Switch 2-konsoler bannade efter användning av "piratkassett"
Visste inte ens det fanns "lagliga backups" på fysiska kassetter...vore surt om sin switch2 blev bannad av någon glitch/bugg i detta system fast man använt en vanlig spelkassett alltså ingen backup
Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopiering
Vi svenskar betalar t.o.m. en skatt föra att få göra detta.
Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopiering
Vi svenskar betalar t.o.m. en skatt föra att få göra detta.
Så varför har vissa CD skivor jag har kopieringsskydd så jag inte kan kopiera ?
För att utländska aktörer inte tar hänsyn till svensk lagstiftning
För att utländska aktörer inte tar hänsyn till svensk lagstiftning
Ja även Nintendo är ju utländsk aktör, så i praktiken är det olagligt att kopiera Nintendo-spel även om det är för eget bruk oavsett hur mycket vi betalar i avgift i sverige för att göra så.
Det finns ingen lagstiftning som säger att producenterna inte får försöka förhindra och/eller behöver göra kopieringen tillgängligt.
Ja även Nintendo är ju utländsk aktör, så i praktiken är det olagligt att kopiera Nintendo-spel även om det är för eget bruk oavsett hur mycket vi betalar i avgift i sverige för att göra så.
I Sverige gäller svensk lag.
Ja du kan ju hävda det och sen sitta med en bannad Switch 2
Ja du kan ju hävda det och sen sitta med en bannad Switch 2
Det är inte olagligt bara för att Nintendo väljer att banna folk som gör det. Nintendo får inte heller skriva avtal som går emot Svensk lag om produkten säljs i Sverige. Misstänker också att de inte lagligt egentligen får demolera konsoler i Europa heller.
Ska man vara realistisk så är förmodligen ingen sådär jätteförvånad över att det fanns risk för att bli bannad, men ingen i Sverige kan få betala böter eller något liknande för att hen sysslat med privat kopiering.
Men chansen att Nintendo blir stämda för detta av någon användare i Sverige är nog också väldigt liten, skulle jag tro.
Det är inte olagligt bara för att Nintendo väljer att banna folk som gör det. Nintendo får inte heller skriva avtal som går emot Svensk lag om produkten säljs i Sverige. Misstänker också att de inte lagligt egentligen får demolera konsoler i Europa heller.
Ska man vara realistisk så är förmodligen ingen sådär jätteförvånad över att det fanns risk för att bli bannad, men ingen i Sverige kan få betala böter eller något liknande för att hen sysslat med privat kopiering.
Men chansen att Nintendo blir stämda för detta av någon användare i Sverige är nog också väldigt liten, skulle jag tro.
Även om de skulle bli stämda så skulle det bara kosta en massa rättegångskostnader för den som för den talan.
Givetvis får Nintendo stänga ute folk från deras onlinetjänster i enlighet med användaravtalet. Annars är ju all pritatskyddsmjukvara, antifuskmjukvara, etc. olaglig.
Ja kanske fel ordval med "olagligt" då jag inte menade att Nintendo kan bötfälla, "förbjudet" enligt Nintendo kanske passar bättre?
Men som konsument kanske det är bäst att rätta sig efter Nintendos regler om man vill använda deras produkter?
Kan man köra olagliga spel med kassetten får man räkna med att bannas. Jag blev inte sur eller förvånad när Microsoft till sist stängde ute min första Xbox 360 från live pga modifierad mjukvara. Det får man räkna med och vara okej med när man tar beslutet att nyttja sådana produkter.
Visste inte ens det fanns "lagliga backups" på fysiska kassetter...vore surt om sin switch2 blev bannad av någon glitch/bugg i detta system fast man använt en vanlig spelkassett alltså ingen backup
Hur många har i verkligheten gjort lagliga backups på fysiska switch kasetter. Kan se varför Nintendo antar att det är pirat by default.
Spännande när man säljer en konsol utan att användaren gått med på något avtal, och sedan ändrar man hur man vill i avtalet hux flux vilket gör konsolen mer eller mindre oanvändbar om man inte godtar det. Ungefär som att köpa en bil och 3 månader senare säger Volvo att den inte längre får köras i över 30 km/t, och går du inte med på det så får du inte använda din bil.
Spännande när man säljer en konsol utan att användaren gått med på något avtal, och sedan ändrar man hur man vill i avtalet hux flux vilket gör konsolen mer eller mindre oanvändbar om man inte godtar det. Ungefär som att köpa en bil och 3 månader senare säger Volvo att den inte längre får köras i över 30 km/t, och går du inte med på det så får du inte använda din bil.
Ohh you are in for a surprise. Biltillverkare Har redan börjat låsa tjänster som finns i bilar bakom paywalls..
I min bil måste jag betala för en app för att starta dieselvärmaren, hittade även den här efter en snabb googling : https://www.bbc.com/news/technology-62142208
Edit : Kan ju fortfarande köra bilen då förstås, så inte riktigt samma som i ditt exempel, men ändå sjuk utveckling om du frågar mig!
Du godkänner när du skapar ditt nintendokonto och du kan inte använda Nintendos onlinetjänster utan att ha ett konto.
Hur många har i verkligheten gjort lagliga backups på fysiska switch kasetter. Kan se varför Nintendo antar att det är pirat by default.
Skaffar man sig en MIG så har man ju möjlighet att göra backup på sina egna spel och behöver inte tanka hem något som jag förstår det. Däremot så bör man inte använda sin MIG samtidigt som orginalspelen spelas på i en annan Switch om dom är kopplad upp mot nätet.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Ohh you are in for a surprise. Biltillverkare Har redan börjat låsa tjänster som finns i bilar bakom paywalls..
I min bil måste jag betala för en app för att starta dieselvärmaren, hittade även den här efter en snabb googling : https://www.bbc.com/news/technology-62142208
Edit : Kan ju fortfarande köra bilen då förstås, så inte riktigt samma som i ditt exempel, men ändå sjuk utveckling om du frågar mig!
Härnäst: prenumerera på helljus så du kan köra på kvällstid😂
Tyvärr löpte din airbag-prenumeration ut dagen före olyckan. Men just nu har vi 25% rabatt på säkerhetsbältet.
Och mycket troligt att det inte är lagligt i Sverige/EU pga bättre konsumentskydd. Gäller ju också tex rätten som Valve/Steam ger sig att helt och hållet ta bort spel från spelares konton utan att dessa gjort något, så länge som de inte bara drabbar enskilda, så tex att ta bort alla Forza 5 från alla spelare i Kanada skulle vara ok, eller kanske från alla i Toronto...
Men dessa regler är fullt ok att ha i andra länder med då sämre konsumentskydd.
Men varför skall jag behöva betala för helljus när jag inte kör på kvällen?
Varför skall jag betala för barnstolsfästen när jag inte har barn?
Varför skall jag betala för airbag på passagerarplatsen när jag är ensam i bilen?
Om Nintendo inte tillåter dig att ful spela så ful spela inte. Enkelt 🤷 Det är inte din rättighet att spela tvspel. Har du inte råd med Switch 2 och dess spel köp en Series S istället. Sluta vara så jävla priviligerad. Rullar du ut en Koenigsegg utan att betala också eller? Vilket hade varit mer förståeligt faktiskt då en sån är dyr på på riktigt.
Om Nintendo inte tillåter dig att ful spela så ful spela inte. Enkelt 🤷 Det är inte din rättighet att spela tvspel. Har du inte råd med Switch 2 och dess spel köp en Series S istället. Sluta vara så jävla priviligerad. Rullar du ut en Koenigsegg utan att betala också eller? Vilket hade varit mer förståeligt faktiskt då en sån är dyr på på riktigt.
(Anspråkar ej på piratkopior)
<Uppladdad bildlänk>
(Anspråkar ej på piratkopior)
Håller helt med. Less is more. Det är 2025 nu att horda prylar är passé vi lever bara en gång vad ska man med allt skit till vill inte äga ett smack och jag betalar gärna för mig. Och precis som på bilden är jag väldigt glad. Nästan precis varje dag
Även om de skulle bli stämda så skulle det bara kosta en massa rättegångskostnader för den som för den talan.
Givetvis får Nintendo stänga ute folk från deras onlinetjänster i enlighet med användaravtalet. Annars är ju all pritatskyddsmjukvara, antifuskmjukvara, etc. olaglig.
Yes, håller med om att det är ok om syftet är rätt. Nintendo brukar oftast inte bry sig om syftet dock och har till och med stängt ner tjänster som erbjuder att spela gamla smash bros online som dem inte ens på något sätt säljer eller supportar längre.
Finns rätt många exempel på när Nintendo knappast haft sina fans bästa i fokus, även om dem inte på något sätt blivit skadade ekonomiskt.
Men när folk piratar eller påverkar antifusk och att de inte bara använder det som ursäkt för att stoppa något så håller jag helt med om att de med all rätt ska få stänga ut användare från bland annat onlinetjänster.
Ja kanske fel ordval med "olagligt" då jag inte menade att Nintendo kan bötfälla, "förbjudet" enligt Nintendo kanske passar bättre?
Men som konsument kanske det är bäst att rätta sig efter Nintendos regler om man vill använda deras produkter?
Så kan man argumentera om man inte har något intresse för konsumenträtt eller att kunna dra full nytta av vad en produkt kan erbjuda. Du kanske inte heller skulle haft problem ifall Nintendo skrev in i sitt användaravtal att endast Nintendos produkter så som tillbehör måste vara licenserade av Nintendo själva annars så brickas enheten? Det är extremt såklart, men då pratar vi ändå om ett företag som försökt att göra det olagligt att sälja begagnade spel både i Japan och i Norden, vilket de som tur är misslyckades med.
Kan man köra olagliga spel med kassetten får man räkna med att bannas. Jag blev inte sur eller förvånad när Microsoft till sist stängde ute min första Xbox 360 från live pga modifierad mjukvara. Det får man räkna med och vara okej med när man tar beslutet att nyttja sådana produkter.
Låter som väldigt konstig argumentation. Man kanske bör fokusera på att låsa ute de som gör något olagligt eller skadligt istället för de som kan göra det. Det finns rätt mycket verktyg idag som kan användas för att begränsa de som verkligen piratkopierar. Att man vill kunna använda tillexempel en MIG Switch för att slippa ta med sig sina fysiska spel bör inte vara något problem i sig. Jag hade hellre gärna sett att Nintendo själva släppte en liknande produkt istället, men det gynnar väl inte dem nu när de förmodligen vill vara med och ta död på fysisk media. Hade de gjort det själva så kunde de kunnat ha något validerings system online även för fysiska kasseter tillsammans med en MIG liknande lösning.
Säkert mängder av folk som gör "kopior av spel som man äger så att man kan spela dem själv"...
Väldigt många, det är supersmidigt att bara behöva ha med sig en kasset med alla sina spel samt mindre risk att bli av med allt vid eventuell stöld. Man slipper också att slita på kassetporten.
Det finns stora fördelar helt enkelt och MIG Switch är inte så värst dyr.
Jag har dock inte testat, men kan förstå fördelarna.
Du har nog råkat kommentera fel nyhet. Den här artikeln eller tråden handlar inte om "fulspelande eller om någon har råd eller inte. De handlar om att användare inte längre kan använda Nintendos online-tjänst efter att ha använt 3dje parts hårdvara.
Piratar man med MIG Switch så har du stor chans att bli bannad då Nintendo med all rätt bannar direkt när de ser att man antingen använt licens på känt piratat spel eller ifall man använder samma spel licens på 2 ställen samtidigt(kan vara original kassetten och en MIG switch samtidigt på 2 olika konsoler tillexempel). Det verkar inte vara "piratande" eller dubbel licens användning som gjorts här utan istället att Nintendo "kan" ha lyckats lista ut att enheten använt 3dje part hårdvara på något sätt.