Pimp my boot record...

Medlem
Pimp my boot record...

Så, jag installerade Ubuntu för ett tag sedan, och ställde in så jag kunde dualboota med XP. Nu är det så att jag aldrig använder ubuntu, och skulle vilja avinstallera det.

Hur gör jag för att bli av med GRUB boot-managern? enligt en snabb googling så ska jag använda kommandot fixmbr som blir tillgängligt efter att ha bootat i safe mode med min XP skiva.

Problemet är att jag bara har "recovery" CDs med XP (som följde med min laptop), som inte tillåter mig att boota i recovery mode.

Finns det något enklare sätt att fixa det här än att skaffa en riktig XP skiva?

EDIT: Jag har ingen floppy drive på min laptop..

Inaktiv

Det bästa är väl att:

* Sätt in din Windows XP-CD och boota recovery console från denna.
* Kör "fixmbr", som återställer bootloadern.
* Starta om datorn utan cd. Windows startar som vanligt.
* Högerklicka på "My computer" och välj "Manage".
* Gå till Diskhanteraren och ta bort de partitioner som linux skapade, och skapa en ny partition. Formatera den så att windows kan använda den.
* Färdigt!

Kan ju även ta till exempel en Windows98se eller WindowsMe diskett och boota på och pula i fdisk med mera.

Finns ett program (bootpart) att hämta som återställer windows bootloader också.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

problemet var just att jag inte har en "riktig" XP-skiva, bara "reset" verisionen som följde med min Acer.

Det gick dock att lösa med en win98 bootfloppy på cd (jag har ingen floppy på min dator heller), och sen med fdisk /mbr.

Nu är min dator hel och ren igen. Sitter som bäst och installerar om wow, vilket inte går på en kaffekvart direkt...

Medlem

Bra att det löste sig

Skrivet av unix:

Det bästa är väl att:

* Sätt in din Windows XP-CD och boota recovery console från denna.
* Kör "fixmbr", som återställer bootloadern.
* Starta om datorn utan cd. Windows startar som vanligt.
* Högerklicka på "My computer" och välj "Manage".
* Gå till Diskhanteraren och ta bort de partitioner som linux skapade, och skapa en ny partition. Formatera den så att windows kan använda den.
* Färdigt!

Kan ju även ta till exempel en Windows98se eller WindowsMe diskett och boota på och pula i fdisk med mera.

Finns ett program (bootpart) att hämta som återställer windows bootloader också.

Du borde verkligen läsa inlägget en gång till innan du postar nästa gång för han har varken XP skiva eller diskettstation

1
Skriv svar