Är dagens portabla konsoler egentligen för kraftfulla?
Kom att tänka på det när batteriet på min nya Switch 2 tvärdog efter bara två timmar i soffan med 'AAA-spelet' Cyberpunk. Hur i hela friden kan vi egentligen räkna dessa moderna bärbara konsoler som egentligen särskilt bärbara, man måste ju konstant ladda dem. Ska man spela ett längre pass, så går det inte att vara vart som helst. Man måste vara vid ett eluttag eller släpa med sig en massa extra batterier. Faktum är ju att man inte ens får ut en vanlig längre tågresa med spelande utan att ladda upp den på nytt under resans gång.
Med Switch Oled tyckte jag Nintendo uppnådde en acceptabel batteritid på ca. 4h. Inte bra batteritid, men acceptabel. I spelmedia och bland andra gamers beskrivs dock den batteritiden som fantastisk. Jag skulle vilja säga att den inte är det...så sent som runt 2005 så tyckte man att PSP hade väldigt dålig batteritid för att den varade 5- timmar, medan Nintendo DS hade acceptabel tid på 6-10h.
Men idag verkar man ju helt tappat konceptet.
Man tokhyllar specsen och grafiken på bärbara PC-konsoler, och märkligt nog blir det ingen riktigt backlash när det senare kommer fram att om grafiken ska pressas så mycket som i PR-specsen, ja då blir batteritiden 45 minuter till 1h och 15 min.
Med detta i åtanke så tycker jag man kan resonera att prestandan hos de bärbara egentligen inte finns där ännu, för de klarar ju uppenbarligen inte av att pusha sån här grafik på ett rimligt sätt med acceptabel batteritid. Bir batteritiden i princip bara en timme så tycker jag man egentligen kan säga att den konsolen klarar helt enkelt inte av att rendera sådan grafik, det drar för mycket ström.
Vad tycker ni andra som spelar mycket handheld, har teknikutvecklingen och spelen gått för fort fram, borde de inte strypa specsen i högre utsträckning så de faktiskt kan producera en rimlig batteritid?
Så ska man vara lite elak och hårddra det så är ju egentligen Steam Deck, Switch 2, Rog Ally etc. bara kapabla att driva enkla indie-spel med 2D grafik.
Jag håller med. Batteritid som, enligt mig, är något av det viktigaste med en bärbar konsol pratas det inte så mycket om.
Förr i tiden utvecklades ju spel separat just för bärbara maskiner, men nu är nästan standardkravet att allt ska gå att spela på allt och då blir det säkerligen batteriet som får ta stryk för att hålla nere storlek och vikt på den bärbara konsolen. Kunderna förväntar sig att sömlöst flytta sig från dator/konsol till bärbart och spela samma spel med samma save o.s.v. för man är så låst till "sitt ecosystem" oavsett om det är Steam, Game Pass, PS-Plus eller något annat så att börja på nytt eller köpa spel till ett nytt "ecosystem" är inte ett alternativ för många.
Angående bärbara konsoler tipsade en kompis om de här på Maxgaming:
https://www.maxgaming.se/sv/retro-gaming/rg35xx-plus-32gb64gb...
https://www.maxgaming.se/sv/retro-gaming/rg34xxsp-64gb-yellow
edit: Det jag spelat mest på min Steam Deck är spel som t.ex. Dave the Diver och plattformare. Då håller batteriet ett hyfsat tag i alla fall.
Jag håller med. Batteritid som, enligt mig, är något av det viktigaste med en bärbar konsol pratas det inte så mycket om.
Förr i tiden utvecklades ju spel separat just för bärbara maskiner, men nu är nästan standardkravet att allt ska gå att spela på allt och då blir det säkerligen batteriet som får ta stryk för att hålla nere storlek och vikt på den bärbara konsolen. Kunderna förväntar sig att sömlöst flytta sig från dator/konsol till bärbart och spela samma spel med samma save o.s.v. för man är så låst till "sitt ecosystem" oavsett om det är Steam, Game Pass, PS-Plus eller något annat så att börja på nytt eller köpa spel till ett nytt "ecosystem" är inte ett alternativ för många.
edit: Det jag spelat mest på min Steam Deck är spel som t.ex. Dave the Diver och plattformare. Då håller batteriet ett hyfsat tag i alla fall.
Ja, jag är ju en hycklare av stora mått då jag avgudar hybrid-formatet Nintendo Switch, med just det som du beskriver, att kunna spela stationära konsol-klass spel och sömlöst kunna ta den upplevelsen bärbart också. Men samtidigt som vi i många år nu hackat på gamla Switchen för dess "primitiva prestanda", så är det ju egentligen bara sådan grafik man kan få om man vill uppnå i alla fall OK batteritid. Ska man kunna spela Cyberpunk bärbart, och dessutom kräva att det knappt ska gå att se skillnad mellan bärbara versionen och typ samma spel på PS5, plus att det ska spelas på en enorm 8tum HDR-skärm som helst ska klara lika mycket ljus som en TV-skärm...ja, det börjar kännas som att kravbilden av vad en bärbar spelkonsol ska vara och klara av att göra börjar bli ganska orimligt. Jag tror man i princip skulle behöva ett bilbatteri inkopplat för att få den gamla tidens skaplig batteritid.
Nej, det får gärna vara så kraftfullt att det kan visa ännu bättre upplösning och grafik och bara räcka i max en halvtimma.
Man får helt enkelt anpassa sig. Som om man är på en tripp utan möjlighet att ladda så kör man "enklare spel".
Är man på resa hemmifrån och enda grejen är bara att man saknar sin stationära men har möjlighet att ladda eller spela inkopplad med sladd så är det bara trevligt att man även då kan spela tyngre spel också.
Man får välja rätt helt enkelt.
Jag tycker utvecklingen gick åt rätt håll, dom gamla bärbara varianterna av konsoler blev utfasade pga smartphones. Dom moderna kan spela fler typer av spel.
Nej, det får gärna vara så kraftfullt att det kan visa ännu bättre upplösning och grafik och bara räcka i max en halvtimma.
Man får helt enkelt anpassa sig. Som om man är på en tripp utan möjlighet att ladda så kör man "enklare spel".
Är man på resa hemmifrån och enda grejen är bara att man saknar sin stationära men har möjlighet att ladda eller spela inkopplad med sladd så är det bara trevligt att man även då kan spela tyngre spel också.
Man får välja rätt helt enkelt.
Jag tycker utvecklingen gick åt rätt håll, dom gamla bärbara varianterna av konsoler blev utfasade pga smartphones. Dom moderna kan spela fler typer av spel.
Wow, en halvtimme alltså, du går så långt?
Då tycker ju jag att det är vettigare att göra en Wii U-lösning och göra konsolen stationär, så kan man som med PS5 köpa till en skärm till den att ha i soffan, för är batteritiden bara en halvtimme så hinner man ju i princip bara starta upp spelet och bläddra lite i menyn, sen är det färdigspelat. Vad blir det för nöje med att köpa en bärbar konsol som aldrig orkar längre än första laddningsskärmen?
Wow, en halvtimme alltså, du går så långt?
Då tycker ju jag att det är vettigare att göra en Wii U-lösning och göra konsolen stationär, så kan man som med PS5 köpa till en skärm till den att ha i soffan, för är batteritiden bara en halvtimme så hinner man ju i princip bara starta upp spelet och bläddra lite i menyn, sen är det färdigspelat. Vad blir det för nöje med att köpa en bärbar konsol som aldrig orkar längre än första laddningsskärmen?
Du missförstog mig.
Om man får ut ännu bättre grafik och detaljer kan jag acceptera en låg batteritid.
Har man inte möjlighet att ladda medans man spelar så spelar man nått annat som ger längre batteritid.
Ja att streama är också en lösning som fungerar brukar göra det på steam decken både från datorn och Playstation. Men det är ju inget som fungerar lika bra om man inte är hemma.
Jag spelar bara enkla spel på min steam deck, typ Dredge, Stardew Valley, Fields of Mistra och liknande. Drar ner effekten på CPU och Gpu men så spelet kan hålla jämna 60fps, batteriet räcker då några dagar, jag spelar givetvis inte hela dagen ut någon halvtimme då och då. Har inget att klaga på där.
Skeptiker som rannsakar det folk accepterar
Nu är jag antagligen en minoritet här gällande det, men två timmar är definitivt tillräckligt för mig. Jag spelar väldigt sällan längre sessioner än så och när jag gör det så är det isåfall stationärt. Bärbart kan jag spela en liten stund på ett tåg eller dylikt, men aldrig 2+ timmar!
Nu är jag antagligen en minoritet här gällande det, men två timmar är definitivt tillräckligt för mig. Jag spelar väldigt sällan längre sessioner än så och när jag gör det så är det isåfall stationärt. Bärbart kan jag spela en liten stund på ett tåg eller dylikt, men aldrig 2+ timmar!
Instämmer. Två timmar på resande fot kontinuerligt, det händer då inte mig ofta.
Instämmer. Två timmar på resande fot kontinuerligt, det händer då inte mig ofta.
Nja, jag kanske inte heller spelar mer än två timmar i stöten men däremot är det långt ifrån alla gånger jag kommer ihåg att sätta maskinen på laddning - vilket gör att nästa gång jag vill spela behövs laddare för batteriet är i princip tomt.
Så för min del ett batteri som håller i t.ex. tio timmar är inte nödvändigtvis för att jag vill spela tio timmar i sträck, men ha möjlighet att glömma bort att ladda en eller två gånger mellan sessionerna.
Både ja och nej, när jag såg batteritiden på switch 1 version 1.0 så kollade på hur mycket mAh och såg att den hade et mindre batteri än många high end mobiler och switched Är kanske dubbel så stor.
En annan sak är att när man kan säga saker som "nästa generations cpu kommer dra 40% mindre ström". Det betyder inte att man kommer få 40% längre batteri tid. Betyder bara att man kan köra Cpu'n med 40% lägre watt och få ut samma prestanda. Men alla kommer alltid använda dom extra 40% för att istället få ut MER prestanda.
Sistnämda är också att batteri tekniken hänger inte med hårdvaran. Vi behöver en ny generation av batterier.
Nja, jag kanske inte heller spelar mer än två timmar i stöten men däremot är det långt ifrån alla gånger jag kommer ihåg att sätta maskinen på laddning - vilket gör att nästa gång jag vill spela behövs laddare för batteriet är i princip tomt.
Så för min del ett batteri som håller i t.ex. tio timmar är inte nödvändigtvis för att jag vill spela tio timmar i sträck, men ha möjlighet att glömma bort att ladda en eller två gånger mellan sessionerna.
Bli bättre på att ladda
Skämt osido, förstår din poäng. Inte applicerbart på mig själv bara, så därav är inte längre batteritid nödvändigt för just mig även om jag förstår att det kan vara det för andra!
Mm, men tänker också att den korta batteritiden gör dagens handhelds väldigt begränsade.
Visst, rimligt att man bara vill spela kanske 2h i stöten, men vill man spela flera pass då på t.ex. en och samma resa, kanske på camping eller annat ställe ute i naturen, då tycker jag det känns väldigt trist att man måste ladda den mellan två väldigt korta spelsessioner.
Både ja och nej, när jag såg batteritiden på switch 1 version 1.0 så kollade på hur mycket mAh och såg att den hade et mindre batteri än många high end mobiler och switched Är kanske dubbel så stor.
En annan sak är att när man kan säga saker som "nästa generations cpu kommer dra 40% mindre ström". Det betyder inte att man kommer få 40% längre batteri tid. Betyder bara att man kan köra Cpu'n med 40% lägre watt och få ut samma prestanda. Men alla kommer alltid använda dom extra 40% för att istället få ut MER prestanda.
Sistnämda är också att batteri tekniken hänger inte med hårdvaran. Vi behöver en ny generation av batterier.
Batteriet är ju en avgörande del av själva hårdvaran. Lite det jag menade med huvudinlägget, tillverkarna kör med hårdvaruspecs som maskinerna inte klarar av egentligen då det drar för mycket ström med den batteriteknik som finns tillgänglig idag.
Mm, men tänker också att den korta batteritiden gör dagens handhelds väldigt begränsade.
Visst, rimligt att man bara vill spela kanske 2h i stöten, men vill man spela flera pass då på t.ex. en och samma resa, kanske på camping eller annat ställe ute i naturen, då tycker jag det känns väldigt trist att man måste ladda den mellan två väldigt korta spelsessioner.
Citerade du rätt person? Jag är av precis samma åsikt som dig
Batteriet är ju en avgörande del av själva hårdvaran. Lite det jag menade med huvudinlägget, tillverkarna kör med hårdvaruspecs som maskinerna inte klarar av egentligen då det drar för mycket ström med den batteriteknik som finns tillgänglig idag.
Du måste skilja på hårdvaruspecsen och batterispecsen.
Skaffa fler batterier så du kan spela medans ett laddar 👍
Du måste skilja på hårdvaruspecsen och batterispecsen.
Skaffa fler batterier så du kan spela medans ett laddar 👍
Batterikapaciteten är en del av hårdvaruspecsen.
Batterikapaciteten är en del av hårdvaruspecsen.
Ja men man kan inte påstå att hårdvaran specas för saker den inte klarar av när den klarar av det. Batteriet är separat för det och inget problem att klara av o m du har enheten ikopplad eller extra batterier.
Vad räknar du det som så fall? Överklockning? 😄
En timmas speltid i ett grafisk intensivt tungdrivet spel betyder inte att enheten inte klarar av det.
För rena bärbara konsoler är batteritiden löjlig. Där borde den vara minst 5 timmar i mitt tycke.
I och med att Nintendo Switch är en hybrid känns det mer acceptabelt. Kompromissar man för mycket med prestandan hamnar den bara längre ifrån PS5/XSeries.
Det där är den typiska dropship konsolen som man kan köpa på temu för ibland för 150kr.
1# FZ Troll
Eluttag finns i princip överallt, och powerbanks är inga problem att ha med sig, så de får gärna bli ännu starkare.
|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.
Det där är den typiska dropship konsolen som man kan köpa på temu för ibland för 150kr.
Mycket möjligt. Tänkte bara att det var någon mer seriös och "ordentlig" produkt när den var listad hos en känd svensk ÅF. Kanske måste köpa för att prova. 🤔 Det var ju inte direkt dyrt, vilket samtidigt för tanken till att det är, precis som du skriver, nå dropshipping-skräp.
Är det att den "dör" eller är det bara att det är 1% batteri kvar som du laddar?
Tänkte om det var detta du menade:
https://www.youtube.com/watch?v=mWCIyi1Fn7c
https://www.youtube.com/shorts/Qsny6COEzSU
Cyberpunk ska man typ kunna spela 2,5h.
| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 2 |
Jag vill spela bärbart OCH trådlöst, medan det verkar som den större massan inte har några problem att spela trådat. Därav vill jag ha ett bra batteri för att slippa hålla på med powerbanks, laddare och dylikt - även om det anses vara "enkelt" att ha en laddare med sig/inkopplad.
Att behöva koppla in en powerbank eller koppla konsolen till eluttag tycker jag ska vara något man gör i nödfall, inte obligatoriskt efter ett kort tags spelande.