Kosta vad det kosta vill?
Man läser hela tiden att priserna går upp och folk i kommentarfälten stämmer in i kör att allt är för dyrt!!!! Bara se på senaste switch 2, 10 000(?) för en handhållen konsol, ja den kan dockas but still. Nu är den ju billigare utomlands men fortfarande ganska matigt pris. Nu till sommaren så läser man rubrik på rubrik om att det blivit så dyrt att dra på nöjesparker och djurparker. MEN! Ändå så drar alla och köper den nya konsolen, ändå så ska alla dra på nöjespark. Fattar inte folk att priserna kommer fortsätta gå upp så länge man accepterar priset?!
Det ända språket ett företag förstår är pengaspråket, om folk inte köper switch, grafikkortet, resor etc. Så kommer företagen till slut vara tvungna att dra ner priserna!
Med sagt så drar jag till Spanien nu 🤥
Man läser hela tiden att priserna går upp och folk i kommentarfälten stämmer in i kör att allt är för dyrt!!!! Bara se på senaste switch 2, 10 000(?) för en handhållen konsol, ja den kan dockas but still. Nu är den ju billigare utomlands men fortfarande ganska matigt pris. Nu till sommaren så läser man rubrik på rubrik om att det blivit så dyrt att dra på nöjesparker och djurparker. MEN! Ändå så drar alla och köper den nya konsolen, ändå så ska alla dra på nöjespark. Fattar inte folk att priserna kommer fortsätta gå upp så länge man accepterar priset?!
Det ända språket ett företag förstår är pengaspråket, om folk inte köper switch, grafikkortet, resor etc. Så kommer företagen till slut vara tvungna att dra ner priserna!
Så länge folk köper produkter och tjänster i de mängder vi gör är det inte för dyrt.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Kollar man Furuvik så tar de 519 kr trots att det inte är någon konsert samma dag (kan bero på att det är högsäsong också nu). Går också att få tag i för 319 kr, men då snackar vi i september. Är man en barnfamilj så får man nog mest ut av parken, men om man vill se djur så får man hålla förväntningarna låga. Senaste gången jag var på Furuvik såg jag mindre än hälften av djuren. Attraktionerna var det långa köer till samt att maten där var dyr och smakade inte bättre än en vanlig cheeseburgare på donken. Är det någon konsert inkluderat med en artist man älskar så är det en annan femma.
Ska man vända till något positivt så är spel en billig form av underhållning per timme.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
Kollar man Furuvik så tar de 519 kr trots att det inte är någon konsert samma dag (kan bero på att det är högsäsong också nu). Går också att få tag i för 319 kr, men då snackar vi i september. Är man en barnfamilj så får man nog mest ut av parken, men om man vill se djur så får man hålla förväntningarna låga. Senaste gången jag var på Furuvik såg jag mindre än hälften av djuren. Attraktionerna var det långa köer till samt att maten där var dyr och smakade inte bättre än en vanlig cheeseburgare på donken. Är det någon konsert inkluderat med en artist man älskar så är det en annan femma.
Ska man vända till något positivt så är spel en billig form av underhållning per timme.
Ja ska man på Furuvik ska man ha tur/otur med vädret om man vill slippa köa.
Soliga dagar är helt omöjliga, djuren ligger slöa och gömmer sig i skuggorna och långa köer till åkattraktionerna.
Vi hade dock jättetur för några år sedan då det började regna på eftermiddagen, alla andra familjer åkte hem men eftersom vi hade 2 timmars åktur hem så stannade vi kvar och utnyttjade tiden. Regnet slutade efter någon timma och vi hade i stort sett alla åkattraktioner för oss själva. Våra två grabbar sprang runt och bara ställde sig först i kön igen, till slut sade de som körde maskinerna åt dem att bara sitta kvar
En till park som blivit väldigt dyr på sistone är Vildriket ( Fd "Järvzoo") 305 kr st per vuxen, 155 för barn under 12. Med mina 2 barn som nu är över 2 blir det då 1220:- för en lång promenad på en trall för att titta på djur som gömmer sig i skogen.... + mat och fika då om du inte har med eget.
Det jag verkligen, VERKLIGEN vill ha kostar jag på mig att köpa dag ett, men i övrigt har jag blivit en rea-junkie. Köper inte längre det nyaste av det nya, men får i gengäld fler "gamla" games. Sen hinner man ju inte spela så mycket man vill ändå.
"Med sagt så drar jag till Spanien nu 🤥"
Haha!
En Bamseponny av folket
Det jag verkligen, VERKLIGEN vill ha kostar jag på mig att köpa dag ett, men i övrigt har jag blivit en rea-junkie. Köper inte längre det nyaste av det nya, men får i gengäld fler "gamla" games. Sen hinner man ju inte spela så mycket man vill ändå.
Haha!
Ja men, lite så! Det enda spelet jag skulle köpa dag 1 är nästa Animal Crossing, allt annat kan vänta. FOHMOUHH eller vad det heter kan jag inte ens stava till.
Häromdagen köpte jag 19 indie-spel på rea till Switch för ~420 spänn, lol. Sen är det inte alla som gillar smala och nischade indie-spel som jag gör, fattar det, men även "timkostnaden" för "större" spel är ju i många fall avsevärt lägre än annan underhållning/hobbies.
10000 för switch 2? Har du fått solsting? Runt 6000 för bara konsolen.
Ja men, lite så! Det enda spelet jag skulle köpa dag 1 är nästa Animal Crossing, allt annat kan vänta. FOHMOUHH eller vad det heter kan jag inte ens stava till.
Häromdagen köpte jag 19 indie-spel på rea till Switch för ~420 spänn, lol. Sen är det inte alla som gillar smala och nischade indie-spel som jag gör, fattar det, men även "timkostnaden" för "större" spel är ju i många fall avsevärt lägre än annan underhållning/hobbies.
Very true! Zelda: Tears of the Kingdom köpte jag dag ett. Blev väl 275 timmar tror jag. Betalade alltså cirka 2,50 kronor per timme. Känner mig helt okej med det!
En Bamseponny av folket
Allt handlar väl om prioriteringar. Jag tycker också att Switch 2 är orimligt dyr, men hade jag verkligen velat ha en och det inte gick att beställa från utlandet så hade jag betalat svenska priser. Jag gissar att många här på FZ är mer nördiga och därav kollar upp att det går att köpa från utlandet etc, men 95% är nog svenssons/barnfamiljer som köper från valfri svensk butik trots allt. Många har dessutom bra löner.
Spel är ett lyxintresse och folk har galet mycket pengar. GTA VI skulle gå med vinst även om det såldes för 250kr men det skulle sätta försäljningsrekord oavsett om det kostade 2500kr. En konsol brukade kosta 3500kr men PS5 gjorde braksuccé för 7000kr, de bästa konsumentgrafikkorten brukade kosta 8000kr men RTX 5090 hade månadslånga köer för 30 000kr, givetvis är sådant saker som märks och noteras. På samma sätt har Microsoft givetvis sett hur lätt det är att styra folk som får när de flockas till prenumerationstjänsten av att sunkigt skräp som Doom krängs för 1000kr.
Nöjen är än så länge inte tillräckligt dyra bara. Vi har fortfarande råd även fast det morras lite. Du får komma ihåg att vi stadigt har fått mer pengar över när räkningar och mat är betalt under flera decennier så det finns att ta av. Sen skulle jag önska att vi gjorde något bättre med överskottet än att hela tiden öka miljardärernas vinster. Nu kommer priserna fortsätta att öka tills vi inte har råd längre, då blir det nog en intressant krasch.
Vi har gått från kostnadsbaserad prissättning till en värdebaserade prissättning och med det kommer prisdiskriminering mot de svaga och fattiga. Det vill säga att förr satte man en fast vinstmarginal på sin produkt oavsett vad kunden kunde betala. Nu har de insett att värdebaserade prissättning kan generera ännu större vinster. Kunden förlorar på det
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Välkommen till sverige! Det naiva paradiset 😎
The Cold is my teacher! ❄
Jag fortsätter köpa.
Jag betalade bara 5600 för senaste Switch 2 inkl. Mariokart, så 10.000 verkar vara ett ockerpris.
Tycker inte spel är särskilt dyra överlag, men många har fått ett konstigt perspektiv där det anses att prissättningen är för hög om de inte har råd med 2-3 nya spelkonsoler, alla AAA-releaser på samtliga spelkonsolerna, samt en påkostad PC, samtidigt. Kanske det räcker med en spelkonsol åt gången och 4-5 nya spel per år.
Kanske det räcker med en spelkonsol åt gången och 4-5 nya spel per år.
Precis, eller handla på steam när det är rea. Jag betalar sällan mer än 150-200 kr för ett spel, ofta mindre än så.
Jag fortsätter köpa.
Jag betalade bara 5600 för senaste Switch 2 inkl. Mariokart, så 10.000 verkar vara ett ockerpris.
Tycker inte spel är särskilt dyra överlag, men många har fått ett konstigt perspektiv där det anses att prissättningen är för hög om de inte har råd med 2-3 nya spelkonsoler, alla AAA-releaser på samtliga spelkonsolerna, samt en påkostad PC, samtidigt. Kanske det räcker med en spelkonsol åt gången och 4-5 nya spel per år.
Jag bor i Norge så kan ju (med största sannolikhet) vara dyrare här 😅
Så länge folk köper produkter och tjänster i de mängder vi gör är det inte för dyrt.
Du vet inte vad köpet orsakar. Folk köper saker de inte har råd med hela tiden.
I drank what?
Du vet inte vad köpet orsakar. Folk köper saker de inte har råd med hela tiden.
Men det är definitivt inte säljarens ansvar.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Haha!
Nä, är allt färre spel jag känner mig tvungen att spela dag ett. Har så mycket på PS+ och andra speltjänster att enorm backlogg gör sig påmind. Death Stranding 2 är nog enda spelet i år jag spelar direkt. Annars blir det typ fem spel för lite över hundringen på rea istället.
Men det är definitivt inte säljarens ansvar.
Ingen som påstått det heller. Det var bara om att vi alla har råd.
I drank what?
Ingen som påstått det heller. Det var bara om att vi alla har råd.
Fast det påstod han ju inte heller Utan att om det varit FÖR DYRT (läs: ej prisvärt) hade ju marknaden inte varit så öppen och blomstrande utan mer begränsad i väntan på prisjustering nedåt. Tänk typ tidiga PS3-lanseringen som exempel. Om tillräckligt många tycker det är värt det priset hade det inte behövts tas bort chip för att sänka kostnaden och det är ju oaktat om de har råd eller inte. Att det sen finns de som har ekonomiskt konsekvenstänk i klass med en planka är ju inte helt avgörande då de inte är majoritet av köpgruppen. Att köpa något en inte har råd med (sett ur rekommendationen att en borde ha minst dubbla köpkraften vid full betalning) är ju ingen indikation på att det är för dyrt - eller billigt. Där är det ju oftast andra faktorer som spelar in. "Alla andra har en" eller något sådant. För finns ju de som köper typ tio mobiler om året och hamnar på lyxfällan. Är det en indikation på att mobiler är för billiga och lättillgängliga? Självklart inte. Säger ingenting om mobilens värde, tvärtom bara oförmågan att inse det riktiga värdet i vare sig pengar eller objekt. Så "att ha råd" blir lätt väldigt... filosofiskt Medan marknaden inte reagerar nämnvärt på det utan tillgång och efterfrågan. Så om tillräckligt många köper blir det som en tumme upp för att det är värt det. Om de verkligen har råd med det eller inte vet bara de själva och kan inte vägas in riktigt i den ekvationen. Blir alldeles för godtyckligt och svårtmätt.
Precis, eller handla på steam när det är rea. Jag betalar sällan mer än 150-200 kr för ett spel, ofta mindre än så.
Jag betalade 699 kr för Jedi Survivor. Jag borde inte ha behövt betala mer än 50 kr med tanke på det jag fick.
En känd remake på ett spel som var över 20 år gammalt när de gjorde den kostade över 600 kr länge. På Playstation Store kostar den 769 kr. Skamligt.
Jag betalade 699 kr för Jedi Survivor. Jag borde inte ha behövt betala mer än 50 kr med tanke på det jag fick.
En känd remake på ett spel som var över 20 år gammalt när de gjorde den kostade över 600 kr länge. På Playstation Store kostar den 769 kr. Skamligt.
Men det är ju ditt val om du vill betala fullpris eller inte. Prismässigt går typ allt ner över tid. Så om man nödvändigtvis måste köpa något precis när det släpps så får man acceptera ett högre pris.
PSN: Oakborn86
Men det är ju ditt val om du vill betala fullpris eller inte. Prismässigt går typ allt ner över tid. Så om man nödvändigtvis måste köpa något precis när det släpps så får man acceptera ett högre pris.
Den där remaken har inte gått ner så mycket i pris sen den släpptes i oktober 2024. En del tycker den är värd pengarna man betalar.
Och ja, jag vill gärna spela ett spel när det är nytt. Jag betalade fullpris för Death Stranding 2 nu.