Playstation ser inte Nintendo som en konkurrent utanför Japan, hävdar ex-chef

Medlem

Ser inte heller Nintendo som någon konkurrent.
Ser man hur Playstation och Xbox jobbar så är dom otroligt lika varandra med Game Pass, Playstation Plus, PC Släpp.
Nu släpper Xbox sina exklusiva titlar till Playstation och samtidigt så gör dom sin kommande konsol till en hybrid så du kan köra STEAM/EPIC så du kan spela Playstations titlar på Xbox som jag tycker är nog det bästa klivet för Xbox.

Jag har följt "konsolkriget" ett tag och kan inte säga direkt att Nintendo nämns mycket.
Det var nyligen som folk blev väldigt heta på gröten med en Handheld bara för att Switch var en handheld. NU har Xbox gett upp idéen och Playstation har jag för mig sket i dom planerna rätt tidigt (kan ha fel).

Hur som, om Nintendo släppte sin Handheld med docka idé och skapat en fet High End Konsol så skulle Xbox och Playstation aldrig starkt kunna konkurrera.

signatur

Riktig data lagras i .pgdata, inte i hjärtat.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Oj då, the passive-aggressiveness is through the roof 😅😂

Varför kan vi inte bara nöja oss med att Sony och Nintendo erbjuder lite olika slags spel? Istället för att vara förminskande och dryg? Om det nu är teknisk prestanda du syftar till är det ju ändå pc som slår allt, om det är det enda vi ska gå efter.

Hur du uppfattar en text tar jag inget ansvar för det får du leva med själv, och ja, de erbjuder olika upplevelser precis som fiat och Ferrari gör. Skönt att du får in whatabout på slutet, applåder 🫡

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Don Mattrick var det vid släppet av Xbox One, sen kom Phil Spencer. 😅

och vad skrev jag?

Skrivet av JokerM6:

Något som Phil Spencer borde också ha gjort efter Xbox One!

🤷‍♂️

Medlem

Nej, och McD konkurrerar ju inte med Burger King heller. Nuh-uh! Helt andra burgare, för en helt annan publik. Whoppers.

Vilken dålig liknelse. McD vs AG eller iaf Flippin Burgers är väl betydligt närmare.

Skrivet av Ellakk:

Hur du uppfattar en text tar jag inget ansvar för det får du leva med själv, och ja, de erbjuder olika upplevelser precis som fiat och Ferrari gör. Skönt att du får in whatabout på slutet, applåder 🫡

Ja, precis. För det fanns ju ingen baktanke där med att jämföra en Fiat med en lyxbil? Eller att skriva nåt i stil med "vissa nöjer sig med det lilla"... ?

Nä, går inte tolka in nån värdering alls där, right? Sluta försöka backtracka vad du menade i efterhand och spela dum, it's not a good look.

Hade du bara velat få fram att de erbjuder "olika upplevelser" så fanns det 378 smidigare sätt att säga det på, minst.

Skrivet av powerbuoy:

Vilken dålig liknelse. McD vs AG eller iaf Flippin Burgers är väl betydligt närmare.

Say what? Har ingen aning om vad AG eller Flippin Burgers är, men du har säkert rätt? 😅

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Ja, om man ser till att Flippin' är mycket bättre men mindre tillgängligt (passar bäst för hamburgerhipsters likt undertecknad) medan McD passar alla, men samtidigt är McD rätt uselt även om man gillar burgare, medan det inte är så att Nintendo saknar kvalitén som en spelentusiast kräver. Så jag tycker hela matliknelsen faller där.

Nintendo har spel med en familjevänlig fasad, men de är ofta väldesignade och EXTREMT välpolerade, med stor kreativitet, och framförallt håller de sig tidlösa. Vilket spel till Xbox eller Playstation från den eran har åldrats lika bra som Wind Waker t.ex? Gulligt "barnspel", jo visst, men det är lika bra idag som då.

Kvalitén är på samma nivå, men det har en annan fasad. Det kan man inte säga om donken...

Medlem
Skrivet av Ferren:

Ser inte heller Nintendo som någon konkurrent.
Ser man hur Playstation och Xbox jobbar så är dom otroligt lika varandra med Game Pass, Playstation Plus, PC Släpp.
Nu släpper Xbox sina exklusiva titlar till Playstation och samtidigt så gör dom sin kommande konsol till en hybrid så du kan köra STEAM/EPIC så du kan spela Playstations titlar på Xbox som jag tycker är nog det bästa klivet för Xbox.

Jag har följt "konsolkriget" ett tag och kan inte säga direkt att Nintendo nämns mycket.
Det var nyligen som folk blev väldigt heta på gröten med en Handheld bara för att Switch var en handheld. NU har Xbox gett upp idéen och Playstation har jag för mig sket i dom planerna rätt tidigt (kan ha fel).

Hur som, om Nintendo släppte sin Handheld med docka idé och skapat en fet High End Konsol så skulle Xbox och Playstation aldrig starkt kunna konkurrera.

Vad det anbelangar Sony och handhållen enhet så verkar den vara fortsatt under utveckling.
Var hårdvaruläcka bara häromdagen: https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2025-the-first-plaus...

signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av JokerM6:

och vad skrev jag?

<Uppladdad bildlänk>

🤷‍♂️

Jaha, tolkade din text som att Phil Spencer borde gått efter att Xbox One släppts. Alltså efter release… 😅

Medlem

Ja, precis. För det fanns ju ingen baktanke där med att jämföra en Fiat med en lyxbil? Eller att skriva nåt i stil med "vissa nöjer sig med det lilla"... ?

Nä, går inte tolka in nån värdering alls där, right? Sluta försöka backtracka vad du menade i efterhand och spela dum, it's not a good look.

Hade du bara velat få fram att de erbjuder "olika upplevelser" så fanns det 378 smidigare sätt att säga det på, minst.
Say what? Har ingen aning om vad AG eller Flippin Burgers är, men du har säkert rätt? 😅

Det är dina egna ord och tankar du försöker lägga i min mun för att Du känner dig trampad på, inte för att jag trampat på någon och DET är verkligen ingen snygg look, mister försök till härskar teknik, så sluta spela allanballan och inse att en fiat inte är en konkurrent till Ferrari, lika lite som nintendo är en konkurrent till Sony, kan du inte samla tankarna nog för det så är det väl så och världen går vidare och jag lika så. PS, Ferrari är ingen lyxbil även om den är dyr, Enso snurrar i sin grav nu kan jag tänka mig. Ds

signatur

Med vänliga hälsningar från Costa Del Sol.

Medlem

Poängen är att de tilltalar helt olika konsumentgrupper. Precis som Playstation och Switch. Medan McD och BK tilltalar samma grupp som önskar en OK burgare till ett OK pris, snabbt.

Men det är klart, eftersom Nintendo springer cirklar runt Sony (försäljningsmässigt) är det ju bekvämt att slå fast att de "inte är konkurrenter". Med andra ord är ju Playstation marknadsledande då i det åtrådda segmentet MOGNA GAMERS, lol.

Men du verkar tro att Shuhei Yoshida sitter och blåljuger i en intervju för att ... ja, varför? Kollade du alls på videon innan du skrev? Han känns väldigt genuin i det han säger, och det är ju fullt rimligt dessutom, så har bara lite svårt att förstå din poäng.

Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja, om man ser till att Flippin' är mycket bättre men mindre tillgängligt (passar bäst för hamburgerhipsters likt undertecknad) medan McD passar alla, men samtidigt är McD rätt uselt även om man gillar burgare, medan det inte är så att Nintendo saknar kvalitén som en spelentusiast kräver. Så jag tycker hela matliknelsen faller där.

Nintendo har spel med en familjevänlig fasad, men de är ofta väldesignade och EXTREMT välpolerade, med stor kreativitet, och framförallt håller de sig tidlösa. Vilket spel till Xbox eller Playstation från den eran har åldrats lika bra som Wind Waker t.ex? Gulligt "barnspel", jo visst, men det är lika bra idag som då.

Kvalitén är på samma nivå, men det har en annan fasad. Det kan man inte säga om donken...

Jag menade bara att McD och BK tilltalar samma målgrupp. Sony och Nintendo gör det betydligt mindre.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Jag menade bara att McD och BK tilltalar samma målgrupp. Sony och Nintendo gör det betydligt mindre.

Ja det håller jag med om till 100%.

Skrivet av Ellakk:

Det är dina egna ord och tankar du försöker lägga i min mun för att Du känner dig trampad på, inte för att jag trampat på någon och DET är verkligen ingen snygg look, mister försök till härskar teknik, så sluta spela allanballan och inse att en fiat inte är en konkurrent till Ferrari, lika lite som nintendo är en konkurrent till Sony, kan du inte samla tankarna nog för det så är det väl så och världen går vidare och jag lika så. PS, Ferrari är ingen lyxbil även om den är dyr, Enso snurrar i sin grav nu kan jag tänka mig. Ds

OK, en serie olyckliga missförstånd, då. Vi säger så!

Skrivet av powerbuoy:

Poängen är att de tilltalar helt olika konsumentgrupper. Precis som Playstation och Switch. Medan McD och BK tilltalar samma grupp som önskar en OK burgare till ett OK pris, snabbt.

Men du verkar tro att Shuhei Yoshida sitter och blåljuger i en intervju för att ... ja, varför? Kollade du alls på videon innan du skrev? Han känns väldigt genuin i det han säger, och det är ju fullt rimligt dessutom, så har bara lite svårt att förstå din poäng.

1. Jag har ingen koll på de här snabbmatsställena, uppenbarligen borde jag använt en annan liknelse. 😅

2. Nej, jag läste bara nyheten. Och uttryckte mig lite raljerande kring snacket om "mogna gamers", som lät väldigt tramsigt. Visst är det klart att de delvis har olika målgrupper, men jag tycker ändå det finns tillräckligt med överlapp där för att man inte kan avfärda den marknadsledande konsoltillverkaren som "inte en konkurrent".

Vilka spel man personligen föredrar är ju helt upp till var och en, men jag tycker det är märkligt att använda värdeladdade ord som att en konsol är mer "mogen" än någon annan. Men, som sagt, det kan ha varit översättningen i denna nyheten som gav mig fel intryck av det som sades? Får kolla på videon senare när jag kan och om det är mer nyanserat än vad jag uppfattade det som så var min raljerande ton onödig, så klart! I sådana fall backar jag på det jag skrev, inga problem.

Medlem

Oerhört tråkigt att dom inte försöker tävla sig mot Nintendo och då kommer dom aldrig producera likvärdigt roliga spel heller.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ellakk:

Nintendo är lika mycket konkurrent till Sony som fiat är det till Ferrari, en del nöjer sig med det lilla och det är helt ok 👍

Fiat (stellantis) äger Ferrari så det är ingen konkurrent nej

Medlem
Skrivet av Maysay:

Bara barnspel. Snick snack!

Skrivet av JokerM6:

Vad är vuxna spel?
Måste det innehålla kukar och blod så det tolkas som vuxet?
Metroid, är det inte manligt och vuxet nog? Nej för fan, glömde bort att man spelar om en jävla tjej. Jävla PK trams 🤪

Stackars er alltså, vuxa, mogna människor som måste lida pin med Playstation medan vi barnsliga människor frodas i Nintendo kärlek!
Ha så kul med Concord nu...oh wait!!!!

https://media.tenor.com/TaZHgDy29bEAAAAe/not-sure-if-serious....

Japp! Det var ju det jag menade med pc/Playstation... Nån av dem + Nintendo, sen är man golden.

edit:

Ja, nu såg jag ditt senaste inlägg med. Jag håller med om att pc har mer att välja på än PS i det avseendet, men för den som föredrar konsol är ju ändå Playstation ett bra komplement... För de lite mer, eh, MOGNA titlarna, då. Whatever the ### that means, lol.

(jag utmanar vilken gamer-tuffing som helst att spendera en vecka i Animal Crossings cutthroat turnip-aktiemarknad och KOM SEN TILLBAKA OCH SÄG ATT SÖTA NINTENDO-SPEL INTE ÄR SRS BUSINESS)

Ge mig ett spel som har samma atmosfär och mörka djup som exemplet jag gav.

Skrivet av GarfieldPower:

Kan inte, du har helt klart överbevisat oss alla här!

Medlem

Eternal Darkness kanske?

Ge mig ett spel som har samma atmosfär och djup till gameplay som BOTW/ToTK/Odyessy etc etc.
Horizon? Nope!

God Of War? Nope!

Spider-Man 1/Miles/2? NOPE. Att spela i New York tröttnade man på efter PSP tiden med GTA 🤷‍♂️

Astro Bot?
Absolutely fucking not som Leo skulle ha sagt.
Då ALLT är snott och Sony har inte ens gjort hen rolig att styra haha.
Redan i Mario 64 kunde du volta, krypa, HOPPA (The Last Of Us utvecklarna till del 2: Nu kan du hoppa och krypa 🤣🤦🏻‍♂️)
etc etc medans i Astro Bot har man endast ett hopp i sin arsenal och en backpack direkt snodd från Mario Sunshine som gör att man kan sväva på samma sätt som Mario 🤷‍♂️

Nej då, vi Sony konkurrerar inte med Nintendo, nej då: Går och apar efter med ALLT inom spel och hårdvara haha.

Medlem

Måste "moget" betyda mörkt djup, kuslig atmosfär, domedag, svek, död, moraliska dilemman osv? TLoU's berättelse kan inget från Nintendo komma nära, men spelmekaniskt, innehållsmässigt, lockelse till kreativitet och problemlösning och storleksmässigt är Breath of the Wild och Tears of the Kingdom betydligt mer moget än TLoU.

Vad som är moget är att inse att saker kan vara färgglada men ändå givande. Vill du ha utmaning så testa Darker Side i Mario Odyssey och kom tillbaka. Finns mycket att hämta hos Nintendo.

Sen att TLoU (framförallt 2:an) är mästerverk säger jag inte emot, men Nintendo har massvis med saker som Sony bara kan drömma om att ha (nåväl, Astro Bot når faktiskt upp till samma höjd).

Skrivet av JokerM6:

Eternal Darkness kanske?

Ge mig ett spel som har samma atmosfär och djup till gameplay som BOTW/ToTK/Odyessy etc etc.
Horizon? Nope!

God Of War? Nope!

Spider-Man 1/Miles/2? NOPE. Att spela i New York tröttnade man på efter PSP tiden med GTA 🤷‍♂️

Astro Bot?
Absolutely fucking not som Leo skulle ha sagt.
Då ALLT är snott och Sony har inte ens gjort hen rolig att styra haha.
Redan i Mario 64 kunde du volta, krypa, HOPPA (The Last Of Us utvecklarna till del 2: Nu kan du hoppa och krypa 🤣🤦🏻‍♂️)
etc etc medans i Astro Bot har man endast ett hopp i sin arsenal och en backpack direkt snodd från Mario Sunshine som gör att man kan sväva på samma sätt som Mario 🤷‍♂️

Nej då, vi Sony konkurrerar inte med Nintendo, nej då: Går och apar efter med ALLT inom spel och hårdvara haha.

Äh, kom igen. Astro Bot är briljant, och fram till Odyssey kom Nintendo inte ens i närheten av Astro Bot's tight-het i styrningen. Spelat Mario Galaxy nyligen, och efter att ha spelat Astro Bot känns det ungefär som att styra Tomb Raider till PS1 med styrkors. Sen är Odyssey ändå det bästa plattformsspelet som nånsin gjorts, men Astro Bot kommer kusligt nära.

TLOU2 har bland de bästa kombinationerna av stealth och combat som jag någonsin har provat, och det mesta andra kommer inte ens nära. Det är knappast hoppa som är spektakulärt i det spelet, utan hur dom sytt ihop och tweakat dessa detaljer och AI:n till att bli fullkomligt nervkittlande.

Behöver jag förklara att jag ÄLSKAR både Sony och Nintendo, och uppskattar bra SPEL oavsett färg, form eller plattform? Debatten är löjlig, spela spel som är bra och titta på vad spelen faktiskt innehåller istället för att gapa över fasaden

Medlem
Skrivet av Lidodido:

Äh, kom igen. Astro Bot är briljant, och fram till Odyssey kom Nintendo inte ens i närheten av Astro Bot's tight-het i styrningen. Spelat Mario Galaxy nyligen, och efter att ha spelat Astro Bot känns det ungefär som att styra Tomb Raider till PS1 med styrkors. Sen är Odyssey ändå det bästa plattformsspelet som nånsin gjorts, men Astro Bot kommer kusligt nära.

Jag sa aldrig att Astro Bot var dåligt. Jag sa bara att Sony har apat efter Nintendo när det kommer till det spelet.
Mer eller mindre alla grejer är snodda direkt ur Mario, Metroid och andra Nintendospel.

Sen att du jämför Mario styrning i Galaxy med Tomb Raider 1 med styrkors, gör det riktigt svårt att ta dig på allvar!

12
Skriv svar