Den stora Switch 2-tråden
Jag hoppas snarare att detta kan få dem att lansera flera nivåer av spelkort där de kanske kan komma undan med billigare varianter (t.ex. ett 32gb istället för 64) så de inte behöver betala mer men ändå inte nyttja hela kapaciteten. Sen är det ju egentligen inte fel att key cards finns som alternativ, men som det är nu är det enda valet i många fall vilket jag tror stör många. Mig inkluderad.
De kommer nog behöva 128GB kassetter innan den här generationen är över om 8-9 år, speciellt om Switch 2 framledes får mer direkta portningar av aktuella spel där utvecklarna inte spenderar 12 månader på att nedgradera assets för att trimma filstorlekar mm.
Men det var en bra idé som någon nämnde om flera fysiska releaser. Key-Cards som standard-release är nog något vi kommer få acceptera denna generation, alternativet är väl kod-i-box vilket jag tycker är sämre då nyckelkassetterna i alla fall går att sälja vidare.
Hade därför varit bästa kompromissen om samlarutgåvor av spelen kommit på riktig kassett, så hade man fått sina "viktigare" titlar på äkta fysiskt format, även fast man kanske får pröjsa en hundring mer.
Att framerate sänks till 30 fps när det är 3-4 spelare i splitscreen är normalt, har varit så i typ alla Mario Kart-spel.
Inte lirat 4p sedan WiiU och då minns jag inte ens hur det såg ut, men nu vet jag.
Kommer man från PC världen är sådana avvikelser lite underliga men man vänjer väl sig nog.
De kommer nog behöva 128GB kassetter innan den här generationen är över om 8-9 år, speciellt om Switch 2 framledes får mer direkta portningar av aktuella spel där utvecklarna inte spenderar 12 månader på att nedgradera assets för att trimma filstorlekar mm.
Men det var en bra idé som någon nämnde om flera fysiska releaser. Key-Cards som standard-release är nog något vi kommer få acceptera denna generation, alternativet är väl kod-i-box vilket jag tycker är sämre då nyckelkassetterna i alla fall går att sälja vidare.
Hade därför varit bästa kompromissen om samlarutgåvor av spelen kommit på riktig kassett, så hade man fått sina "viktigare" titlar på äkta fysiskt format, även fast man kanske får pröjsa en hundring mer.
Du har absolut en poäng i att spelen blir större och att det kommer behövas större spelkort också, men anledningen till att jag skrev om behovet av mindre lagringsalternativ är för att många väljer code-in-box eller key cards är för att Switch 2 tydligen bara har ett alternativ om 64gb - vilket passar store releaser som Cyberpunk 2077 ypperligt men har du små spel om typ 8-24 gb kan det ta emot en del och spara in genom att lansera som key cards. Med fler alternativ kanske vi slipper sådana kompromisser - alternativt får som val att köpa vanlig eller key card. Vilket såklart vore det bästa! Så hoppas Nintendo lyssnar och funderar kring detta nu. Men som tur är är ju deras egna spel och samlarutgåvor på kassett så det handlar ju mer om tredjepartstitlar egentligen. Kan dock hålla med om att det är bättre än code-in-box om en vill låna ut och/eller sälja, dock drygt att en ändå måste ha i kassetten trots digital nedladdning.
Du har absolut en poäng i att spelen blir större och att det kommer behövas större spelkort också, men anledningen till att jag skrev om behovet av mindre lagringsalternativ är för att många väljer code-in-box eller key cards är för att Switch 2 tydligen bara har ett alternativ om 64gb - vilket passar store releaser som Cyberpunk 2077 ypperligt men har du små spel om typ 8-24 gb kan det ta emot en del och spara in genom att lansera som key cards. Med fler alternativ kanske vi slipper sådana kompromisser - alternativt får som val att köpa vanlig eller key card. Vilket såklart vore det bästa! Så hoppas Nintendo lyssnar och funderar kring detta nu. Men som tur är är ju deras egna spel och samlarutgåvor på kassett så det handlar ju mer om tredjepartstitlar egentligen. Kan dock hålla med om att det är bättre än code-in-box om en vill låna ut och/eller sälja, dock drygt att en ändå måste ha i kassetten trots digital nedladdning.
Egentligen ett icke-problem då de mindre spelen som ex. Bravely Default-remaken knappast är särskilt tekniskt krävande och liksom indiespel förmodligen skulle funka lika bra på en vanlig OG Switch kassett som är billigare, Switchen 2 är ju kompatibel för att läsa av dem också. De snabbare Switch 2 kassetterna torde väl egentligen bara vara ett måste för tekniskt krävande spel som behöver den extra hastigheten, som t.ex. Cyberpunk2077. Tror inte fler utgivare skulle välja riktig fysisk release för att Nintendo erbjöd fler storlekar. Frågan om det ens skulle vara lönsamt med mindre storlekar när det troligen ändå är det snabbare filöverföringsformatet som drar upp priserna på Switch 2 kassetter. 64GB känns som en rimlig storlek för egentligen nästan alla större tredjepartsreleaser, nästan alla lanseringstitlar på Switch 2 hade ju ändå behövt den storleken minimum.
Kommer Nintendo Switch 2 höjas i pris här i Sverige tror ni?
"Nintendo höjer priset på Switch 2 - skyller på bristande tillgång och marknadsförändringar"
Kan aldrig uteslutas. Med tanke på världsläget samt historiken från de andra tillverkarna av konsoler på sistone.
Glad att jag beställde från nintendo i utlandet. Tror inte att det blir billigare än så att vänta. Befarar att det blir dyrare för de som väntar.
Kan aldrig uteslutas. Med tanke på världsläget samt historiken från de andra tillverkarna av konsoler på sistone.
Glad att jag beställde från nintendo i utlandet. Tror inte att det blir billigare än så att vänta. Befarar att det blir dyrare för de som väntar.
Ja det känns som nya tider nu när man får det billigast vid release.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Blev liten sugen att göra ett andra försök med skaffa en switch 2 (första blev tyvärr stulen). Kollar runt på prisjakt men den verkar inte finnas i lager nånstans på de vanliga ställena. Hur är Retroplay.se?
Finns på spelochsånt.
NatetheHate och Modern Vintage Gamer siar om nya släpp till Switch 2 och när de visas. Höjdpunkter som uppdagats:
* Mindre studios (AA/indie) Nate har pratat med säger att typ 2/3 av utvecklare ännu inte har fått devkits och det är frustrerande för många. De prioriteras inte då de lätt kan släppa spelen till OG Switch och på så sätt göra det spelbart på 2 genom bc.
* Nintendo tvingar många att hålla igen utannonseringar för att kunna ha större "bomb" själva - vilket känns rätt logiskt och något jag tänkt på varför MS t.ex. utannonserade flera spel till PS5 men inte Switch 2 under sitt juni event - så en större main direct lär vara nära.
* Större studios som Capcom och Sega har flertalet spel redo att utannonseras. Vilket också indikerar en stundande main direct!
* Han har hört om en Direct denna månaden, men inte innan DK, så han spekulerar om i sista veckan.
* Han säger också att han inte vet exakt vilket format det blir (main, partner) utan att han bara hört om en denna månaden.
NatetheHate och Modern Vintage Gamer siar om nya släpp till Switch 2 och när de visas. Inte lyssnat igenom hela så uppdaterar om det uppdagas något stort och viktigt. Men kan vara tecken på att vi får en Direct denna vecka!
Inte innan DK släpps. Troligen sista veckan i juli.
Inte innan DK släpps. Troligen sista veckan i juli.
Yep, han nämnde det också i podden att han hört om en direct denna månaden men troligtvis inte innan DK så han gissar också på sista veckan. Så ställer in mig på det nu!
Mer rykten/uppgifter: Camelot är på gång med nytt spel till Switch 2 - vilket med tanke på de båda Golden Sun-spelen på NSO förhoppningsvis betyder ny del i den klassiska RPG-serien! Annars kanske det bara är ett nytt Mario Tennis... vad hoppas ni på?

Square Enix utvecklar tydligen också en remake av "Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past" som ska vara riktigt ambitiös - om än inte i klass med FFVII kanske.
Rör egentligen inte Switch 2 men är ändå Nintendo-relaterat och då DK är aktuellt är det ändå värt att posta om imho; det verkar som en ny Donkey Kong-film är i startgroparna!
NatetheHate och Modern Vintage Gamer siar om nya släpp till Switch 2 och när de visas. Höjdpunkter som uppdagats:
* Mindre studios (AA/indie) Nate har pratat med säger att typ 2/3 av utvecklare ännu inte har fått devkits och det är frustrerande för många. De prioriteras inte då de lätt kan släppa spelen till OG Switch och på så sätt göra det spelbart på 2 genom bc.
* Nintendo tvingar många att hålla igen utannonseringar för att kunna ha större "bomb" själva - vilket känns rätt logiskt och något jag tänkt på varför MS t.ex. utannonserade flera spel till PS5 men inte Switch 2 under sitt juni event - så en större main direct lär vara nära.
* Större studios som Capcom och Sega har flertalet spel redo att utannonseras. Vilket också indikerar en stundande main direct!
* Han har hört om en Direct denna månaden, men inte innan DK, så han spekulerar om i sista veckan.
* Han säger också att han inte vet exakt vilket format det blir (main, partner) utan att han bara hört om en denna månaden.
Intressant - När NateTheHate går ut med det så känns det som 90% säkert.
Det är direct sista veckan i Juli kan man då nästan spika in. Lär inte vara samma vecka som DK och veckan efter är det Mario Party release + Pokemon presents.
Intressant - När NateTheHate går ut med det så känns det som 90% säkert.
Det är direct sista veckan i Juli kan man då nästan spika in. Lär inte vara samma vecka som DK och veckan efter är det Mario Party release + Pokemon presents.
Precis. Och som du skrivit tidigare har de ju sällan Pokémon Presents samma vecka men ändå nära inpå varandra så känns väldigt säkert att det är sista veckan av månaden. Gissar på torsdagen för det verkar vara deras nya giv. Utannonsering tisdagen om alls - eller kanske kvällen innan. "Join us tomorrow" eller något sådant. Ska bli mycket spännande. Lär vara en hel del tredjeparts som fått vänta ett bra tag nu som är sugna på att äntligen kunna börja prata om sina nya kommande Switch 2-titlar. Och Nintendo lär ha ett par ess själva. Som Mario. De må ha haft fokus på DK men det har ändå pratats om att studion varit uppdelad så de kunnat jobba på båda.
Famitsu ger DK Bananer 38/40, baserat på mer eller mindre påhittad statistik så översätter jag det till att spelet kommer kamma hem mestadels 9:or och 8:or här i väster. Känner fortfarande ingen särskild hype inför spelet, men blir skönt när de nu får ut det strax så de kan köra den beryktade Directen i nästa eller näst-näst vecka.
Är redan uppe i 100h i Cyberpunk nu och börjar känna mig ganska färdig med spelet, så nu vill jag ha nått nytt västerländskt spel till Switchen snart.
Inte lirat 4p sedan WiiU och då minns jag inte ens hur det såg ut, men nu vet jag.
Kommer man från PC världen är sådana avvikelser lite underliga men man vänjer väl sig nog.
Märkte av det här med.
Det må vara normalt för Nintendo så fort det är 2+ spelare men inget jag gillar sedan man rört vid bättre teknik.
Är redan uppe i 100h i Cyberpunk nu och börjar känna mig ganska färdig med spelet, så nu vill jag ha nått nytt västerländskt spel till Switchen snart.
Imorgon kommer 2.3 patchen, så som jag har längtat.
HELVETE vad detta spel har kraschat för mig. Har spelat 60 timmar nu och har varit med om minst 6 krascher, tvungen att ladda om för spelet fick för sig att visa upp världen i ARK kvalité: 100p, blå dialog text som inte ville försvinna och LAGGET i Dogtown, God fucking damn alltså. Jag är inte känslig för att det hackar men detta är knappt spelbart när man kör bil i Dogtown.
Som sagt, imorgon släpps 2.3 patchen.
Kan vi hoppas på att dom har fixat en radio-station där dom pratar och inte bra NTZ NTZ NTZ musik?
Jag vill cruisa runtomkring och lyssna på någon galen progamledare ju, likt GTA 🙂
Star fox adventures till gamecube måste väl vara en underskattad pärla? Vore fint om den kommer till switch 2
Håller helt med. Dessutom håller grafiken än idag. Så snyggt… 😍
Håller helt med. Dessutom håller grafiken håller än idag. Så snyggt… 😍
Kanske aldrig kommer till nintendo switch 2, är det microsoft som har rättigheterna numera för spelet tro?
Kom fram till att det är Nintendo så man kan ju alltid hoppas.
HELVETE vad detta spel har kraschat för mig. Har spelat 60 timmar nu och har varit med om minst 6 krascher, tvungen att ladda om för spelet fick för sig att visa upp världen i ARK kvalité: 100p, blå dialog text som inte ville försvinna och LAGGET i Dogtown, God fucking damn alltså. Jag är inte känslig för att det hackar men detta är knappt spelbart när man kör bil i Dogtown.
Kan vi hoppas på att dom har fixat en radio-station där dom pratar och inte bra NTZ NTZ NTZ musik?
Jag vill cruisa runtomkring och lyssna på någon galen progamledare ju, likt GTA 🙂
Dom kör ju livestream idag så jag hoppas dom släpper patchen direkt efter.
Har inte haft någon crash vad jag vet och jag har spelat 40 timmar.
Kanske aldrig kommer till nintendo switch 2, är det microsoft som har rättigheterna numera för spelet tro?
Det är ju Nintendos varumärke som spelet bygger på och det har inte släpps på Microsofts konsoler så tror inte det.
Star fox adventures till gamecube måste väl vara en underskattad pärla? Vore fint om den kommer till switch 2
Ja, det älskade jag way back! Så hoppas på det. Men skulle väl tro vi får det på NSO bara...
Link och Zelda har bekräftats för filmen!
Märkligt, har inte haft en enda krasch på 100h med det spelet, och är i Dogtown-expansionen just nu, inget märkbart lagg för mig så här långt, tycker spelet flyter på väldigt stabilt. Men har bara hämtat en viss president, kanske det börjar lagga senare?
Stör mig lite istället på alla torftigt skrivna karaktärer och den fula karaktärsdesignen. Ser nästan ut som att det är karaktärerna från Sonys Concord som befolkar Night City
Och ja, radiostationerna i det här spelet är ganska värdelösa. Låter mest som nån bakgrundsmusik de brukade spela på repeat på partykryssningar. Helt otroligt generiskt. Nu är jag egentligen inget jättestort fan av GTA, men nog saknar man ju talk-radiostationerna och de betydligt vassare skrivna karaktärerna. Menar, Johhny-boy är väl tänkt som en "cool" rebellisk karaktär likt GTA-Trevor. Men tycker mest hans dialog är ganska torftig. Hade dock önskat att de kört mutad main character så man hade sluppit lyssna på hur fjantig ens egna gubbe är i konversationerna...haha, känns inte som jag kommer bli nått jättestort fan av det här spelet...
Är faktiskt lite förvånad att min Switch 2 inte kraschat en enda gång nu under första månaden. Gamla Switchen kraschade ju lite titt som tätt.
Ja, det älskade jag way back! Så hoppas på det. Men skulle väl tro vi får det på NSO bara...
Link och Zelda har bekräftats för filmen!
Kanske där vi får veta om det nya zeldaspelet i den nya filmen, men det är ett år kvar tills dess.
Jag såg lite av det nya DKspelet, ser verkligen fantastiskt ut, den ser inte ut som en glorified dlc 😇
- med tanke på att folk, jag menar inte alla men pratat om att det liknar som odyssey och att de har byggt samma motor om det nu stämmer vill jag inte säga. Vill inte säga sånt som är osant 😇
Alltså jag tycker att Donkey kong karaktären i Bananza är så jäkla ful och har noll sug.
Men... jag är ju lite av en Switch samlare så jag beställde ändå, det verkar ju trots allt som att folk gillar det.
Får väl se om jag ändrar mitt synsätt på Bananza framöver.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.