Sony är sämst på alla sätt.

Testpilot
Skrivet av filbunke:

Kan någon visa mer exempel på hur Denuvo innebär ordentliga sänkningar i FPS annat än Resident Evil Village (vilket är vad alla drar upp), ett spel där problemet inte var Denuvo utan Capcoms egna anti-piratmjukvara?

De problem Denuvo ställer till, det är oftast mellan utvecklaren och hur de stoppar in produkten i sin mjukvara. Gör man det fel så får man usel prestanda.

Det största problemet som jag märkt det är att Denuvo slöar ner laddningstiderna ofantligt mycket. (Förutom den säkerhetsmässiga aspekten)
FPS mässigt är inte problemet lika stort om du tittar på de exempel som finns , men det finns där och känns så onödigt.

Medlem

Sony, Sony, Sony, det går Playstation 3 bra nu.

Boy! That Sony! It's fantastic!

Medlem

Spelet är ju typ väldigt censurerat tycker jag. Så det borde kunna visas på barn tv tycker jag. Inget direkt naket mm.

Medlem

Glädjande att inte alla spelstudios har drabbats av woke sjukan.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Glädjande att inte alla spelstudios har drabbats av woke sjukan.

Jag himlade så mycket med ögonen att jag såg insidan av nacken.

Medlem
Skrivet av Toffifee:

Jag himlade så mycket med ögonen att jag såg insidan av nacken.

Man tycker ju att en 🧠 borde skymma sikten till nacken?

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Gen:

Vi får väl se om det där med average framerate stämmer när spelet testas av tex DF eller liknande professionella Youtubers.

Det handlar väl egentligen inte om average framerate i Denuvos fall utan snarare om stutters när Denuvo kopplar upp djungeltrummorna och ringer hem. (Stutters är f-n värre än en liten förlust i stabil fps imo.)

Vissa spel drabbas hårt dock, men där handlar det mer om felaktig implementering vad jag förstått. Denuvo är dock bedrövligt i alla sammanhang. Det kostar pengar, pengar som kunden får bekosta. Bort med eländet.

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Denuvo texten borde bytas till Sony då det är Sony som är stoppklossen för Stellar Blade till Steam på PC.

Skrivet av Ruskendrul:

Var ju samma historia kring Helldivers 2. Sony är sämst på alla sätt.

Sony tenderar till att göra kassa saker när det går bra. :/

Skrivet av jonis:

Denuvo är dock bedrövligt i alla sammanhang. Det kostar pengar, pengar som kunden får bekosta. Bort med eländet.

Vad är grejen med Denuvo och varför får betalande spelare bekosta Denuvo? Varför anses Denuvo behövas? Är det hela på grund av Free Riders?

Skrivet av filbunke:

Jag blir lika nyfiken, eller är det något många slänger sig med utan att veta att Denuvo påverkar spel? Och frågan är varför Denuvo ens anses behövas i spel från utvecklares och publicisters perspektiv?

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Man tycker ju att en 🧠 borde skymma sikten till nacken?

Hahaha. Touché motherflipper.

Gen
Medlem
Skrivet av jonis:

Det handlar väl egentligen inte om average framerate i Denuvos fall utan snarare om stutters när Denuvo kopplar upp djungeltrummorna och ringer hem. (Stutters är f-n värre än en liten förlust i stabil fps imo.)

Vissa spel drabbas hårt dock, men där handlar det mer om felaktig implementering vad jag förstått. Denuvo är dock bedrövligt i alla sammanhang. Det kostar pengar, pengar som kunden får bekosta. Bort med eländet.

Dock borde stutters påverka 1% lows och skillnaden mellan 32,8 protected och 32,5 unprotected säger väl sitt?

Håller med om att felaktig implementering är det störta skälet till att det blir skit av allt. Minns RE8 så väl när man sköt med en hagelbössa och spelet nästan frös.

Dilemmat är väl alltid att om spelet blir Denuvo-fritt (ingen copy protection) så kommer väldigt få att köpa det, men har det för mycket Denuvo så blir det istället massa dålig PR vilket också hämmar försäljningen.

Medlem
Skrivet av Gen:

Dock borde stutters påverka 1% lows och skillnaden mellan 32,8 protected och 32,5 unprotected säger väl sitt?

Håller med om att felaktig implementering är det störta skälet till att det blir skit av allt. Minns RE8 så väl när man sköt med en hagelbössa och spelet nästan frös.

Dilemmat är väl alltid att om spelet blir Denuvo-fritt (ingen copy protection) så kommer väldigt få att köpa det, men har det för mycket Denuvo så blir det istället massa dålig PR vilket också hämmar försäljningen.

Håller helt med.

Det förvånar mig dock att seglas med jolly roger-flagga så pass mycket fortfarande. Jag har faktiskt inget emot om man kör Denuvo en kort period vid släpp, och om man sedan konsekvent helt tar bort det när spelet inte längre är en ultra-färskvara. Hänger sällan på låset numera (min backlog gör nästan lite ont faktiskt).

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Håller helt med.

Det förvånar mig dock att seglas med jolly roger-flagga så pass mycket fortfarande. Jag har faktiskt inget emot om man kör Denuvo en kort period vid släpp, och om man sedan konsekvent helt tar bort det när spelet inte längre är en ultra-färskvara. Hänger sällan på låset numera (min backlog gör nästan lite ont faktiskt).

Det finns ju många delar av världen där inkomsterna är betydligt lägre än i Sverige och andra västländer.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Skrivet av Harakiri:

De problem Denuvo ställer till, det är oftast mellan utvecklaren och hur de stoppar in produkten i sin mjukvara. Gör man det fel så får man usel prestanda.

Det största problemet som jag märkt det är att Denuvo slöar ner laddningstiderna ofantligt mycket. (Förutom den säkerhetsmässiga aspekten)
FPS mässigt är inte problemet lika stort om du tittar på de exempel som finns , men det finns där och känns så onödigt.

Skrivet av jonis:

Skrivet av Gen:

Skrivet av jonis:

Håller helt med.

Gjorde en massiv quote här för tyckte alla hade bra inlägg.
1. Alla processer lägger jobb på processorn. Det drar mer ström, ökar värmeutveckling och tar prestanda från din cpu. Sedan är alla dessa marginella och har olika påverkan på upplevelsen; väldigt beroende på vad man har för hårdvara och prestanda. Själv upplever jag att cpu:er, iaf från intel, har väldigt värmeutveckling under "load" så ogillar tanken att lägga mer än nödvändigt. Vilket leder mig till;

2. Anti temper i ett singleplayer spel känns bara som en käftsmäll. Om någon vill mod:a och pilla i sitt spel utan att det påverkar andra; varför inte dem låta gör det om det öka spelglädjen. Skall man hårddra det så skulle jag aldrig spelat ett enda bethesda-spel, om det inte är pga alla mod:s eller "fuskande" . Mest "vanilla" version av deras spel jag spelade vad fallout4 och där "consolade" jag mer bär-förmåga.
Anti-temper i multiplayer är en HELT annan sak.

3. När jag pratat med programmerare, dock inte inom spelvärlden, så menar personen att DRM kanske inte är där främst för att konsumenter "piratar" utan för att skydda så att andra programmerare inte kopierar deras kod och implementerar i egna produkter. Precis som jag inte har direkt koll på hur mycket som piratas där ute så vet jag inte hur stort problemet är med "företag spionage".

Slutligen; DRM är ett verktyg som gör att konsumenter får; högre kostnad, mer slitage, sämre prestanda och ev fler problem (always online, can't connect, failed to locate, etc) och det drabbar BARA dem som faktiskt köper produkten. De som bedriver olagligheter slipper hela problemet.

Angående original posten så är jag personligen mest avtänd pga PSN.

1
Skriv svar