Snabbkollen – Testar du Battlefield 6-betan?
Betan börjar ju imorgon. Öppna betan börjar till helgen dock.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Betan börjar ju imorgon. Öppna betan börjar till helgen dock.
Precis, early access-betan börjar imorgon. Visst är det klockan 10:00?
Har faktiskt ingen koll på tider, men låter tidigt. Hade förväntat mig att det hade varit runt 18-19 som det brukar vara med det mesta Finns någon här som har bättre koll som kan verifiera misstänker jag.
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
Tänkte först att jag skulle testa Betan men efter SecureBoot debaklet och en risk att bricka sin pc är ett stort nej
Que? Sen när har datorer blivit brickade pga secure boot? Ingen ny feature direkt och använts flitigt rätt många år nu (främst inom företagsdatorer kanske än privata).
Har du spelat något modernt fps-spel senaste typ fem åren eller så så har du redan något av dessa på datorn. Ofrånkomligt men frågan är väl hur effektiva de är. Fuskare ligger alltid före.
Tänkte först att jag skulle testa Betan men efter SecureBoot debaklet och en risk att bricka sin pc är ett stort nej
Bricka sin PC för att du aktiverar secure boot?
Enda jag sett är att den kräver att datorn hårddisk är i GPT och inte i MBR?.
Kollat båda mina och de har bägge GPT diskar, så jag killgissar att man aktivt måste ha valt att inte köra GPT eller ha en dator som är väldigt väldigt gammal.
OM det innebär ett fungerande anti cheat är det lätt värt det.
Vet inte hur många gånger jag övervägt att byta till konsol för att slippa alla jävla fuskare på pc...
Cod är ju hemskt när det kommer till fuskare
Que? Sen när har datorer blivit brickade pga secure boot? Ingen ny feature direkt och använts flitigt rätt många år nu (främst inom företagsdatorer kanske än privata).
Kan bara tala för mig själv men senast jag aktivera Secure Boot så började jag blue-screena, funkade igen efter jag stängde av den.
No clue why, men för min del väntar jag med att aktivera det igen tills jag behöver köra en wipe av datorn alternativt när ny införskaffas ^^
Behöver ett "Kan inte köra spelet" alternativ i röstningen, hade jag kunnat köra spelet hade jag gjort det
Ja, tror FZ skrev lite fel i förra artikeln att det var kl 08 om de inte flyttat till Portugal
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Ja, tror FZ skrev lite fel i förra artikeln att det var kl 08 om de inte flyttat till Portugal
Yes, den slutna börjar kl 10 i morgon förmiddag svensk tid. Jag skrev fel först, har ändrat.
Öppna betan finns (eller fanns) ingen officiell starttid för, men flera skriver att det är kl 10 där också.
Självklart! Är riktigt exalterad för jag har fått min flickvän att testa spelet också! Hon spelar annars i stort sett bara Valorant, men jag hoppas att hon blir lika kär i BF6 som jag var i BF2 en gång i tiden!
Jag hade absolut varit med och testat om det inte vore för att jag övergett Windows för en tid sedan.
Nån spelkonsol äger jag heller inte, och lär inte köpa någon inom den närmaste tiden. Har sneglat lite på en PS5, men även om jag köpte en sådan så skulle jag troligen inte spela förstapersonspangare på den eftersom jag är superkass på just det med handkontroll.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Jag kommer inte spela då jag inte är intresserad av multiplayer spel. Men jag tycker Battlefield är en av de få spel som ser intressanta ut. Battlefield och Helldivers
Bricka sin PC för att du aktiverar secure boot?
Enda jag sett är att den kräver att datorn hårddisk är i GPT och inte i MBR?.
Kollat båda mina och de har bägge GPT diskar, så jag killgissar att man aktivt måste ha valt att inte köra GPT eller ha en dator som är väldigt väldigt gammal.
OM det innebär ett fungerande anti cheat är det lätt värt det.
Vet inte hur många gånger jag övervägt att byta till konsol för att slippa alla jävla fuskare på pc...
Cod är ju hemskt när det kommer till fuskare
Jag skulle aktivera secure boot när jag installera en ny ssd för ca 2 år sedan. Min dator ville inte starta upp med secure boot, den bootade aldrig förbi bios så jag återställde inställningarna och körde windows 10 istället.
Läser jag om samma problem idag, med min Gigabyte Aorus X570 så måste man stegvis:
1. Gå in på Bios
2. Aktivera fTPM.
3. Deaktivera CSM.
4. Starta om datorn in till Biosen igen.
5. Aktivera Secure boot
6. Secure boot -> custom -> restore factory keys -> Yes för att starta om utan att spara.
7. Starta om datorn in till Biosen igen.
8. Aktivera Secure boot igen och starta om utan att spara.
Gör man det inte i den ordningen så fungerar det inte. Vissa säger att de måste flasha biosen.
Tänkte bara nämna att alla kan få early access till betan om man kollar på 30 minuters BF6-stream när det släpps i morgon. Du måste ha kopplat ditt EA-konto till twitch samt Steam också har jag för mig. Det kanske kan vara värt att genomlida 30 minuters twitch för att få access tidigare om man är sugen.
Jag kommer inte spela då jag inte är intresserad av multiplayer spel. Men jag tycker Battlefield är en av de få spel som ser intressanta ut. Battlefield och Helldivers
Jag skulle aktivera secure boot när jag installera en ny ssd för ca 2 år sedan. Min dator ville inte starta upp med secure boot, den bootade aldrig förbi bios så jag återställde inställningarna och körde windows 10 istället.
Läser jag om samma problem idag, med min Gigabyte Aorus X570 så måste man stegvis:
1. Gå in på Bios
2. Aktivera fTPM.
3. Deaktivera CSM.
4. Starta om datorn in till Biosen igen.
5. Aktivera Secure boot
6. Secure boot -> custom -> restore factory keys -> Yes för att starta om utan att spara.
7. Starta om datorn in till Biosen igen.
8. Aktivera Secure boot igen och starta om utan att spara.
Gör man det inte i den ordningen så fungerar det inte. Vissa säger att de måste flasha biosen.
Win11 kräver secure boot och tpm/fTpm, på windows 10 räcker det med att aktivera secure boot.
På samma ställe i Bios som jag aktiverar secure boot, fick jag först välja att "enroll default keys".
Sedan var det inga som helst problem att aktivera secure boot och starta bf6 (gick inte före, eftersom jag inte hade secure boot aktiverat.)
(Jag har alltså inte fTpm/Tpm aktiverat, bara secure boot)
OM C: kör disken i MBR istället för GPT kan det bli strul.
Men jag vet inte hur gammal dator du ska ha för att du ska ha kört disken i MBR...
Tips om någon är osäker på vilken hårddisk de har.
1. win knappen + x. Väl disk managment/disk hantering.
2. högerklicka på Disk 0 (c:) och välj properties
(Ni ska klicka på "bilden" längre ner där det står Disk 0, inte högerklicka på C: i listan längst upp)
3. Välj volume
4. Partition style: (GPT), står det MBR där, kan det tydligen vara strul med att aktivera secure boot.
Ja pga secure boot!
Skämt åsido, betan är laddad, secboot påslaget, drivers nedladdade, kylen fylld, popcornen poppade, tjejen ivägskickad osv osv.
Nog blev man bränd av 2042 även om jag inte tycker det var så fullt så hemskt som många ville göra gällande även om jag förstår kritiken men är mer och mer taggad på BF6, särskilt när CoD jobbar stenhårt på att bli sämre och sämre för varje år så är jag redo att omfamna BF med öppna armar om detta blir bra.
❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!
Kan bara tala för mig själv men senast jag aktivera Secure Boot så började jag blue-screena, funkade igen efter jag stängde av den.
No clue why, men för min del väntar jag med att aktivera det igen tills jag behöver köra en wipe av datorn alternativt när ny införskaffas ^^
Behöver ett "Kan inte köra spelet" alternativ i röstningen, hade jag kunnat köra spelet hade jag gjort det
Så inte bricked då vilket innebär att den är trasig för evigt utan bara något random problem för dig? 🤷🏼♂️
Steg ett brukar vara att se till att man har senaste fw för moderkortet. Blåskärm kan vara när den laddar Windows kan jag tänka mig. Googla moderkotets modell och blue screen with secure boot annars skulle jag säga
Tänkte bara nämna att alla kan få early access till betan om man kollar på 30 minuters BF6-stream när det släpps i morgon. Du måste ha kopplat ditt EA-konto till twitch samt Steam också har jag för mig. Det kanske kan vara värt att genomlida 30 minuters twitch för att få access tidigare om man är sugen.
Antar att det endast gäller PC då?
OM C: kör disken i MBR istället för GPT kan det bli strul.
Inte bara strul, det är omöjligt att köra Secure Boot på MBR-disk. MBR är från medeltiden, det är HÖG tid att uppgradera till GPT för den som fortfarande kör MBR!
Det görs genom att, efter ha gjort full backup, köra verktyget mbr2gpt.exe på de MBR-diskar man har i datorn.
Så länge inte bootdisken har en korrekt och felfri GPT-layout så spelar det ingen roll hur man ändrar och petar i BIOS, det kommer inte att gå att få till fungerande Secure Boot.