Vart lärde du dig C?

Inaktiv
Vart lärde du dig C?

Jag är sugen på att lära mig C/C++ och jag undrar vilket det bästa sättet att lära sig det är. Hur gjorde ni?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Jag är också inne på den iden. Skulle onekligen vara intressant att höra hur folk har gjort.


signatur
Medlem

Började med HTML när jag var 8-9 år, C++ när jag var 14 år och läste allt jag kunde hitta på interwebben. När jag var 16 började på gymnasiet med inriktning på programmering där jag läste C++, ASP.NET, C# och PHP. Har även hållit på en hel del Lingo för Shockwave-produktioner. Arbetar idag i ASP.NET med C#.

Internet har allting du behöver. Böcker kan vara bra att börja med, men blir sen helt värdelöst imo (finns några guldkorn).


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Har du nåt tips på en bra nybörjarsite?


signatur
Inaktiv
Skrivet av SuperTank:

Började med HTML när jag var 8-9 år, C++ när jag var 14 år och läste allt jag kunde hitta på interwebben. När jag var 16 började på gymnasiet med inriktning på programmering där jag läste C++, ASP.NET, C# och PHP. Har även hållit på en hel del Lingo för Shockwave-produktioner. Arbetar idag i ASP.NET med C#.

Internet har allting du behöver. Böcker kan vara bra att börja med, men blir sen helt värdelöst imo (finns några guldkorn).

Var gymnasie kursen givande? Jag funderar själv på vilket gymnasium jag ska välja nämligen. Borde jag välja en som erbjuder C kurser?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Började med basic på min C64. Sedan blev det quickbasic och powerbasic när jag fick min första PC. På gymnasiet gick jag en C++ kurs och petade lite på Pascal. Efter det blev det en del kurser i C++ och Java på bl.a. högskolan men ingen av dem var särskilt givande. Nuförtiden använder jag bara Delphi (i mitt tycke det bästa programmeringsspråket över lag) som jag lärt mig på egen hand med hjälp av nätet. Jag håller också på att försöka lära mig grunderna i assembler.

Min erfarenhet säger mig att kurser generellt sett är ganska värdelösa. De lär dig grunderna men inte mycket mer. Nu var det dock många år sedan jag läste så det kanske har blivit bättre. Vissa böcker är bra men de kan vara svåra att hitta och det stora flertalet ger jag inte mycket för. Mycket text men lite innehåll. Internet är det som gäller för mig. Det finns mängder med information, det är lätt att hitta exempel på kod och man har möjlighet att lära sig sådant som inte tas upp på kurser eller i litteratur.

Medlem

C med hjälp av K&R (ettan) och en Unixdator för 20 år sedan.

Medlem

skulle vilja kryssa i de 3 översta alternativen - utbrett över en 10-årsperiod

internet är helt klart den bästa resursen om du inte har möjlighet att på nåt smidigt och kostnadsfritt sätt gå en introduktionskurs


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

jag lärde mig c++/delphi via böcker på biblioteket och självklart lärde jag mig på internet, nu så kan jag skapa oupptäckta trojaner vilket jag sysslar med på fritiden hehe


signatur

/Fat_cat

Medlem

Jag lärde mig c++/c genom universitetet. Under basåret gick man igenom grundkurser för datateknik.

Hade programmerat i php förut och jag tyckte inte alls c var mycket svårare än det.

Medlem

Distanskurs i C på universitetet samtidigt som jag läste en PIC-programmeringskurs där C också användes. Drygt nått år efter det så hoppade jag direkt på en fortsättningskurs i C++ eftersom jag ansåg att en ren grundkurs skulle vara för lätt.


signatur

gorm streamar ibland!

Inaktiv

Ni som säger internet. Finns det någon speciellt bra sida eller kör ni bara på första google träffen? När jag lärde mig HTML använde jag mig av W3schools. Finns det någon sån bra sida för C språket?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Ni som säger internet. Finns det någon speciellt bra sida eller kör ni bara på första google träffen? När jag lärde mig HTML använde jag mig av W3schools. Finns det någon sån bra sida för C språket?

Köp The C Programming language, 2nd ed. Boken förutsätter kanske ett visst intresse/engagemang hos läsaren men utan tvekan bäst. Allt som krävs utöver den boken är att man aktivt programmerar en del.

Inaktiv

Aktivt programerar en del? Vad menas med det?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Aktivt programerar en del? Vad menas med det?

Att man måste engagera sig lite och arbeta på det hela. Dvs programmera en hel del. Man blir inte bra på något utan en hel del övning.

Inaktiv
Skrivet av johanp:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Aktivt programerar en del? Vad menas med det?

Att man måste engagera sig lite och arbeta på det hela. Dvs programmera en hel del. Man blir inte bra på något utan en hel del övning.

Jag trodde att du syftade på att man skulle ha aktivt programerat andra programerings språk innan man köpte boken. Men okej då vet jag.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Jag trodde att du syftade på att man skulle ha aktivt programerat andra programerings språk innan man köpte boken. Men okej då vet jag.

När det gäller C är det nog en fördel att ha provat något annat programmeringsspråk först, det är inte riktigt gjort för rena nybörjare. När jag lärde mig C, runt 1988, hade jag programmerat Basic, Pascal, Fortran IV, Z80-assembler, Lisp m.m. innan dess.

Oavsett vilken bakgrund man har så är C ett kul språk som ger stora möjligheter. Det är fortfarande mitt favoritspråk och jag rekommenderar det varmt till alla

1
Skriv svar