Assassin's Creed II-DLC togs från spelet

Skrivet av robineng:

Filmer där allting som inte är jätteviktigt till handligen plockas ur? Kan ju ända köpa det extramaterial senare!

Ja, detta är väl exakt det filmindustrin har gjort sedan de började sälja "directors cut" för hemvideo?

Skrivet av Mönki:

varför inte DLC till Windows också?

ja du, Windows 7 har t.ex. ingen mailklient från början.

AC2 var ett lika fulländat spel som en bok i en bokserie eller film i en trilogi, och det gav för mig betydligt mer för pengarna än det genomsnittliga spelet. Om det sedan producerades mer material under projektets gång är skit samma. Spelet kanske till och med blev bättre av att strippa bort några kapitel (första assasins creed var ju frutansvärt långtråkigt och kunde mått bra av att ha kortats ned....)

Skrivet av Mönki:

DLC är och förblir inget annat än en dold prishöjning av spel.

Där har du tyvärr missat 75% av poängen. DLC handlar ofta om små tillägg, som en ny bil till ett bilspel eller ett nytt vapen. Detta är verkligen inte menat som en "dold prishöjning av spelet". Givetvis vill man tjäna pengar, men inte genom att sälja miniexpansioner. Det man vill är att kväva andrahandsmarknaden genom att få folk att behålla spelet i väntan på expansionen. Ett spel som byter ägare på andrahandsmarknaden innebär ingensomhelst inkomst för förläggarna.

Skrivet av PcGamer:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Jovisst men i detta fallet valde dom att sälja en 1.5 liters cola till rätt pris= alla är nöjda o glada
Sen att dom tillverkade 2 liter cola från början och säljer den sista halv litern till de som vill betala för den är väll inget problem

Du har fått hela spelet... likt en film som klipps ner för att få plats/passa bättre/få bättre flyt/ you name it - anledning att göra det har dom klippt ner spelet
Säljer sedan resten likt en dvd med bort klippta scener/alternativa slut...

Snarare är det så att dom tar bort en del men säljer spelet till samma pris precis som Apotekarnes Julmust som numera är 1.4 liter (istället för 1.5) eller att de efter nyår kommer ta 50 kr för ett paket cigg som innehåller 19 st och inte som tidigare 20. Vilket tror du är bästa sättet att öka priset på en produkt? Att öka själva priset på den eller ta bort lite av innehållet?

I detta fallet var ju AC2 mer spel för pengarna än genomsnittet ... och fanns aldrig på marknaden innan man tog bort nåt


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Undrar när författare ska börja dra ut lite sidor sådär på måfå från sina böcker som man får köpa till vid ett senare tillfälle.

Eller betala mer för att få se slutet på filmen!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Mönki:

DLC är och förblir inget annat än en dold prishöjning av spel.

Där har du tyvärr missat 75% av poängen. DLC handlar ofta om små tillägg, som en ny bil till ett bilspel eller ett nytt vapen. Detta är verkligen inte menat som en "dold prishöjning av spelet". Givetvis vill man tjäna pengar, men inte genom att sälja miniexpansioner. Det man vill är att kväva andrahandsmarknaden genom att få folk att behålla spelet i väntan på expansionen. Ett spel som byter ägare på andrahandsmarknaden innebär ingensomhelst inkomst för förläggarna.

Njae... jag har inte missat någon poäng eftersom det inte är storleken på vad som tas bort från spelet och säljs senare som är grejen. Det är snarare ATT man TAR BORT något och säljer det senare som är poängen.

Det ÄR en dold prishöjning eftersom man betalar extra för något som egentligen skulle ha följt med från början. Det är som att ta bort mandelmassan ur semlan och sälja den separat och ta normalpris för semlan och fem spänn extra för mandelmassan.

Att man sedan får konsumenten att behålla spelet är ytterligare en "positiv effekt", alla fall för utgivaren av spelet. Det är helt riktigt. Det är ett sätt att styra oss konsumenter.

Medlem
Skrivet av S467:

Ni alla vet att det inte handlar om att dom har tagit bort sånt som skulle vara med ifrån början. Det handlar om pengar och nu fick ni en anledning att skylla på annat för att dölja det..

Jo, det handlar just om de... De har gjort klart sin produkt, med alla funktioner, finneser och extra banor... Sen har de ett möte. De sitter där och funderar, "vad kan vi ta bort och ta extra betalt för".

Medlem
Skrivet av Pooslice:
Skrivet av S467:

Ni alla vet att det inte handlar om att dom har tagit bort sånt som skulle vara med ifrån början. Det handlar om pengar och nu fick ni en anledning att skylla på annat för att dölja det..

Jo, det handlar just om de... De har gjort klart sin produkt, med alla funktioner, finneser och extra banor... Sen har de ett möte. De sitter där och funderar, "vad kan vi ta bort och ta extra betalt för".

LR så gjorde dem DLC så dem kunde släppa spelet lagom till höstförsäljningen...har du tänkt på det??

Tänk utanför boxen

Skrivet av Mönki:

Njae... jag har inte missat någon poäng eftersom det inte är storleken på vad som tas bort från spelet och säljs senare som är grejen. Det är snarare ATT man TAR BORT något och säljer det senare som är poängen.

Det ÄR en dold prishöjning eftersom man betalar extra för något som egentligen skulle ha följt med från början. Det är som att ta bort mandelmassan ur semlan och sälja den separat och ta normalpris för semlan och fem spänn extra för mandelmassan.

Att man sedan får konsumenten att behålla spelet är ytterligare en "positiv effekt", alla fall för utgivaren av spelet. Det är helt riktigt. Det är ett sätt att styra oss konsumenter.

Tror det behövs lite fler analogier här. Släng in en till. Helst med bilar.

Nej du blev inte snuvad på mandelmassan i semlan. Det dom gjorde var att dom ångrade sig och sålde en (för mig personligen)lite-större-än-genomsnittet semla till standardpris istället för en jättestor semla. Låter fortfarande som en bra deal, neh?

Och nej, att konsumenten behåller spelet är inte "ytterligare en positiv effekt". Det är snarare hela grundtanken bakom DLC. Kan du se skillnaden på dessa två?

För att kunna hävda att det sker en prishöjning så behövs det statistiskt underlag för att du fick mer för mindre pengar för några år sedan. Har du det eller sitter du och gissar baserat på nostalgiska minnen om hur bra det var förr?

Medlem

Jävligt korkat av dem att nämna att de "Plockat ut" delar av tidsbrist för att sen sälja dem senare, hade de inget sagt så hade de inte fått denna kritik!

Personligen tycker jag att AC2 är värt lite extra pengar, det är bättre än det flesta PS3 titlar, de har producerat en filmserie med skådespelare för att ge oss mer feeling runt storyn och hela projektet är stort och välgjort, dvs många människor som ska ha sin lön ur detta, jag har råd att lägga 100kr till eller mer om jag tycker innehållet verkar intressant...

MEN jag förstår de som gnäller mot principen, det ser jävligt illa ut! Trots detta det finns ingen annledning att ni alla ska bli närkingar och stämma in i gnällbältet riktigt än va? fattar att många e kids och inte tjänar pengar i samma utsträkning och då kan dlc kanske stjäla förmycket av veckopengen? men plugga lite mer istället så har du kanske råd senare! Där fick du pekfingret tillbaka! ;-P

btw; jag är själv Närking, så inget illa menat med den kommentaren!


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Skrivet av Mönki:

Det är som att ta bort mandelmassan ur semlan och sälja den separat och ta normalpris för semlan och fem spänn extra för mandelmassan.

Nej. Det är att komma på -Oj vi har gjort för mycket mandelmassa för en vanlig semla, som inte får plats...hm ska vi slänga den eller? Nä vi säljer den som extra för dom som vill ha mer mandelmassa...:up:


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Det farliga med det här fenomenet är att det börjar blir en trend, som är allt för lätt att missbruka på just det sättet så att det blir en prishöjning av ett spel. Som någon klok skrev ovan.

Betyder det att det alltid är det, nej. Är DLC´s dåligt, nej. Mer av ett spel är oftast positivt. Jag ser inget fel i att betala för det. När det faktiskt är nytt material som inte skulle ha varit med i grundpaketet.

Jag blir dock bitter och tvär när man minskar på grundmaterial eller utelämnar material, BARA för att skapa ett DLC. För där finns inget annat motiv än mer pengar. Klart att företagen ska tjäna pengar. Men det blir som en slags planerad mjölkning.

Spel är dyra nog redan, att försöka gnida ur mer pengar bara för sakens skull är bara ren och skär girighet.

Medlem

har inte direkt läst så mycket va folk har sakt här, tänkte bara slänga in att personligen så Älskar jag ac 1 och 2 som spel, dock så tycker jag att för dom pännsingar som man lägger ut på spelet borde man få fan allt DLC dom kan ge oss över 1 års tid, för spelet är på tok för kort för full pris. tog mig typ 3-4 dagars tid så fanns inget mer jag kunde göra på spelet

Inaktiv

Ovanligt;)...

Smart, men inte så snällt mot fansen. Arsholes. Men vem bryr sig.

Inaktiv

Fortsätt att intala er att detta är något bra.

Tur att spel serien är så enformig och lam så man slipper bry sig i detta fallet.

Medlem
Skrivet av jonne_man:

Fortsätt att intala er att detta är något bra.

Tur att spel serien är så enformig och lam så man slipper bry sig i detta fallet.

det märks att du inte ens har spelat AC2

Medlem
Citat:

AC2 släpptes ju inte för 6 eller 12 månader sedan så att överdriva så mycket känns, enligt mig, ganska idiotiskt eftersom dessa DLC-paket snart är ute (eller är de redan ute kanske?).

Hade du läst vad jag faktiskt skrev hade du nog insett vad jag menade. Men för att klargöra:
Hade dom bestämt sig för att i A.C2 ha med det DLC-content som nu ska släppas om ett tag, skulle releasen ha skjutits upp med säkert 6 månader.

När A.C2 släpptes har ingenting med mitt argument att göra, utan att OM de hade valt att inte klippa spelet, så hade spelet inte hunnit deadline på ett flertal månader.

Läs -> tänk -> svara = spara kb på internet.


signatur

Läs igen vad du precis skrev innan du trycker "Skicka". Lät det intelligent och som om det kommer efter att ha läst på lite innan?

Medlem

Jag ser hellre att de väntar med att släppa spel tills de är klara, Blizzard är ett av få företag som jag ser upp till tack vare att de vägrar släppa en produkt innan de anser den vara klar. Visst man får vänta i en evighet men när de väl släpper ett spel vet man att det kommer vara värt varenda krona och kommer hålla länge. Tack vare att det blivit så populärt med att ladda ner spel så har också utgivarna hittat ett sätt att dra ner på sina kostnader avsevärt och detta är dlc. Om de fick som de ville skulle de utan tvekan övergå till enbart digital försäljning för då är de enda som tjänar pengar på varje spel som säljs dom, begagnade spel skulle vara ett minne blott.

Medlem

För helvete...

Vad vill ni helst ha, "allt" innehåll men en massa buggar?

Tidspress är ju inte direkt ovanligt för spelutvecklare och det är inte alla som kan släppa sina spel "when it's done" (som t.ex. Blizzard).
De valde att ta bort dessa två delar för att hinna släppa spelet i tid och med bra kvalitet. Sen har de jobbar vidare på de två delarna och släpper dem som DLC, när de lika gärna hade kunnat skita i det.
Vad är problemet?

Och vad gäller prissättning: Självklart är det inte konstigt om de tar betalt, folk har ju jobbat på dem (för er som inte vet, även om de hade tänkt att ta med materialet från början är det en massa mer jobb och testning för att släppa något som DLC).

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Tidspress är ju inte direkt ovanligt för spelutvecklare och det är inte alla som kan släppa sina spel "when it's done" (som t.ex. Blizzard).
De valde att ta bort dessa två delar för att hinna släppa spelet i tid och med bra kvalitet. Sen har de jobbar vidare på de två delarna och släpper dem som DLC, när de lika gärna hade kunnat skita i det.
Vad är problemet?

Bra sagt.

Alla spel klipps under produktionen. Alla utvecklare har massa idéer, massa småprojekt, banor, vapen osv som av olika skäl (bristande kvalitet, tidsbrist, designmässiga skäl) skrotas eller klipps bort innan spelet släpps.

För 10 år sen hade vi inte ens hört om det här, och "de saknade" AC2-episoderna hade aldrig sett dagens ljus annat än som lite lappar och nån CD på Ubisofts kontor. Men nu, med onlinedistrubering och DLC så kan utvecklare faktiskt ta sig tid efter att spelet har gått guld och fortsätta jobba med bortklippt innehåll.

Att det finns achievements, GUI-indikatorer och andra "spår" av de två saknade episoderna i spelet är inte ett tecken på nån ondsint konspiration, utan visar bara på att beslutet att klippa dem kom sent under utvecklingen av spelet.

Som sagt, content tar tid att skapa och polera. Hade Ubi bestämt viljat ha med dessa episoder i det färdiga spelet hade spelet antagligen släppts först nästa år. Och att missa julrushen är självmord för ett storbudgetspel som AC2. Och jag är säker på att om så var fallet, så hade folk whinat lika hårt om förseningen.

I övrigt så spelade jag precis ut AC2 förra veckan. Det var långt, fylligt och ett superbt spel. Att två "minnen" saknades avfärdade jag personligen utan större eftertanke, då storyn flöt på utan problem ändå, och jag hade nästan blivit mätt på lönnmord vid det laget

123
Skriv svar