Den stora Switch 2-tråden

Medlem
Skrivet av Sebchi:

Hej alla! Kanske en dum fråga men behöver hjälp med min Switch 2. Fick hem idag och när jag skulle koppla in den i tv fick jag bara ljud och ingen bild. Testade olika hdmi uttag men inget funkade. Kopplade in gamla konsolen med samma nya hdmi sladdar som medföljde för att testa om hdmi kabel var sönder men fick fram bild och ljud på gamla switchen. Gick då till återförsäljaren som testade dockan och där funkade allt, galet irriterande. Tipps tas gärna emot.

Dessa symptom tyder på att det är TVn som är orsaken då ljud går fram. Switch 1 skeppade med HDMI version 1.4. Kabeln som hängde med klarar den versionen. Switch 2 skeppas med HDMI version 2.0. Originalkabeln som hänger med klarar den standarden. Byt inte kablar mellan maskinerna.

I din TV Meny. Säkra så att du inte låst en HDMI port mot HDMI 1.4 eller 2.1. Testa köra 2.0 manuellt istället för auto. Är det en smart TV så Uppdatera den. De symptom du beskriver har jag själv upplevt med tex Intel NUC datorer och liknande som försöker skicka bild i en annan HDMI version än TVn försöker ta emot på. Eller att det försöker tvingas farm 1440p eller 4k signal mot en TV som inte stödjer den upplösningen. Enkelt förklarat.

Har du en äldre TV som klarar 1080p så kan du testa följande:
Slå av TVn helt och sätt Switch 2 i sleep mode.
Slå på TVn först och låt den gå igenom hela sin uppstartscykel.
Slå sedan på Switch 2.

Testa ovanstående för varje HDMI port på TVn.

Funkar inte det. Gå in i Switch 2 och byt från AUTO på resolution till 1080p manuellt och testa sedan igen.

Testa stänga av switch 2 helt och hållet. Alltså inte sleep mode. Starta sedan från det läget kopplat mot TVn.

Här är officiella support tråden:
https://www.nintendo.com/au/support/articles/blank-screen-or-...

Två reddit trådar med liknande issues.

https://www.reddit.com/r/Switch/comments/1l3b0hx/switch_2_doc...

https://www.reddit.com/r/Switch/comments/1l398rn/switch_2_for...

Medlem

Dumma frågor från mig. Kommer antagligen plocka med mig en Switch 2 från tyskland om några veckor när jag är där.. men..
Jag har ju inte haft en nintendo sen Wii och den samlade mest damm. Älskade dock min N64 och NES.

Missar man "upplevelsen" om man bara kör den handhållet? Jag är lite ute efter det här att bara kunna chilla lite ute i soffan, i soffan inne, i sängen utan att behöva känna "det här skulle vara 1000 gånger bättre om den är dockad".

De gånger jag kanske vill köra dockat, deras "pro" handkontroll känns ju nästan oskäligt dyr, finns det vettiga alternativ eller går man miste om något om man inte kör deras handkontroll?

Online, kräver Nintendo precis som MS och Sony någon form av subscription för att spela online? Vet inte om jag kommer att köpa Mario Kart än, men krävs det en subscription för att spela det mot andra? Finns andra aspekter att överväga?

Min tanke är väl att beta av lite gamla Maria och Zelda spel jag missat sen Wii i ett avslappnat soff/säng-läge

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av fue:

Så var den hemma nu. Fantastiskt! Vilken grej! Mvh första Nintendo konsolen sedan N64. Botw från tradera för 149 kr samt nso expansion pack så switch 2 edition på Botw blev ju billigt!

MKW kul!

En nördig fråga. Blev besviken på Nintendo Online appen. Saknar att man inte kan se Switch 2s batteri procent. Hade ju varit grymt att kunna se när den laddas tex. Det går inte alls mao?

Grattis! Speciellt till att lyckas få tag på Zelda Breath of the Wild så billigt!
Jag har inte sett det gå under 450:- +frakt senaste veckan nu...

Medlem
Skrivet av Issue:

Dumma frågor från mig. Kommer antagligen plocka med mig en Switch 2 från tyskland om några veckor när jag är där.. men..
Jag har ju inte haft en nintendo sen Wii och den samlade mest damm. Älskade dock min N64 och NES.

Missar man "upplevelsen" om man bara kör den handhållet? Jag är lite ute efter det här att bara kunna chilla lite ute i soffan, i soffan inne, i sängen utan att behöva känna "det här skulle vara 1000 gånger bättre om den är dockad".

De gånger jag kanske vill köra dockat, deras "pro" handkontroll känns ju nästan oskäligt dyr, finns det vettiga alternativ eller går man miste om något om man inte kör deras handkontroll?

Online, kräver Nintendo precis som MS och Sony någon form av subscription för att spela online? Vet inte om jag kommer att köpa Mario Kart än, men krävs det en subscription för att spela det mot andra? Finns andra aspekter att överväga?

Min tanke är väl att beta av lite gamla Maria och Zelda spel jag missat sen Wii i ett avslappnat soff/säng-läge

Tycker Switch 2 handhållet är en fantastisk upplevelse! Den känns lyxig!

Pro kontrollern är otroligt skön, men du kan använda den gamla från Switch 1 eller som alla här rekommenderar 8bitdo Ultimate controller som är både prisvärd och skön. (Kräver dock firmware uppdatering först). Det du går miste om är dom nya knapparna, framförallt dom som sitter på undersidan som man kan "mappa" till vad man vill. Om man mot förmodan fortfarande vill ha dom knapparna kan man även skaffa en "charging grip" som har det också. Charging grip är ett tillbehör som du sätter fast dina joy-cons på, som blir en handkontroll. Kostar runt 300-400 kr. Annars förljer det med en enklare "grip" som gör samma sak, fast den har inte knapparna under, och den går inte ladda.

fue
Medlem

Köpte en AmFilm skärmskydd från Amazon. Kommer på tisdag. Hoppas den är bra 🫣

Medlem
Skrivet av Issue:

Nu har jag visserligen "bara" switch 1 men jag kör ca 95% i handhållet och känner inte att jag missar någon upplevelse.
Tvärtemot så är det som du skrev gött att chilla i soffan eller sängen och framför allt nu när det är gott att sitta ute på balkongen.

Medlem
Skrivet av fue:

Köpte en AmFilm skärmskydd från Amazon. Kommer på tisdag. Hoppas den är bra 🫣

Haha, köpte något lökigt från Amazon jag med, får väl se hur det blir:
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0DNHDG477?ref=ppx_pt2_mob_b_pr...

Skrivet av Issue:

Måste erkänna att jag kanske underskattat friheten med den handhållna möjligheten. Ditt inlägg fick mig att fundera lite, har inte spelat handhållet sen jag hade en gameboy i princip, men låter ju väldigt lockande å sitta ute i soffan på altanen på baksidan å spela lite när ungarna hoppar studsmatta (nej jag tror inte på allvar att ungarna kommer hoppa studsmatta om jag spelar, men man kan ju drömma).

Som det är idag kan jag inte spela många av spelen jag vill på min ps5 när ungarna är vakna för att det helt enkelt inte är lämpligt för en fem- och treåring å se. Men tänker att det kommer lösa sig med switchen, dels pga spelen men också för att jag möjligtvis skulle kunna 'gömma' vilka spel jag spelar.

Men någon annan som har erfarenhet av att underskattat den handhållna delen, någon som tänkte på förhand att denne inte skulle spela särskilt mycket handhållet men där utfallet blev tvärtom?

Medlem
Skrivet av AgamemnoN:

... inte är lämpligt för en fem- och treåring å se. Men tänker att det kommer lösa sig med switchen, dels pga spelen men också för att jag möjligtvis skulle kunna 'gömma' vilka spel jag spelar.

*host* Pantsu Hunter *host* 😁

Medlem
Skrivet av Håkan:

*host* Pantsu Hunter *host* 😁

Hahaha, ingen aning om vad det är för spel, men sett tillräckligt mycket anime i min ungdom för att förstå innebörden 😄

Medlem
Skrivet av AgamemnoN:

Hahaha, ingen aning om vad det är för spel, men sett tillräckligt mycket anime i min ungdom för att förstå innebörden 😄

En "klassisk" tråd här på FZ.
Finns en användare-recension som FZ inte ville lägga upp på första sidan.
https://www.fz.se/forum/trad/459170-pa-jakt-efter-trosor-pant...

Medlem
Skrivet av AgamemnoN:

Måste erkänna att jag kanske underskattat friheten med den handhållna möjligheten. Ditt inlägg fick mig att fundera lite, har inte spelat handhållet sen jag hade en gameboy i princip, men låter ju väldigt lockande å sitta ute i soffan på altanen på baksidan å spela lite när ungarna hoppar studsmatta (nej jag tror inte på allvar att ungarna kommer hoppa studsmatta om jag spelar, men man kan ju drömma).

Som det är idag kan jag inte spela många av spelen jag vill på min ps5 när ungarna är vakna för att det helt enkelt inte är lämpligt för en fem- och treåring å se. Men tänker att det kommer lösa sig med switchen, dels pga spelen men också för att jag möjligtvis skulle kunna 'gömma' vilka spel jag spelar.

Handhållet är fantastiskt när man har barn och det är slagsmål om TVn. Jag sitter ofta och spelar bärbart med en hörlur om resten av familjen ockuperar TVn med annat. Man lär sig multitaska så man kan diskutera saker och spela samtidigt efter ett tag 😅

Medlem
Skrivet av Håkan:

En "klassisk" tråd här på FZ.
Finns en användare-recension som FZ inte ville lägga upp på första sidan.
https://www.fz.se/forum/trad/459170-pa-jakt-efter-trosor-pant...

Hahaha, såg ändå ut som ett småmysigt spel, trots temat 😛
Men tråden leverade sannerligen, tack för den kvällslektyren 😄

Medlem

en annan dum fråga, hur stora är spelen egentligen? tänker att "behöver" man uppgradera med ett SD express direkt?

signatur

Medlem
Skrivet av Issue:

en annan dum fråga, hur stora är spelen egentligen? tänker att "behöver" man uppgradera med ett SD express direkt?

Mario Kart är runt 20gb. Mitt svar är nej. Jag har inget och är inte i närheten av att fylla det. Om du inte spelar mer än typ 6-7 spel samtidigt direkt på release kommer du ej behöva det.

Medlem
Skrivet av Spylooo:

Mario Kart är runt 20gb. Mitt svar är nej. Jag har inget och är inte i närheten av att fylla det. Om du inte spelar mer än typ 6-7 spel samtidigt direkt på release kommer du ej behöva det.

tack tack!

Fan verkar vara ont om Switch 2 i butik i tyskland, kollade på mediamarkt och där verkar de komma in i slutet av juli igen. SAturn hade inte heller i lager nu.
är de någon som har koll på tyska butiker?

signatur

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag köpte ett 256gb SD och det är redan fullt
Men det beror ju på om du har behov av att ha flera spel installerade samtidigt och om du köper mestadels fysiska spel

Medlem

Switch 2 devkit har läckt (bilder på den alltså)! Och Switch 2-spel säljer bra i Japan (föga förvånande)!

Software Sales (followed by lifetime sales)
[SW2] Mario Kart World (Nintendo, 06/05/25) – 782,566 (New)
[NSW] Rune Factory: Guardians of Azuma (Marvelous, 06/05/25) – 45,703 (New)
[NSW] FANTASY LIFE i: The Girl Who Steals Time (LEVEL-5, 05/21/25) – 17,180 (111,904)
[NSW] Natsume’s Book of Friends: Hazuki no Shirushi (Bushiroad Games, 06/05/25) – 16,865 (New)
[PS5] Elden Ring Nightreign (Bandai Namco, 05/30/25) – 12,064 (54,822)
[SW2] Rune Factory: Guardians of Azuma (Marvelous, 06/05/25) – 10,877 (New)
[SW2] The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – Nintendo Switch 2 Edition(Nintendo, 06/05/25) – 7,992 (New)
[SW2] The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Nintendo Switch 2 Edition(Nintendo, 06/05/25) – 7,529 (New)
[SW2] Yakuza 0 Director’s Cut (SEGA, 06/05/25) – 7,486 (New)
[NSW] Super Mario Party Jamboree (Nintendo, 10/17/24) – 6,771 (1,317,174)

Hardware Sales (followed by lifetime sales)
Switch 2 – 947,931 (New)
PlayStation 5 – 14,535 (5,690,661)
Switch OLED Model – 8,040 (9,060,680)
Switch Lite – 6,089 (6,581,795)
PlayStation 5 Pro – 4,230 (218,056)
Switch – 2,482 (20,109,545)
PlayStation 5 Digital Edition – 2,017 (974,094)
Xbox Series S – 163 (337,686)
Xbox Series X – 113 (320,660)
Xbox Series X Digital Edition – 57 (20,820)
PlayStation 4 – 24 (7,929,628)

Nintendo Switch 2 har även nu sålt mer än Nintendo Switch detta året!

NIS America announced that Disgaea 7 Complete is coming exclusively to the Nintendo Switch 2.

This version contains all DLC + More Content.

Release Date: Fall 2025

Medlem
Skrivet av AgamemnoN:

Men någon annan som har erfarenhet av att underskattat den handhållna delen, någon som tänkte på förhand att denne inte skulle spela särskilt mycket handhållet men där utfallet blev tvärtom?

PS Portal löser ju det på PS5an

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/Bg0yFbobO88?t=81

Switch 2 devkit har läckt (bilder på den alltså)! Och Switch 2-spel säljer bra i Japan (föga förvånande)!

Software Sales (followed by lifetime sales)
[SW2] Mario Kart World (Nintendo, 06/05/25) – 782,566 (New)
[NSW] Rune Factory: Guardians of Azuma (Marvelous, 06/05/25) – 45,703 (New)
[NSW] FANTASY LIFE i: The Girl Who Steals Time (LEVEL-5, 05/21/25) – 17,180 (111,904)
[NSW] Natsume’s Book of Friends: Hazuki no Shirushi (Bushiroad Games, 06/05/25) – 16,865 (New)
[PS5] Elden Ring Nightreign (Bandai Namco, 05/30/25) – 12,064 (54,822)
[SW2] Rune Factory: Guardians of Azuma (Marvelous, 06/05/25) – 10,877 (New)
[SW2] The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom – Nintendo Switch 2 Edition(Nintendo, 06/05/25) – 7,992 (New)
[SW2] The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Nintendo Switch 2 Edition(Nintendo, 06/05/25) – 7,529 (New)
[SW2] Yakuza 0 Director’s Cut (SEGA, 06/05/25) – 7,486 (New)
[NSW] Super Mario Party Jamboree (Nintendo, 10/17/24) – 6,771 (1,317,174)

Hardware Sales (followed by lifetime sales)
Switch 2 – 947,931 (New)
PlayStation 5 – 14,535 (5,690,661)
Switch OLED Model – 8,040 (9,060,680)
Switch Lite – 6,089 (6,581,795)
PlayStation 5 Pro – 4,230 (218,056)
Switch – 2,482 (20,109,545)
PlayStation 5 Digital Edition – 2,017 (974,094)
Xbox Series S – 163 (337,686)
Xbox Series X – 113 (320,660)
Xbox Series X Digital Edition – 57 (20,820)
PlayStation 4 – 24 (7,929,628)

Nintendo Switch 2 har även nu sålt mer än Nintendo Switch detta året!

https://pbs.twimg.com/media/GtQHJqmWkAAhu5L?format=png&name=s...

https://youtu.be/8xnit7IbIZ8

NIS America announced that Disgaea 7 Complete is coming exclusively to the Nintendo Switch 2.

This version contains all DLC + More Content.

Release Date: Fall 2025

Vilken period är detta? En vecka, en månad?
Vilka låga siffror, säljer allt så lite i Japan?

https://www.gamereactor.se/japantoppen-vecka-49-16270/

Det där var ju mindre än en veckans försäljning 2008.

PS5 ligger nästan sämre än vad Xbox 360 gjorde

Eller har

https://www.gamereactor.se/japanska-speltoppen-v-18-13839/

Där PS2 säljer bättre än PS5 pro

Releasehästryttare
Medlem

Nintendo Direct:

2017 - 13 Juni
2018 - 12 Juni
2019 - 11 Juni
2021 - 15 Juni
2022 - 28 Juni
2023 - 21 Juni
2024 - 18 Juni
2025 - 19 Juni (?)

Om det är en Nintendo Direct som vanligt i Juni så tror jag det är med stor sannolikhet nästa Torsdag (Directs brukar vara Torsdagar)

Medlem

Den verkar ju klara en hel del misshandel. Bra designat av Nintendo!

Releasehästryttare
Skrivet av Brunkeberg:

Den verkar ju klara en hel del misshandel. Bra designat av Nintendo!

Absolut, ta inte av plasten bara.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Vilken period är detta? En vecka, en månad?
Vilka låga siffror, säljer allt så lite i Japan?

https://www.gamereactor.se/japantoppen-vecka-49-16270/

Det där var ju mindre än en veckans försäljning 2008.

PS5 ligger nästan sämre än vad Xbox 360 gjorde

Eller har

https://www.gamereactor.se/japanska-speltoppen-v-18-13839/

Där PS2 säljer bättre än PS5 pro

Tror det är nu i Juni, det är väl en period då det kanske inte säljer lika bra som hösten och vintern antar jag.

Medlem

DF kikar närmare på CP2077. Inte dåligt alls!

Medlem
Skrivet av Spylooo:

Det blev en maskin tillslut ändå. Mario Kart-bundlen. Gillar spelet överlag, men gud vad jag tycker de skulle skippat open world-grejen helt. Free roam är tämligen meningslöst och partierna när man kör mellan banorna är trist (färre varv på riktigt bana, fler på vägar med bilar) och passar egentligen bara bra i knockout tour där det tillför att banorna sitter ihop, som dock är det klart roligaste läget!

Köpte även welcome tour. Det är faktiskt lite småmysigt att lära sig mer om konsolen och tekniken bakom via små minispel, techdemos och ja, läsa manualer. Det borde givetvis ingått, men det är inget dåligt spel!

Testat lite Gamecube och Mega Drive med, det är kul såklart. Katalogen för Gamecube intresserad mig inte nämnvärt än men småspelar lite wind saker iaf, i väntan på framförallt Luigis Mansion.

Älskar Mariokart World - Open world. Spenderar nog minst 50% av speltiden med att bara fara runt i den mysiga världen och lösa pusslen/utmaningarna.
Håller med om Welcome Tour, det var riktigt trevligt...men blev lite besviken när man till slut fick gå under höljet på huvudprocessorn, förväntade mig då mer ingående info om den, men nada. Då tog spelet bara slut. Har inte testat Gamecube-grejen ännu. Inte några av mina Gamecube-favoriter bland de som finns nu, men Fire Emblem Radiant Dawn är ju bekräftat, det ser jag mycket fram emot. Hoppas vid gudarna att de fixar Star Wars: Rogue Squadron, Resident Evil 2, Eternal Darkness. Allihopa Gamecube-spel som åldrats bra senast jag spelade dem.

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=pB9jEYO2oaA

JerryRigEverything testar skärmen på riktigt!
Visade sig att under plastfilmen, var det en lättrepad plast/glasskärm, den håller dock bra mot slag och nästan "okrossbar".

Releasehästryttare
Skrivet av Håkan:

https://www.youtube.com/watch?v=pB9jEYO2oaA

JerryRigEverything testar skärmen på riktigt!
Visade sig att under plastfilmen, var det en lättrepad plast/glasskärm, den håller dock bra mot slag och nästan "okrossbar".

scrolla upp ...

Medlem

Någon som hört något om Nintendo håller på o snickrar på något nytt F-Zero till Switch 2?

Skriv svar