Robot
Battlefield 6

“Battlefield is back!” skryter utvecklarna – och efter ett par timmars speltid är jag benägen att hålla med.

#battlefield-6

Medlem

Hur fungerar systemet helt allmänt? Är allt upplåst och färdigt första matchen eller är det progression, likt BF3/BF4?

” Vad gäller klasser kan man fortfarande kombinera klasser med olika vapentyper”

Varför ska det vara såhär, lås vapen till klasserna. Antar att vapen inte är låsta till de två olika fraktionerna heller då..

Sen om man ändå önskar så bordet vara max 2-3 snipers per lag så slipper man högar av snipers

signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/PG32UCDMZ /
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5

Medlem

"Om du håller dig vid liv och bidrar till laget “uppgraderas den” lite, och till slut kan man få en tillfällig bonusförmåga."

Det där låter kul! Berätta gärna lite mer om conquest. Fanns det startbanor eller spawnar de i tomma intet? Ingen commander antar jag?

"Inte heller fick jag något svar om mikrotransaktioner eller mer info om season pass/battle pass när jag ställde frågan till utvecklarna"

Så länge inte något är unikt låst och kan låsas upp utan att betala. Skins kommer väl vara det förvisso

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Håller med om att Assault klassen låter lite tråkig, jag lär definitivt köra support och engineer istället. Sniper verkar lite små trist att bli avslöjad för att kikarsiktet blänker...

Har för mig att "markera fiender" kunda väl alla göra i BC2? va bara spamma knappen medans man sikta runt lite överallt även om man inte såg något så råkade man peka där campers låg i kanten av kartan så blev de markerade
Undrar om man kan göra så i BF6 också

Medlem

Förladdar betan just nu.

Men fortfarande väldigt skeptisk till klasser som kan använda alla vapen, och server browser verkar vi bara fått kryptiska svar på?
Finns det bara i Portal likt 2042 eller finns det för det vanliga multiplayer också?

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Håller med om att Assault klassen låter lite tråkig, jag lär definitivt köra support och engineer istället. Sniper verkar lite små trist att bli avslöjad för att kikarsiktet blänker...

Har för mig att "markera fiender" kunda väl alla göra i BC2? va bara spamma knappen medans man sikta runt lite överallt även om man inte såg något så råkade man peka där campers låg i kanten av kartan så blev de markerade

Jepp spotting har varit med sedan dess och blivit alldeles för starkt tyvärr. I BF4 taggades du på kartan om du sköt ditt vapen utan ljuddämpare. Var nog värst i BF1 där man som support bara kunde ligga ner med sin LMG och skjuta mot "donuts" som syntes genom rökgranater och allt möjligt. Det dämpades sedan rejält till BFV där enbart scout kunde "3D markera" med sin kikare. Flairs markerade bara på kartan. Föredrar BFV systemet, var lättare att få till bra flankar utan att man spottades av alla möjliga gadgets.

Medlem

"om exempelvis en sniper använder prickskyttegevär blänker kikarsiktet"

Det där fenomenet har irriterat mig ända sedan det infördes, syftet med att spela sniper är enligt mig att man ska förbli oupptäckt så länge det går. Möjligtvis känns blänkandet okej om man siktar i samma riktning som solen befinner sig i.
Sedan kan det vara en god idé, precis som The_man_swe_90 skriver att det enbart bör finnas 3 snipers per lag, där den med högst rank har förtur.

Jag önskar att de inför Commander-rollen igen, som fanns i Battlefield 2, det var riktigt kul att köra som det emellanåt!
I övrigt ser det ut som att Battlefield 6 är på rätt väg igen. För min egen del återstår det att se vad Bf2 och Bc2 veteranerna säger om spelet när det väl släppts, det är det som avgör om jag kommer köpa spelet.

Medlem

Huh.

You’ll also get a prompt to enable Secure Boot if you haven’t already – it’s a requirement to play the Open Beta.

Men om mitt moderkort inte har Secure Boot och inte kan installera Windows 11 då
kan jag alltså inte spela Battlefield 6 heller?
Aja, då får jag väl lägga dom 840kr spelet kostar på öl och ostbågar istället

signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem
Skrivet av hat3sn0w:

Huh.

You’ll also get a prompt to enable Secure Boot if you haven’t already – it’s a requirement to play the Open Beta.

Men om mitt moderkort inte har Secure Boot och inte kan installera WIndows 11 då
kan jag alltså inte spela Battlefield 6 heller? Aja, då får jag väl lägga dom 840kr spelet kostar på öl och ostbågar istället

Du behöver inte ha Windows 11 för Secure Boot.

Så länge ditt moderkort stödjer UEFI så ska det gå att köra igång Secure Boot, om jag förstått rätt.

Edit:

Kort random video jag hitta om folk har svårt att hitta Secure Boot. Alla kan ju se lite olika ut dock, så man får väl googla på sitt specifika moderkort.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av hat3sn0w:

Huh.

Men om mitt moderkort inte har Secure Boot och inte kan installera Windows 11 då

700 för standard eller 1000 för phantom edition. Var tittar du!?

Medlem
Skrivet av hat3sn0w:

Huh.

Minsta kravet är Windows 10. Secure Boot har alla moderkort tror jag. Det är Secure Boot med TPM 2.0 som "nyare" moderkort har.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

700 för standard eller 1000 för phantom edition. Var tittar du!?

På Steam

Pre-Purchase Battlefield™ 6 Standard Edition 69,99€

1 EUR = 11,9454 SEK

12 gånger 70 = 840

signatur

Medlem
Skrivet av sweclockern:

precis som The_man_swe_90 skriver att det enbart bör finnas 3 snipers per lag, där den med högst rank har förtur.

Låter väldigt korkat och ännu mer korkat att vissa ska ha förtur.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Låter väldigt korkat och ännu mer korkat att vissa ska ha förtur.

För mig som ogillar snipers låter detta bra dock

Medlem

varför är det så jäkla dyrt ? ingår det en resa eller ?

Medlem

Tack för er feedback angående Secure Boot
Får se om jag vågar gå in i mitt BIOS nån gång och kolla om mitt moderkort har det.
Jag är bara så rädd för att gå in i BIOS och råka sabba/förstöra något :/

signatur

Medlem
Skrivet av the_man_swe_90:

” Vad gäller klasser kan man fortfarande kombinera klasser med olika vapentyper”

Varför ska det vara såhär, lås vapen till klasserna. Antar att vapen inte är låsta till de två olika fraktionerna heller då..

Sen om man ändå önskar så bordet vara max 2-3 snipers per lag så slipper man högar av snipers

Kommer gå att välja mellan att köra med låsta vapen eller inte från och med betan

Medlem

Hoppas de lagt ned otyget att ha vissa game modes i rotation.. vidrigt fomo-beteende.

AAA-fatigue 😐

Medlem

Bryr mig inte om detta direkt, har inte spelat sedan BF2, men ändå kul att svensk fana svajar högt än!

Skribent
Skrivet av AntonKG:

Hur fungerar systemet helt allmänt? Är allt upplåst och färdigt första matchen eller är det progression, likt BF3/BF4?

I builden jag vi fick testa var alla saker tillgängliga från början - men det var bara 1-2 vapen per kategori, t.ex. bara ett snipergevär, så det lär vara att man låser upp en del genom att spela. Dock inget jag frågar om eller fått bekräftat.

Skrivet av the_man_swe_90:

Nej, vapnen är tillgängliga för båda sidorna. Det är väl en smaksak hur man vill ha det - jag lutar lite åt at låsa vapnena till klass, ja. Men samtidigt är det rätt skönt att veta att jag kan spela med assault rifle om jag gillar det bäst, och samtidigt vara support och reviva lagkompisar och stötta laget. Gissar att det är så de tänkt.

Skrivet av Workout51:

"Om du håller dig vid liv och bidrar till laget “uppgraderas den” lite, och till slut kan man få en tillfällig bonusförmåga."

Det där låter kul! Berätta gärna lite mer om conquest. Fanns det startbanor eller spawnar de i tomma intet? Ingen commander antar jag?

"Inte heller fick jag något svar om mikrotransaktioner eller mer info om season pass/battle pass när jag ställde frågan till utvecklarna"

Så länge inte något är unikt låst och kan låsas upp utan att betala. Skins kommer väl vara det förvisso

Ja, absolut. I builden vi testade hade varje klass en egen perk. Exempelvis sniper: Man startar med bättre förmåga att spotta andra spelare (t.ex. spotten håller i sig längre). Näsat nivå var att om man träffar någon i överkroppen blir de spottade automatiskt, och de healar långsammare. Sista nivån var att HS gör att fienderna inte går att reviva. Och sedan kunde man få en tillfällig boost/förmåga, som i sniperns fall var en UAV som cirkulerade ovanför, och automatiskt spottade fiender i närheten av dig,

Jag vet inte exakt hur det funkade, men fick för mig att det var per liv, så om du dör får du börja om. Och den tillfälliga grejen var tillfällig, höll i sig i kanske 30 sekunder eller så, sedan dröjde det ett tag innan man kunde använda den igen.

Det var olika för varje klass, och det fanns bara ett set perks för varje klass - vet inte om man kommer kunna välja bland olika senare.

Och angående skins vet jag inte säkert, men de ska ha sagt i någon FAQ att det endast är kosmetiska saker, men vågar inte ta gift på det. Men är det så är det ju lovande. Och som sagt, de sa ju på scen "Ingen Nicki Minaj", så jag har kompisar som är sålda på det tack vare att det blir "realistiskt".

Skrivet av Majinbuu:

Ja, man kan fortfarande spotta fiender. Det var inte lika lätt som i typ BC2 som du nämner. När man t.ex. var downad i BFG6 kunde man ligga och titta sig omkring, och så länge siktet var på en fiende (verkligen crosshairet, inte bara var "i närheten) verkade de blir spottade för ditt lag. Men så fort de sprang runt ett hörn försvann de. SÅ det hjälper ju lite mot campare som sitter i hörn iaf.

Skrivet av blackidus:

Jepp spotting har varit med sedan dess och blivit alldeles för starkt tyvärr. I BF4 taggades du på kartan om du sköt ditt vapen utan ljuddämpare. Var nog värst i BF1 där man som support bara kunde ligga ner med sin LMG och skjuta mot "donuts" som syntes genom rökgranater och allt möjligt. Det dämpades sedan rejält till BFV där enbart scout kunde "3D markera" med sin kikare. Flairs markerade bara på kartan. Föredrar BFV systemet, var lättare att få till bra flankar utan att man spottades av alla möjliga gadgets.

Här syns man på minimappen om man skjuter, med höjdindikation (ovanför/under mig). Men för att bli spottad och få en sån där orange triangel ovanför dig behövde man bli direkt spottad eller träffad av något, och det verkade inte hålla i sig längre än någon sekund. Finns ju en del gagdet/förmågor här som gör att man blir spottad, så att flanka lär fortfarande vara lite svårt. Men samtidigt så nice nrä man lyckas med det.

Skrivet av sweclockern:

"om exempelvis en sniper använder prickskyttegevär blänker kikarsiktet"

Det där fenomenet har irriterat mig ända sedan det infördes, syftet med att spela sniper är enligt mig att man ska förbli oupptäckt så länge det går. Möjligtvis känns blänkandet okej om man siktar i samma riktning som solen befinner sig i.
Sedan kan det vara en god idé, precis som The_man_swe_90 skriver att det enbart bör finnas 3 snipers per lag, där den med högst rank har förtur.

Jag önskar att de inför Commander-rollen igen, som fanns i Battlefield 2, det var riktigt kul att köra som det emellanåt!
I övrigt ser det ut som att Battlefield 6 är på rätt väg igen. För min egen del återstår det att se vad Bf2 och Bc2 veteranerna säger om spelet när det väl släppts, det är det som avgör om jag kommer köpa spelet.

Jag förstår dig, men tycker också det är så störande när man blir beskjuten av typ fyrta snipers som alla ligger på ett berg eller i ett torn 200 meter bort, utan förvarning. Men som sagt, om man kör snipern minskar ju den effekt och det blir svårare för fienden at märka en.

Men gränsen sniper per lg tror jag inte behövs - i objective modes kan du ju aldrig vinna bara på att sitta i högt och skjuta fiender, du måste ju ta dig in i baser och så. Och ja, det hade varit coolt med commander!

Ska bli intressant att se hur hela spelet blir vid släpp. FInns ju så mycket som kan gå "fel" och förstöra, typ onlinetekniken, balansen på vapen/klasser, spellägen o.s.v. Så bra med en öppen beta och man kan testa hur känslan i spelet är!

Medlem

Men vänta nu läste på reddit att assault kommer få stege för att hjälpa laget upp på höjder te.x ett fönster. Även ryktas få spawn beacon som gör att hela sin Squad kan flanka. (Så tagit bort från recon så dom inte campar) inget bekräftat men dom har mer i fickan till assault har dom sagt lite som en lagledare kanske?

ELF
Medlem

Skulle vilja testa. Men kör de med kernel mjukvara så får det vara.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Skribent
Skrivet av Lukan:

Men vänta nu läste på reddit att assault kommer få stege för att hjälpa laget upp på höjder te.x ett fönster. Även ryktas få spawn beacon som gör att hela sin Squad kan flanka. (Så tagit bort från recon så dom inte campar) inget bekräftat men dom har mer i fickan till assault har dom sagt lite som en lagledare kanske?

Ja, det är sant. Spawn beacon hade jag inte hört något om, den hade snipern när jag spelade.

Medlem

Har multiplayer förstörelse? Eller är det endast singel player

signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av ELF:

Skulle vilja testa. Men kör de med kernel mjukvara så får det vara.

Så du spelar inget online spel överhuvudtaget?

Skribent
Skrivet av Geijmer:

Har multiplayer förstörelse? Eller är det endast singel player

Hur mycket förstörelse som helst, typ. Frågan är snarare tvärtom, hur mycket förstörelse singleplayer har (jag vet inte).

Medlem

Jag är sjukt pepp på detta!
Ska bli väldigt spännande att testa betan.

Jag fick vara med och spela en tidig alpha via BF labs och redan där kändes det intressant 👍👍

Medlem

På den negativa sidan av denna recension:

"Assault-klassen står närmare ensamvarg än lagspel"

DICE har ikväll postat en ganska lång blogg med diverse ändringar (som kommer märkas redan i den öppna betan om några dagar). Länk: https://www.ea.com/games/battlefield/battlefield-6/news/commu...

Relevanta delen gällandes Assault:

Citat:

While Assault has been recognized as the class for frontline-medics, and a favorite among lone-wolf players, we’re now placing greater emphasis on team play. With reworked traits and gadgets, Assault offers passive squad benefits that encourage teamwork and provide a stronger support for the squad.

The Adrenaline Injector, initially offering a self-healing effect, now clears and boosts resistance to flash and stun effects, enhances tolerance to explosive and incendiary damage, and improves movement speed. We feel that this will reduce their self-sustaining perks and differentiate them further from the support class.

Commanding Presence has replaced Enhanced Mobility as the new Signature Trait. This trait speeds up capturing objectives for nearby squad members and takes you and your team out of combat status faster. With this new ability we’re taking another step to provide the Assault class with more team focused abilities.

We’re also making a substantial change to the gadget pool of the Assault class. We've renamed the Spawn Beacon to Deploy Beacon, and it's now part of the Assault class gadget pool, instead of Recon.

Although the Deploy Beacon has traditionally been a staple of the Recon class, it hasn’t been without its challenges, often being used by solo snipers to redeploy in hard-to-reach places. By moving it to the Assault class, we’re intentionally redefining it as a teamplay tool for frontline flanking and coordinated squad movement.

The Deploy Beacon has a finite number of uses per squad and will self-destruct if the Assault player spawns back on it, making it a tactical and limited resource rather than a persistent advantage. We believe this addresses concerns around Assault being too focused on solo-play.

A completely new gadget is being introduced: the Assault Ladder. This versatile tool provides squads with access to previously unreachable areas, functioning as either a ladder or ramp depending on deployment angle. As a powerful teamplay gadget, it enables Assault players to lead not just their squad, but their entire team over obstacles, gain height advantages, or surprise the enemy in new ways.

Har fortfarande mina reservationer mot spelet, med tanke på "fiaskot" med 2042 (no preorder), men är benägen att se positivt på framtiden. Återstår att se hur det känns under betan.

signatur

Life's a giant party, and I'm not invited...

Medlem
Skrivet av hat3sn0w:

Huh.

Haha jag fick gå in i BIOS och aktivera Secure Boot, och avinstallera Daemon Tools. Då gick det att starta. Det var mig det krångligaste jag behövt göra för att spela något.
Förväntar de sig att alla icke-nördar ska göra detta?

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

123
Skriv svar