Medlem
Skrivet av HiRoller:

Haha jag fick gå in i BIOS och aktivera Secure Boot, och avinstallera Daemon Tools. Då gick det att starta. Det var mig det krångligaste jag behövt göra för att spela något.
Förväntar de sig att alla icke-nördar ska göra detta?

De flesta icke-nördar har inte Daemon Tools, så den biten är nog ganska lugnt. Bara man vet vart man hittar alternativet i biosen så är det i princip 2 steg för att aktivera. De allra flesta kan nog använda Google eller ChatGPT för lite hjälp på traven. Sen har väl de flesta icke-nörd "gamers" nån teknik-kunnig vän som också kan ställa upp och hjälpa.

Windows 10 ska som bekant fasas ut i Oktober, så om man sitter kvar på hårdvara som inte stödjer Windows 11 (som kräver secure boot, om man inte kör med nån workaround), så får man skylla sig själv lite känner jag.

signatur

Life's a giant party, and I'm not invited...

Skribent
Skrivet av Meurik:

På den negativa sidan av denna recension:

"Assault-klassen står närmare ensamvarg än lagspel"

DICE har ikväll postat en ganska lång blogg med diverse ändringar (som kommer märkas redan i den öppna betan om några dagar). Länk: https://www.ea.com/games/battlefield/battlefield-6/news/commu...

Relevanta delen gällandes Assault:
Har fortfarande mina reservationer mot spelet, med tanke på "fiaskot" med 2042 (no preorder), men är benägen att se positivt på framtiden. Återstår att se hur det känns under betan.

Aha, intressanta ändringar! Ja, då har de väl fått en del feedback om detta - och det talar ju gott för att de agerar på den ganska snabbt (kanske har legat i pipelinen ett tag, men i alla fall).

Medlem
Skrivet av Meurik:

Windows 10 ska som bekant fasas ut i Oktober, så om man sitter kvar på hårdvara som inte stödjer Windows 11 (som kräver secure boot, om man inte kör med nån workaround), så får man skylla sig själv lite känner jag.

Problemet är att jag just nu är arbetslös (och har vart det sen september förra året) och jag har ingen större lust att lägga ut flera tusen kronor på en ny dator bara för att kunna köra Windows 11..
Så jag har inget val just nu än att fortsätta med Windows 10. (som jag personligen tycker fungerar väldigt bra)
(Men om någon vill stjänka bort en ny dator eller pengar till en sådan till mig så får dom ju så klart göra det )
I oktober får jag väl installera Linux på min nuvarande dator.

signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Secure Boot aktiverat och betan startar fint, skall bli sjukt spännande att testa!

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Medlem

Med tanke på att de har OÄNDLIGT mycket att bevisa hade de fått skänka bort detta gratis eller betala mig för att ens titta på det. Att de ska ha betalt för att spela Battlefield anno 2025 känns som ett dåligt skämt.

signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Bryr mig inte om detta direkt, har inte spelat sedan BF2, men ändå kul att svensk fana svajar högt än!

Har aldrig förstått mig på detta fenomen med att gå in och läsa, samt kommentera angående något man inte ens är intresserad av. Liksom.. vad är ens poängen med din kommentar?
Då vet vi, eller?

signatur

Min gamingstream => https://kick.com/Mr_Strange

Andra socials/länkar => https://linktr.ee/Mr_Strange

Bra artikel! Ser fram emot att testa betan som börjar snart!

"Ett rödpunktssikte låter dig sikta bättre när du skjuter från höften, men kan också avslöja för fienden vart du är innan du rundat hörnet." Antar att du menade lasersikte och inte rödpunktssikte här?

Medlem
Skrivet av Meurik:

De flesta icke-nördar har inte Daemon Tools, så den biten är nog ganska lugnt.

Vilken nostalgi, Daemon Tools!

Medlem
Citat:

Det enda riktiga frågetecknet här för mig är Assault-klassen, som saknar en tydlig lagroll.

Hmm... Intressant. Mitt resonemang av det jag har sett av klassen i spelet har varit att Assault-klassens roll i BF6 är den som ska ta och/eller skapa utrymmet för sin squad i en match, detta då de har en så stark damage output än de andra. Alltså, ta fighter, vara den första som dör - återupplivas och kriga på, och ta ännu mer fighter. Lite som te.x duelisterna i Valorant, typ Jett eller Phoenix

Läste någonstans att de har satt "spawning beacon" på den Assault-klassen vilket tror jag stärker resonemanget för du hela tiden ska vara i fighten med stöd av din squad.

Ska bli spännande och se samt spela

signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Haha jag fick gå in i BIOS och aktivera Secure Boot, och avinstallera Daemon Tools. Då gick det att starta. Det var mig det krångligaste jag behövt göra för att spela något.
Förväntar de sig att alla icke-nördar ska göra detta?

Daemon Tools! Nu fick jag en tår i ögat. Vilka minnen! Men du, jag tror inte vi hittar 50 personer på planeten som fortfarande har det installerat så det är nog ingen fara.

Medlem
Skrivet av noreason:

Så du spelar inget online spel överhuvudtaget?

Alltså, man vill ju inte ha grejer som kör på kernelnivå, det är ju ajabaja, fråga vilken säkerhetsrådgivare som helst. Spelar ingen roll om det är ett så kallat "säkert anticheat system".
Finns flera onlinespel som inte har såna dumheter för sig.

Medlem

"Dice säger att man försökt ta till sig fansens feedback. Spelarantalet är sänkt till max 32 per lag. "

Hade BFV 128 spelare per karta?

Personligen tycker jag att de stora kartor med 64v64 är skitkul. Men jag kanske är ensam om det 🤔 Borde vara ett helt skalbart alternativ. Allt från 2v2 till 64v64.

Medlem
Skrivet av Jontasa:

"Dice säger att man försökt ta till sig fansens feedback. Spelarantalet är sänkt till max 32 per lag. "

Personligen tycker jag att de stora kartor med 64v64 är skitkul. Men jag kanske är ensam om det 🤔 Borde vara ett helt skalbart alternativ. Allt från 2v2 till 64v64.

BFV hade bara 64

2042 hade 128 spelare

Medlem
Skrivet av Lukan:

Men vänta nu läste på reddit att assault kommer få stege för att hjälpa laget upp på höjder te.x ett fönster. Även ryktas få spawn beacon som gör att hela sin Squad kan flanka. (Så tagit bort från recon så dom inte campar) inget bekräftat men dom har mer i fickan till assault har dom sagt lite som en lagledare kanske?

Detta är nu bekräftat i ett inägg på X. Assaultklassen får spawn beacon (istället för recon), denna kommer fungera lite annorlunda än tidigare, om man spawnar på sin egen spawn beacon kommer den försvinnna (men man kan ju då sätta ut en ny), och den är även begränsad i antalet spawns dina squad mates kan göra på den innan den även då försvinner, detta kommer dock implementeras efter betalhelgerna som jag förstått det.

Det finns en hel del saker som kommer implementeras efter betan listade:
https://x.com/Battlefield/status/1952412102871994565

"We’re also making a substantial change to the gadget pool of the Assault class. We've renamed the Spawn Beacon to Deploy Beacon, and it's now part of the Assault class gadget pool, instead of Recon.
Although the Deploy Beacon has traditionally been a staple of the Recon class, it hasn’t been without its challenges, often being used by solo snipers to redeploy in hard-to-reach places. By moving it to the Assault class, we’re intentionally redefining it as a teamplay tool for frontline flanking and coordinated squad movement.

The Deploy Beacon has a finite number of uses per squad and will self-destruct if the Assault player spawns back on it, making it a tactical and limited resource rather than a persistent advantage. We believe this addresses concerns around Assault being too focused on solo-play.

A completely new gadget is being introduced: the Assault Ladder. This versatile tool provides squads with access to previously unreachable areas, functioning as either a ladder or ramp depending on deployment angle. As a powerful teamplay gadget, it enables Assault players to lead not just their squad, but their entire team over obstacles, gain height advantages, or surprise the enemy in new ways."

Medlem
Skrivet av Jontasa:

Det visade sig med BF 2042 att de inte va så lätt att göra intressanta kartor för 128 spelare. Många av kartorna kändes bara tomma och stora för sakens skull, och gameplayet blev lidande. Det kanske är bättre nu än vid lanseringen, men det va ett stort problem när spelet släpptes. Det finns en anledning till att Dice sagt i 15 år att "det inte blir kul med 128 spelare", trots att många tjatat om att det skulle införas i tidigare spel i serien. 🤷‍♂️

Medlem

Det låter verkligen som de lyssnar in på feedback nu och det inte bara är marknadsföringsploj. Mycket positivt och tror fasen att de räddar serien med detta spel!

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Känns det mycket snabbare än i Bf3? tyckte tempot var perfekt där.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Jepp spotting har varit med sedan dess och blivit alldeles för starkt tyvärr. I BF4 taggades du på kartan om du sköt ditt vapen utan ljuddämpare. Var nog värst i BF1 där man som support bara kunde ligga ner med sin LMG och skjuta mot "donuts" som syntes genom rökgranater och allt möjligt. Det dämpades sedan rejält till BFV där enbart scout kunde "3D markera" med sin kikare. Flairs markerade bara på kartan. Föredrar BFV systemet, var lättare att få till bra flankar utan att man spottades av alla möjliga gadgets.

Jag hatade när spotting kom, folk spammade spot och sen låg man och sköt trianglar.

signatur

1338 - One Step Above

ELF
Medlem
Skrivet av noreason:

Så du spelar inget online spel överhuvudtaget?

Jo, men avstår kernelvirus så långt det går.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av hat3sn0w:

På Steam

Pre-Purchase Battlefield™ 6 Standard Edition 69,99€

1 EUR = 11,9454 SEK

12 gånger 70 = 840

I princip får man Phantom på Epic för samma peng som Steam vill ha för Standard...

Epic har 20% "tjäna tillbaka"på BF6:
799kr för Std, återbäring 159,8 kr och effektivt pris blir 639,2kr
1119kr för Fantomen, återbäringen 223,8 och effektitv pris blir 895,2kr

EA skickade ett mail och skrev att jag kan spela två dagar innan andra, hmm? Men, jag köper inte dag 1, snarare 1 år senare när den första klicken buggar är fixade.

signatur
Medlem
Skrivet av pappakenoo:

Daemon Tools! Nu fick jag en tår i ögat. Vilka minnen! Men du, jag tror inte vi hittar 50 personer på planeten som fortfarande har det installerat så det är nog ingen fara.

Jag tror du underskattar hur mycket pirater det finns ännu.

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

Medlem

32 spelare? Är inte det för lite för ett BF spel?

Skrivet av showerguy:

32 spelare? Är inte det för lite för ett BF spel?

Det är per lag, så 64 totalt då. Battlefield V hade max 64 spelare.

signatur

❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!

Medlem

Jag hoppas innerligt att detta blir bra! Jag har inte gillat ett enda BF sedan BF3/BC2, så det är fan dags.

Skribent
Skrivet av oldschoolgamer:

Bra artikel! Ser fram emot att testa betan som börjar snart!

"Ett rödpunktssikte låter dig sikta bättre när du skjuter från höften, men kan också avslöja för fienden vart du är innan du rundat hörnet." Antar att du menade lasersikte och inte rödpunktssikte här?

Har du helt rätt i! Det finsn både rödpunktssikte och lasersikte i customisation, jag blandade ihop dem!

Skrivet av Warfighter320:

Känns det mycket snabbare än i Bf3? tyckte tempot var perfekt där.

Det var så länge sedan jag körde BF3 att det är svårt att säga, men jag vill säga att det nog är lite snabbare än BF. Men det fina men den öppna betan är att (nästan) alla kan testa själva. Eller iaf se på lite fler klipp hur det ser ut.

Men rörelserna skulle jag säger är mindre "klumpiga" än vad de var i Bf3 (eller snarare, jag tror jag skulle uppfatta dem som "klumpiga" nu om jag skulle gå tillbaka och testa det).

Medlem
Skrivet av hat3sn0w:

Problemet är att jag just nu är arbetslös (och har vart det sen september förra året) och jag har ingen större lust att lägga ut flera tusen kronor på en ny dator bara för att kunna köra Windows 11..
Så jag har inget val just nu än att fortsätta med Windows 10. (som jag personligen tycker fungerar väldigt bra)
(Men om någon vill stjänka bort en ny dator eller pengar till en sådan till mig så får dom ju så klart göra det )

Jag har en gammel härk utan Secure Boot-möjligheter (det kom väl ca 2012-2013, mitt moderkort är från 2011), men är du nöjd med Windows 10 så har Microsoft för ett litet tag sedan gått ut med att de "bjuder" på ett års gratis uppdateringar om man synkar sina inställningar mot molnet. Typ.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2025/06/24/stay-s...

Dvs, man kan utan större problem köra Windows 10 till oktober 2026.

Har man mindre moral än plånbok finns det andra sätt att aktivera så man får säkerhetsuppdateringar några år till, lagligheten kring det är aningen tveksam men är väl inte stort värre än att överklocka datorn, använda VPN för att låtsas vara i ett annat land och se Netflix, eller trixa till sig andra fördelar på andra sätt som inte direkt skadar någon.

Använde Rufus för att installera Windows 11 på min gamla dator, MS erbjuder ju gratis uppgradering från 10 till 11 - men man måste installera Windows 11 innan man kan gå till inställningarna, välja något alternativ med att man bytt hårdvara eller hur det nu var. Tror min licens är knuten till mitt användarkonto. Kan vara till min hårdvara. Minns ej, längesedan jag skaffade Win 11.

Kan förstå att de vill motverka fuskare, och de flesta som köper spelet har säkert inte datorer äldre än 10 år, men kräva Secure Boot för att spela känns overkill för min del. Hade annars tänkt att kanske testa spelet, bara för att prova alltså.

Medlem

PoiRan, tack för mycket bra information 👍🙂

signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem
Skrivet av Meurik:

De flesta icke-nördar har inte Daemon Tools, så den biten är nog ganska lugnt. Bara man vet vart man hittar alternativet i biosen så är det i princip 2 steg för att aktivera. De allra flesta kan nog använda Google eller ChatGPT för lite hjälp på traven. Sen har väl de flesta icke-nörd "gamers" nån teknik-kunnig vän som också kan ställa upp och hjälpa.

Jag kommer köra på WIndows 10 tills det inte går längre, sen blir det Linux för min del. Har kommit en hel del intressanta alternativ om man bara ska spela ändå. Kommer aldrig i helvete installera det värsta spyware operativsystemet som har skapats. Det var nog drygt att blockera och radera all telemetri för Windows 10.

Medlem
Skrivet av hat3sn0w:

Kan ju bara säga det att om du inte har en dator som klarar av secure boot så kommer den inte ha rolig fps i spelet, tyvärr. :/

123
Skriv svar