FZ High Score säsong 6 – var med från start!

The Outer Worlds 2

Robot
The Outer Worlds 2

För andra gången under 2025 levererar Obsidian ett rollspel av hög klass.

#obsidian, #the-outer-worlds-2

Medlem

Ser fram emot att testa detta spel under veckans gång. Gillade verkligen ettan och hoppas att de byggt vidare på konceptet. Saknade tredjepersonsperspektiv i ettan så kul att läsa att de lagt till det.

Medlem

oj 4a, det hade jag inte väntat mig. får testa nångång då ettan var lite halvskum, körde bara halva

signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Pudin:

Ser fram emot att testa detta spel under veckans gång. Gillade verkligen ettan och hoppas att de byggt vidare på konceptet. Saknade tredjepersonsperspektiv i ettan så kul att läsa att de lagt till det.

Samma! Hoppas på en utökad spelupplevelse och tredjeperson var en oväntad förbättring trodde jag var en av få som verkligen saknade det. Blir nog att hitta tid för detta under de röda dagarna vid jul och nyår.

signatur

The Owls Are Not What They Seem

Medlem

Kul! Får bli att ta sig an i vinter

Redaktör
Ponny

Är imponerad över takten hos Obsidian. Bara i år Avowed, Grounded 2 och The Outer Worlds 2. Samtliga har ju dessutom fått fint mottagande. Vackert så! Då var det bara det ständiga "så många spel, så lite tid"-problemet.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Gillade första spelet väldigt mycket så detta är ett solklart köp för min del

Medlem

Men shit va gammal man blivit.

För mig känns det som att the outer worlds släpptes för två år sedan.

Medlem

Att man kan uppfatta spel så olika. För mig var första The Outer Worlds ett riktigt dåligt spel och här kallar man det för hög klass.

Medlem
Skrivet av justabit:

Att man kan uppfatta spel så olika. För mig var första The Outer Worlds ett riktigt dåligt spel och här kallar man det för hög klass.

Håller med, tyckte 1:an var så otroligt dåligt.

Medlem
Skrivet av justabit:

Skrivet av MrCynical:

Håller med, tyckte 1:an var så otroligt dåligt.

Vad tyckte ni var dåligt?

Det är inget top 10 spel som kan mäta sig bland de bästa på något sätt. Men jag tycker att spelglädjen fanns där och en härlig miljö

Medlem
Skrivet av Mesmerize:

Vad tyckte ni var dåligt?

Det är inget top 10 spel som kan mäta sig bland de bästa på något sätt. Men jag tycker att spelglädjen fanns där och en härlig miljö

Har för mig att jag hade sjukt svårt för humorn och fastnade aldrig i världen. Känndes som det saknades något?

Gnällkuk
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Är imponerad över takten hos Obsidian. Bara i år Avowed, Grounded 2 och The Outer Worlds 2. Samtliga har ju dessutom fått fint mottagande. Vackert så! Då var det bara det ständiga "så många spel, så lite tid"-problemet.

Grounded 2 är ju dock early access och varit en hel del buggar, plus att det "flyter" som skit även på en pc från NASA.

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

"Vapenhanteringen känns betydligt bättre än sist". Har måhända id-software varit med på ett hörn här?

Jag hör också till skaran som tröttnade på första spelet, vet inte varför, men det klickade aldrig riktigt för mig. Verkar ganska tungdrivet: https://www.techpowerup.com/review/the-outer-worlds-2-perform...

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Ambassadör
Xbox

Gillar det skarpt!

signatur

Jump in.

Medlem

20 timmar har jag för stunden. Riktigt, riktigt bra är det här.

Medlem

Jag hade svårt att fastna för The Outer Worlds när jag först testade det via Game Pass för några år sedan. Förra året beslöt jag dock att ge spelet ett nytt försök och plöjde då igenom allt inkl. expansionerna. Jag gillade mycket av spelet men hade generellt svårt för själva grafik/konststilen samt dess starka, övermättade färger. Upplevde även att det var många trista och repetitiva fiendetyper.
Kommer antagligen skaffa uppföljaren men först när det landat i reabacken...

Medlem

Har spelat några timmar.. det är bättre än ettan tycker jag. Likt Awoved i gameplay men med mycket mer rpg.

Medlem
Skrivet av oldfatbaldguy:

Jag hade svårt att fastna för The Outer Worlds när jag först testade det via Game Pass för några år sedan. Förra året beslöt jag dock att ge spelet ett nytt försök och plöjde då igenom allt inkl. expansionerna. Jag gillade mycket av spelet men hade generellt svårt för själva grafik/konststilen samt dess starka, övermättade färger. Upplevde även att det var många trista och repetitiva fiendetyper.
Kommer antagligen skaffa uppföljaren men först när det landat i reabacken...

Precis min åsikt.

Medlem

So far en solklar GOTY2025-kandidat.

Medlem

Tycker det påminner så jävla mycket om borderlands, fast inte lika mycket lootershooter. Fattar inte riktigt looten alls än så länge, har kört med samma vapen i säkert 20 timmar nu för finns ingenting bättre.

Medlem

Jäkligt kul att läsa! Ska bli kul att spela.

Jag är nog den enda i Sverige som gillade "Avowed", när man gick från Oblivion soppan till det, så var det skönt med en vacker palett för en gång skull. Varje spel behöver inte vara politiskt laddat, man kan gilla det för vad det försöker att vara.

signatur
Medlem

Satan vad det kräver, i likhet med andra Unreal Engine 5-alster. Mitt 7900XTX får verkligen jobba häcken av sig redan i 1080p100. 😅 (Testade FSR native och sedan quality.) Gillar inte riktigt att spelet kör en full 3D-renderad meny och inte kan sänka max FPS i bakgrunden, gör att grafikkortet ligger på 360W direkt när spelet startar till menyn och även när man alt-tabbar. Edit: hmm, att öppna journalen innan man alt-tabbar fungerar bra för att reducera strömförbrukningen, men inte escape-menyn - där tuffar kortet på max. Edit2: funkar ibland, och ibland inte. Weird.

Dags att byta ut de stackars Arctic-fläktarna i bygget för att få in lite mer luft i bakugnen. Känns som att utvecklingen, lite trist nog, går mot uppskalning som mer eller mindre ett krav.

Verkar ju dock lovande so far, äntligen hittade jag ett spel som kändes värt att spendera sommarens födelsedags-Steampresent på. ^^ Gillar det mer långsamma berättandet, trött på att allt ska vara i högt tempo hela tiden. Känns bättre än Outer Worlds 1, som faktiskt ändå blev helt okej till slut med alla DLCer och patcher. (Har dock inte prövat "remastern", som blev rätt sågad afaik.)

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Roligt, sett fram emot detta! Men som @FreddeBoy sa, nu ska man bara hitta tiden att hinna spela det också 😔😅

Skrivet av justabit:

Ja det är intressant det där med smak, hur det kan vara så delat, ungefär som en bak.

signatur

❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag är nog den enda i Sverige som gillade "Avowed", när man gick från Oblivion soppan till det, så var det skönt med en vacker palett för en gång skull. Varje spel behöver inte vara politiskt laddat, man kan gilla det för vad det försöker att vara.

Äh, vi är många som gillade Avowed. Det är som vanligt en mindre mängd ogillare som hörs mer bara.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag gillade det också, spelade nog typ 60 timmar och gjorde alla side quests. Det var väl framförallt andra området som var lite tråkigt, men annars var det kanon, första området var riktigt bra 😄

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Satan vad det kräver, i likhet med andra Unreal Engine 5-alster. Mitt 7900XTX får verkligen jobba häcken av sig redan i 1080p100. 😅 (Testade FSR native och sedan quality.) Gillar inte riktigt att spelet kör en full 3D-renderad meny och inte kan sänka max FPS i bakgrunden, gör att grafikkortet ligger på 360W direkt när spelet startar till menyn och även när man alt-tabbar. Edit: hmm, att öppna journalen innan man alt-tabbar fungerar bra för att reducera strömförbrukningen, men inte escape-menyn - där tuffar kortet på max. Edit2: funkar ibland, och ibland inte. Weird.

Dags att byta ut de stackars Arctic-fläktarna i bygget för att få in lite mer luft i bakugnen. Känns som att utvecklingen, lite trist nog, går mot uppskalning som mer eller mindre ett krav.

Verkar ju dock lovande so far, äntligen hittade jag ett spel som kändes värt att spendera sommarens födelsedags-Steampresent på. ^^ Gillar det mer långsamma berättandet, trött på att allt ska vara i högt tempo hela tiden. Känns bättre än Outer Worlds 1, som faktiskt ändå blev helt okej till slut med alla DLCer och patcher. (Har dock inte prövat "remastern", som blev rätt sågad afaik.)

Okej riktigt tråkig utveckling på spelen på senare tid med den dåliga optimeringen och att ha DLSS/FSR osv som kryckor (förutom BF6). Har också 7900XTX och det går varmt. Bra kort med bra prestanda men det gör datorn till en liten ugn. Kontoret kan gå upp till 27 grader om jag spelar ett gäng timmar en söndag

signatur

MVH Milky
AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD 7900XTX, 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz

Medlem

Ett spel som är så pass grafiskt icke-imponerande borde man förvänta sig köras 1440p 120fps på ett mid-tier-system. Ser ju liksom ut som ett tidigt ps4-spel

12
Skriv svar