Switch 2 säljer 3,5 miljoner – snabbast säljande Nintendo-konsolen någonsin
Jag tycker inte att Switch 2 är dyr den kostar ungefär vad jag förväntar mig att en ny konsol ska kosta idag och det är dessutom en grymt fräsch sådan också. Jag betalade nästan 10.000kr för min Steam Deck och när jag uppdaterade från PS5 till PS5 PRO gick den också på runt 10.000kr. Har för mig att jag betalade nästan 6000kr för min Series X också vilket är vad Switch 2 kostar så att Switch 2 skulle vara dyrt är bs. Tycker att Switch 2 är en riktigt fin update från Switch 1 och väldigt prisvärd jag är grymt imponerad av vad Nintendo har lyckats få ihop den här gången det känns verkligen nextgen när man spelar 👍. Nu tittar jag på om jag ska ge PCn nytt grafikkort men rtx5090 går ju nästan på 30.000kr där om något snackar vi överpris 😅
Ska bli spännande att se vart det här tar vägen. Första året med Switch var ju sjukt med Zelda: Breath of the Wild, Mario Kart 8 Deluxe och Super Mario Odyssey. Motsvarande trio blir väl Mario Kart World, Donkey Kong Bananza och Metroid Prime 4. Det luktar succé. Frågan är hur stor? Switch är ju ändå uppe i över 150 miljoner och det är stora skor att fylla.
Frågan är inte om utan när den säljer bättre än Wii-U?
Allt säljer bättre än Wii U! Skulle inte förvånat mig om Mario Kart 8 till Wii U sålt bättre än Wii U!?
En Bamseponny av folket
Får hålla tummarna. Den känns ju iallafall stark nog för att en hel del portar ska bli möjliga.
Zelda TOTK till exempel känns ju som ett helt annat spel i perfekt 60 fps, istället för 25-30 i orginalet.
Får spara TotK tills jag skaffat tvåan då!
Att någon blir förvånad. Är det någonting grafikkortsmarkaden visat är det att folk, eller främst spelare har sjukt mycket pengar.
Typ 5200Kr för hårdvara som håller i 8 år är väl inte så sjukt mycket pengar?
Om spelen ligger på 1000Kr och inte kommer REAs så kan jag nog hålla med dig om att det blir mycket pengar, men konsolen i sig är inte så värst dyr i sammanhanget.
GPU:er är betydligt dyrare och dyrare kort bidrar inte till några ändringar i gameplay, vilket Switch 2 redan gör redan i och med MK:W och snart också DK:B
Så spel för 900 kr kommer väl folk gå med på oss också med andra ord.
Den frågan har ju de som köpt nya AAA-spel på PS-Store redan besvarat för länge sen.
no remorse
Får spara TotK tills jag skaffat tvåan då!
Rekommenderas verkligen.
Hade som tur var bara klått ett tempel när jag sålde den första Switchen. Kändes surt då, men inte nu.
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!
Att någon blir förvånad. Är det någonting grafikkortsmarkaden visat är det att folk, eller främst spelare har sjukt mycket pengar.
Ja, tänk om de lagt de pengarna på gymkort och hygienartiklar istället!
Svårt att säga då nästan alla säkert köpt Mario Kart som Pack-in spel. Får se hur bra Donkey kong säljer, fast det är väl en 100-dring billigare i och för sig.
Ska bli spännande att se vad det beror på. Är det bekräftat att det är dockan eller om det är konsolen i sig?
Jag har en Docka med USB-c anslutning som klarar 4K 120FPS med VRR, kanske kan prova med den i eftermiddag.
Det lät som att Switch 2 kunde brickas om man kopplade hårdvara som inte var avsedd för konsolen, men det verkar främst ha varit propagande för att avskräcka piratkopiering, så det kanske inte är någon fara att prova med någon annan docka?
Första Switchen fungerade med billig 3rd party docka som inte var avsedd för konsolen, så Switch 2 kanske också stödjer det?
Frågan är då bara om det måste aktiveras av mjukvaran eller om det bara är att koppla in och se ifall TV:n säger att VRR är aktiverat.
Denna docka är det, om någon är intresserad: HB1201S(Den utan S stödjer inte VRR)
https://www.amazon.se/JSAUX-RGB-dockningsstation-Deck-docknin...
Lite dyrare docka, så Nintendo kanske inte ville betala för dyrare chip?
Men VRR finns till HDMI 2.0b också, så det borde ju gå att lösa.
Man kan ju hoppas på att Nintendo löser detta med mjukvara, Playstation var ju också sena med att lösa VRR, men det kom via mjukvara tillslut.
Hojta gärna om du får igång det Digital Foundry hade ett inslag om detta.
Hojta gärna om du får igång det Digital Foundry hade ett inslag om detta.
Yes, ska prova.
Kan inte se att någon har provat när jag googlar på det.
Det verkar också ovanligt med VRR genom dock jag någon skrev vid googling att det då var ända dockan som har stöd för det.
Det kanske finns fler nu?
Angående priser så tar klart Nintendo en risk här. Om man jämför med tillexempel Sonys spel så kommer dem ganska tidigt på REA vilket Nintendos aldrig gör.
Du får säga det till HDMI License Administration att det är bullshit i så fall: https://www.notebookcheck.net/The-demise-of-HDMI-over-USB-C-A...
Switch använde också Displayport över usb-c med DP->hdmi adapter i dockan.
Allt detta kan kringås med att ge Switch 2 en HDMI port, på själva konsollen. jag tror det var det han menade. Alternativt en simpel adapter USB-C -> DP och sen kan man fixa sin egen DP->HDMI dongel som stöder vrr.
Fast nintendo verkar ha gjort något för att låsa ut tredjeparts docks/donglar med Switch2. Och sen behöver dom såklart koda om OS så den tillåter VRR på output vare sig det är DP eller "HDMI".
Om/när det kommer en docka med VRR så kommer tredjeparts nog vara 1/3 av priset av deras egen Dock 2.0 lol
Tramsigt. Finns gott om fler spel till PC, PS och Xbox som kostar långt över 900, med betydligt kortare speltid. Men Nintendo släpper ett spel så blir det ett djävla lip.
Hmm, vilka spel då förutom deluxe-versioner?
Jag kikade precis i Playstation Store och hittade några få Gold editions och deluxen men ingen vanlig utgåva över 900 kr
Switch använde också Displayport över usb-c med DP->hdmi adapter i dockan.
Allt detta kan kringås med att ge Switch 2 en HDMI port, på själva konsollen. jag tror det var det han menade. Alternativt en simpel adapter USB-C -> DP och sen kan man fixa sin egen DP->HDMI dongel som stöder vrr.
Fast nintendo verkar ha gjort något för att låsa ut tredjeparts docks/donglar med Switch2. Och sen behöver dom såklart koda om OS så den tillåter VRR på output vare sig det är DP eller "HDMI".
Om/när det kommer en docka med VRR så kommer tredjeparts nog vara 1/3 av priset av deras egen Dock 2.0 lol
Fast konsolen tillåter VRR på den inbyggda skärmen, så stödet kanske redan finns bara att dockan inte aktiverar det?
Det där är ren bullshit, de hade lätt kunna lösa detta genom att designa för hdmi från grunden utan någon converter.
Jag tror inte det går, det finns väl inte hdmi över USB C? Och det går ju inte att ersätta USB-kontakten en t.ex. hdmi-port för då går det ju inte att få över strömstyrka mm.
Den frågan har ju de som köpt nya AAA-spel på PS-Store redan besvarat för länge sen.
Den väsentliga skillnaden här är väl dock att man kan hitta dessa spel på rea efter ett tag. Det gör du inte med förstapartsspel från Nintendo. Har du tur kan du få 33% rabatt ibland, så det billigaste Mario Kart World någonsin kommer kosta är 667 kronor. Detta lägstapris kommer öka pga inflation och om kronan försvagas.
Med det sagt kommer jag betala fullpris för av mig emotsedda spel (som jag således kommer köpa i anslutning till releasedatum) såsom Death Stranding 2 och GTA VI. Men jag kommer aldrig betala 900 spänn för ett spel som "verkar vara lite intressant".
Fast konsolen tillåter VRR på den inbyggda skärmen, så stödet kanske redan finns bara att dockan inte aktiverar det?
Indiana Jones till PS5 kostade 950 kronor när det släpptes. Mario Kart world kostar bara 800 digitalt.
Indiana Jones till PS5 kostade 950 kronor när det släpptes. Mario Kart world kostar bara 800 digitalt.
Nu finns det ju i och för sig flera sätt att spela Indiana Jones på, exempelvis via Game Pass. Mario Kart World måste man ha en Switch 2 för att spela, och Nintendo är inte direkt kända för att sänka priset på sina spel. Tio år gamla spel kostar fortfarande över 500 spänn.
I grunden handlar det dock helt och hållet om vad vi är beredda att betala, vilka upplevelser vi värderar högst. Jag skulle inte ha några större bekymmer att punga ut med 900 kr för The Great Circle nu när jag vet vilket fantastiskt spel det är. (Men det visste jag ju inte innan.) Andra, som kommer pressa ner hundratals timmar i Mario Kart World, värderar Nintendos spel högre. Med det sagt är jag inte alls glad i att spel nu börjar närma sig tusenlappen. Det kommer betyda färre köp för min egen del.
Du får säga det till HDMI License Administration att det är bullshit i så fall: https://www.notebookcheck.net/The-demise-of-HDMI-over-USB-C-A...
Jag tror inte det går, det finns väl inte hdmi över USB C? Och det går ju inte att ersätta USB-kontakten en t.ex. hdmi-port för då går det ju inte att få över strömstyrka mm.
Det är bara att sätta en extra kontakt bredvid usb-c-kontakten som kopplas in samtidigt i dockan.
Vi snackar 20 spänn extrakostnad.
Nu finns det ju i och för sig flera sätt att spela Indiana Jones på, exempelvis via Game Pass. Mario Kart World måste man ha en Switch 2 för att spela, och Nintendo är inte direkt kända för att sänka priset på sina spel. Tio år gamla spel kostar fortfarande över 500 spänn.
I grunden handlar det dock helt och hållet om vad vi är beredda att betala, vilka upplevelser vi värderar högst. Jag skulle inte ha några större bekymmer att punga ut med 900 kr för The Great Circle nu när jag vet vilket fantastiskt spel det är. (Men det visste jag ju inte innan.) Andra, som kommer pressa ner hundratals timmar i Mario Kart World, värderar Nintendos spel högre. Med det sagt är jag inte alls glad i att spel nu börjar närma sig tusenlappen. Det kommer betyda färre köp för min egen del.
Blir färre backlogg-spontaninköp jag sen aldrig spelar. 😂
Nu citerade lite fel, men om din poäng var att priset är högre både på Indiana Jones och Mario kart så är de dåliga exempel. Inget av spelen kommer säljas till fullpris till mer än kanske 10% av all försäljning. Det finns andra vägar att gå samt rea som lär stå för 90% av den totala försäljningen.
Kul!
Jag hoppas verkligen att Nintendo även denna generation dominerar den japanska marknaden och den asiatiska marknaden, likt Nintendo har dominerat med Switch. Switch har väl köpts av fem gånger fler människor i Japan än vad Playstation 5 har gjort?
Switch har varit en stadig kamrat på utflykter och äventyr med bästa kompisgänget. Ett starkt minne vi delar är att vi under en vacker julidag satt på en bergstopp i Norge med full sol, god dryck spelandes bland annat Mario Kart tillsammans.
Nintendo har genom åren levererat stadiga spelupplevelser och jag äger varenda en av deras fantastiska spelmaskiner utom Virtual Boy.
"Original Nintendo Seal of Quality"
Ska bli spännande att se vart det här tar vägen. Första året med Switch var ju sjukt med Zelda: Breath of the Wild, Mario Kart 8 Deluxe och Super Mario Odyssey. Motsvarande trio blir väl Mario Kart World, Donkey Kong Bananza och Metroid Prime 4. Det luktar succé. Frågan är hur stor? Switch är ju ändå uppe i över 150 miljoner och det är stora skor att fylla.
Allt säljer bättre än Wii U! Skulle inte förvånat mig om Mario Kart 8 till Wii U sålt bättre än Wii U!?
Vågar vi tro att den har sålt över Wii U’s sammanlagda försäljning om 8-10 månader? 💸
Nu citerade lite fel, men om din poäng var att priset är högre både på Indiana Jones och Mario kart så är de dåliga exempel. Inget av spelen kommer säljas till fullpris till mer än kanske 10% av all försäljning. Det finns andra vägar att gå samt rea som lär stå för 90% av den totala försäljningen.
Även om det är uppenbart att andra utvecklares spel faller snabbare i pris än Nintendo, så har även de börjat att dra ner på ”rea-takten”.
Se bara på Sonys spel som idag ligger fortfarande högt i pris, om du inte använder deras hyr-abonnemang.
den borde kosta 5000 med mario cart bundle´n. Då hade jag övervägt ett köp. Så osmidigt att tvingas importera då jag vill stötta våra svenska återförsäljare...
These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.
den borde kosta 5000 med mario cart bundle´n. Då hade jag övervägt ett köp. Så osmidigt att tvingas importera då jag vill stötta våra svenska återförsäljare...
Ja, då är det bara att punga ut 7500 kronor. Betalade själv 6300 kronor via retro-spelbutiken så med lite tur kan den gå ner igen till ca 6000 kronor, men inte till 5000 kronor - det har jag mycket svårt att tro.
Jag tycker inte att Switch 2 är dyr den kostar ungefär vad jag förväntar mig att en ny konsol ska kosta idag och det är dessutom en grymt fräsch sådan också. Jag betalade nästan 10.000kr för min Steam Deck och när jag uppdaterade från PS5 till PS5 PRO gick den också på runt 10.000kr. Har för mig att jag betalade nästan 6000kr för min Series X också vilket är vad Switch 2 kostar så att Switch 2 skulle vara dyrt är bs. Tycker att Switch 2 är en riktigt fin update från Switch 1 och väldigt prisvärd jag är grymt imponerad av vad Nintendo har lyckats få ihop den här gången det känns verkligen nextgen när man spelar 👍. Nu tittar jag på om jag ska ge PCn nytt grafikkort men rtx5090 går ju nästan på 30.000kr där om något snackar vi överpris 😅
Att jämföra med konsoler för 10 000 gör såklart switch 2 till mer prisvärd. Sen tycker jag att 10 000 för en steam deck och ps5 pro är på tok för dyrt.
Någon kommenterade tidigare att switch 1 kostade 387 dollar justerat för inflation. Switch 2 kostar 449 dollar vilket blir 62 dollar mer för switch 2.
Switch 1 gick för 3300 ish i Sverige 2017, justerat för inflation blir det 4269 enligt SCB. Lägg på 62 dollar (600kr) blir det 4869. 6790-4869=1921kr prispåslag. Nästan 2000kr.
Switch 2 borde kosta 6790-1921= 4869kr.
These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.
Det är bara att sätta en extra kontakt bredvid usb-c-kontakten som kopplas in samtidigt i dockan.
Vi snackar 20 spänn extrakostnad.
Det är en väldigt förenklad "bara", och BARA för en extra funktion som antagligen majoriteten aldrig kommer märka eller bry sig om. TV-tillverkare kan väl "bara" slänga dit en DP på sina apparater så hade det ju varit löst.
Missförstå mig inte att jag inte vill ha VRR eller så, men ibland får man acceptera lite kompromisser för att tekniken inte är där.