Mafia: The Old Country

Robot
Mafia: The Old Country

Det börjar som en stilla vind genom vinrankorna och slutar med blod i gruset. Mafia: The Old Country tar mig till Siciliens dammiga gator och in i Torrisi-familjens värld.

#mafia-the-old-country

Medlem

Och betyget?

signatur

1# FZ Troll

Redaktör
Skrivet av robbis:

Och betyget?

Oj! 3:a.

signatur
Gnällkuk

Om skjutsekvenserna och knivslagsmålen är så B så låter det udda, de är väl ändå rätt avgörande för att man ska tycka spelet är bra? Trist, för det verkar som allt annat kändes trevligt, lite "We have RDR at home".

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Valde mellan att köpa detta eller spela BF3 betan i helgen. Verkar som jag valde rätt att kriga i BF istället. Men kommer nog ändå vilja ta mig igenom detta när priset gått ner lite

Fragtjuv
Skrivet av Wolffe:

Valde mellan att köpa detta eller spela BF3 betan i helgen. Verkar som jag valde rätt att kriga i BF istället. Men kommer nog ändå vilja ta mig igenom detta när priset gått ner lite

BF3 är fortfarande ett av de bästa!

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

En sak jag undrar över.. känns det fortfarande som Mafia?
Ja tyckte det intressantaste i Mafia 1 och 2 var att det utspelar sig i "New York", Amerika, och upplevelsen att försöka hitta en plats i det nya landet

Om allt utspelar sig på Sicilien, kommer det fram teman om att försöka fly våldet där, eller tankar om att röra sig till det lovade landet?

Medlem

Låter exakt som det jag vill ha av ett Mafia spel.

Medlem

Förvånad att det är så billigt. Trodde det skulle ligga på över 800 spänn. Är det inte en AAA-titel?

Men vafan

...
...
...

Oh well, jag är en sucker för Mafia, så jag lär gilla det oavsett

Skrivet av scaryfoot:

Förvänad att det är så billigt. Trodde det skulle ligga på över 800 spänn. Är det inte en AAA-titel?

Ja, lite besviken blir man ju! Jag hade hoppats på 900+ för att få den där rejäla premiumkänslan.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Förvänad att det är så billigt. Trodde det skulle ligga på över 800 spänn. Är det inte en AAA-titel?

Jo, men spelet är ungefär åtta timmar långt sägs det..

Medlem

Förväntade mig ett strikt mediokert Mafia-spel, verkar leverera just det också. Slår man upp mediokert i ett lexikon så kommer ju en bild på Mafia 3...

Skribent
Skrivet av AdamMK:

Om allt utspelar sig på Sicilien, kommer det fram teman om att försöka fly våldet där, eller tankar om att röra sig till det lovade landet?

Det är ju en prequel till det första Mafia. Så Empire Bay finns defintivt med på olika sätt.

signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Skribent
Skrivet av AntonKG:

Jo, men spelet är ungefär åtta timmar långt sägs det..

10 timmar tog det mig. Jag plockade inte alla collectibles och sånt. Så tolv timmar kanske för att göra "allt"?

signatur

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Om skjutsekvenserna och knivslagsmålen är så B så låter det udda, de är väl ändå rätt avgörande för att man ska tycka spelet är bra? Trist, för det verkar som allt annat kändes trevligt, lite "We have RDR at home".

Fast det är lite det jag menar med Uncharted-mekanik. Man vill ändå spela vidare. Trots bleka pang-pang-sekvenser.

signatur

Medlem

Minus för knivduellerna, hur tänkte ni ? Är ju just detta som e roligt i spelet. Välja att fightas istället för banga ur o börja skjuta hel vilt aka Tony Montana style

Skribent
Skrivet av submariner:

Minus för knivduellerna, hur tänkte ni ? Är ju just detta som e roligt i spelet. Välja att fightas istället för banga ur o börja skjuta hel vilt aka Tony Montana style

De blir snabbt tråkiga imho.

signatur

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ibland blir det fle

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av submariner:

Jag har bara spelat lite grann men knivduellernar ju bra! Jämför det med slagsmål i de flesta skjut- eller open world så är det en klar förbättring. Det finns tre olika sätt att slå på, ett sätt att akta sig och ett att parera. Det går sakta, så man behöver tajming snarare än att bara mosa knappen.

Medlem

Blir nog köp senare men kanske till Julrean. Är inte helt såld på hur det verkar spelmekaniskt.

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

BF3 är fortfarande ett av de bästa!

Helt klart! 🙂

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

10 timmar tog det mig. Jag plockade inte alla collectibles och sånt. Så tolv timmar kanske för att göra "allt"?

500kr för 10 timmar långt spel?
Vad fan..
Nej, jag väntar på någon rejäl rea för det där tänker inte jag betala för den korta speltiden.

signatur

Min gamingstream => https://kick.com/Mr_Strange

Andra socials/länkar => https://linktr.ee/Mr_Strange

Medlem
Skrivet av Majoren:

Förväntade mig ett strikt mediokert Mafia-spel, verkar leverera just det också. Slår man upp mediokert i ett lexikon så kommer ju en bild på Mafia 3...

Detta verkar ju vara Hangar 13 bästa spel efter remaken på Mafia 1. Visst, säger kanske inte så mycket men det ligger på ett snitt på 76 vilket får ses som godkänt. Bra mycket bättre än vad jag först förväntade mig i alla fall.

Jag stödjer gärna den här typen av spel och det är bara en bonus att de tar ett lägre pris för produkten.

Medlem

En trea känns rimligt.
Storyn, atmosfären och mellansekvenserna är dem bästa delarna. Spelmekaniken tröttnar man ganska snabbt på. Så som ett rent spel är det väl "meh", men det övriga väger upp helheten. Liknar mer en lightweight uncharted upplevelse.
Också j*****t skönt att slippa Open World ångesten(av att se hundratals quest markers på kartan) och bara bli guidad genom en linjär story.

Köpte det för strax över 400kr, med produktionsvärdet i miljöerna, animationen och voice-acting så känns det som ett rimligt pris. Uppe i 13.5 tim (med ett par timmar i paus) och misstänker att slutet är nära nu.

Medlem

Jag har spelat ungefär 3/4 hittills och jag tycker det känns som att spelet nosar på en 4 i betyg. Känns definitivt som ett Mafia spel med den linjära storyn i "open world". Har inget emot knivduellerna heller då det ändå känns nytt och passande i tiden och på platsen där spelet utspelar sig.

Ser fram emot avslutningen!

Medlem
Skrivet av Gahu:

En trea känns rimligt.
Storyn, atmosfären och mellansekvenserna är dem bästa delarna. Spelmekaniken tröttnar man ganska snabbt på. Så som ett rent spel är det väl "meh", men det övriga väger upp helheten. Liknar mer en lightweight uncharted upplevelse.
Också j*****t skönt att slippa Open World ångesten(av att se hundratals quest markers på kartan) och bara bli guidad genom en linjär story.

Köpte det för strax över 400kr, med produktionsvärdet i miljöerna, animationen och voice-acting så känns det som ett rimligt pris. Uppe i 13.5 tim (med ett par timmar i paus) och misstänker att slutet är nära nu.

Låter som ett plus faktiskt, att det är linjärt. Hellre en tajt kort upplevelse än en övermatad evighetslång plåga.

Medlem

Det låter lagom med åtta timmars speltid om spelet är godkänt men inte jättebra. Men jag förstår inte varför man inte ska kunna spela lite mer fritt som i GTA.

Medlem
Skrivet av Zontos:

Det låter lagom med åtta timmars speltid om spelet är godkänt men inte jättebra. Men jag förstår inte varför man inte ska kunna spela lite mer fritt som i GTA.

De kanske kände att det är för många liknande spel och de ville göra nåt annorlunda. Det sparade både tid och pengar. Äldre spel lyckades berätta sin story på 8 timmar och atmosfären höll hela vägen. Behövs mer såna spel.

Medlem

Halvt omöjligt att spela just nu, FPS droppar konstant, frame-gen stänger av sig självt så fort det är en cut scene.
Ser svinbra ut men optimeringen (som på alla UE5-spel) är åt fanders.

12
Skriv svar