"Om du är ett riktigt fan" hittar du sätt att köpa Borderlands 4 för 80 dollar
Jag hör honom och fattar vad han försöker säga. Men så dåligt uttryckt och känns väldigt out of touch med sin spelar bas. Jag kommer köpa det, då jag älskar Borderlands. Köpte nyss en ny dator för dune och detta spelet. Så mycket gillar jag denna spel serie. Men som sagt väldigt konstigt uttalande.
Time to sail the seas
Alltid lika kul med dessa superstolta personer som så öppet erkänner att dom hellre stjäl än betalar för sig. Uppfriskande.
Bra man inte är ett fan då.
Time to sail the seas
Vore det inte enklare att bara inte spela det? Det är i stort sett vad jag planerar.
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.
Alltid lika kul med dessa superstolta personer som så öppet erkänner att dom hellre stjäl än betalar för sig. Uppfriskande.
Branschen kom ju överens om att vi inte äger våra spel så de kan ju se det mer som att folk lånar.
Vissa varor, speciellt tekniska, har inte behövt öka sitt pris på grund av teknologisk utveckling. Inflation är inte generell och applicerbar på alla produkter eller tjänster.
Spelindustrin verkar ha ovanligt många helt tondöva chefer. Är det ingen som lärt sig och granskar vad de säger?

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
850? Inte en chans...
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
800 spänn är ju en struntsumma för de flesta som jobbar och har tv-spel/dataspel som intresse. förstår inte vad man gnäller över.
det är inte 800kr om du har tv-spel som intresse. Det är +800kr per spel. om det rent hypotetiskt är kanske 10spel per år du vill testa blir det minst 8000kr. ganska dyrt för nåt larvigt tv-spelande... hur som helst. bara gilla läget helt enkelt. ta jobb i glasskiosken sen hem och fraga är rådet.
Väldigt trubbigt uttalande. I citatet jag läste sa han innan "real fan"-delen "not my call", vilket jag tror han använde för att försöka verka lite grundad och bundis, men det känns också helt tondövt. Inte kan han väl tro att ett sånt uttalande skulle funka?
"adventurers always go left"
det är inte 800kr om du har tv-spel som intresse. Det är +800kr per spel. om det rent hypotetiskt är kanske 10spel per år du vill testa blir det minst 8000kr. ganska dyrt för nåt larvigt tv-spelande... hur som helst. bara gilla läget helt enkelt. ta jobb i glasskiosken sen hem och fraga är rådet.
Jag brukar nog alltid ställa det i paritet till hur många timmars nöje jag får ut av det också. Spel är ett relativt billigt nöje sett på det så.
Gör lite matlådor till jobbet och spara 200kr i månaden fram till september och du har inga problem att köpa de på releasedatumet eller ställ in ett resturang besök så är du klar direkt,
vi äger ju inte spelen vi köper längre än då så du kan ju see dom som att vi lånar det och sen lämnar tillbaka det
Ja... ELLER så väntar man 6-8+ månader och passar på att köra igenom några spel i ens backlog. Och sen kan du med lätthet få tag i Borderlands 4 50% till 75% billigare...
Vilket är vad statistiken påvisar blir allt mer vanligt och höjda spelpriser kommer bara pusha spelare ÄNNU mer åt detta håll
https://wnhub.io/news/analytics/item-47525
57% of all playtime in 2024 was attributed to games older than six years. 32% was spent on games three to five years old, and 12% on new releases.
Höjda spelrpriser är INTE ett sätt att minimera risken. Det är snarare ett sätt att öka vinsten OM spelet är super hypat eller blir en megahit av andra skäl. Det är mängden kopior sålda som primärt styr om det blir någon vinst i slutändan. Vilket i sin tur oftast helt och hållet styrs av hur bra spelet är, hype, exponering, m.m.
Marvel Avengers borde va ett ganska fint räkne exempel här. Då det spelet floppade ekonomiskt.
- Estimerad kostnad för att göra spelet: 180 miljoner $
- Ungefär sålda kopior 3 miljoner @ 59.99$ (betänk att online stores typ steam, etc tar ~30% av detta också)
Om vi skulle experimentera lite med spelpriserna för det spelet så skulle det se ut ungefär så här:
Break-even: $90
+25 % profit: $113
+50 % profit: $136
Någon som tror att ovan spelpriser skulle ha förändrat situationen på något sätt alls för Marvel Avengers? Knappast. Ökar du spelpriset så får du en hit i mängden spelare som väljer att köpa spelet vid release också. Därför tycker jag det låter som rätt stor BS för företagen att "minimera risken" igenom att höja spelpriserna.
För dom företag som KAN höja priserna och komma undan med det är redan VÄL medvetna om att dom har en produkt som KOMMER gå med vinst/sälja massor. Annars hade dom inte gjort det. Dom höjer priserna INTE för att "minska riskerna" dom höjer priserna för att MAXIMERA vinsten.
Det är så klart fine om folk vill betala 1000kr för en kopia av säg GTA 6. Ett pris som Rockstar/Take-two säkert skulle kunna komma undan med och ändå få det att sälja 40 miljoner ex på release (Jag menar i slutändan sålde väl GTA 5 ca 215 miljoner kopior så, dock inte direkt på release men ja..). Men snälla va inte så blåögda att ni köper deras propaganda om att det har något som helst att göra med att "minimera risker". För det finns inte en gnutta sanning i detta.
Ja... ELLER så väntar man 6-8+ månader och passar på att köra igenom några spel i ens backlog. Och sen kan du med lätthet få tag i Borderlands 4 50% till 75% billigare...
Vilket är vad statistiken påvisar blir allt mer vanligt och höjda spelpriser kommer bara pusha spelare ÄNNU mer åt detta håll
https://wnhub.io/news/analytics/item-47525
"57% of all playtime in 2024 was attributed to games older than six years. 32% was spent on games three to five years old, and 12% on new releases."
Så kan man ju säga. Men om spelen är dubbelt så dyra som för ett par år sedan så kan jag bara köpa hälften så många spel.
Inte intresserad av spelet öht. Köper väldigt få AAA titlar om ens någon varje år men detta uttalandet vann han nog inget på.
Industrin behöver fokusera på gameplay, story, fantasi. Inte grafik som bara käkar upp plats på hårddisken och tar extremt mycket tid att framställa. Då kanske de kunde tjäna pengar på något annat än att sälja spel på känt varumärke som urvattnas.
osv.
Så kan man ju säga. Men om spelen är dubbelt så dyra som för ett par år sedan så kan jag bara köpa hälften så många spel.
Exakt! Detta är andra sidan av myntet. Är det verkligen bra för spelindustrin som helhet att spelarnas pengar går mer fokuserat tilll endast några få mega-corp spelsläpp? Majoriteten av spelare spenderar ju max säg mellan 2000-3000kr per år på spel. Går priserna upp så skulle det då kunna få effekten att det minskar köp av andra studios spel. Och Det är knappast hälsosamt för spelindustrin som helhet skulle jag säga.
Samma gäller ju egentligen även för mega-corpsen som är dom som primärt tenderar att snacka om "risk reducering" igenom höjda spelpriser. Om spelare till slut minskar mängden spel dom köper som konsekvens av ökade priser så ökar direkt risken även för dom också. Eftersom det skulle kunna leda till att folk väljer att köpa endast endast GTA 6 det året.
Varpå dom då väntar till nästa år med att köpa dom andra "storspelen" som kommer från de andra mega-corps som också behöver höjda spelpriser för att "minimera risker". Men mega-corps kan väl sällan tänka längre än till nästa kvartalsrapport, så detta förvånar mig tyvärr inte
Önskar verkligen att det fanns fler gaming sidor som tar upp denna diskussion. Snarare än att bara svälja deras "risk redcering" rakt av.
Stjäl o stjäl? Skulle personen köpt det ändå? Lånar man det inte bara av en annan som köpt det och och sen lånat ut det fast online då det knappt finns CD-skivor längre?
On topic! Då Borderlands peaka med 2an så har jag svårt att ens tänka mig spela detta då Lootershooters är inte min grejj lixom. Med VD’n där så förstår jag vad han vill säga men så otroligt klantigt sagt!
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Jag hör honom och fattar vad han försöker säga. Men så dåligt uttryckt och känns väldigt out of touch med sin spelar bas. Jag kommer köpa det, då jag älskar Borderlands. Köpte nyss en ny dator för dune och detta spelet. Så mycket gillar jag denna spel serie. Men som sagt väldigt konstigt uttalande.
Vet att det är svårt med nyans men bra skrivet.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.