Är jag ensam om att inte tycka om Outer Wilds?
Svårt hyllade och allmänt högt ansedda Outer Wilds har legat och grott på min bucket list sedan 2019. För ett par dagar sedan blev det äntligen dags för mig att också få uppleva mästerverket!
Jag gick in i världen helt utan föraningar. Hade inte kollat några trailers och lyckats undvika alla spoilers. Jag kan inte minnas något släpp från Annapurna som jag inte tyckt om och alla mina spelvänner har unisont hyllat Outer Wilds till skyarna. Kort sagt hade jag goda förhoppningar.
Brasklapp: jag inte är stor i rymden. Den är stor, svart, tom och allmänt oskön. Men med rätt spelmekanik (Wing Commander, EVE Online, Elite/Frontier etc) eller en intressant story (The Fall, The Swapper, The Outer Worlds) kan jag ha överseende med det.
Jag har också utvecklat en svår allergi mot den art style som är i Outer Wilds.
Med det sagt:
Jag hade aldrig förväntat mig att Outer Wilds skulle vara så här tråkigt.
Vad är det som alla andra ser i just detta spel? Vad är det jag missar? Vad gör det så oerhört unikt?
Hade det här varit en film eller serie hade jag stängt av TV:n för länge sedan. Men eftersom jag aldrig lämnar ett spel ofärdigt numera kommer jag kravla mig igenom det. Men än så länge är det utan överdrift decenniets största bottennapp för min del.
Finns det någon annan där ute som inte fastnade för Outer Wilds?
Tycker samma. Har försökt några gånger, men fastnar inte.
| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn
Du är absolut inte ensam. Jag har spelat klart det - men det fanns mycket jag inte gillade. T.ex. när man var tvungen att "smyga" med sitt stora och svårkontrollerade rymdskepp. Sedan tyckte jag storyn va meh. En del "pussel" var bisarra.
Hade jag inte lovat ett par kompisar att spela det, då hade jag aldrig pallat spela klart.
Älskade stämningen och mystiken - spelade dock aldrig klart det trots tre separata försök. Spel där jag förväntas upprepa samma saker om och om igen har aldrig tilltalat mig, av samma anledning spelar jag inte heller roguelikes/lites. Efter att ha tittat till planeterna och sen vakna upp vid lägerelden igen för fjärde, femte eller tionde gången resulterar alltid i att jag stänger av och avinstallerar.
Du är absolut inte ensam. Jag har spelat klart det - men det fanns mycket jag inte gillade. T.ex. när man var tvungen att "smyga" med sitt stora och svårkontrollerade rymdskepp. Sedan tyckte jag storyn va meh. En del "pussel" var bisarra.
Hade jag inte lovat ett par kompisar att spela det, då hade jag aldrig pallat spela klart.
Håller helt med dig Maq!
Jag älskade spelet. Men man måste ha rätt sinnesstämning när man spelar det tror jag, spelet handlar om att utforska de olika planeterna och hitta deras hemligheter. Alla planeterna har sina egna hemligheter som man måste lista ut och så hittar man olika meddelanden som ger hints om saker man kan hitta på andra planeter. Tyckte de va väldigt tillfredsställande när man hittade lösningarna på de olika planeterna. Men fastnar man inte för den jakten så kan jag förstå att man faller av rätt snabbt
Själva pusslandet och att lösa alla mysterium fastnade jag för iaf, men förstår att det inte är för alla 🙂
Jag hade samma tanke, att "det där måste man testa". För en liten tid sedan var det rea, så jag slog till. Satt en timme med det igår, men det fanns inget som jag fastnade för som gör att jag vill tillbaka...
Jag gillar idén med sömlös utforskning mellan planeterna. Men planeterna var så... tråkiga, tomma, "livlösa" (ja, ni fattar), och alldeles för långsam och ospännande utforskning. Det är väl bara att inse att det finns olika spelare här i världen
BlackBozze - the man, the myth, the concept