FZ utser de 100 bästa spelen genom tiderna!
Holy smokes vad lite spel jag spelat av alla som kommit egentligen. Men av dem har jag spelat har jag spelat igenom Chrono Trigger kanske 40 gånger och inte ångrat en sekund av dem.
Vet du om Steam-versionen av Chrono Trigger är bra/värdig för mig som aldrig spelat det? Har ingen SNES.
Vad tror du om Silent Hill 2-remakens chanser till en topplacering?
Känns inte omöjligt då de har förbättrat skräckspelens juvel. Topp 5 skulle jag tippa.
Vet du om Steam-versionen av Chrono Trigger är bra/värdig för mig som aldrig spelat det? Har ingen SNES.
Jag har bara spelat SNES-versionen så.jag vet tyvärr inte.
Märkligt att inte Leisure Suit Larry 7 inte kommer mellan plats 80-60 men kul att det kommer presenteras på högre placering!
"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/
Dungeon Master må ha lagt standarden för liknande grottkravlare, men gör det något bättre än de två första Eye of the Beholder-spelen?
Frågar för att jag inte kan svara själv. Har inte spelat klart Dungeon Master och Chaos Strikes Back ännu. Eller Dungeon Master 2, för den delen.
METROID PRIME
Du kommer känna dig vilsen och utelämnad, men vad gör det när du är Samus Aran.
Exakt den där känslan av att vara ensam, vilsen och helt utlämnad. Det var just den som fick mig att tappa lusten redan efter två försök när jag först testade Metroid Prime på GameCube. Nu, 20 år senare, tvingade jag mig igenom remastern bara för att försöka förstå varför spelet är så omtyckt.
Men nej. Metroid Prime är inte för mig. Jag hatar verkligen känslan av att irra omkring utan riktning, med en usel karta och noll vägledning. Tråkiga jävla trashmobs i timmar, och sen plötsligt en skarp och orättvis svårighetsspik från ingenstans.
Det bästa med spelet är huvudmenyn, som har ett häftigt tema och stämningsfull musik. Det sämsta är plattformandet i slow motion där man ändå alltid ramlar ner, och dessutom långt jävla ner varje gång.
Näe, fy fan. 2.5 av 5 är vad spelet förtjänar. Överhypad medelmåtta. Kanske världens mest överskattade spel? Inte för mig. Jag klarade ut spelet med en guide i vintras, så jag har fått känna på hela spelupplevelsen. Jag vet med all säkerhet att det är just vad det är. Medelmåtta Prime.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Märkligt att inte Leisure Suit Larry 7 inte kommer mellan plats 80-60 men kul att det kommer presenteras på högre placering!
Strax före Lula: The Sexy Empire tippar jag på!
Jag hoppas på att få se både Daggerfall och Morrowind nära varandra i topp 20, liksom någon av alla tidiga MUDs (utan dessa hade vi varken fått Ultima Online, Meridian 59 eller i förlängningen EVE och WoW). Håller också tummarna för Baldurs Gate och Fallout långt upp i toppen.
Att inte ha Chrono Trigger på topp 10 (3?) som det förtjänar må vara en sak. Men att inte ens nämna Yasoniro Mitsuda är det riktiga slaget i ansiktet.. hua mig
För personen ovan som vill lira på steam - man kan spela det på vilken konsol som helst - funkar lika bra på samtliga - perfekt nu för sommarhalvåret!
BG1 på förstaplatsen! Sen DQ3 som tvåa, Stardew Valley på brons. Där har du det
Master of Orion II kommer slå sig in där!
Master of Orion II kommer slå sig in där!
Absolut! För att fortsätta på temat med tvåor och rymden tycker jag att Civilization II och Star Control 2 också får vara med.
Heroes of Might and Magic III är ett fullkomligt givet topp-10 spel med samma självklarhet som The Witcher 3 och Half-Life 2 och det placerar ni på plats 62?
God natt
Åsikter har vi alla, och allas är olika. Det är det som är kul med såna här listor: alla har sitt eget facit.
Med tanke på Heroes of Might and Magic 3's placering, så räknar jag inte med att hitta något Settlersspel på listan. Civilization är även det i farozonen. Kommer ens Quake 1 med på listan? Doom 1? Vad är FragZone längre? Jag är i chock.
Ett tecken på att jag är äldre än de ynglingar som gjort den här listan. Får lite samma tvångstankar när jag lyssnar på poddar som listar spel. Mår fysiskt dåligt. Men så är det att åldras. Mår dåligt även när jag kikar i tidningshörnan på City Gross och inga speltidningar, inga tekniktidningar finnes där. (Förutom Robot....).
Top 3 borde givetvis vara:
1. Quake 1
2. Heroes of Might and Magic 3
3. Civilization 2
Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest
Noterar att det är många gamla spel som inte är så lätta att spela på moderna maskiner. Jag tycker att PC Gamer gör det bra på sin top 100 lista när de väger in spelbarhet.
Quality: How good is it? A purely personal rating of its calibre as a game. (60% of the Top 100 Score)
Importance: How noteworthy is it? Its influence on other games, and the wider world. (15% of the Top 100 Score)
Hotness: How exciting is it? Its ability to retain a lively community that is excited and passionate about it. (15% of the Top 100 Score)
Playability: How playable is it? Its accessibility to modern audiences, and a measure of how easy it is to get running on modern systems. (10% of the Top 100 Score)
Med tanke på Heroes of Might and Magic 3's placering, så räknar jag inte med att hitta något Settlersspel på listan. Civilization är även det i farozonen. Kommer ens Quake 1 med på listan? Doom 1? Vad är FragZone längre? Jag är i chock.
Ett tecken på att jag är äldre än de ynglingar som gjort den här listan. Får lite samma tvångstankar när jag lyssnar på poddar som listar spel. Mår fysiskt dåligt. Men så är det att åldras. Mår dåligt även när jag kikar i tidningshörnan på City Gross och inga speltidningar, inga tekniktidningar finnes där. (Förutom Robot....).
Top 3 borde givetvis vara:
1. Quake 1
2. Heroes of Might and Magic 3
3. Civilization 2
Men det är ju lite så! DIn topp tre är tre riktiga kungaspel, men den är också väldigt pc-fokuserad. Man skulle lika gärna kunna slänga in typ Zelda 64, FF VII och GTA 3 där och kunna motivera det lika bra (om man vore mer av ett konsol-fan). Alltså, det finns ju för många överjäkligt bra spel så hur man än vänder och vrider på det så kommer vi ju alla att ha åsikter om någons topp 100
edit: med det sagt så ÄR det här ju ändå Fragzone, så jag räknar trots allt med att första Doom och Quake måste få rätt schyssta placeringar! Det är ju lite av sajtens DNA, liksom.
Åsikter har vi alla, och allas är olika. Det är det som är kul med såna här listor: alla har sitt eget facit.
Det största problemet är väl helt enkelt att det gjorts fler än 10 topp-10 spel