Inaktiv
Ljud från chassit

Tja!

Har precis skaffat en HD4890, installerade drivrutiner från CD för att se om det fungerar och nu varje gång jag scrollar upp och ner i dokument/websidor så kommer ett äckligt ljud från datorn.

Speciellt när jag spelar spel som Crysis, då låter det jävligt mycket. Som ett "buuuuuuuz"/"buzzz"/"dzzzzzz" tänk er en geting som flyger runt nära ert öga hela tiden eller om metal skrapas.

Någon som har liknande problem, vad gjorde ni? Borde jag skicka tillbaka?

Det är nog kylaren. Fläkten kanske råkar skrapa emot något. Kolla så att den sitter på rätt och att fläkten kan snurra utan att träffa något.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Men varför låter det ingenting om det är fläkten när jag har datorn bara på utan att göra någonting? Flätekn går ju fortfarande.

Skrivet av patrol:

Men varför låter det ingenting om det är fläkten när jag har datorn bara på utan att göra någonting? Flätekn går ju fortfarande.

Vet faktiskt inte, men jag gissar på att du har GPU-fläkten inställd på "Auto" och när du då scrollar så vill GPU-fläkten öka hastigheten och då hör man det där ljudet. Det är allt jag kan komma på för tillfället.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

nj
Medlem

Det är antagligen någon komponent på grafikkortet som tjuter, en spole eller kondensator mest troligt. Relativt vanligt fenomen som uppstått med nyare generationer av grafikkort (men kan även inträffa på moderkort och/eller processorer).
Finns gott om inlägg om det i diverse forum, en bunt olika tips om vad som kan göras osv.
Ta en titt på de olika träffarna i den här sökningen tex så kan du hitta förslag. Dock så kan ju ett samtal med supporten hos butiken och/eller tillverkaren vara en idé innan du ger dig på saker som kan bryta garantin.

Inaktiv
Skrivet av master_chrille:
Skrivet av patrol:

Men varför låter det ingenting om det är fläkten när jag har datorn bara på utan att göra någonting? Flätekn går ju fortfarande.

Vet faktiskt inte, men jag gissar på att du har GPU-fläkten inställd på "Auto" och när du då scrollar så vill GPU-fläkten öka hastigheten och då hör man det där ljudet. Det är allt jag kan komma på för tillfället.

Provade stänga av auto och ändå låter de.

Skrivet av nj:

Det är antagligen någon komponent på grafikkortet som tjuter, en spole eller kondensator mest troligt. Relativt vanligt fenomen som uppstått med nyare generationer av grafikkort (men kan även inträffa på moderkort och/eller processorer).
Finns gott om inlägg om det i diverse forum, en bunt olika tips om vad som kan göras osv.
Ta en titt på de olika träffarna i den här sökningen tex så kan du hitta förslag. Dock så kan ju ett samtal med supporten hos butiken och/eller tillverkaren vara en idé innan du ger dig på saker som kan bryta garantin.

Tack. Jag tänker skicka in den, tror du det är bra ide? Jag kollade med supporten och de säger att detta är normalt att höra LITE ljud men jag tycker min är väldigt störigt och högt och jobbigt. Hade en 8800 GTS innan, kan väl säga att det är en "ny generation graffikkort" och det hördes ingenting från den.

Tack för google länken, jag sökte på buzzing och liknande men visste inte att man kunde söka på Squealing också. Ska prova läsa runt där lite.

EDIT: Dom flesta länken har jag redan sett och provat ett par saker. Vill helst inte köra någon "nail polish" på ett helt nytt grafikkort... finns inga andra bra tips man kan prova. Har t.ex. provat byta mus, skärm, ta ner på fläkt m.m.

Inaktiv

Håller med nj. Har jobbat heltid med elektronik tidigare och det är de komponenterna som kan tjuta. Det är oacceptabelt så ny hårdvara har du rätt till. Det tjutet brukar vara störande högt också.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

jag har ungäfär samma problem med en gammal dell som syran surfar på men bara när man använder hedset / hörlurar bland det mest irriterande ljud jag hört faktisk får rysningar bara jag tänker på det

jag skulle inte snöa in mej fullt på att det är komponeterna som låter det gör inget om du skriver hur du löser problemet om du gör det:P

1
Skriv svar