FZ utser de 100 bästa spelen genom tiderna!
Hittills verkar det som att det bara blir ett spel per utvecklarstudio, vilket säkert kommer med vissa undantag typ Nintendo och Blizzard (eftersom vi redan sett spel från dessa). Flera spel från samma serie lär inte hamna på listan heller. Bra tycker jag eftersom det som ovan nämnt finns så hiskeligt många bra spel. Roligare med variation och bredd också.
Därför ska det bli intressant att se om tex Zelda, Mario och andra större serier kommer ta upp flera platser eller inte. Svårt att välja bara ett Zelda men lite trist om tex Ocarina of Time, Breath of The Wild och Link to The Past får egna platser, även om det kanske egentligen är rätt rimligt. Och detsamma gällande utvecklare som levererat många klassiker tex Bioware/Bethesda/Valve etc.
De skrev reglerna kring valen i inledningen, och ingenstans står det om några såna krav som du nämner. En serie med många bra spel är med andra ord helt tillåten att förekomma flera gånger. Och vad gör väl egentligen det, om spelen faktiskt är bra?
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Vet du om Steam-versionen av Chrono Trigger är bra/värdig för mig som aldrig spelat det? Har ingen SNES.
Du kommer älska det oavsett vad!
Jag har lirat ett antal timmar på Steam och tycker att känslan är som när man lirade det förr.
Halo kompis!
De skrev reglerna kring valen i inledningen, och ingenstans står det om några såna krav som du nämner. En serie med många bra spel är med andra ord helt tillåten att förekomma flera gånger. Och vad gör väl egentligen det, om spelen faktiskt är bra?
Har inte påstått att det är ett krav, misstänker bara att redaktionen till viss del har detta i åtanke och att det blir intressant att se.
Du kommer älska det oavsett vad!
Jag har lirat ett antal timmar på Steam och tycker att känslan är som när man lirade det förr.
Perfekt, tack
Några titlar som hade forcerats in på min personliga lista någonstans, varav några förmodligen hamnar i kategorin "Är han fullständigt jävla galen i huvudet?" hos en del som tar del av dem:
Bangai-O (Dreamcast)
Day of the Tentacle (MS-DOS)
Donkey Kong: Tropical Freeze (Wii U)
Doom (MS-DOS)
Doom 64 (Nintendo 64)
Excite Truck (Wii)
Eye of the Beholder 2: The Legend of Darkmoon (Amiga)
Galactic Attack (Saturn)
Geometry Wars: Galaxies (Wii)
Gloom (Amiga)
Kirby's Adventure Wii (Wii)
Kuru-Kuru Kururin (Game Boy Advance)
Mischief Makers (Nintendo 64)
New Super Mario Bros. U / New Super Luigi U (Wii U)
Pang! (Amiga)
Phantasy Star 4: The End of the Millennium (Mega Drive)
Prince of Persia: The Forgotten Sands (Wii)
Project Gotham Racing 3 (Xbox 360)
Rainbow Islands: The Story of Bubble Bobble 2 (Arcade)
Rayman 2: The Great Escape (Dreamcast)
Resident Evil 4: Wii Edition (Wii)
Rocket Knight Adventures (Mega Drive)
Sim City 2000 (MS-DOS)
Shikigami No Shiro 2 (Dreamcast)
Super Mario Galaxy 2 (Wii)
Super Metroid (SNES)
The Legend of Zelda: Twilight Princess HD (Wii U)
Wave Race 64 (Nintendo 64)
We Love Katamari Reroll + Royal Reverie (Windows)
Ys: The Oath in Felghana (Windows)
Pang! (Amiga)
Fasen vad bra det var/är!
Ad hoc addendum
Lite kul är det att läsa invändningarna mot att spel är för högt/lågt placerade. Roade mig med att lista alla spel som enligt minst en skribent i tråden ligger för lågt på listan, kan förstås ha missat någon titel med. Ett antal av dem ligger även alldeles för högt (eller borde inte vara med alls) enligt andra skribenter...
Persona 5
Hades
Europa Universalis IV
Max Payne 2
AC: Black Flag
Monkey Island 2
League of Legends
Fortnite
Metroid Prime
Tomb Raider
Halo 3
Chrono Trigger
Deus Ex
Heroes 3
Sid Meier’s Pirates
Totalt: 15
Smaken är som baken!
Jag har personligen lite svårt för en sådan här lista, eller rättare sagt denna listan. Den är döpt som 100 "bästa" spelen genom tiderna. Jag har förstått att ni även vävt in att spelen ska ha en "impact" i gaming världen också.
För att nämna några argument så tycker jag att många av spelen är helt enkelt förlegna och tråkiga att spela idag, därav platsar det inte på en lista av "bästa spelen".
Sedan måste det vara fruktansvärt svårt för er redaktörer och skribenter att komma överens om en lista där det kan vara generationsskillnader och nostalgi som spelar in, därav att det hade varit bättre att separera denna lista eller rentav döpt om listan till "mest betydelsefulla spelen genom tiderna"
Jag är väldigt icke konservativ i mitt spelande och ser gärna nytt blod och nya tankar komma in i spelvärlden. Vi har förhoppningsvis inte ännu spelar världens genom tidernas bästa spel ännu, det väntar ju runt hörnet 😊