Microsoft dementerar att Xbox-hårdvara läggs ner

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Jag har sett hur många på blocket som helst som säljer xbox one series S, när de såld xbox one s, och vissa säljer xbox One X som series X. Jag lyckades dock köpa en series S då säljaren sålde den som xbox one s. 1300kr 😁

Najs

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Augustus:

Sen vill jag också påminna: Det är inte Phil Spencer som har sabbat Xbox utan Don Mattrick.

Nja. Nog för att Mattrick hade huvudansvaret för debaclet Xbox One men Spencer var åtminstone delansvarig under den tiden då han var chef för spelutvecklingen, som släpade efter. Sedan 2014 har Spencer varit Xbox-boss (sedan en tid tillbaka chef för hela Microsoft Gaming), så allt som har hänt sedan dess ligger på honom. Det är över ett decennium utan Mattrick, och Xbox har inte direkt stärkts under dessa år. På Mattricks tid hade Xbox åtminstone exklusiva titlar...

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Skrivet av scaryfoot:

Jag tycker att de skulle ha gjort det enkelt. Numrerat konsolerna. X2, X3 osv.
Eller XX, XXX osv.
Eller att konsolen var färgkodad. Med ett stort X på. Den första kunde ha varit grön, den andra blå osv.

Jag kan iof se vissa problem med konsolen Microsoft XXX. 🤔

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jag kan iof se vissa problem med konsolen Microsoft XXX. 🤔

Medlem

Jag tror inte ett ord på vad Microsoft säger. Om inte Microsoft utannonserar Xbox Next X, eller vad faan den nu heter, på nästa Game Awards. Då kommer den inte alls släppas. Då kommer de att förlita sig på 3de part tillverkare att göra deras Xbox konsoler.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

MS säger ju att allt är en Xbox, så man kommer troligtvis komma åt sina spel ändå i någon form

Vem vet.
Du kanske kan komma åt ditt konsolbibliotek på pc i framtiden om du betalar 300kr i månaden för någon molntjänst för streamning.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag håller dock tummarna för att nästa stationära blir en PC-hybrid (liknande xbox ally), men med bakåtkompatibilitet för gamla konsol-spel. Får de till xbox-gränssnittet de pushar hårt för handhelds så ser jag enorma fördelar att köra typ samma på nästa "riktiga" konsol.

Problemet med Xbox Ally är att den inte kör xbox os och klassas inte som en konsol.
Spel licenser som signat avtal med xbox får bara finnas på en ren xbox konsol om de inte går med på att ändra avtalet. Så de måste få kontakt med alla tidigare spelutgivare, kanske betala dem osv.

Skrivet av Augustus:

Största blåsningen för mig är Wii. Min funkar fortfarande och är inkopplad under min TV. Men spelen jag har köpt knutet till hårdvaran. Jag har ändå förhoppningar att Xbox spelutbud kommer fortsätta att vara tillgängligt. Det skulle vara konstigt om Xbox försvinner i digital form med tanke på de astronomiska summor de har satsat på infrastruktur och uppköp av spelstudios. Mitt huvudsakliga problem är att mina spel är konsolspel och inte PC-spel. Vi får se hur allt slutar.

Om Xbox lägger ner att skapa nyare konsoler så bör du hålla hårt i din nuvarande Xbox.

signatur

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Kallar man sin andra konsol 360 och sin tredje konsol för One så har man inget där att göra. Sluta genast.

Microsoft är urusla på namnge produkter

Ta tex Windows 95 nu har vi Windows 11

Medlem
Skrivet av lonian:

Problemet med Xbox Ally är att den inte kör xbox os och klassas inte som en konsol.
Spel licenser som signat avtal med xbox får bara finnas på en ren xbox konsol om de inte går med på att ändra avtalet. Så de måste få kontakt med alla tidigare spelutgivare, kanske betala dem osv.

Var finns den definitionen kring OS och vad som räknas som konsol?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Väldigt spännande om det finns en sån då definitionen flyttas hela tiden. Dagens konsoler är definitivt lika pc jämfört med ex N64.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det har att göra med att byta plattform. Windows 11 är inte Xbox os.

Playstation 3 är inte playstation 4. PS Vita är inte ett ps3, så samma spel kan inte automatiskt flyttas över utan att skriva nya avtal.
PS4 och ps5 räknas som samma "plattformsfamilj" Om ett spel ska släppas på PS3 till PS4, eller PS Vita till PS4 krävs nya avtal och ofta ny publicering, eftersom det är en annan teknisk plattform och ibland ett annat licenssystem.

Skrivet av Ribcage:

Väldigt spännande om det finns en sån då definitionen flyttas hela tiden. Dagens konsoler är definitivt lika pc jämfört med ex N64.

Ja, vad räknas som en konsol. Vi kan dra upp exemplet med min dator igen. Kopplar jag den till min tv, ansluter en handkontroller och enbart spelar spel på den, kanske med Steam OS. Då uppför den sig som en konsol. Är det då en konsol jag byggt själv?

Men jag drog frågan med chatgdp, vad som räknas som konsol och då drar den upp "Stängt ekosystem: Du kan bara installera spel och program genom tillverkarens butik, Samma komponenter i alla enheter, Alla spel som släpps måste godkännas av tillverkaren"

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Det har att göra med att byta plattform. Windows 11 är inte Xbox os.

Playstation 3 är inte playstation 4. PS Vita är inte ett ps3, så samma spel kan inte automatiskt flyttas över utan att skriva nya avtal.
PS4 och ps5 räknas som samma "plattformsfamilj" Om ett spel ska släppas på PS3 till PS4, eller PS Vita till PS4 krävs nya avtal och ofta ny publicering, eftersom det är en annan teknisk plattform och ibland ett annat licenssystem.

Med tanke på att dagens OS på Xbox series är Windows-baserat tror jag steget till att kunna köra Windows-program fullt ut är rätt litet. Troligtvis mindre än exempelvis skillnaden mellan första xboxen och xbox 360. Tror nog de kan hitta på något kreativt sätt att få till en lösning där.

De får ju streama spel från molnet, då tror jag nog de kan få till en lösning för lokalt spelande också.

Avstängd
Skrivet av Siegfried:

Nintendo går inte runt och kallar allt en switch, Microsoft kallar ju kylskåp för Xbox fast de inte kan spela Xbox spel.

Så nej, det finns inget lagligt sett att spela digitala xbox konsolspel på pc.

Nintendo vill inte att spelarna ska ha spelmöjligheter, som att spela vart dom vill på vad dom vill. Då skulle inte Nintendo kunna sälja om mario 64 för 5te gången för full pris.

Sen förstår jag inte vad du har emot Kylskåps-Xboxes. Dom äger!

Jo, du kan spela alla alla xbox spel på PC. Det tar några minuter men det går jättebra. Du har orimilga krav för ett företag medans du låter ett annat företag ha en väldigt låg nivå på återspelbarhet. Vad jag vet så kan man inte spela något spel från nintendo på en annan konsol.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

De får ju streama spel från molnet, då tror jag nog de kan få till en lösning för lokalt spelande också.

Utgivaren måste fortfarande godkänna att spelet får streamas via en molntjänst.

signatur

Avstängd
Skrivet av Siegfried:

Rog Xbox Ally har till och med Xbox i namnet och Microsoft erbjuder inte Xbox spel till den. Rog ally kallas ofta en bärbar konsol när det absolut inte är en bärbar konsol. Men microsoft lär skrota konsolsattsningen och göra en pc med Xbox Overlay, sälja det som konsol fast det absolut inte är en konsol.

Om microsoft inte erbjuder en ny konsol där man kan spela sina konsolspel försvinner de när de stänger shoppen.

Xbox är heller inte offlinevänligt där en stor del av spelen kräver nerladdning även från skiva.

Det går utmärkt att spela super nintendo helt lagligt på switch, de går inte att köpa men spelen jag köpte till switch 1 funkar till switch 2, både kassetter och digitala.

Hur får du in supernintendo kasseterna i hålet på switchen? Skulle vara kul att se hur du gör?

Och varför tror du att nästa xbox inte är en konsol? Vad är isf en konsol? Får en switch 2 kallas en konsol? Fast den är sämre prestandamässigt än en mobiltelefon? Borde en switch 2 kallas för en mobiltelefon?

Avstängd
Skrivet av Siegfried:

Jag har sett hur många på blocket som helst som säljer xbox one series S, när de såld xbox one s, och vissa säljer xbox One X som series X. Jag lyckades dock köpa en series S då säljaren sålde den som xbox one s. 1300kr 😁

Just nu är det 963 stycken privatpersoner som säljer switch konsol på blocket väldigt billigt.
Det är 183 stycken privatpersoner som Xbox one konsoler på blocket.
Det går ju uppenbarligen dåligt för nintendo och folk försöker göra sig av med sina konsoler. Jag har sett dom gå för så billigt som 600 kr.

Medlem
Skrivet av Köttarbjörnen:

Borde en switch 2 kallas för en mobiltelefon?

Borde Köttarbjörnen kallas för troll?

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja det är vi alla överens om👍 Förstör trådarna med sina inlägg, så dumt alltså.

Medlem

Just nu är det 963 stycken privatpersoner som säljer switch konsol på blocket väldigt billigt.
Det är 183 stycken privatpersoner som Xbox one konsoler på blocket.
Det går ju uppenbarligen dåligt för nintendo och folk försöker göra sig av med sina konsoler. Jag har sett dom gå för så billigt som 600 kr.

Om Switch sålde bättre än Xbox One och fler personer har intresse av att uppgradera till Switch 2 än till Xbox Series så är det helt naturligt att fler försöker sälja Switch.

Sedan släpptes Nintendos nya generation i år medan den senaste Xboxen kom för 5 år sedan. Tänk efter lite innan du postar saker som detta.

Avstängd
Skrivet av lonian:

För att du inte tycker som likadant som mig? Jag finner det lite lustigt att ni sitter och pratar om att det skulle gå dåligt för microsoft och argumenten ni har är så löjliga och så svaga, sen när vi väl tar just dom samma argument som ni precis har haft och sätter in företaget nintendo i samma mening så börjar ni ropa troll. Vad sägs som att ni faktiskt kollar upp lite fakta innan ni börjar ropa er hesa över att det är någon som inte följer samma får härd som er : )D.

Avstängd
Skrivet av Margy:

Om Switch sålde bättre än Xbox One och fler personer har intresse av att uppgradera till Switch 2 än till Xbox Series så är det helt naturligt att fler försöker sälja Switch.

Sedan släpptes Nintendos nya generation i år medan den senaste Xboxen kom för 5 år sedan. Tänk efter lite innan du postar saker som detta.

Nu har jag skrivit switch. Switch kom 2016. Eller så är det fler som säljer switch för att den är väldigt svag konsol. Den kan inte spela många spel och den har inte en speciellt stor disk. Eftersom den finns på blocket.

Eller så kan det finnas 100 anledningar till varför folk säljer sina konsoler på blocket, det kanske ska flyttas, städas, det kanske behövs pengar. Det kan vara 100 anledningar, och jag tror helt enkelt inte att det vad sigrid och CO tror att det är ovan.

Medlem

För att du inte tycker som likadant som mig?

Nej, för att dom flesta poängerna verkar flyga dig förbi samtidigt som du argumenterar för att piratkopiera Microsofts spel, något folk inte vill göra. Du är helt enkelt inte på samma våglängd alls, och verkar inte på något sätt försöka att förstå dom andras synpunkt utan att nedvärdera dom med kommentarer om att deras dator måste vara kass osv.

Avstängd
Skrivet av Kazutoyo:

Nej, för att dom flesta poängerna verkar flyga dig förbi samtidigt som du argumenterar för att piratkopiera Microsofts spel, något folk inte vill göra. Du är helt enkelt inte på samma våglängd alls, och verkar inte på något sätt försöka att förstå dom andras synpunkt utan att nedvärdera dom med kommentarer om att deras dator måste vara kass osv.

Om du har betalat 600 kr för ett xbox 360 spel som kom för exakt 20 år sen tror jag inte Microsoft kommer ta dig till rättegång om du för över det spelet från skivan till en emulator för att emulera en konsol. Tror inte ens en advokat skulle vara så pass insatt att det ens skulle gå. Dom är ju inte som Nintendo direkt som jagar barn som spelar mario 8 bit :D. Lite annan nivå på företag så att säga.
Själv skulle jag aldrig göra det, har en bra backlogg med nya microsoft spel att spela. Men jag vet hur man gör. Det finns på youtube. Du kan få skriva ut vart nedvärderingen är. Allt jag har försökt göra är att hjälpa sigfrud. Hans dator behöver inte vara dålig på något sätt alls men det låter som han har problem med drivrutiner.

Medlem

Även om Microsoft/Xbox själv bad en föra över Xbox 360 skivor till PC för att emulera dem så skulle det inte hjälpa alla då många köpt dessa spel digitalt.

signatur

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Håller med. Att inte moderatorn tar tag i denna användare är tumme ner, skärp er nu FZ. Det är uppenbart uppviglande och trolleri som förstör diskussionsklimatet.

Avstängd
Skrivet av lonian:

Även om Microsoft/Xbox själv bad en föra över Xbox 360 skivor till PC för att emulera dem så skulle det inte hjälpa alla då många köpt dessa spel digitalt.

Du kan ju fortfarande föra över dom på en dvd-r skiva. Går du in i dom större spelbutikerna får du hjälp. Jag minns att jag fick hjälp 2013 i uppsala på nostalgibutiken. Så länge jag tog med mig skivor till butiken så skötte dom resten. Jag tror du hittar en sådan butik i dom flesta stora städer. Om det nu är så viktigt att ha hela spelbibloteket från xbox 360 tiden på skiva så är det ju rätt lätt fixat. Men vill man ens spara alla spelen man har köpt? Jag gör utrensningar och kastar spel ibland på steam som jag inte tror jag vill spela igen bara för att göra det mindre grötigt. Det var ju rätt många dåliga spel till xbox360. Och till alla som spar alla era spel på skiva, har ni typ ett extra rum där ni förvarar alla spel?

Medlem

Nu har jag skrivit switch. Switch kom 2016. Eller så är det fler som säljer switch för att den är väldigt svag konsol. Den kan inte spela många spel och den har inte en speciellt stor disk. Eftersom den finns på blocket.

Eller så kan det finnas 100 anledningar till varför folk säljer sina konsoler på blocket, det kanske ska flyttas, städas, det kanske behövs pengar. Det kan vara 100 anledningar, och jag tror helt enkelt inte att det vad sigrid och CO tror att det är ovan.

Kanske för att det finns nästan lika många switch konsoler som det finns Xbox konsoler över alla xbox generationer totalt., eller ungefär 5 gånger fler switch konsolwr än Xbox series.

Vad tror du själv? Det finns knappt någon Atari Jaguar på blocket, då måste den vara bättre än xbox, PS och nintendo?

Switch kom 2017 inte 2016

Medlem

Du kan ju fortfarande föra över dom på en dvd-r skiva. Går du in i dom större spelbutikerna får du hjälp. Jag minns att jag fick hjälp 2013 i uppsala på nostalgibutiken. Så länge jag tog med mig skivor till butiken så skötte dom resten.

Och till alla som spar alla era spel på skiva, har ni typ ett extra rum där ni förvarar alla spel?

Inga seriösa butiker kopierar spel till dig.

Vi har spel i lådor eller bokhyllor, hur tror du folk gjorde när spelen inte fanns digitalt?

När vi är klara med spel så säljer vi de vi inte vill ha kvar. Och får pengar för dom.

signatur

ᵢₜ'ₛ gᵣᵢₘ ᵤₚ ₙₒᵣₜₕ

Avstängd
Skrivet av Siegfried:

Kanske för att det finns nästan lika många switch konsoler som det finns Xbox konsoler över alla xbox generationer totalt., eller ungefär 5 gånger fler switch konsolwr än Xbox series.

Vad tror du själv? Det finns knappt någon Atari Jaguar på blocket, då måste den vara bättre än xbox, PS och nintendo?

Switch kom 2017 inte 2016

Självklart är Atari Jaguar bättre än en switch. Det mer klass på en och går nog för dubbelt så mycket som både en switch 1 och 2.

Skriv svar