Diablo-bossen Rod Fergusson lämnar Blizzard
Kanske kan man hoppas på att spelserien blir bra igen då.
Problemet ligger inte hos en person i toppen utan hela Blizzard som företag.
Problemet ligger inte hos en person i toppen utan hela Blizzard som företag.
Absolut. Men kan inte påstå att jag upplevde det som att han försökte styra skutan rätt.
Ad hoc addendum
Finns det ens något gammalt Blizzardfolk kvar, alla verkar flytt det sjunkande skeppet?
Nä det är väl inte många som stannar 20 år på samma företag
Måste erkänna att jag hade svinkul med D4 dom 2 första veckorna. Men sen tappa jag allt intresse, mycket för att klasserna är rätt tråkiga enligt mig. Saknar både paladin/crusader och monk.
Samma, seasons hoppades jag skulle va roliga, men de känns så copy/paste. "Here's your new power, it works similar to last season, but now it's blue instead of green" "And instead of souls, we now want you to collect body parts" Eller dylikt. Sen ska vi inte tala om hur de ändrade hela gamepasset till en absurd gated grind som är skit trist.
Senaste season loggade jag in, valde en class som jag inte spelat på ett tag men varit sugen på länge, spelade några timmar och kände att det inte var roligt, överhuvudtaget. Så har avinstallerat och lär troligtvis inte röra det igen tills nästa potentiella expansion som kanske kan rädda det tidigare materialet
D4 har en bra grund för att bli ett bra spel, men Blizzard vet fan inte vad dom håller på med.
Det behövs inte ens några radikala förändringar. Bättre balansering, mer intressant character customization, loot och ett rikare endgame. Lägg också in ett system som gör att man kan fortsätta tjäna XP. RPGs tappar ofta en stor dimension så fort du inte längre får någon XP.
That's it. Plötsligt skulle spelet nå flera nivåer högre. Men det verkar som de mest inkompetenta designers hamnar på de största företagen.
Att man inte lyckas göra nått vettigt End game på 9 säsonger är helt sanslöst.
samma visa varje säsong, tar 2 veckor sen har man allt man ska ha.
Sen e de bara Grind Grind Grind för att få bättre/fler GA på likadana delar man nu har.
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB
Är Diablo med i D4 än? 🤣
Hahah näe... Inte än! xD
Förhoppningsvis snart!
Vi Veri Veriversum Vivus Vici!
Jösses vad negativa alla är. Har spelat Diablo 4 i cirka två veckor än så länge denna säsong och tycker det är skoj. De har lyckats sprida ut end-game innehållet till rätt många olika aktiviteter. Just nu känns spelet rätt likt Diablo 3 fast betydligt snyggare och jag lyckades oftast spela Diablo 3 säsongerna två till fyra veckor innan man ledsnade.
Det bör väl dock sägas att ARPG genren är rätt begränsad som genre. Om man inte mosar monster så blir det trist ganska omgående. Det betyder att man i grund och botten alltid gör samma sak.
D4 har en bra grund för att bli ett bra spel, men Blizzard vet fan inte vad dom håller på med.
Det behövs inte ens några radikala förändringar. Bättre balansering, mer intressant character customization, loot och ett rikare endgame. Lägg också in ett system som gör att man kan fortsätta tjäna XP. RPGs tappar ofta en stor dimension så fort du inte längre får någon XP.
That's it. Plötsligt skulle spelet nå flera nivåer högre. Men det verkar som de mest inkompetenta designers hamnar på de största företagen.
Problemet är väl inte direkt att du inte längre kan tjäna XP (eller liknande), problemet är endgame. Vad ska du med mer xp till? Bli starkare? Du oneshottar redan alla bossar i spelet eller dödar de på bokstavligen en sekund. Pusha högre pits? Varför då? För att kunna skryta att du klarade en högre pit?
Finns ingen utmaning i spelet, så behöver inte bli starkare. Och de har tagit bort vissa saker som faktiskt var utmaning (men belönande sådan), t.ex. bossarna för att låsa upp nästa svårighetsgrad (som då gav dig bättre loot). Visst du kunde stanna kvar på lägre nivå och nå högre level/få bättre gear längre så blev de bossarna enkla, men det var kul att försöka sig på de lite tidigare för att snabbare komma in på nästa torment nivå för att då få bättre loot. Men båda de är borttagna och var ju bara en rolig early-game grej.
Därutöver är det skittråkigt att spendera 90% av tiden att gå igenom loot för att kanske en gång på hundra som man gör det som man hittar en minimal upgrade. Som sedan brickas för man har otur när man temperar. Som igen egentligen inte spelar någon roll för du dödar endgame bossarna på en attack ändå eller inom en sekund.
Men de stora streamersfolket blev inbjudna till en closed event häromveckan från vilket deras respons var att "Nu har vi _äntligen_ blivit hörda, bra grejjer kommer". Sedan vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det eller hur mutade de blev för att säga det men lite litar man ju på i varje fall Wudijo, men tror det kommer behöva väntas till nästa expansion som väl kommer om ett halvår innan man delvis får se några av de här förändringarna + mer content och kanske lite för endgame.
Det är ett gött lir att lira med polarna, där det roliga är väl mer att kunna umgås med dem snarare än att spelet är fenomenalt, men det börjar bli lite väl tradigt med copy+paste seasons over and over and over and over och ingen direkt förbättring av spelets mekanik/endgame/loothantering.
Det bör väl dock sägas att ARPG genren är rätt begränsad som genre. Om man inte mosar monster så blir det trist ganska omgående. Det betyder att man i grund och botten alltid gör samma sak.
Helt rätt, ARPG spel kan givetvis kritiseras men man bör hålla genrens begränsningar i åtanke när man gör det. Att Diablo 2 fortfarande spelas trots sina 25 år och relativt få saker man kan göra visar att även dessa spel kan hålla långsiktigt, men det är definitivt inte för alla.
Problemet är väl inte direkt att du inte längre kan tjäna XP (eller liknande), problemet är endgame. Vad ska du med mer xp till? Bli starkare? Du oneshottar redan alla bossar i spelet eller dödar de på bokstavligen en sekund. Pusha högre pits? Varför då? För att kunna skryta att du klarade en högre pit?
Finns ingen utmaning i spelet, så behöver inte bli starkare. Och de har tagit bort vissa saker som faktiskt var utmaning (men belönande sådan), t.ex. bossarna för att låsa upp nästa svårighetsgrad (som då gav dig bättre loot). Visst du kunde stanna kvar på lägre nivå och nå högre level/få bättre gear längre så blev de bossarna enkla, men det var kul att försöka sig på de lite tidigare för att snabbare komma in på nästa torment nivå för att då få bättre loot. Men båda de är borttagna och var ju bara en rolig early-game grej.
Därutöver är det skittråkigt att spendera 90% av tiden att gå igenom loot för att kanske en gång på hundra som man gör det som man hittar en minimal upgrade. Som sedan brickas för man har otur när man temperar. Som igen egentligen inte spelar någon roll för du dödar endgame bossarna på en attack ändå eller inom en sekund.
Men de stora streamersfolket blev inbjudna till en closed event häromveckan från vilket deras respons var att "Nu har vi _äntligen_ blivit hörda, bra grejjer kommer". Sedan vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det eller hur mutade de blev för att säga det men lite litar man ju på i varje fall Wudijo, men tror det kommer behöva väntas till nästa expansion som väl kommer om ett halvår innan man delvis får se några av de här förändringarna + mer content och kanske lite för endgame.
Det är ett gött lir att lira med polarna, där det roliga är väl mer att kunna umgås med dem snarare än att spelet är fenomenalt, men det börjar bli lite väl tradigt med copy+paste seasons over and over and over and over och ingen direkt förbättring av spelets mekanik/endgame/loothantering.
Därav jag började med att säga att de inte vet vad de håller på med och att spelet behöver bättre balansering.
Det där med XP:n förutsätter ju att allt det andra blir fixat först.
Så, ja, att one-shotta bossar är det tråkigaste som finns och jag fattar inte hur fruktansvärt klappkassa Blizzard är på att balansera. D3 hade ju samma problem. Typ 13 år av patcher och de kan inte ens balansera 3 builds på en och samma klass. Dessutom har väl spelet typ 18 svårighetsgrader och likt förbaskat så one-shottar du typ allt efter att ha spelat en dag eller två (Greater Rifts ej inräknade för det har helt separat balansering).
Dom är så dåliga att det är obegripligt.
Måste erkänna att jag hade svinkul med D4 dom 2 första veckorna. Men sen tappa jag allt intresse, mycket för att klasserna är rätt tråkiga enligt mig. Saknar både paladin/crusader och monk.
Loot systemet suger väl mest i d4...
Bara att hålla tummarna nu då att vi kan få klasser som har mer än ~2-4 viable builds. I spelets nuvarande form kan dom ju i princip ta bort skillträdet helt och bara visa dom skills som går att faktiskt spela med. SJUKT tråkigt. Exempelvis som sorc spelare så ser i princip alla builds nästan helt likadan ut. Nästan exakt samma jäkla passiva oavsett om du väljer chain lightning eller om du väljer frozen orb. I nuvarande season så ska man alltid ta "växla mellan alla element och håll buffen uppe" och skills som ökar damage, etc om du har många "summons" uppe. Så dåligt.
Det finns inget "RPG" as in "bygg din egen character" i spelen längre.
RPGs och ARPGs ska handla om att man vill bygga en character runt något tema eller skills som man gillar. Sen ska man då kunna hitta items för att boosta dessa och växa i styrka. Men D4 och många andra moderna ARPGs är helt bakvända. Det har istället blivit att baserat på dom items du hittar så bygger du om din gubbe för att matcha itemsen. Ovan på detta problem så har du då också skills som är totalt värdelösa och kan nästan aldrig funka att göra något vettigt ö.h.t av. Gör ju moderna ARPG's till mer arkadspel än något RPG.
Fattar helt ärligt inte vad utvecklarna håller på med. Dom har all data, items och formler som använts för spelet och bör därför själva relativt enkelt kunna simulera fram info om en skill dom skapat för en klass skalar upp korrekt och kan bli användbar eller inte. Men inte ens det verkar dom kapabla att göra.
Så tråkigt ><