Snabbkollen – Vill du se någon mer Xbox-konsol?
Sen är det lite tråkigt att många vill se konsolexklusiva spel. Tycker sånt borde försvinna helt. Mer spel åt folket!
Även om jag är för mer spel åt folket så är det orsaken till att jag sålde min Series X. Alla spel jag ville spela på den kom till PC så det var självklart för mig att spela på mer kraftfull hårdvara. Exklusiviteter var ju själva grejen som sålde konsoler. För Xbox var det Halo, Gears Of War, Forza och så vidare. Spel jag älskar och orsaken till att jag köpte konsolerna. När allt började komma till PC så försvann allt sug efter en konsol.
Lian Li V100 Svart A-RGB. Ryzen 5 9600X. TUF Gaming B650-PLUS. Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5200MHz CL40 FURY Beast. RX 9060 XT 16GB Hellhound.
Jag håller helt enkelt inte med. Eftersom Nintendo och Playstation skiljer sig så mycket blir det i stort sett ett monopol inom sina områden. Att en ensam tillverkare har monopol inom sitt område har aldrig gynnat konsumenterna.
På vilket sätt gynnar det konsumenten att man tvingas köpa tre olika konsoler, för att inte gå miste om nåt spel?
Blir det billigare att köpa tre konsoler än två?
Har man plötsligt mer pengar på kontot om det finns tre konsoler att välja på jämfört med om det finns två?
Matte har aldrig varit min starka sida men när jag räknar snabbt på det så blir dyrare om jag skulle köpa alla tre. Då har jag tre konsoler som tar plats. Med endast två så har jag mer utrymme.
På vilket sätt gynnar det konsumenten att man tvingas köpa tre olika konsoler, för att inte gå miste om nåt spel?
Blir det billigare att köpa tre konsoler än två?
Har man plötsligt mer pengar på kontot om det finns tre konsoler att välja på jämfört med om det finns två?
Matte har aldrig varit min starka sida men när jag räknar snabbt på det så blir dyrare om jag skulle köpa alla tre. Då har jag tre konsoler som tar plats. Med endast två så har jag mer utrymme.
Om du tvunget måste köpa allt du ser så kanske det blir dyrare. Det var väl inte den totala summan av alla konsoler jag hade i åtanke.
Jag föredrar valfrihet och sund konkurrens. Det har hela tiden funnits olika alternativ och man har inte fått leva i lidande för att man tex valt Xbox istället för Playstation.
Nackdelar med monopol:
Högre pris för den enskilda varan, Bergsala har typ monopol på Switch i Sverige och vi blir blåsta på 1500 spänn direkt.
Ingen anledning för tillverkaren att pusha för högre kvalitet. Både spelmässigt och maskinernas tekniska kvalitet. När inte Xbox snackar "teraflops" behöver inte Sony göra det heller. Stiltje!
Färre valmöjligheter
Inte lika mycket innovation= Hade tex Nintendo haft monopol (inget X-box, eller PS fanns). Vart hade vi varit då? Det hade tex inte funnits något Nintendo switch. Det är konkurrensen som tvingar tillverkarna att hitta nya vägar och sticka ut. Även utvecklingen av nya konsolexklusiva AAA-spel hade tagit fart eftersom det behövs som konsolsäljare. Givetvis tråkigt att man skulle behöva köpa flera maskiner men jag minns 90-00-talet och det var inget större problem. Släpptes det ett toppspel på Dreamcast lånade man det och maskinen av en kompis och spelade igenom det.
Det här med unika konsoler och exklusiva spel.
Det fungerade förr. För då var många utvecklare bundna enligt avtal eller frivilligt att göra spel till olika konsoler.
Sen finns det "gimmick" att konsolen är unika funktioner som saknas på andra. Då anpassas spelen efter konsolen och dess funktioner och det blir på så sätt unika spel.
Playstation och Xbox ör alldeles för lika, spelar samma spel mm.
Det ter sig bara naturligt i att då släppa samma spel på fler format då det utan problem spelas på samma sätt.
Playstation kommer inte försvinna för dom har "vunnit" detta race med en egen konsol.
Nintendo spelar i en egen liga
Jag tror MS kommer släppa fler konsoler men då en ännu mer allmän PC konsol.
Man släpper spel på alla format och vill du inte ha en gaming pc eller playstation kommer du kunna köpa en "Windows xbox" antingen från MS direkt eller nån 3e part tex Asus.
Om du tvunget måste köpa allt du ser så kanske det blir dyrare. Det var väl inte den totala summan av alla konsoler jag hade i åtanke.
Jag föredrar valfrihet och sund konkurrens. Det har hela tiden funnits olika alternativ och man har inte fått leva i lidande för att man tex valt Xbox istället för Playstation.
Nackdelar med monopol:
Högre pris för den enskilda varan, Bergsala har typ monopol på Switch i Sverige och vi blir blåsta på 1500 spänn direkt.
Ingen anledning för tillverkaren att pusha för högre kvalitet. Både spelmässigt och maskinernas tekniska kvalitet. När inte Xbox snackar "teraflops" behöver inte Sony göra det heller. Stiltje!
Färre valmöjligheter
Inte lika mycket innovation= Hade tex Nintendo haft monopol (inget X-box, eller PS fanns). Vart hade vi varit då? Det hade tex inte funnits något Nintendo switch. Det är konkurrensen som tvingar tillverkarna att hitta nya vägar och sticka ut. Även utvecklingen av nya konsolexklusiva AAA-spel hade tagit fart eftersom det behövs som konsolsäljare. Givetvis tråkigt att man skulle behöva köpa flera maskiner men jag minns 90-00-talet och det var inget större problem. Släpptes det ett toppspel på Dreamcast lånade man det och maskinen av en kompis och spelade igenom det.
Jag vet inte hur man ska göra annars om man vill spela varje tillverkares exklusiva spel. Man måste ju köpa alla konsolerna då.
Har man inga idéer och inte kan komma på nåt nytt så är det bara ursäkter. Då ska man göra nåt annat. Det finns för många lata fuskare som tjänar pengar på sina klantprodukter.
Förr klarade man att göra intressanta spel, innan Xbox dök upp. Då hade vi N64 och Playstation. Kom flera innovativa titlar till Playstation då.
Svårt det där. Fortsätter Game pass på samma sätt och det gynnar konkurrensen så ja, då kan de gärna släppa ny konsol. Vore trevligt med Win som op system så man kan lira allt som finns till Pc på den smidigt. Tar de bort game pass så känner jag nej.
Dock kan det bli farligt om de inte gör fler konsoler och ps6 endast stöder spel digitalt från deras butik. Tycker redan de spelen är väldigt dyra och även på reor menas jag ofta hittar fysiska utgåvor mycket billigare. Utan Microsoft och med ps6 kanske de höjer nya spel till 1500 kr utan att skämmas, som sen kanske kostar en tusing på rea. Vore en tråkig utveckling. Denna generation har jag både Xbox Series x och ps5 båda med skivläsare. Men spelar endå mest på PC och då via Steam. Till ps5 har det nästan endast blivit fysiska utgåvor och till Xbox nästan endast via game pass, har bara köpt en fysisk skiva till den hittills. Så svårt det där. Beror som sagt mycket på hur Microsofts konsol kommer att fungera och hur Game pass fortsätter på samma sätt eller utvecklas till sämre för oss spelare.
Kalla mig bakåtsträvare men jag skulle gärna se en ny konsol med fysisk media. Ja, det är smidigt med att ladda hem spelen men det är verkligen något speciellt att hålla spelet i handen eller se det stå på hyllan. Att läsa baksidan på fodralet och att bläddra i en manual. Sånt finns ju knappt längre, till och med Nintendo kör ju med tomma kort med spel att ladda hem. Tråkig utveckling.
Hell Tengil, vår befriare!